home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  1 Bruger, 332 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2015
| |-+  Kategori: Blogs
| | |-+  Esbjerg fB
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Esbjerg fB  (Læst 2667 gange)
mort6802
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Esbjerg fB
« : 22 Okt 2014, 20:09 »

Esbjerg fB


Dette bliver den første blog fra min side, efter snart 4 års Football Manager. Det bliver ikke en blog med fansy billeder og konstante uploads. Dog vil jeg løbende lave evalueringer af mit save og beskrive mål og forudsætninger.

Håber der er nogen der vil følge med og evt. selv byde ind med deres egne idéer og gode erfaringer med klubben.



Logged

Esbjerg fB - 1924

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Esbjerg fB
« Svar #1: 22 Okt 2014, 20:27 »

Hvis du skal fange mig som læser - så skal jeg bruge nogle mål Smiley
Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

mort6802
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Esbjerg fB
« Svar #2: 22 Okt 2014, 21:42 »

Esbjerg fB


Betaen er lige på trapperne (forhåbentlig), og jeg vil starte min blog op allerede nu.


Denne blog kommer som sagt til at omhandle Esbjerg forenede Boldklubber - EfB.



___________________ ___________________ ___________________ ___________________ ________


Stiftelsen
Esbjerg forenede Boldklubber (EfB) blev officielt stiftet den 23. juli 1924, hvor de to største esbjergensiske klubber, E.B. 98 og Esbjerg Amatør Klub (EAK) fusionerede efter 12 års indbyrdes kamp.

E.B. 98 fik som den første idrætsforening i lokalområdet fodbold på programmet i år 1900, og klarede sig fint, indtil EAK i 1911 blev etableret. Det medførte at konkurrencen i Esbjerg-området med ét blev forøget. Den skarpe interne konkurrence viste sig dog at få negativ indvirkning på de to klubber, idet at ingen af dem skabte mærkbare resultater, hvilket oplandsklubber såsom Vejen profiterede af. På trods af stridighederne mellem de to klubber, valgte man i 1923 at forsøge, at slå de to klubber sammen, hvilket altså lykkedes 23. juli 1924.

Den nye klub var således drevet af ambitioner om noget større, hvilket da også allerede gav resultater dagen efter, da den nystartede klubs bedste hold besejrede Kolding IF med intet mindre end 7-0. Dog skulle der gå mange år inden EfB for alvor begyndte at vise tænder i dansk fodbold. Således skulle man helt frem til 1956, inden klubben kunne fejre den første medalje som var af sølv.


De gyldne år
De gyldne år i EfB findes i første halvdel af 1960'erne. Klubben vandt det danske mesterskab i 1961, 1962, 1963 samt 1965, og vandt pokalturneringen i 1964. Denne succes skyldes ikke mindst, at EfB havde ansat den østrigske træner Rudi Strittich, som indførte effektivitet og fik sat spillet i system.


Blue Water Arena
Esbjerg fB har hjemmebane på Blue Water Arena, som er betegnelsen for Esbjerg Stadion på Gl. Vardevej og en del af Esbjerg Idrætspark. Der blev i 2004 opført en ny tribune på den østlige langside af stadion. Et nyt stadion med plads til 17.181 tilskuere stod færdigt i august 2009. På trods af en kapasitet på de ca. 17.000, er stadionrekorden sat i 1961 hvor KB var på besøg i fjerdesidste spillerunde, hvor EfB endte med at vinde mesterskabet for første gang. Tilskuerrekorden lød på 22.000. I europæisk sammenhæng, er kapasiteten reduceret til ca. 13.000 grundet ståpladser der inddraget til sidepladser.


Klubbens ideologi
I virkelighedens verden hedder klubbens målsætning for sæsonen 2014/2015 en placering i top 6. (Omend de triste facts pt. er en noget anden karakter)

Målsætningen baseres på, at man gerne vil spille fremadrettet og attraktiv fodbold, men med base i egne talenter (Jakob Ankersen, Jonas Knudsen, Casper Nielsen), der suppleres af mere rutinerede kræfter hentet ind udefra (Martin Pusic, Michael Jakobsen, Magnus Lekven).

