home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 12:12:15 TindraTindra Blogs Chat GPT Gratis: En oö...
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23281
  0 Brugere, 247 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2015
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  工合 - #32
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 14 Udprint
Forfatter Emne: 工合 - #32  (Læst 72928 gange)
southside
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #2
« Svar #15: 07 Jan 2015, 15:20 »

Fedt at se at du har taget Gung Ho op igen.

Selvom du i tvivl om din Gung Ho 15 kan bruges til mindre hold, som den kunne i 12, så tror jeg bestemt det muligt da dit koncept jo er Work Together-Work in Harmony. Nu kender jeg dig som FM taktikker og ved når du skriver sådan, så er konceptet at alle på holdet har en funktion hvor de gør hinanden stærkere, men samtidig også harmoni mellem spillerollerne. Du meget hvad kan man sige Ying og Yang med dine spillereroller, så er der en offensiv central midtbanespiller, så er der også en deffensiv og i det hele taget spillerroller der harmonere med hinanden og dermed giver work together konceptet.

Så selvom dit fokus ikke er på den skal kunne virke til mindre hold, så tror jeg alligevel den vil så længe man henter spillere som passer til konceptet og spillerrollerne.

Jeg kigger med.
Logged

Årets Event 2010 FMD
Årets Mest Hjælpsomme Bruger 2010 + 2011 FMD
Årets Download 2010 FMF
Årets Crewskabte Produkt 2011 FMD
Årets Crewmedlem 2012 FMD

Tidligere Crew på FMDanmark

"FM is a simple game; 22 men chase a ball for 90 minutes and at the end, Southside always win."

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #2
« Svar #16: 07 Jan 2015, 19:26 »

Fedt at se at du har taget Gung Ho op igen.

Selvom du i tvivl om din Gung Ho 15 kan bruges til mindre hold, som den kunne i 12, så tror jeg bestemt det muligt da dit koncept jo er Work Together-Work in Harmony. Nu kender jeg dig som FM taktikker og ved når du skriver sådan, så er konceptet at alle på holdet har en funktion hvor de gør hinanden stærkere, men samtidig også harmoni mellem spillerollerne. Du meget hvad kan man sige Ying og Yang med dine spillereroller, så er der en offensiv central midtbanespiller, så er der også en deffensiv og i det hele taget spillerroller der harmonere med hinanden og dermed giver work together konceptet.

Så selvom dit fokus ikke er på den skal kunne virke til mindre hold, så tror jeg alligevel den vil så længe man henter spillere som passer til konceptet og spillerrollerne.

Jeg kigger med.

Hey SS.. Godt at se dig igen. Troede du var helt væk men godt du er tilbage..

Ja nu må vi se. De første test lover ok men leger lige lidt mere inden jeg for alvor går i gang med gennemgangen.. Har lidt bøvl med enkelte af spillerrollerne men det begynder at nærme sig..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #2
« Svar #17: 07 Jan 2015, 23:18 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#3 – Formationen

Oprindelig var målet tilbage i FM12, at skabe en taktik henover den asymmetriske 4-1-4-1 formation. Det projekt faldt hurtigt til jorden. Jeg har forsøgt et par gange efter men det er aldrig rigtig lykkes mig, at skabe succes med den formation i hvert fald ikke på egen hånd. Hvis jeg ikke husker forkert, så skabte jeg i FM13 en taktik med den formation og kaldte den Maestoso, som er et italiensk musikudtryk som bedst oversættes til majestætisk. Udtrykket bliver brugt når et stykke musik skal lyde storladent, heroisk og triumferende som f. eks den olympiske fanfare.

Ja som I kan høre, så bevægede jeg mig i de store luftlag med det taktiske projekt. En taktik der var ret suveræn, hvor samarbejdet mellem en Poacher på toppen og en IF på kanten var ubeskriveligt godt, de haglede mål ind. Men hvis sandheden skal frem, så var den taktik mere eller mindre tyvstjålet. Jeg ”lånte” det bedste fra flere taktikker på FMD og kombinerede dem. Så den føltes aldrig helt som min egen, ikke som Gung-Ho v12 og Wester’s Diablo gjorde.

