home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 10:26:46 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23456
  1 Bruger, 1069 Gæster Online.

Indlæg: 1132949 over 31382 Emner
Nyeste Bruger: godrejkokapet
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Skole
0 Brugere og 12 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvad syntes du om lektier
Det er sjovt
- 27 (18,6%)
Altså det er ikk det bedste
- 31 (21,4%)
Nedern
- 7 (4,8%)
Kedeligt
- 19 (13,1%)
Top Dårligt burde udryddes
- 61 (42,1%)
Antal Stemmer: 145

Sider: 1 ... 487 488 [489] 490 491 ... 565 Udprint
Forfatter Emne: Skole  (Læst 531940 gange)
plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7320: 24 Nov 2012, 13:42 »

Igen tror jeg ikke du helt fanger hvad jeg siger Opstemt

Jeg siger ikke, at folk ikke skal tage sig en ungdomsuddannelse. Det jeg siger er, at mange i de etablerede generationer (vores forældre og bedsteforældre) mener at gymnasiet i sig selv er saliggørende, og at man ikke er noget værd, hvis man ikke har gået på gymnasiet. Det mener jeg er forkert. Der er andre ungdomsuddannelser der kan være mere relevante for en masse af de unge der går på STX (det klassiske gymnasie), der i stedet går tabt på grund af manglende interesse for deres skole. Hvis man har fag man faktisk synes er spændende, så har man også incitament til at lære faget! Men har man noget man synes er kedeligt, så tager man det ikke seriøst. Sådan er det bare. Sådan er det også på uni, hvor man overordnet elsker studiet, men stadig har fag man bare aldrig får lært ordentligt, for man synes ikke de er spændende.

Og så tror jeg vi har haft meget forskellige lærere på gymnasiet. Mine lærere snakkede meget om, at nu stod vi på egne ben og havde ansvar for egen læring og hvad ved jeg. Men i praksis, så sørgede de for at ringe til en hvis man blev væk fra timerne - de rykkede en for manglende afleveringer - de truede en med at karaktererne ville falde, hvis man ikke gjorde mere ud af det. Det er jo dybest set en forlængelse af grundskolen. Det jeg forventer er, at man måske i 1.g bliver holdt i relativt kort snor, men sidenhen bliver overladt til sig selv, hvis man fx bliver væk fra timerne. Så hedder det fuldt pensum til eksamen, og så er der ingen kære mor. Det jeg dybest set gerne vil have er mere fokus på, at eleverne skal klare sig selv jo længere frem på studiet de kommer. Derudover vil jeg gerne have mere fokus på SRP og AT, da det er opgaver med så meget uforløst potentiale, at de virkelig kan forbedres.

Hvis man gjorde mere ud af SRP og AT, så ville man kunne opnå den mængde af universitetsmiljø jeg efterlyser. For det skal jo ikke være sådan, at gymnasiet er uni-light. Men det skal bare heller ikke være en grundskole-plus, sådan som jeg føler den var. Det skal være en bro mellem de to. Gymnasiet skal naturligvis bevare den brede uddannelse og sørge for at eleverne får nogle værktøjer de kan bruge til mange forskellige uddannelser, så de ikke bliver låst fast. Men jeg synes fuldstændig man svigter de rent personlige værktøjer som selvdisciplin. De værktøjer de bliver udrustet med ligger på et mere fagligt plan - og det er ikke nok til at starte på uni.
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

Søgaard
Gæst
 
Sv: Skole
« Svar #7321: 24 Nov 2012, 14:31 »

Så må du jo bare forklare det mere tydeligt Wink

Ungdomsuddannelsen gør det ikke alene og jeg må indrømme, at jeg ikke har stødt på forældre, som har ment, at den var nok i sig selv eller nødvendigvis bedre end HHX eller HTX. Mange forældre presser dog deres børn imod at tage en ungdomsuddannelse generelt, selvom de måske i første omgang ikke de store planer om at bruge den, da det giver dem noget at falde tilbage på, hvis de skulle ændre mening senere i livet. Hvis man kigger på tallene for diverse ungdomsuddanneler, så er jeg relativ sikker på, at man ikke vil se en stigning hos STX, men derimod en kæmpe stigning på HTX indenfor de sidste 5-6 år. Så den generelle stigning i unge på ungdomsuddannelser har ikke haft den store indvirkning på STX, hvor stigningen i antallet mange steder er minimalt i forhold til hvad man ser på HTX og formentlig også HF.

