home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  1 Bruger, 358 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2015
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  En Belthazoriansk tilgang
0 Brugere og 13 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint
Forfatter Emne: En Belthazoriansk tilgang  (Læst 36340 gange)
BelthazorDK
FmFreaks Crew
(Projekt)
*

Offline Offline


 
En Belthazoriansk tilgang
« : 07 Nov 2014, 00:46 »

En Belthazoriansk Tilgang
En velkendt formation - med utrolige resultater*

Version 1.5 ligger klar til download nederst i tråden.


Jeg startede selv FM 15 ud med at ville spille en 4-5-1/4-4-2 med en targetman og en hængende angriber/skyggeangriber bag ham, i stil med Skoubo/Elmander konstalationen fra Michael Laudrup tiden, men med Elmander på toppen og Núñez bagved, desværre viste det sig hurtigt at jeg var for udsat defensivt, og derfor gik jeg tilbage til et system jeg har arbejdet med siden Frederik Holst kom til i FM.

Jeg har taget udgangspunkt i en 4-3-3 opstilling, med en defensiv midtbanebanespiller, og en enlig angriber på toppen. Boldbesiddende fodbold, med et nogenlunde højt pres, uden dog at risikere for meget, overlaps fra backsne og generelt offensivt fodbold. Formationen og rollerne er som følger:
             


Jeg vil ikke bruge tid på at beskrive alle individuelle indstillinger på spillerne, da taktikken kan downloades nederst i tråden, men jeg vil dog lige beskrive nøglepositionerne, og de ting jeg kigger efter i en spiller til denne position.

Boldspillende forsvarsspiller: Skal være en boldsikker type, gerne en leder, da det er en af de oplagte pladser til en anfører, eller viceanfører. Almindelige defensive stats, af så høj mulig karakter som muligt for ens hold, og så en god aflevering, gode beslutninger, en holdsspiller, med et godt første touch på bolden og ideelt, en fornuftig speed. Daniel Agger er manden på pladsen i Brøndby IF, og er vel sagtens perfekt, hvis han er skadesfri. På sigt er ønkset en spiller af hans kaliber, med lidt højere fart, og lidt lavere skadesfrekvens.

Backsne: Man kan ikke forvente at ens backs kan spille en hel kamp, 2 gange om ugen, faktisk kan det kun anbefales at have en HB og en VB med på bænken hver gang, fordi de kan have brug for udskiftning undervejs. De langt vigtigste stats for en backspiller, er derfor Udholdenhed. En fornuftig speed vil være ideelt, da de er komplette wingbacks og søger baglinjen for at ligge indlæg, og komme i overlaps for fløjene. Habile defensive samt offensive stats er en nødvendighed, en fin aflevering, et godt indlæg, dribling, tackling, markering og en god psyke er en god ting.

Ankermanden: Nøglen til defensiv succes, når fløjene er med fremme, manden som binder forsvaret og midtbanen sammen, en mentalt stærk spiller, med god tackling og markering, gerne en høj, hovedstøds stærk spiller, som er stærk. En arbejdshest vil være at foretrække. Han spiller en neutral rolle i forhold til holdets offensive succes, men defensivt er han manden der redder dagen, gang på gang.

Midtbanen: En fremskudt playmaker og en felt til felt spiller, de er begge vigtige fordi de begge skal være acceptable i begge roller, da en af nøglerne her er uforudsigeligheden, ved at disse to bytter roller og sider gang på gang. De skal derfor begge kunne lidt af det hele, og det er oplagte roller til lidt erfarne spillere.