Valget af formation til Gung-Ho faldt i FM12 på en 4-3-3 formationen. Grunden til det var mange men hovedgrunden var, at man i FM12 kunne man skabe en rigtig solid midtbane ved at skubbe DMC op som MC og lave en tremands central midtbane, hvor den midterste skulle være i defensiv rolle, de to andre skulle være henholdsvis i support og angreb. Jeg kaldte det nøglen til succes, hvor den midterste centrale midtbane var hovedpersonen. Hans rolle som balancespilleren var alt afgørende, han skulle fungere som stødpude foran forsvaret og med sikre korte afleveringer holde angrebsspillet i gang. Det fungerede perfekt i FM12. I de senere udgaver har den kombination ikke fungerede på samme måde og tro mig, jeg har testet det mange gange. Hvis nogen er lykkes med det, så sig endelig til..

Her i FM15 har jeg valgt 4-1-2-3 DM Wide formationen, som den så dejligt præcist hedder. Det er den formation, der kommer tætteste på den oprindelige og her er det selvfølgelig DMC positionen som denne gang skal være nøglen til succes. I skrivende stund forstiller jeg mig, at det Ankerman rollen der bliver sat i spil men den defensive midtbanespiller kan måske også komme i betragtning. Spillerroller kommer vi dog nærmere ind på senere, hvor fordele og ulemper ved rollerne bliver gennemgået og mine valg bliver begrundet.

« Seneste Redigering: 08 Jan 2015, 00:01 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Dennislauridsen
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: 工合 - #3
« Svar #18: 08 Jan 2015, 01:53 »

Syntes også du skal kigge på rollen "Halfback" da den vil passe perfekt til højt pres spil. Jeg har rigtig gode erfaringer med rollen Smiley

PS. Følger selvfølgelig med.
Logged

H A L A   M A D R I D!

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #3
« Svar #19: 08 Jan 2015, 08:32 »

Syntes også du skal kigge på rollen "Halfback" da den vil passe perfekt til højt pres spil. Jeg har rigtig gode erfaringer med rollen Smiley

PS. Følger selvfølgelig med.

Det vil jeg da klart teste sammen med Ankerman og den klassiske defensive midtbanespiller
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #3
« Svar #20: 08 Jan 2015, 20:27 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#4 – En flydende offensiv tilgang

Målet er at skabe en offensiv taktik og det kræver selvfølgelig en offensiv strategi, så holdets grundlæggende mentalitet er derfor sat til Attacking. Holdets grundlæggende mentalitet danner rammen for mange af holdets og spillernes instruktioner, såsom pasningsstil, pres mm. Når man spiller med en offensiv tilgang, så vil spillerroller med en defensiv rolle, f. eks de centrale forsvarsspillere og en eventuel Ankerman spille med korte simple afleveringer. Det er for at fastholde bolden i offensiven og bygge tålmodigt op. De sender bolden rolig videre til de mere offensive og kreative roller på holdet. Hvorimod spillere med en offensiv rolle spiller mere direkte, for at sætte tempo og pres på modstanderens forsvar. Support spillere vil have mere blandede pasningsstil.

Holdet vil generelt presse mere, stå højere og bredere med en offensiv tilgang. Det siger næsten sig selv. Den større brede er for, at skabe plads til de offensive løb og for at strække modstanderen ud, så der bliver plads. Derfor er det vigtigt, at man i en offensiv tilgang har roller der netop står bredt, så det kan udføres. Hvordan jeg vælger at gøre det kommer vi ind på senere.

