home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 19:04:23 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  0 Brugere, 933 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Eksamensangst
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Eksamensangst  (Læst 1662 gange)
rasmussidelmann
Reserveholdsspiller

Eksamensangst
« : 15 Jun 2012, 17:03 »

Ok jeg har brug for hjælp.

Jeg var oppe i mundtlig dansk og havde egentlig forberedt mig selv rimelig godt, ved at læse omkring 80% af pensum. Jeg trækker det emne jeg allermindst ville op i, sprogligt forløb, men får egentlig meget godt styr på emnet og de udleverede tekster i mine 60 (LOL) minutters forberedelse.

Jeg kommer ind og får præsenteret emnet, sprogligt forløb, den udleverede tekst og skal til at tage essensen ud af teksten, og så bliver det hele sort og jeg besvimer faktisk derinde. Jeg kommer dog op igen, får noget vand  og har mirakuløst fået reddet et 4 tal, men holy shizzle det var en grim oplevelse.

Jeg vil hører om der er nogen af jer som har oplevet det samme, og eventuelt har nogle råd. Jeg har aldrig oplevet dette før og mangler kun en mundtlig eksamen, erhvervsret, men er bange for at det samme kunne ske der. Jeg opsøger skolen på mandag, fordi de på et tidspunkt havde noget hjælp til eksamensangst, og jeg er 100 % sikker på at jeg besvimede af nervøsitet, da jeg har spist og drukket masser i løbet af de sidste døgn.

På forhånd tak :-D

Januzaj
Landsholdsspiller

Sv: Eksamensangst
« Svar #1: 15 Jun 2012, 17:08 »

Jeg ved ikke om jeg har decideret eksamensangst, men dagen før eksamen har jeg det altid mega elendigt. Jeg er så nervøs at jeg spiser 2 æbler på en dag, og egentlig bare har lyst til at kaste det op, og derudover er min mave helt fucked, altså jeg kan ikke holde på noget mad heller. Det er mega underligt, men jeg er bare så nervøs, og med det samme jeg har fået min karakter kan jeg bare mærke lettelsen, og sænke skulderene igen.

Men er ked af at høre det, for det lyder voldsomt at besvime, så galt er det dog ikke her, og jeg tror egentlig bare at det er et engangstilfælde for dig, især når du ikke har haft det sådan før!

Manchester United

BIG Bauke Mollema
Manager

« Svar #2: 15 Jun 2012, 17:12 »

Det lyder satme ubehageligt.

Jeg tror 100%, det hjælper at kontakte folk, der kan hjælpe med sådan noget. Det lyder underligt, når du ikke har været vant til den form for nervøsitet før. Nu kan det godt være, at jeg lyder tosset, men på et eller andet punkt synes jeg faktisk, at eksamen er ret fedt. Det der med at man skal op og bevise, hvad man kan. Der er et eller andet over det, som jeg synes er cool. I forlængelse med det gør det også sådan, at jeg aldrig nogensinde har været nervøs før en eksamen. Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har det sådan lidt, at enten så går det skidt, eller også så går det godt. Det er ikke noget man dør af, selv om man selvfølgelig gerne vil lave et godt resultat.

Jeg kan derfor ikke rigtig hjælpe dig med hensyn til erfaring, men jeg synes, det er værd at overveje, at man ikke skal gøre det værre end det er. Mange kører helt op i en spids, og det gavner i hvert fald ikke nervøsiteten. Det er selvfølgelig hamrende nemt at skrive for mig.

rasmussidelmann
Reserveholdsspiller

« Svar #3: 15 Jun 2012, 17:16 »

Jeg fik bare en fornemmelse af at jeg ville få -03 og ikke kunne komme ind på min uddannelse osv, også blev det for meget. Jeg har altid været lidt en slacker og haft den indstilling at det bare er et tal. Jeg har dog taget mig gevaldigt sammen i løbet af det sidste halve år, for at komme ud med et forholdvist højt gennemsnit.

Jeg fik 10 i erhvervsret i årskarakter og jeg vil ikke risikere, at jeg ikke kan forsvare det, fordi jeg ligger nede på gulvet. Håber at skolen kan hjælpe mig.

Benjamiin
Førsteholdsspiller

« Svar #4: 15 Jun 2012, 17:47 »

Kender godt følelsen.. Jeg er altid nervøs under en eksamen, så det ender i, at jeg mumler og glemmer de ting, som jeg skal sige..
Jeg har aldrig fået en rigtig god karakter fra en mundtlig eksamen, selvom jeg trækker et emne, som jeg er klog på, fordi nervøsiteten tager over.
Jeg havde en religionslærer, som jeg havde et godt forhold til, så jeg snakkede med ham, da jeg kunne risikere at komme op i religion. Han sagde, at han selv var ekstrem nervøs for eksamener, da han gik i skole, og han er ikke den eneste lærer, som har været nervøs for eksamener. Det har hjulpet en del at høre det fra ham Smiley

Boxx
Landsholdsspiller

« Svar #5: 15 Jun 2012, 18:22 »

Jeg har aldrig rigtigt været nervøs til eksamen, men op til derimod! Jeg kan ofte ikke sidde stille, fokusere om ting, eller koncentrere mig om andet. Jo tættere jeg kommer, jo mindre nervøs bliver jeg.. Jeg plejer altid at tage mig en løbetur om morgenen. en lang en, med musik. det får mig til at slappe lidt af at få pulsen helt op. Derefter et langt bad. Derefter ser jeg en film, måske to, alt afhængig af hvornår jeg skal op. jeg tager hen til til stedet hvor jeg skal til eksamen så jeg er der, gerne en halv time, 3 kvarter før jeg skal op. Derhenne snakker jeg med hvad de andre har trukket og hvordan de har gjort osv. så jeg klar.

