home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
03 Nov 2024, 19:31 Brodtgaard Challenges The real SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23453
  0 Brugere, 1251 Gæster Online.

Nyeste Bruger: Seraphinang
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Baren
| | |-+  Kategori: Cykling
| | | |-+  Tour 2011 Af Sulo og Jskovc
0 Brugere og 6 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Tour 2011 Af Sulo og Jskovc  (Læst 8136 gange)
jskovc
Førsteholdsspiller

Tour 2011 Af Sulo og Jskovc
« : 28 Jun 2011, 15:00 »

Tour de France 2011

I samråd med Sulo, er vi i gang med at stable en lille FMF-tour guide på benene. Både her i dagene op til Touren, og under touren, vil der kommer små fine opdateringer om hvad der rører sig i løbet, etapebeskrivelser, dag-til-dag beskrivelser af de nye favoritter til de forskellige trøjer, og sandsynligvis meget andet godt fra posen. Desuden vil vi her i dagene op til, komme med bud og beskrivelse af forhåndsfavoritter, og outsiderne til de forskellige eftertragtede trøjer.

Dermed er det tanken at vi vil skabe vores eget lille tour-fællesskab her på siden, hvor alle os der er bidt af cykler, sved, mænd i stramme bukser, dopingmistanker, spøjse sportsdirektører, dårlige bøffer og høje tinder, ud fra de daglige etapebeskrivelser, kan komme med vores meninger om alt hvad der rører sig i dette gamle løb. Dermed byder vi efter denne korte prolog, velkommen hertil, og vi håber at i vil nyde de næste 3½ uge sammen med os og de andre tour-entusiaster.

PS: Skulle du selv have lyst til at være med til at skrive, så skal du være meget velkommen til at skrive til Sulo eller undertegnede, enten her i tråden eller på PB, eller via brev til postbox 2860 Søborg. (husk at mærke kuverten jegvilgerneværemedt ilatskrivetouranaly sepåfmfreaksfordije gsynesdetlyderspænd endeoggodtkanlideka ge, i et ord.)

"Du kan jo ikke stå og blaffe på landevejen uden en rygsæk og en studenterhue"
-Citat Jørgen Leth

jskovc
Førsteholdsspiller

Sv: Tour 2011 Af Sulo og Jskovc
« Svar #1: 28 Jun 2011, 15:01 »

Tour de France 2011

1. update: Ruten
2. update: Den grønne pointtrøje
« Seneste Redigering: 28 Jun 2011, 21:57 af Sulo » Logged

-Citat Jørgen Leth

Elmander9
Landsholdsspiller

« Svar #2: 28 Jun 2011, 15:04 »

Glæder mig til at læse med Smiley!

jskovc
Førsteholdsspiller

« Svar #3: 28 Jun 2011, 17:55 »

Tour de France 2011

Ruten

I denne første update, vil det komme til at handle om det der får os til at sidde fast i sofaen de tre uger i Juli, nemlig selve ruten. Touren er jo som bekendt et stort mediecirkus, derfor er det naturligvis vigtigt fra arrangørernes side, at skabe en rute der kan holde pusten mere end tre dage. Eksempelvis vil man sjældent i Touren, se en bjergetape, allerede efter 2-3 etaper, ligesom man tit ser i giroen. På den måde kan man nemlig risikere, at løbets enehersker, allerede på dette tidspunkt går ud og vinder løbet. For hvem gider se et løb hvor Contador, eller Schleck fører med tre minutter allerede på dette tidspunkt? Derfor er løbet som oftest, en affyringsrampe, hvor den sidste løfteraket bliver skudt af enten på sidste bjergetape (i år 19. etape), eller sågar ligesom sidste år, hvor det blev sat på plads på den sidste enkeltstart. En enkelt gang i nyere historie, skulle man dog helt frem til det helligste, nemlig turen til Champs-Élysées. Det var tilbage i 1989, hvor den legendariske duel mellem LeMond og Fignon fandt sted, og Lemond med sølle 8 sekunders margin, kunne kalde sig sejrherre anno 1989.

Men kan dette års rute, virkeligt trække Touren op på samme nervepirrende niveau? Efter min bog, er svaret helt klart "JA DEN KAN". For endnu engang har arrangørerne syet en rute sammen, der giver udfordreren en gylden chance for at stjæle kejserens skæg, og selvom ruten kan se en anelse kedelig ud på papiret, så er jeg sikker på at det bliver endnu en sommer, med spændende strabadser fra landevejene i Sydeuropa. På de følgende linjer, giver jeg mit bud på hvilket etaper der kan skabe endnu et kunstværk, og gøre touren 2011 til endnu et historisk Tour de France.

1. Etape:Til min egen store fornøjelse, er prologen i år fjernet, og vi bliver kastet ud i løbets ægthed fra første færd. Og det er ikke hvor som helst det bryder løs i år. Det hele starter nemlig ved Passage du Gois, der senest blev besøgt af feltet i 1999. Dengang var der tale om en ren katastrofe for nogle af rytterne, og det bliver der formentligt også denne gang. (klip fra 1999 http://www.youtube.com/v/T66LLvqgZS4 ) Dengang kostede ruten, der dog blev kørt den modsatte vej, Alex Zülles chance for at vinde touren, og skulle de samme scener udspille sig i år, kan det meget vel betyde at en eller flere af favoritterne ryger allerede her. Dog må man sige at det nok ikke bliver i samme omfang, da ruten som sagt bliver kørt fra den anden side i år, og skærer ind i landet, hvor der vil blive mulighed for at hente ind på et sådant tidstab, når man kommer væk fra sidevinden. (Officiel beskrivelse af 1. etape http://www.letour.fr/2011/TDF/COURSE/us/100/etape_par_etape.html)

