home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 19:04:23 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  1 Bruger, 882 Gæster Online.

Indlæg: 1132948 over 31382 Emner
Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Skole
0 Brugere og 10 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvad syntes du om lektier
Det er sjovt
- 27 (18,6%)
Altså det er ikk det bedste
- 31 (21,4%)
Nedern
- 7 (4,8%)
Kedeligt
- 19 (13,1%)
Top Dårligt burde udryddes
- 61 (42,1%)
Antal Stemmer: 145

Sider: 1 ... 547 548 [549] 550 551 ... 565 Udprint
Forfatter Emne: Skole  (Læst 530199 gange)
Schytte
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8220: 24 Feb 2014, 16:11 »

Hej alle. Det er sådan at jeg står i en situation, at i næste uge skal jeg lave projektopgave for 9. klasse.
Vi har et overemne der hedder forandring og vores selv-valgte underemne er videnskab og religion. Vores problemformulering er således; "Vi undrer os over, hvordan religion og videnskab har forandret Europas samfund og hvordan den forsat vil præge det".

Mit problem er, at mit hoved er idé-forladt mht. det produkt min makker og jeg, skal ha' fremført. Nogle idéer? Smiley

Her er et par ideer at arbejde ud fra. Der er helt sikkert en masse andre end dem her, for det er et bredt emne.

Europa jo et meget bredt område med mange forskellige samfund og kulturer, men I kan altid gå ind og kigge på noget som udviklingen i antallet af troende/hvilken tro, om det er stigende/faldende, sammenlign forskellige dele af Europa. Her vil det næsten være oplagt at tage noget politik indover, kig mod Frankrig og se hvad der har været af kontroverser i forhold til Islam og forskellige lovgivning.

Kan nok være lidt svært at få flettet videnskab ind (nu ved jeg ikke hvor stort projektet skal være), men hvis I kan finde nogle troværdige kilder om noget med, hvor stor en del af befolkningen der accepterer evolution (eksempel), så kan I sætte det op mod det I finder om religion. Kig på udviklingen over flere år. Vil vædde med, at hvis I finder tal omkring udviklingen af troende samt udviklingen af folk der accepterer evolution, så vil de regioner med mange troende have lav accept af evolution og vice versa.

I kan også gå ind og kigge på de enkelte landes finansiering af videnskabelige projekter (igen, nok svært ift. det er 9. klasse). hvis I kan fidne noget om alder i de forskellige lande kan det være meget vigtigt ift. vurdering/diskussion, for hvis det er den yngste del af en region der bliver mindre og mindre troende, så er det en ret kraftig indikator om fremtiden.

Det er lidt svært, for jeres emne er MEGET bredt og overordnet, og ved ikke hvor stort et omfang det er. Men når I har med religion og videnskab at gøre, så skal I være MEGET opmærksomme på kilder.

Tror I skal kigge på problemformuleringe n, for man kan ikke rigtigt sige Europas samfund som en helhed, eftersom Europa består af mange forskellige samfund. Derudover er det for bredt og burde begrænses. Jeres nuværende ville jeg nok skrive:
"Hvordan har religion og videnskab forandret Europa. Hvordan vil de præge Europas fremtid?", men som sagt, så er det for bredt.

Lige et godt tip, eftersom jeg stadig ser folk gøre det på universitetet; lad være med at skrive "vi", "jeg", "os" og sådan noget, det virker meget uprofessionelt i langt størstedelen af tilfældene. Ved godt det "kun" er 9. klasse, men det er rigtig godt at gøre det til en vane allerede nu.

Skriv endelig hvis I for indsnævret emnet lidt, så er det nemmere at komme på ideer Smiley
Held og lykke  Smiley
Logged


Schytte
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8221: 24 Feb 2014, 16:29 »

Det er som 22 siger en voldsom bred problemformulering! Det skaber ofte problemer i forhold til at finde noget specifikt at skrive om. Jeres overemne er forandring; i så fald er min tanker, såfremt det skal handle om religion og videnskab følgende:

1. Hvordan kan religion og videnskab forenes? Her kan man eventuelt kigge på den katolske kirke og se hvordan Vatikanet og Paven har forholdt sig til videnskaben gennem tiderne.