Resten af holdet: Fløjene skal gerne være hurtige, dygtige afsluttere, som kan bruge begge ben, men de skifter sider for at være uforudsigelige, og skabe chancer, for dem selv og angriberen. En hurtig, stærk, fremskudt angriber type vil være perfekt, men fart er ikke alt, hvis ens kanter bare er hurtige. Den almene forsvarsspiller skal bare være en naturlig, stor, stærk central forsvarer, hvis han kan noget ekstraordinært, så udnyt det, hvis ikke, så gå efter fart, for det er den største trussel dit hold står over for - hurtige angribere. Målmanden skal være en klassisk målmandstype, ikke noget sweeper-keeper-pjat. En spiler som er god en mod en og som har kontrol i sit felt, god i luften og med gode reflekser. Alle vil gerne have en Peter Schmeichel, men mindre kan sagtens gøre det.


FØR DOWNLOAD: Jeg vil bare lige understrege, at jeg ikke garanterer succes med denne taktik. Dette er blot et udgangspunk for at kunne skabe det, hvis ikke det rette materiale er til stede nytter det ikke noget at prøve. Jeg har ingen planer om at sidde og finpudse den til hvert eneste hold folk lyster, men jeg er klar til at høre på jeres erfaringer, og vil tage det til overvejelse til senere udgaver, for realistisk set, skal SI games nok nå at fucke det op så den ikke virker hele FM 15 ud.

Deruodver, er det vigtigt at LÆSE modstanderen, holde øje med dine spilleres præstationer, deres motivation og din assistents råd. Det nytter ikke noget, hvis du får besked fra assistenten om at modstanderen konstant render om hjørner med vores Højreback, at vi så går offensivt til værks, så skal der justeres ned, måske pilles lidt ved strukturen, laves små ændringer som kan hjælpe. Jeg starter som udgangspunkt altid kontrollerende, og presser på efter en 25-30 minutter med Offensiv, for at få en 1-0 føring hvis jeg ikke har det. Hvis jeg kommer foran før det, går jeg offensivt for at søge 2-0. Kommer den, går jeg ned på Kontrollér fra 2. halvlegs start, og omkring 55-65 minutter inde, tager jeg de 2 mest udsatte (de dårligst spillende/risiko for kort/dem med lav fitness) af banen, og gør klar til at skifte til kontra omkring 75. minut. Og igen Defensiv ved 85. minut. HVIS der bliver scoret mod mig, og det er en større modstander (CHL/EL kampe eksempelvis), så bliver jeg hvor jeg er, og justerer blot til meget struktureret.

Er det derimod et mindre hold, går jeg straks offensivt til værks igen, men stadig strukturet. Kommer jeg BAGUD mod en større modstander, går jeg på kontra, skifter til at spille med direkte bolde og fri filosofi.

Jeg siger ikke det altid virker, slet ikke. Dem som har kigget i Brøndby tråden ved at jeg testede det af, med stor succes, en double første sæson, en treble i anden sæson (Ligaen, Pokalen, Champions League). Det save var i betaen, og der var en bug, der gjorde at jeg i 3. sæson, ikke så noget til champions league efter kvalifikationsrunde rne var spillet, grupperne blev aldrig udtaget. Dette har ledt til et nyopstartet save, hvor jeg ikke er nået synderligt langt endnu, men allerede tydeligt mærker at jeg har ramt rigtigt. Min sæsonstart indeholder et nederlag til Molde ude, hvor jeg stillede med et ungt, urutineret hold, samtidig med der var nogle skader, et hårdt slag, og jeg troede egentlig vi var ude der, men Thygesen ville det anderledes, 3 oplæg til ham, 3 mål scoret af mit hold, 2 af molde - et selvmål, og vi var videre på udebanemål. PSV blev besejret - snævert, og jeg mødte i de dage der, FCK og FCM som begge også var i kvalifikation til EL - og kom med! FCM slog suverænt Tottenham ud, mens FCK slog HJK ud.

Der er EN kamp jeg er utilfreds med selv, det er Randers. Kahlenberg og Thygesen var begge ude med skader en uges tid efter FCN opgøret, og jeg stillede med en ung midtbane med Phiri/Philip Billing/Frederik Holst (Ankermand), holst trak rødt og vi gik fra 1-0 til 1-3 på godt 30 minutter i 2. halvleg. Lyon kampen var tæt, og de scorede først det sejrende mål efter 91 minutters spilletid.
Ligaen efter 11 kampe (12 for nogle hold)

Ikke mere snakken, version 1 af min taktik er hermed klar til download. Jeg håber i får succes med det.