Ingen tvivl om at både SRP og AT har et potentiale, som ikke bliver forløst på mange gymnasier. Jeg havde selv gymnasielærer, som var unge og derfor stadigvæk havde projektarbejdet på universitetet frisk i erindringen, hvilket helt sikkert har haft en positiv indflydelse på måden, hvorpå de to fag er blevet håndteret. Hvis man har ældre lærer, så har de nok sværere ved at relatere og huske hvordan det var at arbejde projektorienteret på universitetet og især i et fag, som AT, som trods alt er forholdsvis nyt på gymnasiet. Det kræver med garanti noget efteruddannelse af gymnasielærer, men igen så tror jeg ganske enkelt pengepungen siger stop ved mange af gymnasierne, da de i forvejen er presset med budgetterne, hvilket bare kan ses på de bøger, som man gymnasier løber rundt og deler ud til eleverne, som både er 10, 15 og 20 år gamle.
Logged

plutonium
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7322: 24 Nov 2012, 14:36 »

Det er garanteret også et spørgsmål om økonomi, ja Smiley

Jeg synes i hvert fald det er synd, at især AT får et ry som spild af tid, når det faktisk kan være et fantastisk element i gymnasiet!

Angående det med om forældrene presser eller ej, så kan det selvfølgelig være at der er forskel på landsdele. I mit nærområde og vennekreds var der i hvert fald mange der nærmest blev kastet i retning af gymnasiet, selvom de ikke anede hvad de skulle der. Flere af dem gav udtryk for i 3.g hellere at ville være håndværkere end at læse på uni. De havde haft mere ud af en teknisk uddannelse eller en læreplads efter 9. Smiley

Men ja, man skal naturligvis passe på med at skære alt over én kam. Omvendt kan jeg kun udtale mig om hvad jeg selv har set og oplevet, og der er det altså det billede jeg gengiver her crazy
Logged


100 Film du skal se før du dør - kig ind og giv dit bidrag til FmFreaks' top100 filmliste Peace

BIG Bauke Mollema
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7323: 25 Nov 2012, 19:25 »

Er der en venlig sjæl, der kort kan forklare postmodernisme og argumentationsforme n? Begge til faget dansk hvis der skulle herske tvivl.
« Seneste Redigering: 25 Nov 2012, 19:52 af Jakob E » Logged

Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7324: 25 Nov 2012, 20:58 »

Åh, det var jo noget med masser af penge.

Det hed vidst noget med outsourcing kontra offshoring.

Virksomhedsøkonomi A og Afsætning B.

Skal det ikke være 2 a-fag ens SRP skal skrives i?
« Seneste Redigering: 25 Nov 2012, 21:18 af fresse94 » Logged

El Jefe
Gæst
 
Sv: Skole
« Svar #7325: 25 Nov 2012, 21:31 »

Skal det ikke være 2 a-fag ens SRP skal skrives i?

Ikke sidste år i hvert fald.
Jeg skrev i samf b og engelsk a.
Logged

KyleBrotzman
Gæst
 
Sv: Skole
« Svar #7326: 25 Nov 2012, 21:34 »

Skal det ikke være 2 a-fag ens SRP skal skrives i?

Nope.
Logged

jonaslund94
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Skole
« Svar #7327: 28 Nov 2012, 11:58 »

Der er tilfældigvis ikke nogle, som har haft om Tyskteksten ''Der Torjäger'' af Mariekje Hannig, der kan komme med et resume osv. af den? ;-)
Logged

FC Barcelona - Mes que un club.