Det er min rutine og den virker for mig.. en af grundende til man er nervøs, er som ofte fordi man er stresset (en smule), og det plejer at virker at få pulsen helt op!

Jeg håber det hjælper !

Jeg kan flyve.. i så lang tid det tager mig at ramme jorden fra jeg springer!

Præsidenten
Landsholdsspiller

« Svar #6: 15 Jun 2012, 18:24 »

Hvis jeg var i dit sted ville jeg først prøve at tænke på konsekvensen ved at det skulle gå dårligt. Okay, det er selvfølgelig meget ærgerligt hvis du lige mangler et lidt højere snit for en uddannelse, men stadig, så kan du blive en masse andet. Der er faktisk ting i livet der er vigtigere end denne eksamen. Smiley Det jeg synes du skal prøve at sige til dig selv er at så længe jeg har gjort mit bedste så er det godt nok.  

Spis på dagen en god morgenmad. Selvom du ikke er sulten så er det vigtigt. Løb eventuelt en tur eller lav noget praktisk, hvis du har tid på dagen til eksamen ellers dagen før.

Når du så kommer til den mundtlige eksamen så tal i et roligt tempo. Brug måske lidt tid til at falde til og mærke både stolen du sidder i og plant dine fødder godt i jorden Smiley  

Hvis du får et spørgsmål du ikke føler du lige umiddelbart kan svare på så tænk højt! "Det ved jeg godt nok ikke helt hvad du mener med, men måske kunne det tænkes at ...", "Altså det jeg først lige kommer i tanke om" og så videre. Hvis du først bliver tavs begynder katastrofetankerne måske og melde sig, så hellere bare tænk højt Wink    

OG VIGTIGST AF ALT: Vejrtrækning!! Hvis du mærker nervøsiteten så prøv at træk vejret dybt et par gange. Det hjælper virkelig! Husk altid den.

Lige meget hvilken karakter du får så er det jo ikke jordens undergang Smiley Håber det hjalp Wink
« Seneste Redigering: 15 Jun 2012, 21:19 af Rafinha » Logged

FC Barcelona

Hallihallo
Landsholdsspiller

« Svar #7: 15 Jun 2012, 18:53 »

Tænk på at det bare er en samtale. Hvis du endelig skulle få sort skærm og gå i stå, er det jo lærerens job at få dig på rette spor igen. De håber kun på at kunne give dig den bedst mulige karakter. Føler du dig utryg ved censor, så ignorer denne, medmindre vedkommende blander sig - hvilket selvfølgelig ikke bør ske før til sidst. Hvis du kun koncentrerer dig om læreren, så kan du nemmere betragte det som en samtale. Men eller så synes jeg man skal læse det man føler man kan nå, uden at stresse. Begynd i god tid, men bliv ikke ved så længe at det hele bliver blandet sammen, det virker ofte mere forvirrende. Beslut på forhånd hvordan du vil gribe det an.

Har aldrig rigtigt lidt af eksamensangst, slet ikke når jeg har været til samtalen. Op til er der selvfølgelig nervøsitet, men aldrig så slemt at jeg ikke kan sove og spise.

Men betragt det som en samtale og tag det roligt.

Claudio
Førsteholdsspiller

« Svar #8: 15 Jun 2012, 19:50 »

Du skal igennem det. Det er nøglen bag angst. Hvis man er NØDT til at gennemgå noget man ikke gider, må man bare tænke på hvad fanden der ville ske hvis man ikke gjorde det.

Der er sgu da ingen, der ryger mentholsmøger

DeBuur
Manager

« Svar #9: 15 Jun 2012, 22:26 »

Den anerkendende tilgang

Mark Twain udtrykker med disse ord essensen af den anerkendende tilgang: ”Problemer har der været nok af i mit liv, men de fleste af dem blev ikke til noget”.
Det der virker

Den anerkendende tilgang handler om at se på det, der virker og lade sig inspirere af det.

Drejer det sig om et forløb i forbindelse med en opgave på arbejdet, undersøger man ikke, hvad der gik galt, men spørger:

Hvad er et godt forløb?
    Hvornår har vi haft et godt forløb? Brug eksempler.
    Hvad skal der til, for at vi får endnu flere gode forløb?
    Hvad skal jeg gøre mere og mindre af?
    Hvad skal andre gøre mere og mindre af?
    Forandringer starter med anerkendelse

Den anerkendende metode bygger på to grundlæggende antagelser:

At man bedst motiverer andre mennesker og en selv til nytænkning og forandring, når man anerkender og værdsætter hinanden og sig selv.
    At man har en tendens til at udvikle sig i retning af de mest lovende og positive fremtidsbilleder.
    Ligesom kroppen kræver mad, kræver vores personlighed også næring i form af opmærksomhed, værdsættelse og feed-back. Ved at give bestemte sider af dig selv eller andre maksimal interesse, støtter du en positiv udvikling.

