home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 366 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Messi i centrum
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Messi i centrum  (Læst 6968 gange)
Zuika
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Messi i centrum
« : 31 Okt 2012, 11:43 »






Hej.
Jeg vil i denne tråd give mit bud på en Barcelona-taktik, hvor Messi er det store omdrejningspunkt.
Jeg vil bestræbe mig på at spille flydende angrebsfodbold og genvinde bolden hurtigst muligt når jeg endelig skulle miste den.

Håber i vil synes om den.
« Seneste Redigering: 06 Nov 2012, 16:14 af Zuika » Logged

Zuika
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Messi i centrum
« Svar #1: 31 Okt 2012, 11:44 »






Indstilling til spillet:
Mit mål er som sagt at spille sprudlende angrebsfodbold med masser af boldbesiddelse. Gerne på modstanderens banehalvdel og uden for mange indlæg. Når bolden så mistes, skal den tilbage i besiddelse hurtigst muligt. Præcis som Barcelona gør det i virkeligheden.

Filosofi:
For at dette kan lade sig gøre, bliver alle mand nødt til at bidrage begge veje. Filosofien skal derfor mindst stå på Flydende, hvilket jeg også har valgt, da det også er vigtigt at spillerne holder deres kæder, hvilket måske vil glippe, ved at bruge Meget Flydende.

Strategi:
Jeg ønsker som sagt at spille bolden rundt på mine modstanderes banehalvdel, og da jeg skal generobre bolden hurtigst muligt, er jeg nødt til at arbejde med en høj defensiv linje. Derfor sættes strategien til Offensiv.

Afleveringer:
Jeg ønsker at holde bolden i egne rækker længst muligt. Jeg kører derfor med Kortere afleveringer. Afleveringstilen for de enkelte spillere skal endda stadig justeres lidt ned. (Det er faktisk kun min spilfordeler der spiller med blandede afleveringer.)

Kreativ Frihed:
Da jeg i Barcelona sidder på et utal af spillere med høj flair og kreativitet, skal de selvfølgelig have lov til at udnytte dette. De har derfor fået lov til at være Mere udfoldende. Dog er de defensive kræfters frihed blevet nedsat lidt efterfølgende.

Skærme af:
Siden bolden skal generobres hurtigst muligt er jeg nødt til at Presse mere på.

Tacklinger:
For at generobre bolden hurtigt, er det vigtigt at undgå at lave frispark. Denne er derfor sat til Mere forsigtigt.

Markering:
Det er vigtigt at hver mand har én at dække op/presse hvis bolden skal tilbage i egne rækker. Det er derfor ingen overraskelse at denne er sat til Mandsopdækning.

Bevægelsesfrihed:
Hvis jeg skal være farlig på banens sidste tredjedel er det en nødvendighed at spillerne laver dybdeløb. Hvis jeg skal beholde bolden på modstandernes banehalvdel er det vigtigt at mindst én spiller af gangen løber sig fri fra hans opdækker. Derfor er denne sat til Mere frihed.






Formationen:

Offensiven:
Da taktikken tager udgangspunkt i Lionel Messis kvaliteter, så lad os da starte med ham. Den argentinske troldmands naturlige position er på den centrale offensive midtbane, så der skal han selvfølgelig spille.

Foran ham har vi et tomandsangreb bestående af 2 indvendige angribere, der er stationeret som Højre og Venstre angriber. (Disse bytter plads med hinanden, som set så ofte når Barcelona spiller)

Balancen:
Bag ved Messi har vi intet mindre end verdens bedste spilfordeler, nemlig Xavi Hernandez. Han assisteres af en arbejdsom midtbanemakker, der både tager løbene ind i modstandernes felt og bidrager defensivt.

Bag den centrale midtbane har vi den defensive midtbane. Den består af et enkelt medlem, men er utrolig vigtig for taktikkens struktur.

Bagkæden:
Som forsvar har vi en fireback-kæde bestående af 2 centrale forsvarsspillere og 2 offensive backs.

De har naturligvis en målmand bag sig også.

