Batigol
|
|
Jeg vil benytte mit første indlæg i jeg ved ikke hvor lang tid, til at give mit eget bud på årets hold anno 2012. Der bliver stillet op i en 4-2-3-1 opstilling, i stil med Vicente del Bosque's spanske landshold:
Målmand: Gianluigi Buffon - 34 år, Italien, Juventus Det kunne for så vidt også godt have været enten Manuel Neuer eller Joe Hart der var valgt her. Alle tre overstrålede i mine øjne Iker Casillas i løbet af 2012, som er svær at overse uanset hvordan man vender og drejer det. Buffon har været vital for både Juventus' storspil i løbet af 2012 og for italienernes overraskende gode EM slutrunde. Han har, sammen med Casillas, sat overliggeren hvad angår den internationale standard på sin position de sidste mange år, men hvor Casillas i mine øjne faldt i niveau i løbet af det forgangne kalenderår, synes jeg at Buffon formåede at holde sit vanligt høje niveau. Boblere: Manuel Neuer, Joe Hart, Iker Casillas
Højreback: Philipp Lahm - 29 år, Tyskland, Bayern München Bayern vadede gennem Bundesligaen i løbet af efteråret 2012. Ikke fordi at modstanden var begrænset, men fordi de simpelthen var for stærke - især i defensiven. Kaptajn Lahm bidrager dog ikke kun i den stærke defensiv, for udover at forhindre mål i sin egen ende af banen, har han også for vane at lægge op til dem i den anden ende. Han havde ikke nogen skræmmende god EM slutrunde, men han præsterede på et acceptabelt højt niveau, og bar anførerbindet for Joachim Löw's tropper der blot var et enkelt skridt fra at nå finalen. Boblere: Dani Alves, Lukasz Piszczek
Centerback: Andrea Barzagli - 31 år, Italien, Juventus Der er sket meget for Barzagli i løbet af de sidste få sæsoner. Fra at danne et tvivlsomt makkerpar med Simon Kjær i Wolfsburg, er han gået til at udgøre en tredjedel af en af de stærkeste backkæder der længe er set. Med Giorgio Chiellini og Leonardo Bonucci ved sin side, har Barzagli gjort livet svært for den ene Serie A angriber efter den anden, og han har holdt niveauet hele året igennem, på trods af at han utvivlsomt er den af de tre der får mindst opmærksomhed og kredit, set i forhold til hvad han rent faktisk fortjener. Solid som en klippe, fysisk såvel som psykisk. Boblere: Giorgio Chiellini, Mats Hummels
Centerback: Sergio Ramos - 26 år, Spanien, Real Madrid Sergio Ramos har nærmest alt hvad hjertet begærer af en forsvarsspiller. Han er nærkampsstærk, hurtig, stærk i luften og kan finde ud af at positionere sig og forudse spillet. Derudover har han flere offensive kvaliteter end godt og vel enhver anden på sin position. Glad for offensiv fodbold, som jeg nu engang er, har jeg svært ved ikke at have Ramos med på holdet, og argumenterne for at have ham med, er da også i overtal overfor argumenterne for ikke at have ham med; 2012 var året hvor Ramos vandt sin tredje La Liga titel med Madrid, og tilføjede endnu et europamesterskab til samlingen med det spanske landshold. Boblere: Vincent Kompany, Thiago Silva
Venstreback: Jordi Alba - 23 år, Spanien, Valencia & Barcelona Marcelo's kvaliteter er til at få øje på, men hvordan man kan vælge ham over Alba, har jeg svært ved at forstå. Marcelo nåede ikke mange kampe i efteråret af 2012, hvorimod Jordi Alba slog sit navn fast som en succeshistorie hos et hold der er gået ubesejret gennem den første halvdel af La Liga. Læg dertil en fantastisk EM slutrunde, hvor Alba kunne rejse hjem med en medalje af den fineste karat. Alba har taget pusten fra de fleste seere, med sine utrættelige løb op og ned ad venstrekanten. Defensivt står han stærkt og er en dygtig nærkampsspiller, trods sin størrelse, og offensivt er han ligeså sprudlende som han er energisk. Boblere: Marcelo, Leighton Baines
