home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23287
  0 Brugere, 516 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: queenofmumbai
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Dynamisk AI
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Dynamisk AI  (Læst 680 gange)
Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Dynamisk AI
« : 10 Mar 2012, 14:48 »

Det er ved at være et lille stykke tid siden at denne artikel var på forsiden. Derfor er jeg nu interesseret i at oprette en tråd, så jeg har mulighed for at hører om jeres erfaringer, og i hvor stort et omfang i benytter jer af den og om den har været en succes for jer..


For god ordens skyld, så har jeg postet artiklen:


Dynamisk AI

Producenterne bag Football Manager har igennem udviklingen af spillet gjort meget i, at udvikle en realistisk og dynamisk AI, som er i stand til at træffe beslutninger, tilpasse sig og ændre i sin taktik. Denne dynamiske AI betyder, at man oplever mere modstand under kampene og at man vil opleve, at manglede justeringer fra egen side kan koste dyrebare point.

Der er tre hændelser, som vil kunne få AI’en til at ændre i taktikken og tilpasse sig. Det er derfor vigtigt, at man har kendskab til omfanget af disse hændelser, da det kan give en selv fordelen, ved på forhånd at agere og på den måde snyde AI’en til sin egen fordel. De tre hændelsesforløb er følgende:

    •   En scoring
    •   En udvisning
    •   Tid


Ved en scoring

Mange har sikkert oplevet, at man ved en scoring, kort efter får et mål imod sig. Dette skyldes ganske enkelt, at modstanderen i sekundet efter din scoring har tilpasset sig og ændret sin taktik til deres egen fordel. Desværre findes der ingen facitliste til FM og derfor heller ingen endegyldige svar til, hvordan man bør reagere i forhold til en scoring – hvad enten det er en selv der scorer eller modstanderen. Derfor handler det i høj grad om føling og en logisk tanke om, hvordan et hold i virkeligheden ville reagere, hvis de enten scorer eller får en scoring imod sig.

Eksempler:
Hvis jeg skal give eksempler på nogle af de ”træk” som jeg gør mig, så plejer jeg stort set altid – såfremt jeg er favorit, eller opgøret er tæt, at gå mere offensivt til værks, hvis jeg bringer mig i front. Starter jeg f.eks. ud med at spille ”standard” og bringer mig selv i front med et-nul, så skifter jeg med det samme over til ”kontrolleret”, for at lægge et ekstra pres på modstanderen og for at forhindre dem i at presse mig. Kommer jeg yderligere foran, så skifter jeg til ”offensivt”, for at forsøge at lukke opgøret. Kommer jeg også foran med tre-nul, så skifter jeg tilbage til ”kontrolleret”, da jeg betragter opgøret som ”lukket” og derfor ikke længere ønsker at risikere noget bagud, men samtidigt heller ikke ønsker at modstanderne skal få plads, til at få organiseret deres offensiv og lægge pres på mig. Årsagen til at jeg spiller mere og mere offensivt i kampen, er fordi jeg ved at modstanderen vil forsøge at gøre det samme, for at få en hurtig udligning. Ved derfor at lægge et tungt pres på dem, så udnytter jeg det mentale overtag som mine spillere har fået ved scoringen, til at presse modstanderne yderligere tilbage. Deres offensive mentalitet, sammenholdt med at de bliver presset tilbage, vil skabe en masse plads mellem deres linjer og usammenhæng i deres spil, som mine spillere så kan udnytte.

Er jeg favorit inden opgøret og i stedet starter på ”kontrolleret” ved start, så skifter jeg stadig over til en mere offensiv taktik, hvis jeg kommer i front. Kommer jeg foran med to-nul, så forbliver jeg på ”offensiv”, mens jeg skifter tilbage til en mere kontrollerende taktik, hvis jeg også kommer foran med tre-nul.

Et andet eksempel på nogle af mine træk, er hvis jeg er storfavorit og at jeg netop er kommet bagud mod bundholdet. Her er det vigtigt, at man nøje overvejer ens træk, da der er flere muligheder for tilpasninger. Der er vist ingen tvivl om, at modstanderen her ønsker at trække sig helt tilbage og kæmpe for resultatet. Nogle vil derfor mene, at man skal angribe for fuldt blus og dette er heller ikke nødvendigvis forkert, men er det mig, så vil jeg i stedet trække mig længere tilbage på banen, for netop at lokke modstanderne frem, for derefter at udnytte det hurtige omstillingspil samt de huller og den plads som vil opstå i modstanderens defensiv.

