home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
30 Okt 2024, 07:58 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
29 Okt 2024, 18:26 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
10 Okt 2024, 15:45 Svartowiz Skadestuen Spil uden Steam
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
Antal Registrerede Brugere: 23444
  0 Brugere, 870 Gæster Online.

Nyeste Bruger: keiraupton91
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2011
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Diskussionsoplæg #3 - Zone- eller mandsopdækning (uofficielt)
0 Brugere og 4 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Diskussionsoplæg #3 - Zone- eller mandsopdækning (uofficielt)  (Læst 5194 gange)
Guldbrand
Blogmester

Diskussionsoplæg #3 - Zone- eller mandsopdækning (uofficielt)
« : 20 Jul 2011, 14:37 »

- Da crewet desværre ikke har kunne opretholde diskussionsoplæggen e, har jeg valgt at tage sagen i egen hånd, og sørge for at den taktiske debat forsætter i en uofficiel udgave. Jeg håber at brugerne - Altså jer, vil være med til at skabe en god debat, og komme med jeres erfaringer og holdninger. Samtidigt håber jeg ikke at crewet på nogen måder føler sig trådt over tæerne af dette, da jeg er fuldt ud tilfreds med deres indsats, men at jeg blot ønsker en god taktisk debat.

- Forslag til nye debatter kan i forsat skrive i den nuværende tråd, og så vil jeg løbende kigge forbi i den tråd. http://fmfreaks.dk/index.php?topic=29847.0

Zone- eller mandsopdækning.

Zoneopdækning er meget samarbejdspræget, hvor det kræver at spillerne tager ansvar for deres områder. Forståelsen for spillet og modstanderens løbebaner, kommunikationen med sine medspillere, samt kendskabet og samarbejdet med sin sidemakker er alt en forudsætning for at zonemarkering skal blive en succes.

Mandsopdækning er derimod mere individuelt præget, hvor den enkelte spiller har ansvaret for sin egen mand, og skal sørge for at denne ikke slipper igennem. Det kræver mindre samarbejde med sine medspillere, men selvdisciplin samt evnen til at markere sin direkte modspiller sætter store krav til den enkelte spiller.

Men hvornår er det bedst at bruge zone- eller mandsopdækning, kan det fungere udelukkende med det ene frem for det andet, eller er en kombination af begge en nødvendighed..? Er der forskel på at være en topklub fremfor et hold der kæmper om oprykning, og hvordan fungere LLM hold bedst? Hvilke egenskaber er vigtige, og hvornår kan det være direkte farlige at anvende zone- eller mandsopdækning?

Dødbolde
Det kan ændre kampens forløb, og kan koste dig sejren. Har man ikke styr på sine defensive dødbolde, så kan og vil det koste dig mange point igennem en sæson. Men hvilken fremgangsmåde skal man anvende - zone- eller mandsopdækning, og hvilke egenskaber bestemmer hvad der passer bedst til ens spillere..? Skal man dække mand-til-mand eller stole på at spillernes samarbejdsevner er gode nok til at dække i zoner..?

Lad debatten starte...

Præsidenten
Landsholdsspiller

Sv: Diskussionsoplæg #3 - Zone- eller mandsopdækning (uofficielt)
« Svar #1: 20 Jul 2011, 17:28 »

Jeg har altid spillet med zone-markering og kun på grund af at jeg har hørt de fleste sige at det var bedst. Dermed har jeg ikke noget at sammenligne med. Dog forestiller jeg mig at hvis jeg bruger mandsopdækning så er det lettere for modstanderen at trække mine spillere ud af position så der bliver et hul i min forsvars kæde. F.eks. tror jeg at hvis en angriber er trukket ud i en af siderne og så skærer ind i banen vil backen blot følge med og måske åbne helt op for en kantspiller på siden.

Men som sagt det er ikke noget jeg selv har testet, men zonemarkering har bare altid virket for mig. Og som man siger: Never change a winning team Wink 

FC Barcelona

Philips
Gæst

« Svar #2: 20 Jul 2011, 17:36 »

har altid brugt mandsopdækning da jeg forestiller mig at modstanderen får mere plads at løbe på med zoneopdækning og da jeg har en forærlighed for store stærke spillere er det nemmer med mandsopdækning pga. at de er  sværere at komme forbi

Guldbrand
Blogmester

« Svar #3: 20 Jul 2011, 18:05 »

har altid brugt mandsopdækning da jeg forestiller mig at modstanderen får mere plads at løbe på med zoneopdækning og da jeg har en forærlighed for store stærke spillere er det nemmer med mandsopdækning pga. at de er  sværere at komme forbi

Interessant.. Er det samtlige spillere der er sat til mandsopdækning, og hvordan er dine resultater med det?

