home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 12:12:15 TindraTindra Blogs Chat GPT Gratis: En oö...
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23281
  1 Bruger, 244 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2016
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Fra virkelig til FM
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Fra virkelig til FM  (Læst 5583 gange)
Yohemming
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Fra virkelig til FM
« : 07 Jan 2016, 19:59 »

Efter længere tids overvejelser har jeg nu valgt at starte en tråd omkring hvordan jeg har brugt taktikdelen i FM 16. Da jeg ikke er tilhænger af ”plug and play”-taktikker har jeg valgt selv at tage kampen op. Derfor har jeg selv været igennem mange ting for at nå dertil, jeg er nu, med min taktik. Jeg har selvfølgelig brugt diverse forummer til at forstå selve taktikdelen og specielt forummet på SIgames har været til stor hjælp. Primært den legendariske Cleons tråd har været til gavn som denne.

Første skridt på min vej var at finde en spillestil omkring selve hvordan jeg skal spille fodbold i FM. Jeg har derfor valgt, at tage mit favorithold, FC Nordsjælland, til at prøve at skabe det, de prøver at indføre/har indført i Farum. Specielt Kasper Hjulmands opfattelse og idéer til at spille boldbesiddende fodbold, interesser mig meget. Derfor kommer jeg til at bruge hans måde at sætte taktik på i virkeligheden overført til FM. Det vil især være i 2011/2012-sæsonen, hvor det danske mesterskab blev vundet. Dette må ses som det helt store højdepunkt og derfor må det antages, at lige nøjagtig den sæson, var sæsonen FCN har spillet bedst nogensinde. Derfor er det oplagt at bygge taktikken på dette. Det passer selvfølgelig også bedst med at Kasper Hjulmand stadigvæk var træner i klubben på det tidspunkt Wink




Kasper Hjulmands spillestil
Kasper Hjulmand ser en fodboldkamp opdelt i forskellige taktiske faser. Det betyder, at ligegyldigt hvornår du ”pauser” en fodboldkamp, vil du kunne se holdets spil i en af de taktiske faser. Disse faser består af 4 dele:

Opbygningsspillet
Forsvarsspillet
Omstillingsspillet
Standardsituationer


Opbygningsspillet - ”Vi-fasen”
1. fase – Spil fra forsvar
2. fase - Kontrollér
3. fase – Gennembrud
4. fase – Afslutning


Opbygningsspillet er helt simpelt gældende, når holdet er i boldbesiddelse. Det vil oftest starte med, at bolden bliver spillet rundt allerede nede fra forsvarspillet indtil man er i kontrol. Dette afhænger selvfølgelig af, hvor højt modstanderholdet presser, antal af angribere osv. Men et godt hold vil forholdsvis hurtigt kunne spille bolden rundt til at de er kontrol. Herved går man over til næste fase i opbygningsspillet, nemlig kontrol. Det betyder, at man har bolden under kontrol og spiller den sikkert rundt indtil næste fase sker, nemlig selve gennembruddet. Holdet har bolden under kontrol og leder efter muligheden for at spille igennem modstanderens forsvar. Man leder efter ”hullet” til at spille igennem. Når man har gjort det og kommer til chance vil man gå over til sidste fase. Her ses der ganske enkelt på afslutningsmulighed en. Man vinder fodboldkampe på at score mål, derfor skal boldbesiddelsen bruges til at score mål og være kontrollerende over for modstanderen. Derfor kræves det selvfølgelig at man afslutter for score mål og på den måde ”afslutter” opbygningsspillet.


Forsvarsspillet - ”De-fasen”

1. fase – Første pres
2. fase – Få balance
3. fase – Forsvarsspil
4. fase – Forsvare mål


Et boldbesiddende hold vil oftest kræve at få bolden tilbage hurtigst muligt. Derfor vil første fase, når man har mistet bolden være at presse bolden tilbage. Første presset er derfor rigtig vigtigt. Det betyder, at nærmeste mand presser bolden samt at 2. og 3. nærmeste mand skal lukke af for eventuelt afleveringsmulighed er. Kan man ikke dette vil det skifte til næste fase, hvor man vil sørge for at få balance af holdet. Det kan være man har været langt fremme og angribe. Derfor kan ens hold måske stå positioneret som man vil i opbygningsspillet/angrebsspillet. For at forsvare ordenligt skal spillerne tilbage på deres plads når holdet ikke har bolden. 2. fase sørger for at spillerne er tilbage i balance og klar til at forsvare. Herefter kan man så lave sit forsvarsspil for at sørge for, at modstanderen ikke kommer til gennembrud. Hvis de eventuelt gør går man over i sidste fase, hvor man går efter at forsvare ens mål. Det kunne eventuelt være, når modstanderen har spillet igennem ens forsvar. Herefter handler det kun om at forsvare således modstanderen ikke scorer.