2. Undersøge sammenhængen mellem videnskabens fremmarch og religionens tilbagegang. Der kunne man kigge på den danske folkekirke og evt. finde noget statistik på medlemstallet og lede efter andre kilder at bygge en opgave på.

I den første lyder det som om man allerede antager, den idelle løsning er at forene videnskab og religion. Tvivler både på det er muligt og langt fra størstedelen af begge grupper, der ønsker.

Den anden problemstilling lyder til gengæld meget spændende. Det holder sig til Danmark, og tror det er meget fint for et 9.-klassesprojekt. Her kan man komme mere i dybden fremfor at forholde sig til hele Europa. Det ville bare være et projekt der skraber overfladen.
« Seneste Redigering: 24 Feb 2014, 16:32 af Schytte » Logged


Muffe?
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8222: 03 Mar 2014, 15:11 »

Hej alle.

Jeg er igang med en matematikopgave, hvor jeg har funktionen: h(x)=(2x+3)/(x+2) - altså en hyperbel. Her skal jeg redegøre for monotoniforholdene ved hjælp af den afledede funktion (differentialkvotien ten). Hvis jeg prøver at sætte h ' (x)=0 og finde x får jeg "false" og differentialkvotien ten for en vilkårlig x-værdi er positiv. Betyder det så, at h(x) altid er stigende?
Mindes der er en anden måde hvorpå det skal gøre, men kan ikke huske det eller finde det.

Er der en, der kan hjælpe mig?
« Seneste Redigering: 03 Mar 2014, 15:15 af Muffe? » Logged

Nummer to er bare den første taber.

Chicharito
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8223: 03 Mar 2014, 20:09 »

Hvis du bruger regneregler for differentiation af en brøk vil du finde ud af at:

h(x) = (2*(x+2) - (2x+3)*1)/(x+2)2 = 1/(x+2)2

som selvsagt altid er et positivt udtryk idet nævneren er i anden. Så funktionen er altid voksende og omkring x=-2 vil du se at hældningen er meget stejl fordi nævneren går mod 0 for x gående mod -2 fra både højre og venstre.

Hvis du tegner grafen vil du som nævnt se at funktionen altid er voksende. Hvis du vil kan du måske gå ind og kigge på den andenafledede for at se på ændringen i hældningen Smiley
Logged

MrPedersen
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Skole
« Svar #8224: 16 Mar 2014, 16:29 »

Hej venner!

Jeg er igang med at skrive min SRO i Samfundsfag A og Erhvervsøkonomi C. Jeg har et spørgmål der hedder følgende:

Undersøg hvordan Vestas har klaret krisen. I skal se på deres regnskaber og strategi. (anvend bl.a årsrapporternes hoved- og nøgletal).

Jeg har nu kigget på Vestas' årsrapport fra 2012, og den viser at deres omsætning er steget i perioden 2008-2012, men at deres årsresultat kun er faldet og i 2012 var i et minus på 963 mio. eur.

Der er især en post der under mig, og den hedder: Resultat af primær drift (EBIT) efter særlige poster.
Det er især denne post der giver minus i Vestas' regnskab. Hvad kan disse særlige poster være??

http://vestas.com/~/media/vestas/investor/investor%20pdf%20dk/meddelelser/2013/130206_ca_dk_annualreport2012.pdf - Link til årsrapporten :-)
Logged

Dane 16
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8225: 16 Mar 2014, 19:42 »

Hej venner!

Jeg er igang med at skrive min SRO i Samfundsfag A og Erhvervsøkonomi C. Jeg har et spørgmål der hedder følgende:

Undersøg hvordan Vestas har klaret krisen. I skal se på deres regnskaber og strategi. (anvend bl.a årsrapporternes hoved- og nøgletal).

Jeg har nu kigget på Vestas' årsrapport fra 2012, og den viser at deres omsætning er steget i perioden 2008-2012, men at deres årsresultat kun er faldet og i 2012 var i et minus på 963 mio. eur.