Formationen ser derfor således ud:
« Seneste Redigering: 06 Nov 2012, 16:15 af Zuika » Logged

ptrN
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Messi i centrum
« Svar #2: 31 Okt 2012, 12:27 »

Fedt fedt fedt. Jeg følger med.
Logged

welbz is dat guy

Zuika
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Messi i centrum
« Svar #3: 31 Okt 2012, 16:29 »






Spillerroller:

GK: Målmand (Forsvar)
Alternativet var en Sweeper-målmand. En sweeper kunne være en fordel når man tænker på min høje defensive linje, så han kan klare de lange bolde der kommer bag om mine forsvarsspillere, men jeg tænker at min defensive linje er FOR langt fremme til at en sweeper-målmand kunne gøre nogen forskel. Og så har jeg valgt en almindelig målmand for at undgå at min målmand pludselig får "gode" idéer om at han skal løbe ud i en stærkt presset mand, så han giver muligheden for et lob eller lignende.

FC: Central forsvarsspiller (Forsvar)
Regular and boring. Man kunne overveje at gøre dem til Boldspillende forsvarsspillere mod de lavere rangerende hold.

FB: Wingback (Angreb)
Som vi kender dem, er Jordi Alba og specielt Dani Alves meget aktive i den offensive del af spillet. De er sat til at holde kanten og laver sjældent indlæg. Det er meningen at de skal holde bredden i spillet og lave overlap omkring de 2 angribere.

DM: Defensiv midtbane (Forsvar)
Den defensive midtbane er et vigtigt led i taktikken. Han bliver tilbage og støtter de mere offensive midtbanespillere som en ekstra spilstation. Hans defensive mentalitet gør også at de 2 backs har friheden til at komme med helt frem.
Defensivt kan han oftest neutralisere modstanderens mest kreative kræfter, da disse typisk findes på den offensive centrale midtbane (ligesom Messi gør det i denne taktik) og han er med til at begrænse langskud der evt. kunne ende i netmaskerne eller give unødvendige hjørnespark.
Alternativet kunne være en Ankermand, men jeg er bange for at han ikke ville yde nok støtte fremadrettet.

CM: Fremskudt playmaker (Support)
Da vi har intet mindre en verdens bedste spilfordeler til rådighed ville det være for dumt ikke at udnytte dette.
Playmakeren skal blive midt på banen og altid være spilbar. Han kommer forhåbentligt til at stå for en masse assists. Det er utroligt vigtigt at han har et godt sammenspil med Messi for at denne taktik kan fungere.
Et alternativ var en Angrebs rolle, men på den måde kommer han for langt frem på banen og mindsker derfor pladsen til Messi og angriberne.
Et andet alternativ kunne være en dybdeliggende playmaker med en support rolle, men så ville han stå for langt tilbage på banen og afstanden mellem ham og Messi vil blive for stor.

CM: Felt-til-felt midtbanespiller (Support)
Denne skal arbejde begge veje som titlen så fint giver udtryk for. Han skal yde støtte på midten af banen og lave lange dybdeløb mens vi har bolden.
I defensiven skal han presse modstanderne højt oppe på banen, og ellers holde midtbanen i skak sammen med playmakeren.
Alternativet kunne være en Boldvindende midtbanespiller, noget jeg også gør brug af nogle gange - specielt på udebane. Det skaber mindre power fremadrettet, men lukker bedre af bagude og gør midtbanen mere stabil.

OM: Offensiv midtbanespiller (Angreb)
Messis spot! Den lille tryllekunstner ligger her og har masser af plads siden der ikke er nogen foran ham eller ved siden af. Han laver dybdeløb ind i feltet. Modtager bolden mellem midtbanen og forsvaret og gør sig selv og sine medangribere farlige. Han er sat som Target Man og får boldene i fødderne.
Alternativet kunne være en trequartista, men så laver knægten ingen dybdeløb og laver færre dribleture mellem modstanderens forsvar.

IA: Indvendig angriber (Angreb)
De starter på kanten, men trækker ind i feltet så snart bolden kommer længere frem på banen. Dette skaber plads til overlap udenom dem, og skaber kaos i feltet, når der pludselig står 4 mand derinde (CM, OM, 2xIA), de fungerer som målscorere og oplæggere.
Alternativet kunne være Kantspiller (Angreb), men da taktikken går ud på at undgå for mange indlæg, fandt jeg denne indstilling bedre.
« Seneste Redigering: 06 Nov 2012, 16:15 af Zuika » Logged

Risom
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Messi i centrum
« Svar #4: 31 Okt 2012, 16:41 »

Ser spændende ud.

