home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23288
  0 Brugere, 448 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: pedenmedroden
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Left Side - Strong Side
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Left Side - Strong Side  (Læst 2345 gange)
Zuika
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Left Side - Strong Side
« : 28 Apr 2012, 00:10 »



Intro:

Jeg er blevet inspireret af Wester og ptrN's fantastiske taktik blogs. Jeg har derfor prøvet at lave min egen taktik.




1. Left Side - Strong Side :: Generelle idéer

Taktikken er beregnet til de hold der ligger lige under de helt store i ligaen. Dvs. at der er lagt vægt på stabilitet - det kræver selvfølgelig en go defensiv mod de større hold, men også en effektiv offensiv så der bliver scoret mod de mindre stærke hold.




Eksempel på hold:
England:
Liverpool (umiddelbart det stærkeste materiale til denne taktik.)
Newcastle
Sunderland

Italien:
Udinese
Palermo
Lazio

Spanien:
Villareal
At. Madrid
Valencia




2. Left Side - Strong Side :: Formation og Roller



Jeg bruger en assymetrisk 4-2-3-1. Rollerne vil blive forklaret herunder.
Generelt bliver der sjældent skudt udefra og afleveringerne er korte.
(Jeg har mere eller mindre fået skræddersyget mit Udinese-mandskab til denne taktik, og som det kan ses i toppen af billedet, går det strålende!)

Målmand
Målmanden fokuserer på simpel og risikofri boldomgang.

Forsvar
Backens job er at holde bredden i spillet når vi har boldbesiddelsen, mens han naturligvis også har sine defensive pligter.

Venstre Fullback er mere offensiv så han søger overlap fordi venstrekanten skærer ind i banen.

Midtbane
Balancespilleren (Defensiv Midtbane) sørger for assistance både defensivt og offensivt. Han laver korte simple afleveringer og laver af og til løb i dybden. Han holder på bolden for at give sine medspillere tid til at komme i position.

Den Dybdeliggende Playmaker sørger for altid at være spilbar. Han holder sig på midten af banen hvor han søger at sende sine mere offensive spillere afsted i dybden.

Den Defensive Wing huserer på højrekanten hvor han sørger for bredde i spillet og er god til at støtte playmakeren når der er brug for det.

Angribere:
Den Offensive Midtbane er en typisk hængende angriber. Han søger pladsen mellem modstanderens defensive linjer og søger ofte i dybden.

Den Indvendige Angriber skærer ind i banen for at skabe plads til sin back og for at søge sin egen chance. Om muligt prøver han en stikning til sine med-angribere.

I spidsen har vi den evigt farlige Skarpretter hvis eneste opgave er at score mål. Det kræves at denne kan skabe sine egne chancer men også at stå på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Han gives ekstra kreativ frihed end normalt, så han forsøger at afdrible sin direkte modstander, søger ud omkring sine fløje m.m.




3. Left Side - Strong Side :: Musefælden

Med denne asymetriske formation, hvor min venstre kantspiller står højt på banen, inviterer man jo nærmest modstanderne til at spille bolden ned af deres egen venstre side. Problemet opstår så her, hvor min højre side bliver lukket godt af, af henholdsvis den defensive wing, højre back og balancespilleren - Dette kalder jeg for Musefælden.


Det resulterer oftest i et langt sideskift hvor enten min venstre back eller den dybdeliggende playmaker er klar til at komme imellem afleveringen.

Jeg har her analyseret en kamp mod AC Milan hvor mine bolderobringer kan ses til venstre vs. Milans til højre. Billedet taler sit tydelige sprog.


P.S. Kampen endte 3-0.




1. Left Side - Strong Side :: Målmaskinen



Hovedsageligt er det som sagt vores Skarpretter der skal ligge boldene i nettet. Naturligvis gør det ikke spor hvis de andre gør det, men taktikken lægger op til at enten Skarpretter'en eller den Indvendige Angriber kommer til afslutning.

Tanken er at den Offensive Midtbane skal trække én af de 2 midterforsvarer frem når han modtager bolden, Skarpretter'en og den Indvendige Angriber skal så tage dybdeløbet højre om sin opdækkere og dermed stå alene med keeperen.