Defensiv midtbanespiller: Andrea Pirlo - 33 år, Italien, Juventus Han er svær at komme udenom. Pirlo har haft sin anden ungdom siden skiftet til Juventus, og er virkelig blomstret op på ny. Til EM fik alle en lille reminder om hvor fantastisk en spiller han er. En spiller der nærmest har hele paletten. Defensivt skal han ikke undervurderes og hvis han først får fat i bolden, sker der for alvor ting og sager. Hans blik for spillet er usandsynligt imponerende. Afleveringer på 45 meter bliver slået med millimeter-præcision, som om det var det mest naturlige i verden. 2012 bød på en Serie A titel til samlingen og en EM slutrunde så imponerende, at flere endda alvorligt overvejede ham som kandidat til Ballon d'Or. En mand der er selvskrevet til dette hold. Boblere: Xavi Hernández, Xabi Alonso
Defensiv midtbanespiller: Sergio Busquets - 24 år, Spanien, Barcelona Et valg som de færreste sikkert er enige i, men Busquets bliver blot ved med at overraske mig. Han har holdt et fantastisk højt niveau hele året igennem - også i foråret, da Barcelona ellers var sløjt kørende og tabte mesterskabet til Madrid. Med det spanske landshold er han ligeså dominerende som han plejer at være. Han fordeler boldene med en lethed der er grænsende til irriterende at se på, og han ser nærmest nonchalant ud når han spiller. Hans teknik er på niveau med holdkammeraternes, hans blik for spillet ligeså, men hvad angår den taktiske forståelse for spillet, er Busquets i en liga for sig selv. Han ser læser sine modstandere som var de en åben bog, og tilpasser sit spil herefter med en nærmest legende lethed. Boblere: Yaya Touré, Bastian Schweinsteiger
Højrekant: Lionel Messi - 25 år, Argentina, Barcelona Det ville være spild af tid at bruge tid på at sætte yderligere ord på denne beslutning. Spillet, tallene, rekorderne, priserne; det hele taler for sig selv. Boblere: David Silva, Juan Mata, Thomas Müller
Offensiv midtbanespiller: Andrés Iniesta - 28 år, Spanien, Barcelona Ligesom ovenstående ser jeg ikke nogen grund til at uddybe det yderligere. Når man er blandt de 3 sidste nominerede til at vinde Ballon d'Or, hører man selvsagt hjemme på årets hold. Boblere: Santi Cazorla, Mesut Özil, Mario Götze
Venstrekant: Cristiano Ronaldo - 27 år, Portugal, Real Madrid Igen er det unødvendigt med en uddybende tekst. Havde det ikke været for Messi, ville Ronaldo utvivlsomt have et par Ballon d'Or bolde mere på CV'et end han har nu. Boblere: Franck Ribéry, Gareth Bale, Marco Reus
Angriber: Robin van Persie - 29 år, Holland, Arsenal & Manchester United Uden tvivl den sværeste position at besætte, for der er simpelthen så mange fantastiske spillere, der alle har præsteret fantastisk i 2012, at vælge i mellem. Robin van Persie får dog æren. Han har formået at holde niveauet, måske endda hæve det, efter at have skiftet til en klub, hvor presset velsagtens er endnu større end det var i Arsenal. Han skaber mål og han scorer mål - mange af dem endda rigtig vigtige mål. Præstationerne på landsholdet har ikke været ligeså fantastiske, men præstationerne i Arsenal og United er nok til at sikre ham en plads på holdet. Boblere: Radamel Falcao, Zlatan Ibrahimovic, Luis Suárez, Edinson Cavani
Formationen kan måske undre flere, men jeg ville gerne have plads til både Pirlo og Busquets på holdet, da jeg synes at de begge har fortjent det. Dertil er jeg naturligvis klar over at Messi ikke har optrådt på højrekanten i løbet af 2012, men her ser jeg på de tre forreste pladser, altså kanterne og angriberen, som en dynamisk trio, hvor der ofte skiftes position og jeg kunne for så vidt ligeså godt have placeret van Persie på højrekanten og Messi på toppen. Grundlæggende er idéen at der skal roteres mellem de tre, så positionerne er så at sige blot en formssag.
|