Transferpolitikken i klubben er den, at man tilknytter unge folk fra egne rækker i et tidligt stadie og giver dem muligheden for at udvikle sig på højeste niveau, med den forventning at de inden for en given årrække, kan udvikle sig til profiler og sælges med god profit.

Foruden de rutinerede kræfter der hentes udefra, så leder man samtidig efter unge spillere i lavere rangerende klubber i DK, hvor der findes spillere med et højt niveau, der kan højnes yderligere ved at komme til klubben (Jeppe Andersen, Ryan Johnson Laursen, Eddi Gomes) For disse spillere gælder i sidste ende det samme som dem fra egne rækker, at de skal udvikles til profiler, spille nogle gode sæsoner og derefter sælges med profit.

___________________ ___________________ ___________________ ___________________ ________

Sæsonen 2014/2015


Ny mand i klubben
Inden betaen eller den fuldeversion er udgivet, kan det jo ikke siges, hvad klubbens forventninger til mig og sæsonen vil være. Mit umiddelbare bud vil dog være, at man kræver en placering der giver adgang til europæisk kval.

Ud fra hvordan truppen ser ud i virkelighedens verden, vil jeg mene, at målsætningen muligvis er sat et trin for højt. Min målsætning for sæsonen i 2014/2015 vil derfor være, at få en placering i den øverste del af ligaen.

Selve målsætningen om en bestemt placering, vil ikke være mit overordnede mål. Derimod vil jeg bruge al min energi på, at få scoutet de helt rigtige spillere, der skal passe perfekt ind på holdet. Her tænker jeg på de rutinerede kræfter, der skal hjælpe de unge.

Jeg vil som udgangspunkt være tro over for klubbens ideologi med at udvikle egne talenter og derved have en konstant grundstamme en egne spillere. Samtidig vil jeg sælge disse spillere videre, når de når et niveau, hvor klubben ikke længere kan følge deres udvikling.

Denne filosofi vil jeg være tro overfor, indtil jeg kan hæve målsætningen og tænke på højere placeringer i ligaen efter - formentlig - et par sæsoner.


Hugo Boss eller NIKE?

Med muligheden for at bestemme hvilken type manager man vil være i FM15, har jeg besluttet mig for, at vende tilbage til Jess Thorup-stilen i EfB. En mand der er nede på niveau med hver enkelt spiller. En mand der ikke er hævet over holdet. En mand der er rigtig god for talentudviklingen. En mand i træningdragt!

EfB har pt. Niels Frederiksen som træner. En mand der kom til klubben og ændrede trænertypen fuldstændig op og ned i forhold til hvad klubben var vant til efter fold som Viggo Jensen, Ove Pedersen og Jess Thorup. En træner der ikke deltager i opvarmningen med spillerne på banen, men derimod står og små chatter med modstanderne trænerteam mv. En mand der meget glad for mediekontakt (her havde EfB dog også Troels Bech!). En mand der sidder ned på trænerbænken i det meste af 90 minutter hvad end man fører med 2 eller er bagud med 4. Sidst men bestemt ikke mindst - en mand i jakkesæt.


En snært Viggo Jensen
Som de fleste esbjerggensere nok vil huske Viggo Jensen for, så er det mandens konstante evne til at få alting ud af ingenting på samtlige dødbolde.

Dette koncept vil jeg vende tilbage til, selvom det år efter år, er en kamp uden lige, at knække koden til succes ved dødbolde i FM.

Jeg vil sætte mig som delmål, for den første sæson, der der skal arbejdes med offensive hjørnespark og indkast, så holdet konstant er farlige på disse standartsituationer . I fremtiden vil jeg forsøge at holde fast i de bedste koncepter og være en evig trussel i samtlige standartsituationer på den offensive side.

Mere om dette i de kommende blogs, når sæsonen er kommet igang.


___________________ ___________________ ___________________ ___________________ ________

Kortsigtede mål - 2014/2015

- En placering i rækkens øverste halvdel
- Opstart af talentudvikling
- Udvikling af koncepter til offensive hjørnespark og indkast

Langsigtede mål - 2014 - 2020

- Vinde de danske mesterskab min. 4 gange
- Kvalificere klubben til europæsik fodbold (kval) 4 gange - (gruppespil) 3 gange
- Udvikle klubben til at være danmarks største talentfabrik
- Evig trussel på offensive standartsituationer

*- Som led i at være danmarks største talentfabrik, at vinde U19-ligaen hvert år

___________________ ___________________ ___________________ ___________________ ________

Dette var så første indlæg i denne blog. Håber I kommer til at følge med og synes om arbejdet.