Den meget flydende holdform/team shape er FM’s svar på totalfodbolden, som vi kort kom ind på tidligere. I den meget flydende tilgang arbejder holdet sammen som en stor enhed og har derfor alle den samme grundlæggende mentalitet. Så alle tænker ens og alle skal tænke offensivt samt defensivt. Den meget flydende tilgang er yderst kreativ i sin tanke og kræver meget af spillerne evner. Hvor vi i den anden ende har den meget stramme tilgang, hvor spillerne ”bare” skal koncentrere sig om deres egne opgaver og sjældent afvige fra holdets og deres egne instruktioner. 
 
Jeg har valgt den flydende tilgang, hvor holdet er delt i to enheder. En defensiv og en offensiv. Forsvaret og spillere på DM positionerne samt spillere i defensiv rolle på midtbane positionerne er den defensive enhed. Hvor spillere i support og offensive roller på midtbanen og fremefter er den offensive enhed. Jeg har delt holdet op i 5 spillere i hver enhed. Mine 4 back kæde plus DMC postionen er den defensive enhed men de 2 MC samt de tre offensive positioner er min offensive enhed. De forventes dog af begge enheder, at de i deltager i overgangsfaserne fra defensiven til offensivt og omvendt. Så indtil videre er vi landet på 4-1-2-3 DM Wide formationen med en offensiv mentalitet i en flydende form.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #4
« Svar #21: 09 Jan 2015, 07:23 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#5 – Det handler om balance

I alle de taktikker jeg arbejder med er der nogle grundlæggende principper. Til dem der har fulgt mine blogs og taktiske tråde førhen vil genkende disse ting. I alle taktikker er især to vigtige roller som man skal huske. Det er balancespilleren og bindeleddet. Har man ikke de to roller i sin formation, så er der sjældent balance i tingene. De er de spillere på holdet som binder kæderne sammen. Balancespillere er ham som binder forsvaret og midtbanen sammen og bindeleddet er ham som binder midtbane og angreb sammen.

I alle formationer har man brug for disse spillere for ellers kan man risikere, at der er for langt imellem kæderne og spillet bliver usammenhængende. I den klassiske 4-4-2 formation vil balancespillere være en MC i defensiv rolle og bindeleddet en angriber i support rolle. Begge spillere der trækker ned i hullet mellem kæderne og binder dem sammen. I andre formationer har man allerede disse roller per automatik, det er formationer, hvor der er DMC og AMC roller som befinder sig i disse rum mellem kæderne.

4-1-2-3 DM Wide formationen har jeg allerede min balancespiller på plads, spørgsmålet er så hvilken spillerolle han skal have, alt efter hvad jeg gerne vil opnå men det tager vi senere. Bindeleddet derimod skal jeg selv skabe. Jeg har kun en enkel angriber og ingen AMC, så her vil angriberen tildeles en support rolle for at binde tingene sammen. Dette kræver dog, at man har spillere på midtbanen der tager de offensiv løb ned bag modstanderens forsvar ellers dør dynamikken og man kan ende med samme problem som det danske landshold har pt. nemlig alt for mange mellemrumsspillere men inden der truer i dybden. Det tager vi også senere.

Det kræver selvfølgelig mere end de to roller at skabe balance i tingene. Det nytter ikke noget, at man stormer frem med for mange spillere og efterlader sin defensiv helt åben. Der skal tænkes offensivt, det er hele konceptet men det skal ikke være naivt. Så der er også brug for support spillere, som latent i deres rolle tænker i balance. Som kun går med frem når det giver mening uden at satse hele butikken. Så der er nok at overveje, når spillerrollerne skal tildeles.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

UlrikE
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: 工合 - #5
« Svar #22: 09 Jan 2015, 10:33 »

Følger spændt med Wester. Når man er så taktisk elendig som jeg er, er det altid spændende at følge med i dine tanker og visioner om/for dine taktikker og hvem ved, måske man lærer noget selv.
Jeg har selv haft meget stor personlig succes med mange af dine tidligere taktikker og især din Gung Ho fra fm12
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #5
« Svar #23: 09 Jan 2015, 18:41 »