Supplement til problemtænkning

Den anerkendende tilgang fokuserer på ressourcer, værdier og drømme.

Det kan gøres efter følgende model:

Find succeserne, det vi kan være stolte af.
    Skab billeder af den fremtid, vi ønsker os.
    Skab fælles billeder af en opnåelig fremtid.
    Sæt processer i gang for at virkeliggøre fremtidsbilledet.

Ovenstående er en kort præsentation at en teoretisk tilgang til de udfordringer og oplevelser vi møder i livet.
Jeg har igennem mange år arbejdet med en systemteoretisk tænkning i mit psykoterapeutiske arbejde i socialpsykiatrien og her kan klart anbefale at lære af tænkningen.
Held og lykke med eksamenen

YNWA

SC30
Landsholdsspiller

« Svar #10: 15 Jun 2012, 22:45 »

Tror måske at man har brug for noget lidt mere jordnært, DeBuur.....

Søgaard
Gæst

« Svar #11: 16 Jun 2012, 00:42 »

Den anerkendende tankegang skal jo bruges af censor og læreren. Som studerende, så er det sgu svært at bruge det, da censor og læreren ikke skal give dig ret i de ting, som du sidder at siger. Derimod sidder de ofte med et pokerfjæs og skriver ting ned på et stykke papir. Så det er meget nyttigt, når man sidder på den anden side af bordet i forhold til at undgå de studerende får bliver ekstrem nervøse til eksamen.

Jeg har aldrig rigtigt selv har angst overfor en eksamen, da jeg ikke sætter overliggeren højt på forhånd. Derimod går jeg ofte ind med den tankegang, at jeg blot skal bestå og derved overraskes jeg positivt over min indsats til eksamen. De få gange, hvor jeg er gået ind til en mundtlig eksamen med en forventning om at jeg skal komme ud med en rigtig god karakter og at jeg vil blive skuffet over 4 eller 7, jamen så er det gået skidt, fordi jeg har siddet og tænkt for meget over, når jeg har sagt noget knap så korrekt derinde. Ved at lette presset på en selv, så skaber man også en situation, hvor man ikke tænker så meget over de fejl man begår til en eksamen, som jo oftest er dem, som gør man går i sort.

Jeg har også rigtig gode erfaringer med at møde op i god tid og bare sidde med lidt musik i ørerne og skabe en lille lukket verden, hvor man bare gennemgår ens oplæg gang på gang. Nu er dette formentlig gymnasieniveau, hvor det er svært, da I har forberedelsestid optil eksamen og derfor ikke på samme måde kan forberede jer lang tid i forvejen, som jeg kan på universitetet. Her kan det dog være en god idé, at de sidste fem minutter bliver brugt på at samle sig selv og klargøre en selv til eksamen, fremfor at stresse med selve oplægget frem til man bliver hentet.

På gymnasiet og på universitetet har jeg efterhånden mødt mange, som har eksamensangst og hvor det fuldstændig ødelægger deres indsats til eksamen, fordi de hele tiden tænker konsekvenser ved fejl, fremfor at tænke positivt. Disse seminarer i eksamensangst er helt sikkert det værd, hvis man har muligheden for at deltage i dem. Det har hjulpet rigtig mange med at blive bedre til at håndtere situationen inde til en eksamen. Man slipper nok aldrig helt af med det, men man kan arbejde med det og den vej gøre det til et væsentlig mindre problem.

Lige i dit tilfælde, hvor du er langt inde i eksamensperioden, så er det nok tvivlsomt at der bliver afholdt endnu en seminar, da de plejer at blive afholdt inden eksamensperiode starter. Men når/hvis du skal læse videre efter sommerferien, så bør du helt sikkert takke ja til de tilbud du får omkring at håndtere eksamen bedre.

rasmussidelmann
Reserveholdsspiller

« Svar #12: 16 Jun 2012, 12:09 »

Fedt med en masse muligheder og svar :-D

Min normale rytme før eksamen er faktisk at kører en all nighter og så sætte mig ind i materialet i løbet af natten. Det har jeg så ikke gjort denne gang, men tvivler på at det er det der har gjort udfaldet.

Tror jeg vil prøve at løbe en lang tur om morgenen, hvis jeg skal op i løbet af formiddagen, da jeg altid har utrolig meget energi på en dag med eksamen. Så vil jeg prøve og se om skolen stadigvæk har et eller andet kursus eller noget til det. selvom jeg tvivler. Hvis ikke må jeg jo prøve at få det der succes/fiasko scenarie ud af hovedet. og bare fokuserer på eksamen.

Men tak for alle svarene, og jeg har ikke planer om at læse videre lige foreløbigt, men jeg skal nok få noget hjælp, når jeg gør.

Sider: [1] Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010