Omstillingsspillet
Det vil være når man går fra opbygningsspil til forsvarsspil eller omvendt. Det kræver derfor hurtigt omstilling til at vende spillet og forberede holdet til en af faserne. Det kan for eksempel være, at holdet presser højt og dermed vinder bolden. Så kan man enten gå direkte til angrebsfasen, hvor man går efter afslutning eller måske spille bolden tilbage og dermed få kontrollen igen. Det afhænger både af spilleren og hvordan selve situationen er. Hvis man leder efter et gennembrud, men ikke er hurtigt/forudseende nok til at finde dette, kan man spille bolden tilbage i stedet.
Dog kan man også miste bolden i angrebsspillet. Hermed vil man skulle omstille sig til, hvordan, man så skal forsvare. Hvis man står højt på banen kan man eventuelt forsøge med 1. fase i forsvarsspillet og prøve at presse bolden så man genvinder boldbesiddelsen. Det kan også være at man mister bolden i forsvaret, da man prøver at spille bolden rundt for at opnå kontrol. Her vil der højst sandsynligt ikke være så mange spillere bag bolden og man går måske direkte til at forsvare mål, hvis en centerforsvar mister bolden til en angriber. Dette er blot eksempler på hvordan man går fra en fase i opbygningsspillet og omstiller sig til en fase i forsvarsspillet eller omvendt.


Standardsituationer

Hjørnespark
Frispark
Indkast
Målspark

Disse vil de fleste hold prøve at udnytte bedst muligt, da de oftest ses som ”lette” mål. Hvis man har en god hjørnesparkskombina tion vil man kunne score en del mål dette og dermed vil det hjælpe en betydeligt, hvis man kan score et mål ”ud af det blå” på hjørnespark. Hjulmand mener, at cirka 20-35 procent af målene bliver scoret på standardsituationer . Så det er selvfølgelig også ret vigtigt.


Updates
7/1-2016 - Kasper Hjulmands spillestil
7/1-2016 - Formation og rollen som defensiv midtbanespiller
16/1-2016 - Rollerne og taktisk blindhed
« Seneste Redigering: 16 Jan 2016, 21:37 af Yohemming » Logged

Yohemming
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Fra virkelig til FM
« Svar #1: 07 Jan 2016, 19:59 »

Formation
FCN har spillet med den såkalt 4-5-1 i de sidste mange år. Flere kalder den også 4-3-3. Det, der er smart ved denne formation er, at man hurtigt kan omstille sig til enten angreb eller forsvar. Derfor passer den ganske godt til FCNs spil, da der er blevet klarlagt at holdet enten har bolden og er i opbygningsfasen eller ikke har bolden og er i forsvarsfasen. Den korte tid mellem de to faser vil være omstillingsfasen. Denne er som regel ikke særlig langt tid, da det gælder hvor hurtigt enten vores hold eller modstanderen formår at være i balance i forsvaret. Jo hurtigere man kan omstille sig det, jo kortere tid er der for modstanderen at lave gennembruddet.

Forsvarsformation
4-5-1 formationen vil se sådan i balance i forsvarsfasen:

En almindelig 4-back kæde på linje samt en defensiv midtbanespiller lige foran backkæden. Foran ham ligger to centrale midtbanespillere. Fremme lægger to kanter samt en angriber. Deres løbebane i forsvarsfasen er markeret med en pil, hvilket gør, at formationen ligner en 4-5-1, når det er i forsvar.


