home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 386 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: FmFreaks.dk
| |-+  Konkurrencer
| | |-+  Blogkonkurrencer
| | | |-+  Kategori: Blogkonkurrencen 2016
| | | | |-+  [18] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 Udprint
Forfatter Emne: [18] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker  (Læst 15935 gange)
Svartovich
Gæst
 
Sv: [7] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #15: 01 Apr 2016, 23:06 »

Du spytter bare updates ud! Hvis du fortsætter i samme tempo har vi jo 100+ opdateringer den 30. april. Wink
Logged

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: [7] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #16: 01 Apr 2016, 23:09 »

Du spytter bare updates ud! Hvis du fortsætter i samme tempo har vi jo 100+ opdateringer den 30. april. Wink

Tro det eller lad være... Men selve starten på bloggen begyndte d. 30 marts... Jeg når næppe på 100+ opdateringer, men i dybden det skal vi jo nok nå Opstemt
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: [8] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #17: 01 Apr 2016, 23:45 »

Play it like ”The Special One” – Den første brik lægges


Som beskrevet har The Special One arbejdet med forskellige taktiske formationer, dog alle med det samme formål. En stærk defensiv fuldt op af en kontrolleret offensiv, hvor man tager kalkulerede chancer. Derfor er det naturligt, formationen kommer til at tage udgangspunkt i en af de tre omtalte formationer. 4-4-2 er mere eller mindre udelukket, da den ikke blev brugt synderligt meget i Chelsea FC, så det efterlader os med 4-3-3 eller 4-2-3-1.

I sin første tid i Chelsea var Mourinho en fan af dybe trekant på midtbanen, hvor han tog udgang i den defensiv, således den dybeste af de 3 midtbanespillere kunne beskytte forsvaret. Arbejdsomme spillere hele vejen rundt, kombineret med en stor tank centerforward gjorde Chelsea til et dødbringende hold på omstillinger og dødbolde, alt imens de kunne afvente modstanderen.

4-2-3-1 var en mere offensiv variation, men der er nok ikke nogen tvivl om, han stadig vægtede defensiven højt. Den tillod mere power mod de mindre hold, men potentialet fik man først for alvor prøver på, da Diego Costa kom til. Med ham fik de atter en tank i front, og det hjælper holdet umådeligt, han tager de slagsmål i boksen.


Med 4-4-2 sorteret fra, stod valget mellem 4-3-3 el. 4-2-3-1

Jeg bemærkede dog en ting, når jeg så Chelsea spille… I en normal 4-2-3-1 er de yderste spillere normalt placereret ret bredt, og sådan var spillerne oftest også afbildet grafisk. Men når man så kampen, pakkede Chelsea FC sig på midten, dvs. at kanterne trak ind omkring den offensive midt, og gjorde rummet kompakt. Hvis modstanderen ville spille derinde, var de i håbløst undertal. Alternativet var derfor ud over kanterne, hvorefter de måtte slå indlæg mod et centerforsvar, der var rimelig stationært placeret, pga. midtbanen, og dermed havde nemt ved at forsvare sig så det ud til. Dette element er vigtigt at huske, da jeg vil tage mit udgangspunkt i den normale 4-2-3-1, men såfremt jeg ikke opnår den kompakte midtbane, som er et krav for jeg kan beskytte forsvaret, vil jeg skifte til en smal 4-2-3-1, hvor spillet kommer til at foregå uden deciderede kanter.
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: [8] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #18: 01 Apr 2016, 23:54 »

Fin fortælling om Mourinhos historie - Det var faktisk ret sjov læsning.

Glæder mig til at se hvad denne blog udvikler sig til.  Thumbs Up
Logged

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: [8] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #19: 02 Apr 2016, 00:01 »

Fin fortælling om Mourinhos historie - Det var faktisk ret sjov læsning.