Holdinstruktionerne er som, jeg også selv ville have sat dem, mens formationen er anderledes.
Ville køre 4-3-2-1
4 forsvarere som dig - 3 centrale, den defensive skubbet op som Fremskudt Playmaker ved siden af felt-felt-felt og en meget dybdeliggende playmaker - 2 Indvendige angribere på hver fløj - Og så Messi helt på top som dybdeliggende angriber support.

Men som sagt er det meget fedt det her Smiley
Logged

Inkarneret FM-, fodbold- og cykelfreak!

ptrN
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Messi i centrum
« Svar #5: 31 Okt 2012, 18:52 »

Ser spændende ud.

Holdinstruktionerne er som, jeg også selv ville have sat dem, mens formationen er anderledes.
Ville køre 4-3-2-1
4 forsvarere som dig - 3 centrale, den defensive skubbet op som Fremskudt Playmaker ved siden af felt-felt-felt og en meget dybdeliggende playmaker - 2 Indvendige angribere på hver fløj - Og så Messi helt på top som dybdeliggende angriber support.

Men som sagt er det meget fedt det her Smiley
Jeg tror også, at jeg under normale omstændigheder ville være tilbøjelig til at gøre som du men nok mere en 4-1-2-2-1. Jeg synes dog dette ser ganske spændende ud og jeg er sikker på at taktikken vil skabe resultater i form af, at holde boldbesiddelse og mange afleveringer. Jeg havde selv et spil med Juventus i 12'eren, hvor min midtbane var;

                        Giovinco (offensiv midtbanespiller)
Marchisio (central midtbanespiller)   Vidal (felt-til-felt midtbanespiller)
                          Pirlo (dybdeliggende playmaker)

Denne midtbane dominerede alt, og især Pirlo, som playmaker, havde ekstremt mange afleveringer pr. kamp. Da midtbanen her, omend positionerne, er ens tror jeg han vil kunne opnå lignende resultater, til trods for at playmakeren her ligger længere fremme.

Omkring Messi synes jeg det er spændende at du ikke har brugt rollerne "trequartista" eller "inderste angriber" som skabelon. Jeg ville nok have vlagt "trequartista" og så tweaket den til Messi.

Men jeg er spændt på at se resultatet.
Logged

welbz is dat guy

Zuika
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Messi i centrum
« Svar #6: 31 Okt 2012, 20:28 »

Løbemønstre m.m. under opbygning.
Logged

slindj93
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Messi i centrum
« Svar #7: 31 Okt 2012, 21:03 »

Et meget spændende projekt! Vil i hvert fald følge med, hvad du kommer frem til. Tror det skaber resultater, men vi må vente og se Smiley
Logged

FM12 Barcelona (kun egen avl spillere) efter 5 sæsoner:

Vinder af ligaen: 4
Vinder af pokalen: 3 (5 finaler)
Vinder af CHL: 2
Balance (økonomi): 4,48 mia.
Anslået klubværdi: 12,06 mia.
Klubrangliste: Nr. 2
Stadionkapacitet: 102.980
Egen avl status/spillere i alt i 1. holdstruppen: 23/26

T.Iglemose
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Messi i centrum
« Svar #8: 01 Nov 2012, 16:57 »

Messis spot! Den lille tryllekunstner ligger her og har masser af plads siden der ikke er nogen foran ham eller ved siden af. Han laver dybdeløb ind i feltet. Modtager bolden mellem midtbanen og forsvaret og gør sig selv og sine medangribere farlige. Han er sat som Target Man og får boldene i fødderne.
Alternativet kunne være en trequartista, men så laver knægten ingen dybdeløb og laver færre dribleture mellem modstanderens forsvar.
Du har 2 vigtige modsætninger i din redegørelse for Messi i din forklaring, for jeg ville selv 100% give ham trequatista-rollen.
Du vil bruge ham som targetman med bolden i fødderne, MEN han skal lave mange dybe løb? For at spille bolden i fødderne til Messi for han skal afdrible modstanderne bør han IKKE rykke frem, ellers skal du spille ham i dybden, men det er meget svært at finde dybde til ham i hans position som den forreste, som ikke engang er den forreste (ikke angriber/skarpretter). Derfor synes jeg ud fra din teori du netop skal give ham trequatista-rollen, så han bruger sin kreative frihed max og derved får bolden i de frie rum (roam) for så at udnytte sine driblinger. At den kun står til medium gætter jeg på ikke gør noget, da jeg mener han ofte løber med bolden under hans foretrukne træk.
« Seneste Redigering: 01 Nov 2012, 17:11 af T.Iglemose » Logged