Angrebsformation
Når vi så i stedet har fået bolden og skal til at angribe vil formationen nærmere ligne en 3-4-3:


Her ses det tydligt at formationen skifter lidt rundt. Backerne søger hurtigt frem, men stadigvæk sådan at både centerbacks, den defensive midtbanespiller og de centralemidtbanespi llere kan aflevere ude til backen.
Centerbacks søger lidt ud mod linjen for at udfylde lidt af det rum som backen efterlader ved at gå frem.
Defensiv midtbane falder ned mellem centerbacks. Herfra skal han så være boldspillende men samtidig tage bolden med frem når muligheden byder sig.
De centrale midtbanespillere ligger foran den defensive midtbanespiller og skal sørge for at binde det hele sammen.
Kanterne søger lidt ind for at give plads til backsene til eventuelt overlap.
Angriber søger ned for at trække en centerback eller to og give plads til kantspillerne til at søge ind mod mål eller måske en fremadstormende midtbanespiller.


Den defensive midtbanespiller

I opbygningsfasen
Dette er en rigtig vigtig del af taktikken. Stokholm udfyldte denne rolle perfekt. Han søgte ned mellem centerbacksene, når holdet var i boldbesiddelse i forsvaret. Her spillede han den enten rundt til centerbacksene eller de centrale midtbanespillere. Hvis han så muligheden og pladsen var der, så drev han bolden frem. Herfra søgte han det simple spil med backsene, midtbanespillerne eller centerbacksene. Herved fastholdt han kontrollen i opbygningspillet. Dog, hvis han havde muligheden, så slog han lange diagonale skift mod kantspillerne, hvis de var frie. Man kunne derfor aldrig helt regne ud hvor Stokholm spillede bolden hen. Når han ikke havde bolden søgte han med frem. Her er et fint eksempel på hvordan man hurtigt kommer fra 1. fase i opbygningspillet via Stokholm til 4. fase i opbygningspillet, nemlig afslutningen.

<a href="https://www.youtube.com/v/y0on9oovIPU" target="_blank">https://www.youtube.com/v/y0on9oovIPU</a>
Se fra 58. Sekunder og frem til 1:12

I forsvarsfasen
Det er selvfølgelig kun et eksempel på hvordan Stokholm styrede spillet fra den defensive midtbanpostion i FCN 2011/2012. I min taktik vil jeg tænke lidt videre på hvordan den defensive midtbanespiller skal positionere og agere i forsvarsfasen. Her tænker jeg specielt på en spiller som Busquets fra FC Barcelona. Han gør, som en defensiv midtbanespiller skal gøre, når der angribes i mod holdet. Han går frem, tackler af og stiller sig tilbage i sin position. Dette vil jeg også have min defensiv midtbanespiller til at gøre. Derfor tænker jeg, at denne video skal danne ramme for hvordan han skal stå og opføre sig i forsvarspillet:

<a href="https://www.youtube.com/v/vmCwemdCZC4" target="_blank">https://www.youtube.com/v/vmCwemdCZC4</a>
« Seneste Redigering: 07 Jan 2016, 22:15 af Yohemming » Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Fra virkelig til FM
« Svar #2: 07 Jan 2016, 20:05 »

Er klart med her
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

whapz
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Fra virkelig til FM
« Svar #3: 07 Jan 2016, 20:22 »

Spædende! Følger Smiley
Logged

MBO
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Fra virkelig til FM
« Svar #4: 10 Jan 2016, 12:05 »

Meget spændende. Jeg er også begyndt med Milan med dette koncept.

Forbliver du også i den "kontrollerende" mentalitet på udebane? Lad os sige fx hvis du skal spille ude mod FCK.
Logged

Ankerstjernel
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Fra virkelig til FM
« Svar #5: 10 Jan 2016, 15:51 »

Er super fan! Følger Smiley
Logged

Højt at flyve, langt at gå

Yohemming
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Fra virkelig til FM
« Svar #6: 11 Jan 2016, 23:38 »

Beklager at der ikke er kommet flere updates. Jeg er i gang med eksamenslæsning som tager ret meget af min tid. Så snart jeg får lidt tid igen skal jeg nok fortsætte tråden!
Logged

Besiktas JK
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Fra virkelig til FM
« Svar #7: 15 Jan 2016, 15:23 »

kan vi se ss af holdinstruktioner og holdstatus osv Smiley
Logged

Eagles Fly Alone....

Yohemming
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Fra virkelig til FM
« Svar #8: 16 Jan 2016, 21:32 »

Rollerne og taktisk blindhed
Endelig går vi lige skridtet videre og begynder at kigge lidt nærmere i Football Manager. Her skal der blandt andet kigges på hvordan man sammensætter sit hold på banen og hvordan man ikke gør. Selvfølgelig er der stadigvæk fokus på hvordan man implementere de ting som er skrevet i indledningen omkring Kasper Hjulmand.