Der er især en post der under mig, og den hedder: Resultat af primær drift (EBIT) efter særlige poster.
Det er især denne post der giver minus i Vestas' regnskab. Hvad kan disse særlige poster være??

http://vestas.com/~/media/vestas/investor/investor%20pdf%20dk/meddelelser/2013/130206_ca_dk_annualreport2012.pdf - Link til årsrapporten :-)


Det skulle gerne stå i noterne til regnskabet, jeg kiggede lige og fandt dette i note 4 som hører til de særlige poster
Særlige poster
Særlige poster vedrører nedskrivning af immaterielle anlægsaktiver (EUR 64 mio.), nedskrivning af materielle anlægsaktiver
(EUR 2 mio.), personaleomkostning er (EUR 68 mio.) og konsulenter (EUR 11 mio.).
Logged

patrick J
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8226: 18 Mar 2014, 15:08 »

Hej Freaks

Jeg er i gang med mit sidste AT forløb, og har derfor brug for hjælp til at svare på et spørgeskema. Det tager højst 2 min, og håber i lige vil sætte lidt tid af til at hjælpe. Håber ikke jeg overskrider nogle regler herinde, ellers sletter jeg selvfølgelig indlægget med det samme.
https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=WJZ1WRVE1196

På forhånd tak!
Patrick
Logged

Bob Paisley til Alan Kennedy: "They shot the wrong Kennedy back in 1963!"

snaever
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8227: 25 Mar 2014, 12:38 »

Halløj herinde, jeg ved ikke om det er her jeg skal poste det, men nu forsøger jeg!

Jeg afslutter mine tre år på HHX her til sommer. Herefter overvejer jeg at tage den videregående uddannelse der hedder markedsføringsøkono m. Den vil jeg tage med det formål at kunne læse til Sportsmanagement derefter. Er der nogen der kender nogen eller selv har erfaring med Sportsmanagement uddannelsen? Jeg har læst på www.ug.dk osv., men mangler lidt at høre om personlige erfaringer/holdninger. Hvad er jobmulighederne herefter og hvad får jeg ud af det?

Håber der er nogen der kan hjælpe! Smiley
Logged

“This city has two great teams - Liverpool and Liverpool reserves.” - Bill Shankly

Robberman
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8228: 25 Mar 2014, 13:06 »

Nogen der kort kan beskrive hvad annuitetsgæld og annuitetsopsparing er?
Logged

He cheats! he dives! he hates the Jackson 5, Luis Suarez, Luis Suarez

JG7
Gæst
 
Sv: Skole
« Svar #8229: 25 Mar 2014, 21:33 »

Det handler om faste beløbsstørrelser..

Hvis vi kigger på lånetyperne, så er der fx et serielån:


Her betaler du - som du ser på figuren - et fast afdrag og så en varierende rente.

Men et annuitetslån er anderledes:


Den samlede ydelse er den samme ved hver afbetaling, men fordelingerne af rente/afdrag varierer som vist på figuren.

Annuitetsopsparing er at du smider et fast beløb over på en opsparing ved hver termin, og hver termin tilskrives der en (konstant) rente. Hvis du smider 100 kroner ind på den hver måned, og du har en rente på 5 %, så vil det se sådan ud:
1. termin: 100 kroner
2. termin: 205 kroner (100*1,05+100)
3. termin: 315,25 kroner (205*1,05+100)
4. termin: 431,0125 kroner (315,25*1,05+100)
Logged

KentBrylle
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8230: 25 Mar 2014, 22:08 »

Halløj herinde, jeg ved ikke om det er her jeg skal poste det, men nu forsøger jeg!

Jeg afslutter mine tre år på HHX her til sommer. Herefter overvejer jeg at tage den videregående uddannelse der hedder markedsføringsøkono m. Den vil jeg tage med det formål at kunne læse til Sportsmanagement derefter. Er der nogen der kender nogen eller selv har erfaring med Sportsmanagement uddannelsen? Jeg har læst på www.ug.dk osv., men mangler lidt at høre om personlige erfaringer/holdninger. Hvad er jobmulighederne herefter og hvad får jeg ud af det?

