home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23284
  0 Brugere, 492 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: reportajme
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2012
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Mentalitet, dybe løb og spilleroller
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Mentalitet, dybe løb og spilleroller  (Læst 1400 gange)
nakkelade
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Mentalitet, dybe løb og spilleroller
« : 30 Okt 2011, 17:02 »

Hej.

Jeg har tre spørgsmål, så jeg håber, folk vil svare på dem. De hænger lidt sammen, alle tre spørgsmål. Here it goes:

1. Er der nogen, der kan forklare, hvilken funktion mentalitet helt præcis har i taktik? Jeg mener, har det nogen indflydelse på spillerens placering på banen? Den position, en spiller bliver givet på taktiktavlen, er hans startposition, hans arbejdsområde. Så hvis man har en taktik med to centrale midt midtbanespillere, og den ene af dem bliver givet en mere defensiv mentalitet end sin sidemakker, betyder det så, at han placerer sig længere nede på banen end siden sidemakker uden bold? Eller vil de stadig stå side om side, når man forsvarer? Og hvordan fungerer mentalitet placeringsmæssigt, når man har bolden, altså er i angreb?

2. Løb fra dyb: Som jeg forstår det, så har det primært at gøre med pligter. Er løb fra dyb, der bestemmer, om en spiller skal søge ind i feltet, stå sådan cirka uden for feltet eller blive hjemme? Altså henholdvis forsvars-, support- og angrebsrolle? Jeg er ikke helt klar over, hvilken funktion løb fra dyb egentlig har?
starter
3. Hvad er forskellen på en dybliggende playmaker som rolle, der på taktiktavlen starter på en midt midtbaneposition og en med samme rolle, der starter på en defensiv midtbane på taktiktavlen? Det er her, jeg igen gerne vil komme ind på mentalitet. For de søger jo begge dybt, går jeg ud fra. Hvad er forskellen så? Og er det en defensiv mentalitet, der får dem til at søge dybere eller hvordan?

Jeg ved godt, det var mange spørgsmål på én gang. Men jeg håber, der er nogle, som gerne vil dele lidt ud af deres guldkorn og hjælpe en person, der går op i dette spil Smiley
« Seneste Redigering: 30 Okt 2011, 17:03 af nakkelade » Logged

Anaig
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Mentalitet, dybe løb og spilleroller
« Svar #1: 02 Nov 2011, 03:26 »

1. Holdmentalitet er hvor opsat holdet er på at komme frem og skabe chancer. Spillernes individuelle mentalitet tager udgangspunkt i holdets mentalitet, altså vil en spiller med fuld offensiv mentalitet på et fuldt offensivt hold bruge alle sine kræfter på at lave mål, men ingen på at forsvare.
For at svare mere direkte på dit spørgsmål så er der 3 faktorer der har indlfydelse på spillernes placering på banen når din modstander har bolden. Det er defensiv linje, mentalitet og skærme af (?? closing down på engelsk..). Det gælder med andre ord om at finde den bedst mulige balance mellem de tre parametre til at løse den opgave du står overfor. Som udgangspunkt kan det være enormt lærerigt at sætte det hele på 10 (præcist i midten) og prøve at rykke på de forskellige parametre i forskellige retninger til man har en fornemmelse for hvad der gør hvad.

2. Løb fra dyb er hvor ofte spilleren tager et løb frem i banen fra sin udgangsposition når dit hold er boldbessidende. Et godt eksempel på et hold fra virkeligheden hvor stort set alle spillere vil have "ofte" her er Athletic Bilbao. Så snart de får fat i bolden drøner hele holdet i dybden...
Det er en rigtig fed idé et få en målfarlig midtbanespiller som Lampard med frem ofte. Derimod kan en targetspiller som Bendtner eller Søren Larsen bruges bedre med løb fra dyb på sjælendt for at få de øvrige spillere omkring ham til at løbe i dybden mens han udnytter sin fysik til at holde på bolden og derefter sende den i dybden.

3. Så vidt jeg ved er den eneste forskel hans udgangsposition og muligvis en lille forskel i mentalitet/skærme af. En defensiv midtbanespiller vil altså ligge lidt dybere i banen end en central midtbanespiller. Derudover er der naturligvis den individuelle spillers favoritposition der har indflydelse på deres præstation. En offensiv midtbanespiller bliver ikke nødvendigvis en god dybtliggende spilfordeler som defensiv midt selvom hans stats er ok til det hvis han ikke kan spille positionen.
Logged

"The goal was the deciding factor."
-Steve McClaren

nakkelade
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Mentalitet, dybe løb og spilleroller
« Svar #2: 06 Nov 2011, 08:52 »

Okay.

Så du mener ikke, mentalitet har nogen placeringmæssig indflydelse, når holdet har bolden? Det er kun, når holdet er uden bold og skal forsvare?
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010