Taktik efter én rolle
Mange sætter deres taktik efter hvordan de enten selv synes de vil spille eller efter hvordan spillernes egenskaber er opbygget. Mange laver desværre den fejl kun at sætte efter dette. I FM handler taktikken om at få spillerne til at spille sammen og ikke kun se på spillerne individuelt. Her er blandt andet et eksempel på hvordan flere sætter taktik. Det vil jeg gerne se nærmere på og komme med forslag til hvordan man i stedet kan tænke.
Jeg starter med at vælge en tilfældig position, som jeg vil se nærmere. Formationen er stadig 4-5-1 eller 4-3-3 som flere kalder den. Valget er faldet på højre back. Mange vil gerne spille offensiv fodbold og få backen til masser af indlæg ved baglinjen. Dette er også helt fint, men man skal lige være opmærksom på hvordan han så skal sættes op, hvordan holdet skal sættes op til dette og hvilke risici det indebærer. Men jeg synes også at han skal være offensiv og derfor, også vurderet med spillerens egenskaber, er valget faldet på en offensiv wingback.


Backens plads

Dette billede viser hvordan spillerens rolle er og hvor ”hans plads” er. Da han er back vil han oftest kun være at finde ude på kanten. Derfor kan han tage et løb bag hans plads eller et løb fremad. Derfor er billedet beskåret til at se udelukkende på backens muligheder.  Her kan man også se, at der er en mand foran ham nemlig i positionen højre offensiv kantspiller. Derfor er vigtigt at få koordineret sammen med ham hvordan højre siden skal fungere.


Backens instruktioner


Her ses der, at instruktionerne kom længere frem, løb ud på kanten med bolden, indlæg fra baglinjen, læg ofte bolden indover og flere driblinger er valgt. Disse kan man ikke ændre på, da de følger med i rollen.
Derfor skal man sørge for at disse instruktioner som backen har passer ind sammen med de andre spillere. Hvis ikke, kommer holdet sandsynligvis ikke til at fungere. Ved disse instruktioner beder du backen om at komme hurtigst muligt frem til baglinjen for at slå indlæg ind. Han kommer derop ved enten at blive spillet langt fremme på banen eller selv at drive bolden derop i form at driblinger.

Konflikter

Første mulige konflikt ved dette er manden foran ham. Hvis han nu er valgt som en offensiv fløjspiller vil han selv have instruktioner som spil bredere og ofte at lave indlæg fra baglinjen. Derfor vil både back og fløjspiller løbe til baglinjen. Derfor vil de udfylde ”samme rum” og derfor ikke få nok ud af hinanden, da de vil gøre det samme. Derfor skal man så tænke over hvilken rolle kantspilleren så skal have. En god idé vil for eksempel være at han skulle trække ind i banen for at give plads til backen. Dette vil også gøre angrebet lidt mere uforudsigeligt for modstanderen. Dog er det kun rollen fløjspiller som spiller bredt af de mulige roller på offensiv kantspillerposition en. Derfor vil man ved de andre roller kunne ændre eller have valgt fra starten til at skære ind i banen. Dette er en rigtig god ide, da man ”fjerner” manden fra området hvor backen skal løbe på. Derved er der ingen mand foran backen når han gerne vil til baglinjen, hvilket er hele tiden når holdet har bolden.

Afleveringen til backen

For at man får noget ud af sin back når han løber til baglinjen skal holdet kunne følge med. Bare fordi at man har en meget offensiv back som vil til baglinjen, så skal man have nogle af de andre spillere til at spille bolden til backen. Hvis ikke, sker der ikke så meget med sin back, hvis han ikke kan blive spillet i de rigtige positioner. Ellers så skal han være en meget god dribler, hvis han selv skal forsøge hver gang at drible i sin side for at nå til baglinje og slå indlægget ind. Derfor giver det sig selv, at man ikke kun skal have defensive spillere, da de skal slå utroligt lange bolde for at backen bliver fri ved baglinjen.