Jeg modtager gerne konstruktiv feedback på bloggen Smiley
« Seneste Redigering: 23 Okt 2014, 07:56 af mort6802 » Logged

Esbjerg fB - 1924

Berdel
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Esbjerg fB
« Svar #3: 23 Okt 2014, 08:20 »

Som brændende Esbjerg fan gennem mange år, så ser jeg frem til en blog med EfB :-)
Logged

hamderspiller
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Esbjerg fB
« Svar #4: 23 Okt 2014, 18:43 »

Nu er betaen ude Opstemt!
Logged

Barcelona = Passionen
Odense Boldklub = De Lokale Helte
Arsenal = Ny kærlighed

mort6802
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Esbjerg fB
« Svar #5: 26 Okt 2014, 13:29 »

Esbjerg fB

Opdatering version 1.0


___________________ _ ___________________ _ ___________________ _ ___________________ _ ____

Ny mand ved roret

Så kom der endelig gang i betaen og dermed fik Esbjerg fB ansat deres nye manager, Jeppesen.

Den nye frontfigur er ægte esbjerggenser, 27 år og har en baggrund som fodboldspiller, der vil få selv Simon-Emil Ammitzbøll til at fremstå som et verdensklasse køb.

På trods af dette, fejler entusiasmen intet og der er masse af gå-på-mod i bagagen.

Jeppesen er en mand der kendetegnes ved hans tætte bånd med spillerne - en træner med begge ben plantet solidt på græstæppet. Han har en tilgang til spillere, trænere og ledelsen, der er meget rolig og i øjenhøjde med de øvrige parter.

I forbindelse med ansættelsessamtaler ne ytrede Jeppesen konstant ønske om, at få lov til at udvikle klubbens fremtidige talenter, ved at give disse chancen på førsteholdet, allerede i en tidlig alder. Samtidig ville han gerne drage paralleller til fodbold-dinusaeren Viggo Jensen og han dødboldsstrategi.

EfB ledelsen var begejstrede for det de hørte og Torsdag den 26. juni 2014, var så dagen hvor man takkede for et godt samarbejde med Niels Frederiksen, der blev vejet og fundet for let i forhold til den nye strategi i klubben.


EfB ledelsen havde samtidig sat sig nye mål for sæsonen 14/15. Man ønskede ikke at sætte forventningerne for højt til den nye mand, der gerne ville udvikle egne talenter. Man fandt derfor frem til en fornuftig model der hedder en placering midt i tabellen.

Rygterne vil vide, at ikke blot Jeppesen var begejstre for denne målsætning men også spillertruppen var godt tilfredse.


Pre-seson

Jeppesen satte fra dag ét sit helt eget aftryk på klubben, ved at annullere de planlagte træningskampe, der bød på modstandere som PSV og Wovles hjemme på Blue Water Arena.

Klubbens fans var ikke lykkelige for denne beslutning, men forventede nu i stedet besøg fra andre storhold.

Skuffelsen ramt dog hårdt, da Jeppesen i stedet planlage først en intern træningskamp mod klubbens reservehold, der blev fulgt op af en udebane kamp i Viborg. Skuffelsen var total da de sidste to træningskampe var fastlagt til hjemmebane opgør mod hhv. Kiel og Jerne IF.

En kryptisk kommentar fra Jeppesen som reaktion på de mange fans' skuffelse var; vi bygger op fra bunden og jeg finder det ved det nye niveau. Fans kommer og går - og lur mig om der ikke er flere der kommer end der går, som de næste uger skrider frem..


Ikke mere snak, nu var det tid til handling. Jeppesen startede inden den interne træningskamp, med at tilknytte intet mindre en 5 nye spejdere til personalet. Dette bidrog til, at der hurtigt kom flere unge og spændene navne i kikkerten. Ingen blev dog hentet forhastet ind, og træningskampen mod EfB II bød på to intakte hold. Dog skal det nævnes, at EfBs førstehold, var uden navne som, H.H. Andreasen, Martin Bergvold, Lasse Rise og Mikkel Vestergaard grundet skader.