Fortsættelse Følger...
« Seneste Redigering: 30 Apr 2012, 00:22 af Zuika » Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Left Side - Strong Side
« Svar #1: 28 Apr 2012, 01:00 »

Spændende... Den vil jeg følge..
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Zuika
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Left Side - Strong Side
« Svar #2: 28 Apr 2012, 09:53 »

1. Update til taktikken, som jeg har valgt at kalde Musefælden!
Logged

Præsidenten
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Left Side - Strong Side
« Svar #3: 29 Apr 2012, 10:22 »

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er at modstanderen vil angribe ned ad deres egen venstre side? Når din venstre side står så højt på banen er det så ikke mere naturligt at man sætter angrebet ind her?
Logged

FC Barcelona

Swizz CataR
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Left Side - Strong Side
« Svar #4: 29 Apr 2012, 10:57 »

Nu lader det jo til - ifølge analysen - at det er sådan det foregår. Tanken må være, at når spillerne presser højt i modstanderens højre side, så spiller de bolden mod venstre, hvor der er mere plads til deres venstreback. Han kommer så i problemer og sender bolden langt modsat. Dog forstår jeg ikke, hvorfor han ikke forsøger at spille den centralt, idet at midten i denne opstilling jo ikke er overpakket. Men ikke desto mindre, analysen viser jo at det sker en hel del gange, hvilket jo i så fald er godt tænkt.
Logged

DTU - bliv kendt for rent faktisk at kunne noget!

bøvle
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Left Side - Strong Side
« Svar #5: 29 Apr 2012, 11:13 »

Meget spændende tanker og godt underbygget med analysen. Men tænker også bare, at hvis du møder nogle modstandere med en kompakt midtbane, og en venstrekant, hvis fysik er ganske habilt, kan du så ikke risikere at komme i problemer?

Mener hvis man nu, som Gunners engang gjorde, spiller med en spiller som Bendtner på venstrekant, så vil han vel vinde hovedparten af de lange bolde, hvorefter du vil være sårbar?
Logged

Præsidenten
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Left Side - Strong Side
« Svar #6: 29 Apr 2012, 11:19 »

Det er skam heller ikke fordi jeg ikke tror på hans analyse, den undrer mig blot, og det kunne jo være at han kunne uddybe det. Smiley Sådan som jeg tænker det ville foregå, hvis modstanderen f.eks. spillede 4-4-2, var at efter de har erobret bolden i deres højreside ville spille den centralt for atter at spille den ud i deres højre side mod deres wing. Hvis modstanderens højre wing har en god speed ville han så ikke  have oceaner af plads efter en frembrusende wingback har taget sit løb frem i banen?  

Zuika skriver:
Citat
Med denne asymetriske formation, hvor min venstre kantspiller står højt på banen, "inviterer man jo nærmest modstanderne til at spille bolden ned af deres egen venstre side". Problemet opstår så her, hvor min højre side bliver lukket godt af, af henholdsvis den defensive wing, højre back og balancespilleren

Det jeg har sat i kursiv og citationstegn er hvad der præcist undrer mig - Netop fordi jeg synes man inviterer til at spille ned ad deres højreside.

Logged

FC Barcelona

Zuika
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Left Side - Strong Side
« Svar #7: 29 Apr 2012, 17:09 »

Taktikken er på ingen måder fuldendt. Det er jeg klar over, så jeg er glad for noget konstruktiv kritik!

Venstrekanten:
Min idé med den højtstående venstre side er netop at begrænse pladsen til modstandernes højre back, og dermed lokke modstanderne over i den modsatte side.



Centralt:
Her er der helt sikkert nogle problemer. Hovedsageligt imod dybdeløb ned bag min defensive midtbanespiller.
Jeg har med Liverpool derfor prøvet at ændre den Defensive Midtbane's mentalitet til Forsvar og de 2 i Centerforsvaret har fået henholdsvis en Stopper og en Opbakker-pligt.


Umiddelbart ser det ud til at virke - her er mine bolderobringer i en kamp mod Man. City som laver masser af dybdeløb med hele 3 offensive midtbanespillere:


Som jeg har markeret med den røde cirkel, kommer min Stopper længere frem på banen og får opsnappet de dybe stikninger.
Logged

Præsidenten
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Left Side - Strong Side
« Svar #8: 29 Apr 2012, 23:26 »

Du skal bestemt heller ikke tro at jeg prøver at tage modet fra dig Wink Jeg er i hvert fald blevet interesseret i at se hvor det her bærer hen.
Logged

FC Barcelona

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010