Man skal se det på denne måde, hvis man følger indledningen omkring Hjulmand. Holdet har vundet kontrollen og har bolden og spiller den fint rundt. For at man skal komme videre til næste fase, som er gennembruddet, skal man have en spiller til at spille backen fri ved baglinjen. Vi ved, at backen vil tage et løb mod baglinjen. En central midtbanespiller kan gøre dette ved at spille en nøgleaflevering af sted hvor efter backen er løbet til baglinjen og herefter kunne slå indlægget. Dette kræver både at spilleren er dygtig nok til at slå en god aflevering samt at hans rolle skal være så han er i position til at slå afleveringen. Dette betyder, at rollerne på midtbanen skal passe sammen, så de kan spille backen fri til at slå indlæg. Herved går man fra kontrollen til gennembruddet. Dette skal til for at man får spillet sin back fri. Allerede her ses det, at backen er afhængig af andre til at spille efter hans instruktioner.

Afslutningen
Dette vil også komme til syne ved at skulle gå videre til næste fase. Her skal man fra gennembruddet til afslutningen. Situationen er, at backen er kommet helt til baglinjen, hvor der er mulighed for at slå et indlæg ind. Selvom, at backen er perfekt til at sparke indlæg af sted, er han stadig afhængig af, at der er folk til stede i boksen.  Ellers bliver det svært at score, hvis man altid skal prøve at sparke indlæg efter at en modspiller laver selvmål. Det, jeg gerne vil sige er, at for at man kan gå fra gennembrud til afslutning, skal man have sine egne spiller i feltet. Derfor vil det enten kræve, at en central midtbanespiller, angriberen eller modsatte kantspiller løber derind. Det kan selvfølgelig også være alle sammen. Herved er chancen for at man går fra gennembrud til afslutning større, hvis der er egne spillere til at afslutte. Man skal derfor kigge på sine centrale midtbanespillere for at se om deres instruktioner er sat til at komme frem i banen. Man kan også kigge på angribere for at se om han kommer i feltet. Dette vil han mere ofte gøre hvis han har en pligt som offensiv. Modsatte kantspiller kan også sættes til at komme i feltet og dermed udgøre afslutningen. Det vil han måske mere gøre som indvendig angriber end som fløjspiller. Dermed skal man igen tænke på rollerne på de andre spillere, når backen eksempelvis er sat til at spurte af sted mod baglinjen. Hvis der ingen er i feltet er det svært at udnytte backen, som er det man gerne vil i dette tilfælde.

Risikoen i omstillinger ved boldtab
Sidste konflikt er det defensive ved backen. Han vil altid frem på banen og til baglinjen. Herved vil han efterlade et rum som modstanderen kan udnytte via omstillinger. Hvis han bliver fanget ved baglinjen vil tiden indtil han er på plads i forsvaret og har balancen, som er en fase i forsvaret, være langvarig. Derfor skal der helst være nogen til at dække af for ham. Dette vil der eksempelvis ikke være hvis alle midtbanespillere er sat til at løbe frem i banen for at hjælpe i feltet, når backen slår indlægget. Der skal derfor være en til at kunne dække af for backen, så man ikke indkassere mål på dette. Derved er det også okay at backen er lidt længere undervejs til at få balancen i forsvaret, hvis der er en til at dække af for ham. Modstanderen må helst ikke bare kunne løbe af sted mod dit mål. Derfor kræver det også spillere til at dække af for backen i defensiven.

Helheden i taktikken
Jeg ved godt, at det er en lang tekst denne gang, men det er for at vise lidt om hvor mange ting, der skal tages hensyn til. I eksemplet er næsten hele taktikken til start med sat op efter backen. Dog skal alle tingene sammensættes så det passer til det hele. Hvis man ikke har opdækning i forsvaret i tilfælde af boldtab, spillere til at spille backen fra (kontrol til gennembrud) og spillere i feltet, når indlægget kommer (gennembrud til afslutning) er man ganske fint stillet. Her er det kun fokus på højre back. Man kan lave samme analyser på alle andre positioner. Så vil man lige så stille og rolig få hele holdet sat sammen.

Kig på spillernes instruktioner og roller for at sammensæt sit hold. Har man alle disse tanker i mente så er chancen for at ens taktik er endnu bedre end hvis ikke.

Derudover skriv gerne hvis i spørgsmål, efterspørgsler eller kommentarer!
« Seneste Redigering: 16 Jan 2016, 21:34 af Yohemming » Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010