Selv bruger jeg egentlig bare det der er standard i spillet. Nemlig zoneopdækning, mens mine to centrale forsvarsspillere er sat til mandsopdækning. Som Is-a-Pirate er inde på, så vil det være for nemt for modstanderne at bryde ens defensiv, specielt med de hold og det niveau jeg spiller på (Superligaen og op efter)

Kunne dog nemt forestille mig at man i LLM kan have langt mere succes med mandsopdækning, da modstanderne ikke har samme kreativitet og løb uden bold til at bryde ens defensiv. Samtidigt er ens egne spillere nok bedre individuelt, end de er i teams, hvorfor der sagtens kunne ligge nogle fordele i mandsopdækning. Jeg har dog meget sparsomme erfaringer med LLM, så måske nogle mere garvede LLM spillere kunne bryde ind med noget erfaring her..?

- En ting som modstander instruktioner, er der også mulighed for at sætte en enkelt spiller under mandsopdækning. Er det noget nogen har erfaringer med, og hvilke typer vil i mandsopdække for at hindre i deres spil?

Philips
Gæst

« Svar #4: 20 Jul 2011, 19:17 »

Interessant.. Er det samtlige spillere der er sat til mandsopdækning, og hvordan er dine resultater med det?

Pt.Spiller jeg 4 3 3 med FCM hvor jeg har en central playmaker der ikke er sat til mandsopdækning og så en goalgetter der ikke er sat til mandsopdækning alle andre er sat til mandsopdækning.
Er i 2018 og har spillet en halv sæson med et meget svækket fcm hold hvor jeg pt.befinder mig på en 3 plads

Guldbrand
Blogmester

« Svar #5: 21 Jul 2011, 08:56 »

Hvordan er det gået i dine tidligere sæsoner.. altså frem til 2018?

Og har du anvendt mandsopdækning under de europæiske kampe, mod større hold? For netop her kunne man godt forestille sig, at man for alvor vil opleve at ens modstandere vil have nemt ved at spille sig ud af mandsopdækningen..

blomvikings
Manager

« Svar #6: 21 Jul 2011, 09:24 »

Hver gang jeg vælger at spille med mandsopdækning sælger forsvaret.
Som nævnt tidligere i tråden, så bliver ens forsvarsspillere alt for let trukket væk fra deres position, og det ender med at ens spillere sejler rundt, og der kommer store huller til dybdeløb.

Og jeg spiller også selv med hold fra Superligaen og op efter i niveau !

Zoneopdækning fungerer uden tvivl bedst for mig!

supersupp
Juniorspiller
**

« Svar #7: 21 Jul 2011, 12:43 »

Hver gang jeg vælger at spille med mandsopdækning sælger forsvaret.
Som nævnt tidligere i tråden, så bliver ens forsvarsspillere alt for let trukket væk fra deres position, ogvægeli det ender med at ens spillere sejler rundt, og der kommer store huller til dybdeløb.

Og jeg spiller også selv med hold fra Superligaen og op efter i niveau !

Zoneopdækning fungerer uden tvivl bedst for mig!

tænke også det samme men så tænke jeg : det med at blive trukket ud af positionen. kommer det ikke mere af om spilleren dækker tæt ? og om han evt er  sat til at holde positionen

spiller normalt med standart eller bevægeligt spillere pga  taktik og håb om de vil hjælpe lidt mer til

Guldbrand
Blogmester

« Svar #8: 24 Jul 2011, 10:58 »

Hvad med sådan noget som dødbolde, hvad har i af erfaringer der..?

Personligt bruger jeg stort set kun zoneopdækning, da jeg mildest talt har dårlige erfaringer med mandsopdækning. jeg ved ikke om det bare har været de spillere jeg har haft til rådighed der ikke har levet op til forventningerne, men spillerne ser ikke ud til at magte den opgave der ligger i at følge sin egen mand, og ofte er de lige et skridt eller to bagefter, hvilket altså koster et mål.
« Seneste Redigering: 24 Jul 2011, 13:14 af Guldbrand » Logged

Præsidenten
Landsholdsspiller

« Svar #9: 24 Jul 2011, 11:42 »

Hvad med sådan noget som boldbolde, hvad har i af erfaringer der..?

Ahh ja, de klassiske boldbolde!  Rullende Øjne Dødbolde?

FC Barcelona

Guldbrand
Blogmester

« Svar #10: 24 Jul 2011, 13:14 »

Ahh ja, de klassiske boldbolde!  Rullende Øjne Dødbolde?

Har du aldrig hørt om det nye fænomen indenfor fodbolden.. Nemlig boldbolde..  Hehe. Der er selvfølgelig ment dødbolde

Sider: [1] Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010