Glæder mig til at se hvad denne blog udvikler sig til.  Thumbs Up

Takker for de pæne ord, jeg er faktisk også selv ret spændt... Men det er der så nogle helt andre årsager til, der måske, måske ikke, kommer til at se dagens lys på et tidspunkt Thumbs Up
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: [8] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #20: 02 Apr 2016, 00:06 »

Ærgerligt at du valgte 4-1-2-1-2 formationen fra. Den kunne ellers være meget spændende at følge... Men med de spillere Chelsea har på sit hold, så er det vist meget forståeligt at den blev valgt fra. Den fremmer jo ikke ligefrem spillere som Hazard, Willan, Pedro mfl.

Logged

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: [8] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #21: 02 Apr 2016, 00:11 »

Ærgerligt at du valgte 4-1-2-1-2 formationen fra. Den kunne ellers være meget spændende at følge... Men med de spillere Chelsea har på sit hold, så er det vist meget forståeligt at den blev valgt fra. Den fremmer jo ikke ligefrem spillere som Hazard, Willan, Pedro mfl.

Du fremhæver selv, det der gjorde den blev valgt fra. Spillerne er ikke til hvilket vanskeliggør arbejdet en del, eller rettere det forsinker det, da det vil tage tid at finde de rigtige spillere. Derudover tror jeg diamanten får svært ved at opfylde de krav som gode russer sætter, nemlig at vi skal boldbesiddene og offensiv fodbold. Det egner både 4-3-3, og især 4-2-3-1 sig bedre til. Dermed ikke sagt at 4-4-2 ikke kan blive aktuelt alligevel, det afhænger jo af hvordan savet det udvikler sig  Hævet Øjenbryn
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: [8] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #22: 02 Apr 2016, 00:33 »

Play it like ”The Special One” – sjælen


Hvis man kan snakke om, formationen er kroppen, så må mentaliteten og indgangsvinkel være taktikkens sjæl. Herfra skal idéerne udspringe, viljen til yde over evner skal opstå… Har man ikke sjælen, og dermed hjertet med, jamen så vinder man sku bare ikke noget! En ting Mourinho sætter meget højt, er samarbejdet, viljen til at gøre alt for at vinde… Hvis der er detaljer, han kan justere for at forbedre sin vinderchancer, så sker det. Om det så er, at pausen er 75 sekunder for lang, det betyder intet for Mourinho. Alt skal være som han forestiller sig det. Et glimrende eksempel på dette er da The Special One først ankom til Chelsea FC, udleverede han et sæt regler for god opførsel og etik, en form for bibel kan man vel kalde det. Den første linje, der stod skrevet, var:

”Fra nu af må hver træningstime, hver kamp og hvert minut af dit privatliv
være fokuseret på målet om at blive mester”


Vidner det ikke om en manager, der forlanger alt af sine spillere? Det er den mentalitet, jeg vil forsøge at fremelske, at holdet vil gøre alt for vinde, at spilleren løber de ekstra meter for at hjælpe hans holdkammerat, som er blevet snydt selvom, der er spillet 89+ min… Hvis dette skal lykkes, skal holdinstruktionerne starte med en fri indgangsvinkel, spilleren har ikke en enkelt opgave han skal løse, han skal hjælpe holdet, og det sikrer hverken den ”særdeles struktureret”, ”struktureret” eller ”standard”. Samtidig føler jeg at ”meget frit” vil have en egenskab til at få den enkelte spiller til at glemme sin egen opgave, og dermed risikere, han sælger sine holdkammerater på en fejl. Et eksempel på, hvor meget dette fylder hos Mourinho er nogle af de bud der står omtalt i den såkaldte bibel, eks:

”Ingen spiller må blive større end klubben”


Budskabet er klokkerklart, hvis du ikke støtter din klub, dine holdkammerater og din manager, så ryger du ud… Det er ikke altid muligt at gøre det, set eksempelvis med John Terry da han røg på bænken i 2007, eller da Iker Casillas blev bænket efter at optrådt illoyalt over for Mourinho efter en af de mange skandale kampe mellem Real Madrid og Barcelona.