Følger spændt med Wester. Når man er så taktisk elendig som jeg er, er det altid spændende at følge med i dine tanker og visioner om/for dine taktikker og hvem ved, måske man lærer noget selv.
Jeg har selv haft meget stor personlig succes med mange af dine tidligere taktikker og især din Gung Ho fra fm12

Ja det er hele meningen med disse taktiske blogs og guides at hjælpe nye managers eller managers der har det svært taktisk. Jeg er selv rigtig glad for den hjælp jeg fik i TT&F guiden tilbage i 09, da jeg bøvlede meget med det taktiske. Så fedt at bloggen her hjælper og det motiverer.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #5
« Svar #24: 09 Jan 2015, 22:24 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#6 – Holdinstruktionerne

Som tidligere nævnt så ligger det latent til den offensive tilgang at man spiller bredt, presser og står højt. Pasningsstilen er kort blandt de defensive og direkte med de offensive. Spørgsmålet er så om der skal tweekes lidt med de indstillinger for at opnå det jeg vil med Gung-Ho. Som jo er: Et højt og massivt pres med et bredt og direkte offensivt spil, hvor der er fokus på stor bevægelighed og kreativitet. - Jeg har valgt seks ekstra holdinstruktioner, som jeg vil gennemgå og her vil jeg også komme med begrundelse for eventuelle fravalg.

Jeg vil stå højt og lægge et massivt pres, så jeg har givet den en ekstra tand og skubber min forsvarslinje en tak op med instruktionen Push Higher Up, det gør mig en smule sårbar i forhold til lange bolde derfor vil jeg forsøge, at bruge instruktionen Use Offside Trap for fange modstanderens angribere i min offsidefælde ved eventuelle lange dybe bolde fremad. Det skulle dog helst ikke blive så nødvendigt, for jeg vil gerne erobre bolden inden da eller i det mindste sætte modstanderen under så meget pres, at præcisionen i deres afleveringer forsvinder under stresset, derfor giver jeg presspillet en tak mere med Close Down More og Prevent Short GK Distribution.

Jeg har valgt, at Play Wider fordi bredte er enormt vigtig for det jeg vil opnå rent offensivt. Jeg har brug for, at modstanderens forsvar bliver bredt ud og flyttet rundt, så der skaber huller jeg kan udnytte med dybe løb ned bagved. Med den brede spillestil kunne man måske fristes til, at udnytte kanterne nu hvor jeg også har både DRL og AMRL positionerne. Jeg ønsker dog mere alsidighed og har våben kaldet ”Smørhullet”, som vi kommer nærmere ind på senere, som kræver spil op igennem midten. Derfor holder jeg opspillet blandet.

Work Into Box instruktionen er stemmer umiddelbart ikke overens med ønsket om den brede stil og hurtige og direkte angrebsspil med dybe løb ned bag forsvaret. Jeg har dog fundet ud af, at den skaber det bedste fra begge verdner. De direkte afleveringer frem i banen ved omstillinger forsvinder ikke med den instruktion. Holdet sender stadig afleveringer i dybden når man står længere tilbage. Det er først ved det etablerede angrebsspil at de er mere tålmodige. Det reducere dog antallet af indlæg fra kanten, hvilket jeg er lidt ked af men det kan man dog ændres ved at øge disse instruktioner ved de brede spillerroller.

Når man spiller med en offensiv mentalitet, så er holdet selvfølgelig meget angrebsivrige og risikovilligheden er større. De satser mere også foran mål, hvor de skyder på næsten alt hvad der rører sig også på langskud. Deres Trigger Happiness er en af de ulemper ved så offensiv en tilgang, hvilket man afhjælper med Work Into Box instruktionen. Det er dog vigtigt, at hvis du stadig ikke har opnået dit resultat og stadig jagter målet, så fjern den i slutningen af kampen, så du hæver holdet og spillernes risikovillighed. For du kan ikke blive ved med at fedte rundt, så må der satses med Overload, pumpe bolde ind i feltet og skydes på kassen også udefra. Tålmodigheden skal dog holdes længe. Jeg venter til de sidste 10 minutter før jeg satser butikken.