Man kunne finde hundredvis af eksempler, men det vigtige er, at man har en forståelse for, at AI’en vil agere ved en scoring og at man nøje bør overveje og forsøge at forstå dens handling, for selv at kunne tilpasse ens egen taktik, så man igennem hele kampen har overtaget. Det vigtige er, at overveje hvilke muligheder man selv har og hvad ens beslutning har af fordele og konsekvenser. Nogle gange kan det virke ulogisk, at spille offensivt imod et tophold, men omvendt så kan man risikere, at blive presset helt i bund ved at spille defensivt, hvilket blot får modstanderne til at komme i store bølger af angreb.
- Hvor tit er det lige, at det er en fordel at pakke sig imod Barcelona..?

En udvisning
Ligesom ved en scoring, så har en udvisning naturligvis også en effekt og alt efter styrkeforholdet imellem dit hold og modstanderen, så vil AI’en tilpasse sig forskelligt. Men det er ikke kun AI’en som bør tilpasse sig, det bør man også selv gøre. En udvisning bør få en til at overveje, hvorvidt man skal gå mere defensivt eller offensivt til værks, da begge kan have sine fordele – alt efter modstanderen. Det kan måske lyde underligt, at gå mere offensivt til værks hvis man selv kommer i undertal, men faktisk, så kan det sikre at man ikke bliver overtromlet af modstanderen. Overvej derfor nøje dit næste træk, da det vil være afgørende for resten af kampens forløb.

Tid
Tiden har naturligvis også en effekt på AI’en, da den naturligvis har et resultat, som den enten skal forsvare eller jagte i den sidste fase af kampen, eller op til halvleg. Igen er det vigtigt, at tage modstanderen i betragtning og overveje hvad der er det mest logiske træk for den at gøre. Nogle gange kan et uafgjort være nok og derfor vil den ikke nødvendigvis lægge mere pres på. Andre gange vil den i stedet jagte et resultat og derfor også begynde at smide flere spillere frem.

Uanset hvad AI’en vælger at gøre, så er det vigtigt at man selv er klar til at reagere og måske endda ligefrem gøre det før AI’en. Som nævnt tidligere, så kan en et-måls føring være farlig at forsvare, hvorfor den bedste løsning vil være selv at begynde at presse modstanderen, for at jagte en to-måls føring og dermed lukke kampen, i stedet for at forsvare den smalle et-måls føring hjem. Man er nødt til at tænke på, at desto mere man selv forsvarer, desto mere indbyder man modstanderne til at komme frem på banen og lægge pres på dig.

Er man favorit, så vil jeg altid forsøge at jagte scoringen og lukke opgøret. Er jeg derimod underdog, så handler det om at lukke hullerne og forsvare sig. Det kan dog være farligt, at stille sig for langt tilbage, da det blot giver mere plads til deres offensive kræfter på din banehalvdel.

Konklusion
Ved at have kendskab til, at AI’en kan ændre sig og vil tilpasse sin taktik i forhold til kampens forløb, så har man muligheden for at gøre brug af denne viden og snyde AI’en. Det er derfor vigtigt, at man ved en scoring eller en udvisning, med det samme overvejer hvad AI’ens næste træk kunne være og om man selv bør reagere, eller forsætte med den nuværende taktik. Som en hjælp, kan det være en fordel at sætte kampen på pause (tryk på space), så man får lidt ekstra tid at overveje ens træk i. Tiden er også en væsentlig faktor og hele tiden bør man overveje, om AI’en snart kunne finde på at ændre i sin taktik. Nogle gange står det som tekst under kampen, mens der andre gange ikke står noget når AI'en ændre i sin taktik. 3D forløbet kan blandt andet bruges som indikator for, om modstanderen har ændret deres taktik (antallet af chancer indenfor en kort periode)

Som en lille sidenote, så er det min kraftige overbevisning, at der ikke findes held eller uheld i FM. Taber man, så er det fordi man taktisk har gjort noget forkert (også selvom der står 30-1 i chancer) mens det er fordi man taktisk har gjort noget rigtigt, hvis man vinder. At kunne tilpasse sig, er en vigtig evne i FM, da man enten kan blive ramt af et rødt kort, eller en dum scoringer. Derfor er det vigtigt at man er i stand til at reagere og agere i forhold til dette, så man sikre at det altid er en selv der har fordelen. Skulle man være i tvivl om favoritværdigheden op til en kamp, så kan oddsene inden opgøret bruges. De giver en fantastisk mulighed, for at vurdere hvordan ens tilgang til opgøret bør være og hvordan man kan forvente at modstanderen reagere i løbet af en kamp.


- Alle informationer er baseret ud fra egne iagttagelser og erfaringer, da der hverken er taget kontakt til producenten af spillet, ej heller er kendskab til kodningen af spillet.
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010