Frederikbjerg
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7328: 28 Nov 2012, 13:13 »

Er der tilfældigvis nogle der har notater til finansiering, til 3 års bogen på handelsskolen? Bogen hedder: "Grundlæggende finansiering" :-)
Logged

If you can't join them, beat them.


Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7329: 28 Nov 2012, 13:40 »

Finansiering noter søges. Det er den blå bog. Specielt de første kapitler. Skriv her, eller en send pm., tak!

Bjerg, det er mig der har brug for dem!
Logged

Legenden
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7330: 28 Nov 2012, 13:43 »

Tror jeg har.
Logged

[for stor img ]https://31.media.tumblr.com/9b9aed933ca4b5125deaedcaec63385e/tumblr_mphyz5HWR91srrw1io1_500.gif[/img]

Fresse94
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7331: 28 Nov 2012, 15:49 »

Tror jeg har.
Seriøst? Kunne være lækkert.

Hvis der er nogle der har erhvervsret, må de også gerne være søde at skrive!
Logged

Legenden
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7332: 28 Nov 2012, 16:18 »

Har kun erhvervsret i papirform.

Og er ret sikker på finansiering.
Logged

[for stor img ]https://31.media.tumblr.com/9b9aed933ca4b5125deaedcaec63385e/tumblr_mphyz5HWR91srrw1io1_500.gif[/img]

Sirstaal
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7333: 29 Nov 2012, 14:30 »

Er lige ved at lave noget aflevering/logbog i idræt b-niveau som skal afleveres igår
Vi har været igennem et forløb med badminton og volleyball.

Der kommer så et spørgsmål til både volley og badminton, ang. de energivende processor, primære energikilder m.m. (jeg har fået min bog stjålet og kan ikke huske sådan noget i hovedet).

Men jeg tænker så.. i badminton er det vel noget med nogle anaerobe processor, da det er en 'eksplosions-sport' hvor musklerne ikke når at få ilt nok og derved danner mælkesyre, hvor både anaerobe og aerobe processor spiller en rolle i volleyball, da man både har de eksplosive ryk og er på, men samtidig også har flere pauser og derved den aerobe proces?

Eller er jeg helt forkert på den?
Logged

”Den, der opgiver at blive bedre, ophører med at være god”.

Manchesterutd
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Skole
« Svar #7334: 29 Nov 2012, 14:59 »

Er lige ved at lave noget aflevering/logbog i idræt b-niveau som skal afleveres igår
Vi har været igennem et forløb med badminton og volleyball.

Der kommer så et spørgsmål til både volley og badminton, ang. de energivende processor, primære energikilder m.m. (jeg har fået min bog stjålet og kan ikke huske sådan noget i hovedet).

Men jeg tænker så.. i badminton er det vel noget med nogle anaerobe processor, da det er en 'eksplosions-sport' hvor musklerne ikke når at få ilt nok og derved danner mælkesyre, hvor både anaerobe og aerobe processor spiller en rolle i volleyball, da man både har de eksplosive ryk og er på, men samtidig også har flere pauser og derved den aerobe proces?

Eller er jeg helt forkert på den?

Altså så vidt jeg husker, så kan man også sige at i en HEL badminton kamp, kommer der også gang i de aerob processer. Da du i en hel kamp også har pauser osv. men ellers er det anaerob lactacid meget af det der sker i badminton.

"Anaerob alactacid træning er jo i virkeligheden det samme som man i badmintonsprog traditionelt kalder for hurtighedstræning, idet vi i denne træningsform træner spillerens evne til at udføre både formelle og funktionelle øvelser med maximal fart og intensitet, i arbejdsperioder under 10 sekunder, og med pauser som er ca. dobbelt så lange som arbejdsperioderne, således at spilleren er helt frisk og restitueret, når en arbejdsperiode begynder." - dette er taget fra en bog der hedder: islandsbogen.
« Seneste Redigering: 29 Nov 2012, 15:12 af Manchesterutd » Logged

Den mest sublime form for idræt er at gabe tre gange hver morgen.

Sider: 1 ... 487 488 [489] 490 491 ... 565 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010