Jeg har kigget lidt rundt på forummet og fundet ud af, at der er mange som har problemer med teamtalks. Jeg synes også selv at det er en jungle af en anden verden, men mine erfaringer siger mig: gør arbejdet selv, lad din assistent være. Han kan komme med et råd, eller han kan komme og gøre arbejdet for dig. Men - hvorfor skulle han være bedre til at motivere end dig? Og hvorfor skulle han være en bedre menneskekender end dig? Hvorfor skal assistenten egentlig føre ordet? Du er boss, you talk.
Tips:
Har dit hold spillet som en sæk kartofler? Fortæl dem det! Men gør det med omhu, lad være at være aggressiv i hver eneste kamp og husk på, at nogle af spillerne godt kan blive utilfredse eller klage til medierne. Det skaber dårlig stemning i truppen. Men har holdet spillet forfærdeligt, så lad det ikke gå forbi deres ører.
Sørg for at hold dine spillere målrettet og fokuseret på kampen. Lad være at være sløset, og få dem til at gøre arbejdet færdigt i halvlegen. Står der 2-0 ved pausen, kan kampen altså stadig godt ende 2-2 eller endda 2-3, hvis det går helt galt. Sørg for at holde spillerene fokuseret og sultne.
Selvtillid er også vigtig. Er du bagud ved pausen? Så sørg for at tro på dine spillere - ”i kan jo godt gutter!!”. Giv dem tillid og få dem til at tro på, vi kan vende den kamp til vores fordel og hive pointene hjem!
Et af de vigtigste tips er uden tvivl at holde dine spillere glade. Er moralen høj, vinder du mange kampe i streg og holder formen godt kørende (siger mine erfaringer). Ros dem.
Er moralen til gengæld lav, så sørg for at opmuntre dine spillere og fortælle dem, at selvfølgelig kan du spille fodbold. Du kan godt, jeg tror på dig.
Husk at hold øje med om du er favoritter eller ej. Er dine odds i forvejen dårlige, så lad være at tro du vinder kampen. Det vil gøre spillerne usikre. Hvis oddsene er meget lige, og der egentlig kun står det er pga. hjemmebanefordelen at du vinder kampen - så lad være at forvent en sejr. Det gør også spillerne usikre.
Vær forventningsfuld på hjemmebane. Men lad for guds skyld være at sige til dine spillere, at de skal gøre det for fansenes skyld. Jeg har meget dårlige erfaringer med den, i forhold til at spillerne ikke reagerer på det rigtigt. Men husk at have mere vindermentalitet på hjemmebanen.
Husk at der skal være forskel på dine teamtalks på hjemmebane og udebane (mange har sikkert læst dette før). Ros spillerne mere, hvis de henter en sejr på udebane, og lad samtidig være med at være for hård, hvis de taber. Det er sværere at spille på udebane, og derfor skal man heller ikke have lige så mange verbale svinere for ikke at have præsteret. Opmuntre i stedet på udebanen, hvis det går skidt.
Tænk grundigt når du fremhæver en spiller, uanset om det er med kritik eller ros. Det kan skabe gnidninger og utilfredshed i truppen, da folk selvfølgelig har forskellige meninger. Men har din stjerneangriber lavet et hattrick eller din defensive midtbane ødelagt modstandernes spil gang på gang - så skal de selvfølgelig roses. Har din forsvarsspiller været som en si, skal han selvfølgelig også have hug for det!
Teamtalks betyder meget for moralen, men husk at være en smule varieret. I det lange løb, vil spillerne ikke blive lige så positivt overrasket, hvis du udelukkende siger de samme ting. Skift imellem hvad du siger i dine teamtalks er pointen.
Mit bedste er faktisk bare at udnytte din hjerne. Det er ikke så svært at være menneskelig, selvom det bare er et spil og det er helt naturligt man er mere hård i det der. Husk på du er træneren og man skal ikke fucke med dig, men man skal også have et venskabeligt og godt forhold til sin træner.
God teamtalk freaks!
Jeg oplever generelt, at hvis jeg er favorit er den klart bedste metode at bruge tonen "aggresiv". Herunder vælger jeg at jeg forventer en sejr. De spillere som ikke reagerer positivt eller bliver motiverede, taler jeg til på to-mandshånd og fortæller dem "lidenskabeligt", at jeg tror på dem. Dette plejer som regel at gøre hovedparten "motiverede", hvilket gør at holdet spiller bedre.
Jeg har endda gode erfaringer med, at hvis jeg taber en kamp der skulle have været vundet, så "aggresivt" fortælle holdet at "det ikke var godt nok".
Desuden spiller jeg således jeg kan se holdets motivation under kampene. Dermed kan jeg se hvis en spiller "spiller nervøst". Har sjældent oplevet at en sådan spiller har en kanon kamp, og derfor skifter jeg som regel ham eller dem ud.
Du kan også tjekke det her:
Transfer Tips