home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 09:59:54 Bubbles Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2026 ...
20 Mar 2026, 19:42 Kenitho Challenges The real Sir Alex Ferg...
19 Mar 2026, 08:02 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
17 Mar 2026, 13:15 ydersog Blogs #68 Youth to Gold
12 Mar 2026, 07:57 Broen13 Blogs [29] Mit AS Roma-event...
10 Mar 2026, 08:17 Broen13 Klubsøgnin... Newell’s Old Boys
09 Mar 2026, 11:45 g00n Blogs The Youth Of The Nation 3
Antal Registrerede Brugere: 23367
  1 Bruger, 1314 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Stevecef
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Skole
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvad syntes du om lektier
Det er sjovt
- 27 (18,6%)
Altså det er ikk det bedste
- 31 (21,4%)
Nedern
- 7 (4,8%)
Kedeligt
- 19 (13,1%)
Top Dårligt burde udryddes
- 61 (42,1%)
Antal Stemmer: 145

Sider: 1 ... 287 288 [289] 290 291 ... 565 Udprint
Forfatter Emne: Skole  (Læst 655589 gange)
søgaard
Gæst

Sv: Skole
« Svar #4320: 25 Mar 2009, 21:24 »

Kan sagtens finde ud af det med monotoniforhold - har nærmest lige haft det i 2g - men det er sgu lidt svært at forklare fra bunden. Kan du f.eks. det med af differentiere en ligning?
Jeps, kan sagtens differentiere en ligning, men jeg forstår ikke helt, hvordan jeg skal kunne finde monitoniforholdene udfra f'(x) ? Jeg mener helt bestemt kun, at jeg har lært det med f(x)

Bobogol
Reserveholdsspiller

« Svar #4321: 25 Mar 2009, 21:27 »

Vi må lige prøve...

- Bestem k, så -2 er rod i polynomiet p(x)=x^3+kx^2-3x+6

Om rødder i et 3-grads polynomium ved vi, at der maks kan være 3 rødder, og vi ved at blot en af rødderne skal give -2..
Her kan du så udnytte, at for en given rod vil polynomiet give 0.. Det vil sige,at hvis du sætter -2 ind på x's plads, og sætter polynomiet lig med 0, mangler du blot at isolere k.. Det burde være ligetil..

- Om en funktion f(x) oplyses det, at f'(x)=x^2-12x . Bestem monotoniforholdene for f(x)
Bemærk, at du skal bestemme monotoniforhold for f(x) og ikke f'(x)
Derfor skal du selvfølgelig integrere f'(x):
f'(x) = x^2 - 12x => f(x) = 1/3X^3 - 6x^2 + k

Nu har du et 3-grads polynomium, som du skal finde monotoniforhold for.. Hvis man differentierer et polynomium, og sætter dette lig med 0, får man en ligning, som viser det første polynomiums vendetangenter..

For at gøre en lang historie kort, så hvis du finder rødderne i f'(x) ved du hvor f(x) har vendetangenter.. Herefter kan du så sætte værdier ind i f(x) på hver side af dine vendetangenter.. Og på den måde finder ud af, hvor funktionen er stigende og aftagende.. Dette kan du så eftertjekke på din lommeregner..

Håber dette er svar nok, og pøj pøj..  Wink

Chakana
Manager

« Svar #4322: 25 Mar 2009, 21:29 »

OMFG glæder mig ikke til matematik på gymnasiet hvis det ser sådan ud! :O

Arsenal Football Club

ManUtd83
Manager

« Svar #4323: 25 Mar 2009, 21:40 »

OMFG glæder mig ikke til matematik på gymnasiet hvis det ser sådan ud! :O

Og det er slet ikke det værste  Wink

Chakana
Manager

« Svar #4324: 25 Mar 2009, 21:43 »

Hvad er så det værste? Fysik?

Arsenal Football Club

Gabe
Reserveholdsspiller

« Svar #4325: 25 Mar 2009, 21:44 »

Vi må lige prøve...

- Bestem k, så -2 er rod i polynomiet p(x)=x^3+kx^2-3x+6

Om rødder i et 3-grads polynomium ved vi, at der maks kan være 3 rødder, og vi ved at blot en af rødderne skal give -2..
Her kan du så udnytte, at for en given rod vil polynomiet give 0.. Det vil sige,at hvis du sætter -2 ind på x's plads, og sætter polynomiet lig med 0, mangler du blot at isolere k.. Det burde være ligetil..

- Om en funktion f(x) oplyses det, at f'(x)=x^2-12x . Bestem monotoniforholdene for f(x)
Bemærk, at du skal bestemme monotoniforhold for f(x) og ikke f'(x)
Derfor skal du selvfølgelig integrere f'(x):
f'(x) = x^2 - 12x => f(x) = 1/3X^3 - 6x^2 + k

Nu har du et 3-grads polynomium, som du skal finde monotoniforhold for.. Hvis man differentierer et polynomium, og sætter dette lig med 0, får man en ligning, som viser det første polynomiums vendetangenter..