Zuika
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Messi i centrum
« Svar #9: 02 Nov 2012, 00:37 »

Jeg bruger Messi som targetman for at han modtager bolden mere end normalt. At han skal modtage bolden i fødderne hjælper når de 2 angribere kommer til baglinjen og laver et fladt indlæg til en Messi der kommer senere ind i feltet end hvis han var stationeret som boksspiller. Har lavet mange mål på den konto Smiley
Logged

T.Iglemose
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Messi i centrum
« Svar #10: 02 Nov 2012, 17:08 »

Jeg bruger Messi som targetman for at han modtager bolden mere end normalt. At han skal modtage bolden i fødderne hjælper når de 2 angribere kommer til baglinjen og laver et fladt indlæg til en Messi der kommer senere ind i feltet end hvis han var stationeret som boksspiller. Har lavet mange mål på den konto Smiley
Fint du har lavet mange mål på den konto, men har jo egentlig ikke noget med din strategi at gøre, da han jo som udgangspunkt skal modtage bolden i fødderne fra holdkammeraterne, men du har sat ham til at forsøge at løbe i dybden KONSTANT. Forstår du hvor jeg vil hen ad? At han er den første der søger ind i feltet er jo ingen overraskelse og de søger jo næppe den lille mand i hovedet og hans skills gør jo han naturligt vil score mange mål, næsten uanset hvordan du spiller ham Wink
Logged

Berendt
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Messi i centrum
« Svar #11: 03 Nov 2012, 11:54 »

Men virker taktikken så efter hensigten? Laver Messie 6,4 mål per kamp eller? Wink
Logged


Zuika
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Messi i centrum
« Svar #12: 05 Nov 2012, 09:09 »

Men virker taktikken så efter hensigten? Laver Messie 6,4 mål per kamp eller? Wink

Jeg har været så heldig at Messi blev skadet i 4 måneder. Så pladsen har i lang tid været delt ud på Iniesta og Sanchez.

Sanchez blev faktisk også sæsonens topscorer med 25 mål. Stærkt forfulgt af Messi og Villa der også lavede over 20 mål.

Vil dog gerne fremhæve Xavi, der havde en fantastisk første sæson. 13 mål og 32 oplæg må siges at være godkendt Wink

Blev desværre kun 2'er i ligaen, da jeg i den næstsidste turneringskamp tabte til Real. Jeg vandt til gengæld Champions League - uden Messi.
Logged

mephistopheles
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Messi i centrum
« Svar #13: 06 Nov 2012, 08:35 »

mulighed for at ligge taktikken op så man kan afprøve den. Den ser fantastisk ud nemlig.
Logged

Nekker
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Messi i centrum
« Svar #14: 06 Nov 2012, 09:32 »

Jeg har tænkt på at prøve de her principper af på Chelsea, som jo er godt kendt for at være stærkest på omstillingerne fremfor det flydende short-passing spil. Men der er ikke lige en mand som passer ind i rollen som den falske 9´er.

Ashley Cole og Azpilicueta ville godt kunne fungere som WB og så har vi Mikel som en rigtig god ankermand. Mht. de boldspillende forsvarer vil det nok ikke passe Terry så godt, Luiz lidt bedre.

Men i angrebet vil Mata og Hazard være virkelig stærke som IA... Men så mht. angriberen. Kunne man ikke sætte Torres som dybdeliggende angriber? Så vil han søge ned i banen, modtage bolden i fødderne og derfra kunne bruge de centrale midt eller IA. På den måde vil han ikke ligge som en falsk 9´er, men vil stadig søge ned i banen og væk fra toppen for at give plads til IA.

Jeg tænker bare det kunne være sjovere at prøve med et hold, som er kendt for at spille knap så flydende fremfor verdens bedste klubhold. Starten man et spil op og fra starten træner dem i denne formation på høj intensitet, så tror jeg faktisk godt det ville kunne fungere. Med Chelsea kan man så trække de to IA ned som wings mod svære hold på udebane og spille lidt mere på kontra som Chelsea er virkelig stærke på...
Logged

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010