Updates til 1,2:
  • Små tweaks til opstilling og spiller roller/instruktioner.
  • Instruktioner til dødbolde med til test**

Updates til 1,5:
  • Små tweaks og nye spiller indstillinger
  • Mere struktur
  • Test af Boldvindende DMC

* Taktikken er kun testet med Brøndby IF
** Rapporter venligst tilbage her med problemer, gerne med youtube klip eller screenshots der kan forklare problemet.
« Seneste Redigering: 12 Nov 2014, 16:11 af BelthazorDK » Logged

I've always been crazy and the trouble that it's put me through,
I've been busted for things that I did, and I didn't do,
I can't say I'm proud of all of the things that I've done,
But I can say I've never intentionally hurt anyone!

mfsjovhat
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #1: 07 Nov 2014, 01:00 »

Hej Belthazor

Jeg benytter mig selv af samme formation i de fleste af mine saves og jeg må sige, at den virkelig virker til at være slagkraftig i FM15.
Vi deler mere eller mindre samme opfattelse, men jeg har bare svært ved at se en fremskudt angriber, fungere med to indvendige angribere. Jeg er tit udefor, at den fremskudte angribere simpelthen bliver lukket helt ned og ikke skaber nok. Når jeg istedet benytter en dybdelæggende angriber er sagen en helt anden.
Derudover foretrækker jeg også, hvis mine backs prioriterer det defensive fremfor det offensive, idet mine to wings når skal stå for mål og assists. Jeg elsker backs, som er hurtige, stærke, gode defensivt (takling og markering) og rigtigt gode mentalt (beslutninger, placeringsevne og koncentration). Så længe de holder bredden i angrebet og lukker ned defensivt er det for mig perfekt.
Ydermere har jeg haft langt mere succes med, at smide min ankermand op på den centrale midtbane som en boldvindende midtbanespiller, idet at vi i presspillet vi erobrer bolden langt højere oppe på banen. Jeg benytter derfor min defensive midtbanerolle, som regista, der styrer presspillet med hård hånd og sætter tempoet i spillet.
Logged

Thaurat al Shabab

Svartovich
Gæst
 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #2: 07 Nov 2014, 07:55 »

Jeg benytter også ret meget samme tilgang. Bruger næsten også altid samme formation som dig Belthazor. De eneste store forskelle mht. til spillerroller  er, at jeg oftest bruger en Falsk 9'er på toppen og ikke helt så offensive backs.

Men ellers spiller jeg også boldbessidende og offensiv fodbold. Jeg downloader lige din taktik senere, for at nærstudere den nærmere. :-)
Logged

ChrisD
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #3: 07 Nov 2014, 11:47 »

Er det bare mig, eller virker taktik filen ikke? Kan ikke loade den ind i spillet.
Logged

BelthazorDK
FmFreaks Crew
(Projekt)
*

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #4: 07 Nov 2014, 12:59 »

Er det bare mig, eller virker taktik filen ikke? Kan ikke loade den ind i spillet.

Filen skal som den ligger der, bare ligges ind i "dokumenter/sports interactive/football manager 2015/tactics" så burde du kunne loade den i spillet hvert fald, med mindre det er FM 14 du forsøger at åbne den i? Smiley
Logged

I've always been crazy and the trouble that it's put me through,
I've been busted for things that I did, and I didn't do,
I can't say I'm proud of all of the things that I've done,
But I can say I've never intentionally hurt anyone!