Håber der er nogen der kan hjælpe! Smiley
Jeg har det samme i planerne, men bare som finansøkonom først, hvis ikke jeg kommer ind på en af de to journalistuddannels er Smiley

Du har vel også set både CPH Business og UCNs hjemmeside? Der er gode beskrivelser af uddannelsen, men også kommentarer fra andre studerende og tidligere studerende Smiley
Logged

No solo soy perfecto, también soy Madridista.

JG7
Gæst
 
Sv: Skole
« Svar #8231: 25 Mar 2014, 23:49 »

Halløj herinde, jeg ved ikke om det er her jeg skal poste det, men nu forsøger jeg!

Jeg afslutter mine tre år på HHX her til sommer. Herefter overvejer jeg at tage den videregående uddannelse der hedder markedsføringsøkono m. Den vil jeg tage med det formål at kunne læse til Sportsmanagement derefter. Er der nogen der kender nogen eller selv har erfaring med Sportsmanagement uddannelsen? Jeg har læst på www.ug.dk osv., men mangler lidt at høre om personlige erfaringer/holdninger. Hvad er jobmulighederne herefter og hvad får jeg ud af det?

Håber der er nogen der kan hjælpe! Smiley

Jeg ved ikke, hvor reelt det er, men en af mine venner læste det, og han fandt vist aldrig rigtig et relevant job bagefter, og det er lidt det billede, jeg har af uddannelsen. Det virker meget interessant, men jobmulighederne er vist ikke de allerstørste.

Jeg ved dog ikke, om det er helt sandt. Han var ikke just den skarpeste, ham min ven.
Logged

KentBrylle
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8232: 25 Mar 2014, 23:54 »

Jeg ved ikke, hvor reelt det er, men en af mine venner læste det, og han fandt vist aldrig rigtig et relevant job bagefter, og det er lidt det billede, jeg har af uddannelsen. Det virker meget interessant, men jobmulighederne er vist ikke de allerstørste.

Jeg ved dog ikke, om det er helt sandt. Han var ikke just den skarpeste, ham min ven.
Jeg har fået et helt andet billede af det, fordi mulighederne ser ud til at være mange. Don Ø har også været ude og talt om hvor godt det er, at uddannelsen er blevet mulig. Samtidig med, at der er mange forskellige stillinger at besætte, så er der også flere forskellige brancher. Smiley
Logged

No solo soy perfecto, también soy Madridista.

JG7
Gæst
 
Sv: Skole
« Svar #8233: 26 Mar 2014, 00:18 »

Selvfølgelig er det godt, at uddannelsen er blevet mulig, men fordi Don Ø siger det, så betyder det jo ikke, at der er arbejdspladser til dem, der bliver færdig med den. Det betyder flot, at der er bedre uddannede folk, man kan vælge mellem, når en plads skal besættes.

Men du kan sikkert have ret - det er bare lidt snakken jeg har hørt med dem, der er fortsat på sportsmanagement (jeg har selv læst finansøkonom).
Logged

KentBrylle
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #8234: 26 Mar 2014, 00:49 »

Selvfølgelig er det godt, at uddannelsen er blevet mulig, men fordi Don Ø siger det, så betyder det jo ikke, at der er arbejdspladser til dem, der bliver færdig med den. Det betyder flot, at der er bedre uddannede folk, man kan vælge mellem, når en plads skal besættes.

Men du kan sikkert have ret - det er bare lidt snakken jeg har hørt med dem, der er fortsat på sportsmanagement (jeg har selv læst finansøkonom).
Den del har du helt ret i. Bare fordi han udtaler sig positivt, behøver det ikke være fordi, at alle får arbejdspladser. Jeg synes dog, at det fortæller, at man kigger den vej. Ellers er det heldigvis bygget sådan op, at man har en (i mit tilfælde forhåbentlig) finansøkonomuddanne lse i baghånden, hvis det bliver svært at finde job Smiley
Logged

No solo soy perfecto, también soy Madridista.

Sider: 1 ... 547 548 [549] 550 551 ... 565 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010