home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 20:08:19 RasmusA12 Blogs Rejsen gennem Portugal
06 Okt 2024, 18:18 Beckham23 Omklædning... Sommer opdatering
03 Okt 2024, 19:41 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
09 Sep 2024, 20:59 Bubbles Blogs #4 - FC Balzers & Liec...
02 Sep 2024, 15:06 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
25 Aug 2024, 23:01 Nephilim Skadestuen FFP Fejl?
Antal Registrerede Brugere: 23431
  0 Brugere, 989 Gæster Online.

Indlæg: 1132901 over 31377 Emner
Nyeste Bruger: Rajesh
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Udveksling i USA
0 Brugere og 4 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Udveksling i USA  (Læst 1326 gange)
SC30
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Udveksling i USA
« : 27 Sep 2011, 22:12 »

Hej,

Jeg har flirtet mange gange med tanken om at tage til USA. Først var det faktisk meningen, at jeg ville have været afsted efter 9., men det blev til efterskole i stedet. Lige nu går jeg i 2. g og har tænkt mig, at jeg umiddelbart efter at jeg har afsluttet gymnasiet, ville tage derover.

Jeg har ingen anelse om, hvordan det foregår, hvilket prislejde det ligger i osv. Derfor ville jeg gerne spørge, om der har nogen der har haft erfaringer med det, hvordan det foregår og hvordan det har været. Jeg er lidt ligeglad med, hvor jeg kan komme hen lige, selvom jeg har været ret varm på Minnesota og Arizona.

Håber, at der er nogen, der ville hjælpe, for jeg finder det lidt forvirrende Smiley
Logged

Enged
Gæst
 
Sv: Udveksling i USA
« Svar #1: 27 Sep 2011, 22:50 »

Vil du gå på college der ovre? Hvis du vil det, så er det ikke så meget udveksling, så skal du enten tage hele uddannelsen der, eller også skal du vælge en uddannelse, hvor du kan tage derover i et semester eller to.
Økonomisk vil jeg så til gengæld sige held og lykke. Det koster, jf. den uddannelsesvejleder der var på min skole og tale om samme emne, mindst 50.000 kroner for et år, men det er også kun de billigeste. Det er kun for at gå på skolen du betaler for, så skal du også have et sted at bo, du skal købe bøger, du skal købe mad og du skal generelt leve fuldkommen selvstændigt. Det er sikkert muligt at få dig et arbejde derovre, men jeg ville ikke satse på det, og ufaglærte job i USA er utroligt ringe betalt. Det vil så sige, at du skal spare rigtig, rigtig mange penge op, hvis du skal derover og læse.

Hvis du starter på et universitet, så har de "venskabs colleges". Det er kun de, som du kan vælge i mellem.
Man kan godt få en form for SU, når man studerer i udlandet, men i følge vejlederen på min skole så er det slet ikke nok til, at man kan overleve og leve "frit" mens man er afsted.

Udover det, så er det faktisk begrænset, hvor meget det egentlig kan betale sig. Deres 1. år i college svarer nogenlunde til et sted mellem 2. og 3.g i Danmark, og hvis du vælger at læse alle 4 år derovre, så kan du, please correct me if I'm wrong, ikke bruge det til specielt meget i Danmark, da det jo egentlig ikke er en helt "rigtig" uddannelse, så du skal enten færdiggøre hele uddannelsen der, eller også skal du supplere en hel masse enkelt fag på universitetet i Danmark. Du skal jo tænke på, at deres college er langt mere bredt end universiteterne er i Danmark. I Danmark læser du jo f.eks. jura, og så har du snævret dig utrolig meget ind. På college har du en bred vifte af fag, selv om du har et hovedfag, så har du også en masse andre, der egentlig ikke er relevante for dig.
Logged

SC30
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Udveksling i USA
« Svar #2: 27 Sep 2011, 23:03 »

Jeg har tænkt mig at gå op College, ja. 1 år.

Hensigten med det er som sådan ikke at kunne "bruge" det til at søge ind i Danmark, men foruden at kunne snakke engelsk fuldstændig flydende, måske også spansk, hvis det bliver Arizona, også bare at komme ud og opleve verden, da jeg tror på, at det det nu måtte koste, stadig er en utrolig god investering for min fremtid. Ellers er det jo bare utroligt spændende og USA er jo, uden tvivl, verdens mest fascinerede land. Synes jeg i hvert fald Smiley

Jeg må få snakket med min studievejleder, men jeg ved, at der er nogen herinde, som har overvejet eller endda været afsted, så det kunne være, at nogle havde nogle erfaringer Smiley
Logged

KrookDale
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Udveksling i USA
« Svar #3: 28 Sep 2011, 01:31 »

Jeg tror de fleste, der tager til udlandet og læser gør det som et led i en dansk uddannelse, hvorfor det kan være svært at samle erfaringer om det du vil. Jeg ved ikke hvordan det er mht. at få staten til at betale uddannelsen, men det kan du vel høre en evt. studievejleder om. Hvis du har en idé om hvad du vil læse efter gymnasiet kan du jo overveje at læse nogen fag i samme boldgade, så kan du måske få merit overført når du kommer hjem og få et par lidt nemmere semestre herhjemme. Bortset fra det vil jeg selvfølgelig kun anbefale at du tager afsted. Derudover vil jeg tro at de fleste universiteter stiller krav til dit sprog, så hvis dit engelsk er helt hundende kan det skabe problemer.

Sidst men ikke mindst skal du være forberedt på at det kan blive en halvdyr fornøjelse.
« Seneste Redigering: 28 Sep 2011, 01:32 af KrookDale » Logged

Fan af <indsæt klub>, siden <indsæt årstal> og derfor bedre end alle andre.

Andersen
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Udveksling i USA
« Svar #4: 28 Sep 2011, 08:40 »

Jeg kan godt forstå din udlængsel. Men at bruge et år i USA - uden at være tilknyttet et dansk universitetsstudie sideløbende er værdiløst..
De fleste der vælger at tage til udlandet gør det på deres 5. semester (Efteråret på 3. år af bachelor) og igen på 3. semester (efterår på 2. år af kandidat).
Gør man det på den måde, så er det i de fleste tilfælde gratis (tuition free).

Spar penge op og rejs USA rundt i stedet Smiley Start måske på en sprogskole, eller hvad ved jeg. At tage et år af college får du intet ud af. Samtidig er det ekstremt bekosteligt og en svær process.
Logged

KrookDale
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Udveksling i USA
« Svar #5: 28 Sep 2011, 14:06 »

Tidspunktet afhænger vist meget af det aktuelle studie Andersen, men bortset fra det har du ret.
Logged

Fan af <indsæt klub>, siden <indsæt årstal> og derfor bedre end alle andre.

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010