Svartovich
Gæst
 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #5: 07 Nov 2014, 13:07 »

Ved godt at det er lidt off-topic, men kan du sige noget om hvornår du streamer næste gang? Kunne godt tænke mig at se det nemlig. Wink
Logged

BelthazorDK
FmFreaks Crew
(Projekt)
*

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #6: 07 Nov 2014, 13:17 »

kunne godt bare smide lidt musik på, og starte den lidt nu Smiley bliver bare i et lidt langsommere tempo, spiller normalt på dansk, og jeg er blevet snydt et par gange under bestyrelsesmøder fordi de har lagt den der trussel med at gå, ind i mellem dem jeg normalt bruger Peace Smiley
Logged

I've always been crazy and the trouble that it's put me through,
I've been busted for things that I did, and I didn't do,
I can't say I'm proud of all of the things that I've done,
But I can say I've never intentionally hurt anyone!

Grün
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #7: 07 Nov 2014, 13:36 »

Frygteligt fornemt navn den har fået sig i år. :O
Logged

BelthazorDK
FmFreaks Crew
(Projekt)
*

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #8: 09 Nov 2014, 12:04 »

Det kan der være noget om fyr, men nu skulle jeg jo lave noget frækt Wink!

Jeg har lagt en nyere version med forbedrede indstillinger ud, en som blandt andet har sikret mig følgende achievements:



Jeg vil dog gerne stresse at dødboldsdelen slet ikke er testet nok, men jeg syntes ikke det virker som om, jeg lukker for mange mål ind defensivt, case in point -> Superligaen efteråret 2016 og CHL Gruppespillet 2016 og CHL kampene endte således.

Som skrevet i første indlæg, vil jeg sætte pris på respons omkring dødbolde, og også gerne indkast, for jeg syntes selv at mine spillere OFTE smider bolden væk på offensive indkast, og det er noget jeg arbejder på at få ændret. Cool
Logged

I've always been crazy and the trouble that it's put me through,
I've been busted for things that I did, and I didn't do,
I can't say I'm proud of all of the things that I've done,
But I can say I've never intentionally hurt anyone!

DIYAR2660
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #9: 09 Nov 2014, 13:14 »

Var det den samme taktik du vandt CHL med?

EDIT: og kan man køre med den i flere sæsoner? Eller kommer modstanderne hurtigt til at finde svagheder mod den?
Logged


Tak til RCD For Et Skønt Signatur

BelthazorDK
FmFreaks Crew
(Projekt)
*

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #10: 09 Nov 2014, 13:16 »

Det var det ja, men der er lavet ændringer siden, og det mærkes tydeligt. Eksempelvis har det slet, slet ikke samme effekt at give en passioneret teamtalk midt i kampen for at presse frem, det gav næsten pote hver gang i betaen.. og kunne - syntes jeg - gøres oftere Smiley
Logged

I've always been crazy and the trouble that it's put me through,
I've been busted for things that I did, and I didn't do,
I can't say I'm proud of all of the things that I've done,
But I can say I've never intentionally hurt anyone!

Caelia
Lilleputspiller
*

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #11: 10 Nov 2014, 23:04 »

Jeg kan sku ikke se filerne, trods jeg smider dem under: dok/sports i../tac/
Huh
Logged

Kim K...

BelthazorDK
FmFreaks Crew
(Projekt)
*

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #12: 12 Nov 2014, 16:12 »

Version 1.5 lagt op, men jeg ved desværre ikke om SI har fikset deres problem med at importere taktikker. Har iøvrigt også frigivet den på workshop, hvis det er nemmere.
Logged

I've always been crazy and the trouble that it's put me through,
I've been busted for things that I did, and I didn't do,
I can't say I'm proud of all of the things that I've done,
But I can say I've never intentionally hurt anyone!

xanor
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #13: 12 Nov 2014, 22:45 »

Er der nogle der kan fortælle mig holdinstruktionerne? Orker ikke til alt det downloaden der Opstemt Smiley
Logged


Grün
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: En Belthazoriansk tilgang
« Svar #14: 12 Nov 2014, 22:48 »

Langt bedre at downloade da der er tonsvis af spiller instrukser med også Smiley
Logged

Sider: [1] 2 3 ... 5 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010