For at gøre en lang historie kort, så hvis du finder rødderne i f'(x) ved du hvor f(x) har vendetangenter.. Herefter kan du så sætte værdier ind i f(x) på hver side af dine vendetangenter.. Og på den måde finder ud af, hvor funktionen er stigende og aftagende.. Dette kan du så eftertjekke på din lommeregner..

Håber dette er svar nok, og pøj pøj..  Wink

I princippet burde det være nok at finde rødderne til f'(x) og derefter indsætte en hhv. højere og lavere værdi end roden i f'(x). På den måde kommer man også frem til om funktionen er stigende eller aftagende uden at skulle integrere.. Man opnår samme resultat, bare hurtigere og nemmere  Thumbs Up

alek9000
Manager

« Svar #4326: 25 Mar 2009, 21:46 »

Og det er slet ikke det værste  Wink
Hvad niveau er det? A, b eller c? Smiley

Gabe
Reserveholdsspiller

« Svar #4327: 25 Mar 2009, 21:46 »

Det er vel en smagssag.. Det er svært at lave fysik uden matematik, men ikke omvendt. Personligt kunne jeg rigtig godt lide matematik, men kunne ikke fordrage fysik!

ManUtd83
Manager

« Svar #4328: 25 Mar 2009, 21:51 »

Mente egentlig bare der var sværere ting indenfor matematik. Ting som optimering og differential-regning er sgu heller ikke for børn  Wink

Hvad niveau er det? A, b eller c? Smiley

Jeg har det på B

kfuglsang
Førsteholdsspiller

« Svar #4329: 25 Mar 2009, 21:52 »

Hej venner...

Jeg sidder lige med en tysk opgave, hvor jeg skal forklare hvor jeg mener grænsen mellem mindre kriminalitet og grov kriminalitet er...

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres mening, da jeg syns det er et lidt svært "topic" Smiley

søgaard
Gæst

« Svar #4330: 25 Mar 2009, 21:55 »

Jeg takker for hjælpen bogogol Smiley Afleveringen er nu lavet færdigt, så må vi håbe det bliver til et 12-tal, så jeg får den optimale optakt til vores terminsprøve i matematik på fredag Smiley

NF: De regnestykker, som jeg skulle have hjælp til er på B-niveau..

søgaard
Gæst

« Svar #4331: 25 Mar 2009, 21:58 »

Jeg føler klart, at matematik har udviklet sig til et meget slemt fag.. I 1.g var matematikken nem og de narrede næsten en til at tage det på B-niveau, hvor sværhedsgraden altså bliver skruet gevaldigt op!
Men det kommer også meget an på, hvilke fag man kan lide og hvad ved faget man kan lide.. Jeg er mere til det sproglige og samfundsfaglige og derfor fatter jeg ingenting af matematik, men hvis desværre lokkede min lærer mig til, at opgradere matematik til B-niveau, hvor jeg er faldet fra 12 til 4-7, hvilket faktisk er min laveste karakter lige nu..

alek9000
Manager

« Svar #4332: 25 Mar 2009, 22:02 »

Jeg føler klart, at matematik har udviklet sig til et meget slemt fag.. I 1.g var matematikken nem og de narrede næsten en til at tage det på B-niveau, hvor sværhedsgraden altså bliver skruet gevaldigt op!
Men det kommer også meget an på, hvilke fag man kan lide og hvad ved faget man kan lide.. Jeg er mere til det sproglige og samfundsfaglige og derfor fatter jeg ingenting af matematik, men hvis desværre lokkede min lærer mig til, at opgradere matematik til B-niveau, hvor jeg er faldet fra 12 til 4-7, hvilket faktisk er min laveste karakter lige nu..
Fuuuuck. Jeg hader matematik, og jeg valgte det på B-niveau, da jeg sendte min ansøgning ind. Pis Opstemt

søgaard
Gæst

« Svar #4333: 25 Mar 2009, 22:04 »

Fuuuuck. Jeg hader matematik, og jeg valgte det på B-niveau, da jeg sendte min ansøgning ind. Pis Opstemt
Heh, det kommer helt sikkert også an på læreren, men vi har så fået en gammel nar, som lærer, som ingen på mit hold forstår.. Så på den måde er vi ikke hjulpet ret godt.. Det jeg har forstået gennem året, har været den hjælp, som jeg har fået af nogle venner, som har det på A-niveau..

alek9000
Manager

« Svar #4334: 25 Mar 2009, 22:06 »

Heh, det kommer helt sikkert også an på læreren, men vi har så fået en gammel nar, som lærer, som ingen på mit hold forstår.. Så på den måde er vi ikke hjulpet ret godt.. Det jeg har forstået gennem året, har været den hjælp, som jeg har fået af nogle venner, som har det på A-niveau..
Kender det godt. Vi er også nogle i min klasse, der er overbevist om, at vores fysiklærer er grunden til, at der er noget, vi ikke forstår i fysik. Så jeg har lært at hade fysik, hvorfor jeg først har valgt det på tredje år på c-niveau  Djævel

Sider: 1 ... 287 288 [289] 290 291 ... 565 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010