Alligevel blev det til en sikker 3-1 sejr til førsteholdet, der stillede i stærkeste opstilling i 1. halvleg og derefter bød flere backup-spillere ind i kampen.



Som nogen måske vil undre sig over, er taktikken lidt atypisk. Dette begrundede Jeppesen i, at han havde lagt mærke til Jonas Knudsens fantastiske evne til at lave de mange overlap på fløjen og smide bolden ind i hovedet på angriberne. Dog var det ikke angriberne det slog til i den første kamp, men derimod Emil Lyng med et pragt mål og derefter et selvmål samt et mål af Daniel Stenderup efter hjørnespark.

Den følgende kamp mod Viborg var en forfærdenlig en af slagsen. EfB kom hurtigt bagud 4-0 og så syntes alt håb ude. Inden pausen var der dog reduceret til 4-1 og der var lagt op til skideballe!

Et monster comback sikrede dog 4-4 mod nedrykkerne.

Hurtigt videre til Kiel-kampen der endnu engang bød på en skuffelse. 1-1 blev resultatet hvor det igen igen var Emil Lyng der stod for kampens perle. Emil er kommet fantastisk fra start med 4 mål i 3 kampe!

Efter denne kamp, faldt tæppet for Jeppesens første handel. Ud af det blå var et næsten uskrevet bland i form af Christian Rye hentet ind fra Vendsyssel FF - beløb 890.000kr.- Dette bød ikke på ekstraordinær travlhed i fanshoppen, men derimod på mere ro på den centrale midtbane hvor M. Lekven havde huseret de første par kampe. Han var nu rykket længere frem på midtbanen og Christian var med fra start i sin første kamp.

Sidste kamp var mod Jerne IF - 3 dage for første kvalrunde i Europa League mod Daugava R. fra Letland. Kampen mod Jerne blev vundet i overlegen stil med 9-0 og der blev tanket godt med selvtillid. Rye fik en god debut med 1 mål og 1 assist. Banens bedste var dog Martin Pusic der fik scoret sit første mål + 3 ekstra samt lavet 2 assists.


Det blev ikke til fleretræningskampe eller indgående transfers inden første betydningsfulde kamp. Derimod blev der solgt ud. Kasper Nissen, der af flere i truppen var spået en stor fremtid, blev solgt til Brøndby IF for 750.000kr.- med mulighed for at stige til 1.800.000 samt 25% at næste salg. Dette skabte en del uro i truppen men et holdmøde fik lagt en dæmper på frustrationerne, men håbet om indkøb af en ny spiller til førsteholdet. Jeppesen varslede dette indkøb inden de kommende 50 dage.


Europa League

Dagen kom hvor Jeppesen endelig skulle til den første vigtige kamp, i en turnering, hvor bestyrelsen blot forlangte, at holdet ville "klare sig fint"

EfB stillede i en lidt ændret opstilling, men moralen var høj og spillerne fløj frem over stepperne. Knudsen (der iøvrigt netop havde forlænget kontrakten til 2018 var trukket lidt tilbage på backen og i angrebet var der byttet rundt på Van Buren og Pusic.

EfB kom hurtigt foran 2-0 på to indkast fra Jonas Knudsen der føst blev headet ind af Eddi Gomes og derefter Michael Jakobsen. Kort efter fik EfB straffe efter endnu et indkast fra Knudsen. Pusic stod ikke distancen og brændte. Pusic fik dog scoret ca. 30 min senere.

Kampen sluttede med nogle unge der fik chancen og det kostede desværre i forsvaret i 2. tillægsminut.

Slut resultat 1-3 og et godt udgangspunkt inden returkampen.


___________________ _ ___________________ _ ___________________ _ ___________________ _ ____


Det var alt for denne opdatering. Håber i læser med fremover og følger med i de fremtidige opdateringer. Næste opdatering følger når returkampen er overstået og Esbjerg forhåbentlig fortsat er med i puljen og adgang til det forjættede Europa League, ligesom de første turneringskampen er overstået.



Logged

Esbjerg fB - 1924

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010