Nu kommer så spillestilen, hvordan griber Mourinho en kamp an? Her er der mange meninger, og det er i den grad noget, som deler vandene, når man begynder at træde rundt i det. Mange mener Mourinho graver sig ned, parkerer bussen og lever af modstanderens fejl. Og ja, det har han i den grad tildens til at gøre, når han spiller kampe, hvor han langt hellere vil have 1 point frem for at risikere ikke at få noget med hjem. Jeg synes dog langt hen af vejen, er det en kontrollerende spillestil, hvor man bygger langsomt op, kontroller spillet, og venter på sin chance. Dette kan man godt gøre uden at have bolden, hvis man forstår begrebet ”at fange sin modstanderen ude af balance på et uventet tidspunkt", noget, jeg synes, især Atletico Madrid er tæt på at være de bedste til i moderne fodbold.
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: [9] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #23: 04 Apr 2016, 09:49 »

Play it like ”The Special One” – Holdinstruktioner


Hvis, der er nogen, som har tvivl om, hvor jeg har fået min inspiration fra til denne blog, så kommer den fra Wester. Han er det, man må definerer som en nørd, der elsker at gå i detaljen fra starten, således han får en afslappet spil senere hen. En sand mester. Men hvor Wester tager udgangs i sine spillere og deres pladser, ønsker jeg en mere sammentømret flok, hvor det er holdet, der i fokus spilleren sidenhen. Derfor lægger jeg mig først og fremmest fast på nogle overordnede ting jeg vil have med, og derefter vil jeg forsøge at finde de spiller roller, der bedst opfylder mine behov.

Kontrollér
Jeg ønsker at være i kontrol, have fingeren på pulsen. Det er en mentalitet, jeg har tænkt mig at holde fast i som udgangspunkt i forhold til både hjemme- og udebanekampe. Vi skal spille med den såkaldte ”kalkulerede risiko”, hvor vi tager chancer, men kun de chancer hvor vi føler os sikre på at kunne løse problemet efterfølgende.


Frit
Denne tilgang er valgt så hele holdet arbejder sammen. Spilleren er ingenting uden holdet, og holdet er intet uden spilleren. Den frie tilgang sørger for større bevægelighed, hvilket giver stærkere offensiv og defensiv.
Og så er det her, jeg tager en drejning væk fra Westers tilgang. Wester har prædiket meget om hans KISS (Keep It Simple Stupid), og langt hen af vejen kan jeg se, hvorfor han vælger at gøre det sådan. Det er i tråd med den stil, den legendariske Sir Alex Ferguson valgte, en tilgang som man måtte have respekt for, selvom man ikke kunne fordrage Manchester United.

MEN… Jeg har en anden vinkel til det. Jeg hader at tingene er overladt til tilfældighederne! Faste rammer og klare visioner om hvad man vil, føler jeg giver det bedste resultat. De spillere, der tåler de løsere rammer, skal nok finde vej og udtrykke deres individuelle evner alligevel.


Derfor har jeg mange instruktioner slået til, både på holdet, og som I senere vil opdage, og spillere.


Holdinstruktioner ved savets start


Afleveringsfokus: Blandet og hold på bolden
Spillere skal være i stand til at tage den rigtige beslutning om at slå den rigtige type aflevering på det rigtige tidpunkt. Derfor må spillerne ikke være låst på en bestemt type aflevering, da det kan ødelægge det kontrollerende element at spille for direkte, eller ødelægge omstillingerne at spille kort. Dog er fokus at holde bolden i egne rækker, da jeg helst ikke vil fanges i omstillinger.


Tempo: Højere
Selvom der er plads til alle typer afleveringer, er jeg tvunget til at spille i højt tempo, hvis jeg skal have succes med omstillinger, når jeg spiller direkte, samt en hurtig blodomgang mod de hold, der har tænkt sig at pakke sig mod os.


Optakt: Spil op fra forsvar og aflevér i dybden
Jeg nævner det igen, og igen. Kontrol er nøgle ordet. Så vi vil som udgangspunkt prøve at spille bolden op så vi ikke selv bliver fanget i omstillinger. Det er ikke en klassisk ting i The Special Ones taktikker, men jeg synes, den er nødvendig for at sikre det jeg gerne vil opnå. Afleveringen i dybden tillader mine ekstremt hurtige spillere at få de dueller, hvor der er størst chance for at vinde, nemlig den på fart.