Jeg har ikke noget specielt ønske om stor boldbesiddelse, for det er ikke hvor længe man har bolden men hvad man gør ved den mens man har den. Jeg er ikke kæmpe fan af Tika-Taka, så Retain Possession og Play Out Of Defence er ligeledes instruktioner jeg ikke benytter. Jeg har ikke noget imod at mine defensive spillere engang imellem sender en mere direkte bold fremad i banen til en omstilling, så længe de spiller kort når angrebet skal fastholdes oppe på modstanderens halvdel.

Det er også grunden til at jeg ikke har ændret på pasningsstilen, som jeg syntes er perfekt i den offensive tilgang. Korte afleveringer der fastholder angrebne fra mine defensive spillere og direkte i offensive. Tempoet som i forvejen er højt pga. den offensive mentalitet, det ændre jeg heller ikke på. Det samme gør sig gældende for kreativiteten og bevægeligheden, som er ret høj i forvejen med den flydende form. Derudover har jeg ret kreative typer i min offensiv, som også bliver tildelt mere fri roller hvilket vi kommer ind på senere. Så holder det standard, for der er ingen grund til at overdrive og spillerne skal jo også følge mine taktiske instruktioner. Til sidst er der indlæg. Dem holder jeg blandet for endnu engang at være så alsidig og uforudsigelig som mulig.

•   Push Higher Up

•   Use Offside Trap

•   Close Down More

•   Prevent Short GK Distribution

•   Play Wider

•   Work Into Box


Det er de seks grundlæggende instruktioner, som der ikke skal pilles ved. Ud over Work Into Box når målet skal jagtes. De må dog gerne suppleres med andre instruktioner, hvis man i løbet af kampene kan se, at lidt ændringer er vejen frem. Personligt har jeg svært ved at gennemskue, hvilke taktiske ændringer jeg skal lave i løbet af kampen for at få overtaget og jeg kan slet ikke gennemskue, hvilke modstander instruktioner jeg skal bruge. Så derfor bruger jeg rigtig meget de råd min assistenttræner kommer med i løbet af kampen. Jeg holder dog øje med, at de ændringer han forslår, at de ikke ændrer på mine fem grundlæggende instruktioner. En note til brugen af assistentens råd er, at eventuelle scoringer som ændre udgangspunktet gør, at jeg går tilbage til udgangspunktet. Altså hvis han har forslået, at en kortere afleveringsstil skal til og jeg så får scoret, så ændre jeg tilbage til udgangspunktet fordi kampens dynamik ændre sig. Modstanderen skal nu længere frem og måske mere direkte afleveringer er vejen frem.
« Seneste Redigering: 09 Jan 2015, 23:35 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #6
« Svar #25: 10 Jan 2015, 12:24 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#7– Vandbærer, Skraldemand og Dumt Svin

Den ”vigtigste” rolle på holdet finder vi på DMC positionen. Der har vi holdets balancespiller og uden ham er du dødsdømt.! I FM12 versionen var holdets balancespiller en MCd og som vi tidligere har været inde på, så var han nøglen til succes. Spørgsmålet har så været, hvilke rolle han skulle have, nu hvor han befandt sig på DMC positionen.

De tre playmaker typer, Regista, Roaming Playmaker og Deep Lying Playmaker kunne måske friste, fordi man gerne vil være kreativ men hele ideen er, at den offensive enhed står for det kreative input mens den defensive enhed skal sikre defensive og skal fastholde bolden og spille den sikkert rundt i offensiven. Så de roller er ikke aktuelle, for de spiller med for stor risiko med for mange stikninger fremad og fastholder dermed ikke spillet og risikoen for boldtab er for stor, hvilket åbner dig for kontra og du bliver fanget i opstillingsspillet. Derudover har jeg i forvejen planer om et par playmaker roller længere fremme på banen.

Så var jeg blevet anbefalet Half Back rollen og som lovet, så virkede presspillet rigtig fint med ham. Han faldt ned som sweeper og DC rollerne pressede fint på. Så defensivt fungerede det super. Desværre forsvandt den effekt jeg gerne ville opnå med rollen rent offensivt. Han fastholdte ikke rollen som spil bar DMC, som kunne fordele korte sikre bolde. Han stod simpelthen for langt tilbage og hullet mellem ham og mine MC blev for stort. Det fastholdende angrebsspil forsvandt og led mange bold tab, da der manglede spilmuligheder på den kontrollerende DMC/MC position.

Det jeg gerne vil opnå er, at DMC skal fungere som stødpude lige foran midterforsvaret og stoppe bolde fra de kreative midtbanespillere fra modstanderens centrale midtbane. Han kan også lukke wings/inside forwards af når de går ind i banen. Samtidig med han dækker de offensive midtbanespillere og angribere der går ned i banen af. Hele meningen er at lukke hullet mellem midtbane og forsvar, det hul næsten alle hold både i FM og irl prøver at udnytte. Han skal ikke bidrage kreativt i offensiven men støtte offensiven ved at opsamle løse bolde og bryde eventuelle kontras. Han skal opsnappe løse bolde og spille den hurtigt videre til mere kreative kræfter. I en offensiv taktik skal han simple korte bolde, som fastholder spillet og byder de mere kreative spillere op til dans. Samtidig kunne jeg godt tænke mig at erobre bolden hurtigt, så jeg kan lave nogle omstillinger.

Alt sammen noget både Ankerman og Den Defensive midtbanespiller i defensiv rolle kan løse, hvilket også var grunden til at de som udgangspunkt var mine førstevalg inden jeg gik i gang med at teste. Efter grundige test med begge roller, så bredte panikken sig lidt for det fungerede ikke optimalt. 

Tilbage var tre roller som muligt skulle løse de opgaver. Den Defensive Midtbanespiller, Den Boldvindende Midtbanespiller og Ankermand. Jeg har testet dem alle tre og fandt selvfølgelig ud af at der er fordele og ulemper ved alle roller. Ankermanden stod for dybt og var for passiv i presspillet men fungerede godt som stødpude. Den Boldvindende Midtbanespiller havde det modsatte problem, han stod for højt og var for aggressiv, så han kom ud af position og efterlod forsvaret sårbart, til gengæld vandt han en del bolde som blev omsat til omstillinger. Ankermanden beskrives som holdet Vandbærer men jeg havde også brug for en Skraldemand og dumt svin, som den Boldvindende Midtbanespiller så flot tog sig af. Jeg havde brug for en blanding af de to roller. Jeg fandt ud af, at det kunne lykkes med en tilpasning af Den Defensive Midtbanespiller i defensiv rolle.

DMd’s presspil lander et godt sted mellem den Boldvindende og Ankermanden og så holder han sin position som Ankermanden gør. Jeg havde dog brug for, at han var lidt mere et dumt svin. Jeg vil nemlig gerne have en hårdtslående midtbanespiller a la gode gamle Roy Keane, en som går ud med skraldet og dominere fysisk i rummet mellem min midtbane og forsvar. Så den første instruktion jeg tilføjede, det var Tackle Harder. Man skal dog være opmærksom og fjerne de hårde tacklinger hvis han får et gult kort, for der skal ikke satses og hente en dumt rødt kort. De to andre instruktioner jeg tilføjede var Pass It Shorter og Fewer Risky Passes, så han ligesom Ankermanden vil gøre tingene mere simpelt. Dermed havde jeg min Vandbærer og Skraldemand på plads, som ender med disse instruktioner:

•   Tackle Harder

•   Pass It Shorter

•   Fewer Risky Passes

•   Dribble Less

•   Hold Position

•   Close Down More

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #7
« Svar #26: 10 Jan 2015, 15:49 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#8 – Club Coefficients – Challenge

Jeg har lige færdiggjort en hurtig test af Gung-Ho taktikken. En test hvor jeg gik på ferie mellem hver kamp, ikke tog mig af træning, ingen indkøb osv. kun kamp. Jeg har spillet en hel sæson med Southampton, hvor jeg har afprøvet en masse ting alt fra forskellige formationer, spillerroller og tilgange til diverse spiller og holdinstruktioner for at finde frem til det helt rigtige. Og efter denne lyn-sæson så er optimismen høj.