Bredde: Ret smal
Jeg ønsker en defensiv, der fungerer! I den klassiske måde at spille dette på, pakker man midtbanen når modstanderen har bolden, gør rummene små, og tvinger modstanderen over kanterne. Hvis jeg ønsker at lukke helt ned, kan jeg gå i den smalle udgave, men det skulle være fordi jeg skal forsvare en føring hjem de sidste 5 min.

Defensiv linje: Lidt dybere
Det har aldrig været stilen for Jose Mourinho at presse hidsigt med sin forsvarslinje. De er afventende, og står gerne dybt for sikre sig mod dybdeløbene. Sammen med valget af den ret smalle bredde skulle jeg gerne lukke holdet ned foran midten og beskytte mit centrale forsvar. Hvis min modstander alligevel vælger at gå gennem midten, skulle der gerne være så lidt rum, at vi vinder bolden og kan sætte en omstilling i gang.


Pres: Mere, afskær målmand fra at spille kort og marker tættere
Selvom min bagkæde ikke skal presse, er det vigtigt de resterende 6 spillere i marken arbejder stenhårdt for at presse modstanderen ud i stressede situationer, hvor de laver fejl. Fejl der skulle give os adgang til nøglen ved den her taktik forhåbentligt… Omstillingerne. Derfor er der instrukser, som presser modstanderen, stresser dem hele tiden, og tvinge målmanden til at sparke langt, så jeg kan vinde bolden og få adgang til en omstilling.


Bevægelsesfrihed: Bevægelsesfrihed fra positioner
Selvom jeg har tilgang på fri, så spillerne kan hjælpe hinanden, vil jeg gerne have at der bliver større mulighed for at mine spillere kan skabe overtallet, både defensivt og offensivt, så vi kan få overtaget.

Angreb: Søg overlap og arbejd bolden i feltet med smækkede indlæg
Med den store fokus på midten af banen, har jeg behov for at kunne skabe bredde. Det skal komme i form af mine backs, der skal komme med frem, når jeg har bolden. Bolden skal arbejdes i feltet, så jeg får fuldt udbytte af, jeg har en stærk angriber og 3 dygtige tekniker liggende bag denne.
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: [10] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #24: 04 Apr 2016, 11:08 »

Play it like ”The Special One” – Positioner, roller, spilleren til pladsen, ønskeliste (1)


Efter at have gået i dybden med holdet som enhed, skal vi til at kigge på de enkelte roller. I denne serie vil jeg forsøg at sætte fokus på, hvorfor jeg har valgt rollen, hvad er det jeg forventer der sker, hvem er umiddelbart den spiller der sidder på pladsen, og hvem kunne jeg tænke mig at købe ind til pladsen. Med indkøb kan det være både som startende spiller, ungt talent, eller rotationsspiller. I dette første afsnit sætter vi fokus på defensiven, mens vi i det næste indlæg vil kigge mod de kreative kræfter.

Det hele starter med et solidt forsvar, og nøglen til dette kommer fra en solid keeper. Jeg ønsker ikke en målmand der flagrer uhæmmet uden for feltet. Der er der valgt målmand (forsvar) med følgende instruktioner.


- Kortere afleveringer
- Spil til centrale forsvarere


Thibaut Courtois sidder tunget på pladsen, mens jeg har en kompetent back-up i Asmir Begovic. Her er jeg ikke bekymret, men dog mangler jeg et ungt talent, der på sigt kan presse Courtois. Den umiddelbare løsning på dette vil den unge målmand fra Milan Gianluigi Donnarumma, selvom jeg tror, det er tvivlsomt, jeg kan lokke ham væk fra det italienske.

Når man kigger på den klassiske stil i Chelsea med de spillere, der har været i truppen, er der altid en ting der har sprunget mig i øjnene. Selvom man har haft adgang til en venstrebenet back, har Mourinho mere eller mindre altid valgt César Azpillicueta, fordi hans kvaliteter helt åbenlyst er bedst defensivt. Samtidig har Hazard oftest været placeret længere fremme i venstresiden, hvilket har overladt César til sig selv defensivt, mens Hazard har kunne bruge sin energi på det offensive. For at opnå dette er der valgt følgende ekstra instruktioner til venstreback (support):

- Skyd mindre
- Pres mindre
- Tackle hårdere
- Kom længere frem
- Færre risikable afleveringer
- Spil bredere


I højre side har man spillet med Branislav Ivanovic, en meget offensivt orienteret back, der går med frem hver gang muligheden byder sig, han bruger nærmest mere tid på at komme i modstanderens felt, end på at forhindre modstanderen i at komme i hans eget. Derfor er William placeret på højre kanten normalt. En kantspiller der arbejder stenhårdt for holdet og kan dække af, når Ivanovic tager et af sine mange raids op af kanten. Der vælges der komplet wingback (angreb) med følgende ekstra instruktioner:

- Skyd mindre
- Pres mindre
- Tackle hårdere
- Færre risikable afleveringer

I det centrale forsvar er filosofien klar… De bliver beskyttet af den centrale midtbane, og derfor kan de tillade sig at optræde afventende, og blot tage imod de indlæg og dybe stikninger der måtte komme. Det kræver god evne til at læse spillet, uden man nødvendigvis behøver at være hurtig. Derfor er John Terry, som kaptajn og leder en naturlig del af forsvaret. Sammen med ham vælger jeg Kurt Zouma, der godt nok er ung, men når jeg har ham og Gary Cahill der er nogenlunde på samme niveau, så vælger jeg den unge franskmand, da hans potentiale er højere og det giver mere mening at udvikle på ham. Derfor er der tildelt rollen central forsvar (forsvar) med følgende ekstra instruktioner:[float=right]

- Tackle hårdere
- Marker tættere
- Kortere afleveringer
- Pres meget mindre


Jeg synes kvaliteten er høj ved startopstillingen, mens det er mere tvivlsomt, hvad jeg skal gøre i tilfælde af skader. Bredden er ikke voldsom og nogle få skader vil ramme hårdt, når man skal deltage i 4 turneringer i løbet af en sæson. Enten skal jeg købe en venstreback, og så rykke César på højre back, og dermed skabe mere bredde i forsvaret, da Ivanovic så kan dække flere pladser i forsvaret. Ellers skal jeg købe en forsvarspiller mere, der kan udfordre de centrale forsvarsspillere, og bruge Zouma som back-up på backen. Oplagt ville være en spiller som Ryan Shawcross der er engelsk, og i sin bedste alder for en forsvarspiller, mens en David Alaba kunne være spændende at få til det engelske.


Målmand sammen med 4 back kæden ved savets start
« Seneste Redigering: 04 Apr 2016, 11:10 af warmon » Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: [10] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #25: 07 Apr 2016, 10:50 »

Håber ikke, du er gået død. Synes, det er et utroligt spændende projekt.
Logged

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: [10] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #26: 11 Apr 2016, 09:41 »

Håber ikke, du er gået død. Synes, det er et utroligt spændende projekt.

Jeg er ikke gået død, har blot haft nogle helt igennem fantastiske dage på det sidste. Grunden til der ikke kom nogle updates er fordi jeg har haft fokus mod den sidste og afgørende kamp om oprykning til 2. div (irl)... Så det fyldte rigtig meget, og gjorde det nærmest umuligt at fokusere på dette projekt... Heldigvis så vandt vi, og jeg kunne som anfører løfte pokalen Wink Det blev fyldt op af 3 dage med byture og arbejde, så jeg var pænt smadret igår aftes..  Cool

Men idag har jeg en fridag, og jeg ser gode muligheder for der kommer en update eller måske flere Wink

Kort sagt, I was never gone, but now I'm back!
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: [10] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #27: 11 Apr 2016, 09:54 »

Fantastisk - tillykke med oprykningen!
Logged

warmon
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: [10] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #28: 11 Apr 2016, 09:55 »

Fantastisk - tillykke med oprykningen!

Takker og bukker Smiley
Logged

L'Imperatore di Roma er min første blog i årets fm22, følg med!

ladelj
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: [10] Play it like ”The Special One” – En rejse med Warmon ind i Mourinhos tanker
« Svar #29: 11 Apr 2016, 13:42 »

Tillykke med oprykningen med Søndersø Wink
Logged

Sider: 1 [2] 3 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010