Formålet med Gung-Ho taktikken og alle andre taktikker jeg sidenhen har lavet, har aldrig været at lave en taktik der ”snød” AI’en og skabte helt urealistiske resultater, hvor man f. eks kan vinde mesterskabet med Southampton den første sæson. Det har altid været, at lave taktikker som minimum kan opnå bestyrelsens krav og lidt til. Så en placering mellem 7. og 10. pladsen vil være godkendt eftersom de er seedet 9er, og en 5.-6. plads ville være superb og alt over det ville være helt fænomenalt.

Som sagt så er optimismen høj, for resultaterne for den hurtige test var superb, jeg nappede nemlig en 6. plads og dermed en billet til Europa. Hvilket er suverænt i en sæson, hvor jeg slet ikke gik i dybden med det udenom taktikken. Det er værd, at bemærke er mine resultater før nytår og dem efter nytår. Det blev til sølle 27 point i efteråret men flotte 40 point i foråret.

Grunden til det er selvfølgelig simpel. I efteråret eksperimenterede jeg helt vildt og prøvede flere formationer, for havde en tanke om en alternativ formation som supplement til 4-1-2-3 DM Wide formationen. Det projekt faldt til jorden over flere omgange. Efterhånden som taktikken tog form, så kom de mere stabile resultater. Det eneste rigtig dårlige resultat jeg fik i foråret, var mod Man Utd, hvor jeg tabte 1-6. Dertil skal det siges, at jeg legede med en lille ide med kun to mand i forsvaret, Wing Backs og to Inside Forwards. Den ide døde ligeså hurtigt som den opstod.

Gung-Ho taktikkens store test bliver at gennemfører Club Coefficients – Challengen med Southampton. Målet med challengen er, at slå Real Madrid af pinden og toppe Club Coefficients listen. Lykkes det så har taktikken bestået med glans. Jeg har som sådan ikke noget tidsgrænse for at opnå dette men håber det kan opnås på 10 sæsoner. 5 sæsoner til at bygge holdet op og så 5 sæsoner hvor jeg scorer gode point i Europa. I løbet af de første 5 sæsoner er målet, at etablere Southampton som fast deltager i Champions League. Jeg starter dog ydmygt ud og satser på en plads i EURO League, det vil sig top 7 placering.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

southside
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #8
« Svar #27: 10 Jan 2015, 16:23 »

Flot placering når man tager i betragtning af de mange justeringer og mindre fokus på alt det uden om, det lover godt.
Logged

Årets Event 2010 FMD
Årets Mest Hjælpsomme Bruger 2010 + 2011 FMD
Årets Download 2010 FMF
Årets Crewskabte Produkt 2011 FMD
Årets Crewmedlem 2012 FMD

Tidligere Crew på FMDanmark

"FM is a simple game; 22 men chase a ball for 90 minutes and at the end, Southside always win."

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #8
« Svar #28: 10 Jan 2015, 16:29 »

Flot placering når man tager i betragtning af de mange justeringer og mindre fokus på alt det uden om, det lover godt.

Ja det er jeg mere end tilfreds med. Det var en fin generalprøve og vil faktisk være ok tilfreds, hvis jeg kan gentage det, når jeg for alvor starter op..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: 工合 - #8
« Svar #29: 10 Jan 2015, 20:18 »

工合
Work Together-Work in Harmony


#9 – Den defensive enhed

Målmand

Som udgangspunkt er den mere moderne SWP Keeper en rolle, som passer fint når man står så højt som i Gung-Ho taktikken. Jeg råder dog ikke over sådan i Southampton, så derfor har jeg valgt den klassiske Goalkeeper rolle. Det gode ved den rolle er, at den tilpasser sig holdets generelle strategi og igennem den hurtige test, så var jeg mere end tilfreds med GK rollen. Flere gange kom hans faktisk fornuftigt ud af målet på modstanderen lange bolde. GK rollen holder det simpelt med lav risikovillighed, som også passer mig fint. Den defensive enheds fornemmeste opgave er at spille sikkert.



Midterforsvaret

Jeg har to helt ens roller i midtforsvaret og det har jeg netop fordi hullet foran dem er dækket. Derfor er der ikke brug for en stopper og dermed heller ikke en cover. Jeg har valgt to centrale forsvarsspillere i defensiv rolle, da det er klassisk standard rolle, som passer fint til det jeg gerne vil opnå: De kan både spille bolden sikkert rundt, fastholde angreb og selvfølgelig udfylde deres hovedopgave: Stoppe modstanderens angribere.

Den boldspillende forsvarsspiller vil gerne deltage i den fremadrettet spil og vil forsøge stikninger frem i banen. Det har jeg ikke brug for. De skal bare spille den kort videre til mere kreative folk eller sende den videre ud til backs. Den begrænsede forsvarsspiller er for primitiv og vil ikke i samme grad forsøge at fastholde spillet. Derfor er de roller blevet fravalgt.

Jeg har ikke ændret noget ved deres instruktioner, da de allerede opfylder opgaverne. Jeg har valgt ikke at lade dem spille kortere, da de i forvejen spiller kort. En enkelt direkte aflevering over længere afstande til en omstilling gør nemlig ikke noget. De tackler også standard, for jeg har allerede et dumt svin foran dem, som tager de slagsmål. De skal heller ikke presse mere på, for vil helst ikke have de forlader deres plads. De skulle helst arbejde sammen som et makkerpar, især nu hvor jeg bruger en offsidefælde. Deres instruktioner er derfor:

•   Dribble Less Often

•   Shoot Less Often

•   Fewer Risky Passes

•   Hold Position





Backs

Når man forsøger sig med en offensiv taktik som denne, så fristes man til, at satse lidt med sine backs og sætte dem i en offensiv rolle, hvor de kommer stormene i overlaps forbi kanterne. Den slags fodbold elsker jeg selv men risikoen er stor. For holdet bliver sårbar rent defensivt, når begge backs kommer stormene. En af de grundlæggende ting, som jeg altid tænker på, når jeg laver taktikker, det er balancen mellem defensiven og offensiven. I den henseende er jeg nok en lidt forsigtig manager.

Jeg har derfor valgt full backs i en support rolle, da jeg gerne vil opnå en solid defensiv og lade det kreative og de offensive løb være op til den offensive enhed. De kommer dog stadig på skift i overlaps og deltager i offensiven og sammen med den defensive midtbanespiller, så samler de løse bolde op udenfor feltet. Deres bidrag rent offensivt er overlaps, som dog kun tages uden at løbe de store risici. Når de så er kommet i de overlap, så vil jeg gerne have indlæg. Jeg spiller dog med Work Into Box instruktionen, derfor bliver antallet af indlæg begrænset, så jeg har tildelt dem Cross More Often, så indlæg bliver en del af de offensive våben taktikken har. Jeg forventer nemlig at have mange folk i feltet, når backs er åben for indlæg.

Jeg er derudover valgt, at tildele dem de brede instruktioner, Stay Wider og Run Wide With Ball, de skal nemlig holde bredden på holdet, da jeg længere fremme, har folk på kanterne der går mere ind i banen. Brede er yderst vigtigt og den funktion tager de sig af. Fra deres brede position kan de enten sende direkte afleveringer i dybden eller via indlæg, de kan også spille den kort og sikkert ind i banen. Deres support funktion giver dem nemlig mixed passing.

•   Stay Wide

•   Run Wide With Ball

•   Cross More Often

•   Cross From Deep




Defensiv Midtbane

Her henviser jeg til indlæg 7
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Sider: 1 [2] 3 4 ... 14 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010