2. Etape: Som sagt vil der blive knald på fra start, og efter det der formodes at blive en nervøs 1. etape, er det tid til holdtidskørslen. Dette er en af de etaper, der kan skabe en stor fordel for udfordrerne i form af brødrene Schleck. Med store damplokomotiver som Voigt, Cancellara og Fuglsang, ser det ud til at Leoparderne, er klart overlegne overfor Contadors noget svagere hold. Det skal dog siges at Saxobank - Sungard holdet, også har ryttere der kan hjælpe her, men der selvom der køres fuld gas, er det svært at se dem undgå et minimums tidstab, på 30 sekunder. Et andet hold der også kan vise tænder her, er Garmin - Cervelo, der jo også i det stille tusmørke, drømmer om at kunne køre Vandevelde til den samlede sejr i Paris. Og hvis det skal lykkes, er der ingen tvivl om at der skal tages et godt stykke til konkurrenterne allerede her. (link til den officielle beskrivelse af 2. etape, samt youtube klip fra Touren 2005, da Zabriskie styrtede i gult på holdtidskørselen. http://www.letour.fr/2011/TDF/COURSE/us/200/etape_par_etape.html - http://www.youtube.com/v/sLF4A3j75Zk )

8. Etape: Efter en del dage uden den store action for favoritterne, er det tid til en anelse action igen. Denne gang hedder destinationen Super Besse, bedre kendt som Rolf Sørensens ynglings sted i Frankrig, da han til dem der ikke har set eller hørt det, engang har vundet en etape her. Umiddelbart er der ikke det store at skue på denne etape, og derfor kan den i mine øjne være ufatteligt giftig. Etapen starter i 415 højdemeter, og slutter i 1275, hvilket vil sige at der skal stiges 860 højdemeter på de 189 km etapen strækker sig over. Netop derfor kan det blive en hård dag for rytterne, da disse skal bestiges, uden de helt store stigninger, det er ikke sikkert der sker forskydninger mellem favoritterne, men dette bliver helt sikkert en dag der trækker tænder ud. (Officiel beskrivelse af 8. etape, samt youtube klip fra dengang Rolf Sørensen vandt i Super Besse. http://www.letour.fr/2011/TDF/COURSE/us/800/etape_par_etape.html - http://www.youtube.com/v/D-QMV893wgw)

12 Etape: Bedre sent end aldrig, først her på 12. etape skal der afsluttes opad. Igen i år er det pyrenæerne der står først for tur, og alperne der bliver hovedret. Men det er ikke ens betydning med, at der ikke kan ske store ting i klassementet allerede nu. For efter en kategori 1 stigning, og en tur over det frygtede tourmalet, venter afslutningen på Luz-Ardiden. Jeg kunne godt have på fornemmelsen, at duellen Contador - Schleck ikke bryder ud i lys lue på denne dag, men jeg er overbevist om at de mindre favoritter, som Leipheimer, Basso og Kreutziger bliver sat til vægs her. Men efter en dag som denne, tror jeg fortsat ikke, der vil være mere end højest 1½ minut mellem de to store favoritter. (Officiel beskrivelse af 12. etape, samt episk youtube klip af dengang Armstrong lavede et af sine få fejltrin mens Jørgen Mater råbende førte os igennem. Dette skete naturligvis netop på Luz Ardiden. http://www.letour.fr/2011/TDF/COURSE/us/1200/etape_par_etape.html - http://www.youtube.com/v/5FnU7b9MKFY )

14. Etape: Sidste dag i Pyrenæerne, men hvilken dag at slutte af med! Det må uden tvivl være løbets dronninge-etape. Med stigninger i kategorierne 2,1,2,1,3 og til slut udenfor kategori på selveste Plateau De Beille, der med rette kan kaldes for Pyrenæernes Alpe d´huez, da den har en slående lighed i måden den stiger op mod himmelen. Samtidigt ligger stigningen tæt på Spanien, og netop derfor tror jeg Contador er klar til at sætte de første ting på plads, netop på denne dag. Dog tror jeg ikke det bliver med etapesejr, da det også kunne blive baskerdag, og dermed muligheden for de mange bjergstærke ryttere fra Euskaltel. Men som sagt vil Contador afgøre det, og derfor tror jeg godt der kan findes 30-45 sekunder til Schleck netop denne dag. (Officiel beskrivelse af 14. etape, samt youtube klip fra Plateau de beille 2007. http://www.letour.fr/2011/TDF/COURSE/us/1200/etape_par_etape.html - http://www.youtube.com/v/jwA--2aRwng )

18. Etape: Efter en enkelt dag i Alperne, er det nu tid til at give den rigtig gas. Med tre giganter udenfor kategori, hvoraf den sidste bærer navnet Galibier, er der slet ikke den mindste tvivl om at der skal skabes ting denne dag. Hvis der ikke bliver tale om en direkte udradering, så er der ingen tvivl om at Contador og Schleck, skal prøve at udmatte hinanden på denne maratonetape, da kongen i form af Alpe D´Huez venter dagen efter. Dog tror jeg ikke de er interesserede i at forpasse denne chance, og derfor vil jeg lave et godt gammeldags vædemål på, at en af de to kommer til at tabe/vinde minimum et minut på Galibier, og muligvis smide Touren her tre dage før afslutningen. (Officiel beskrivelse af 18. Etape, samt youtube klip af grundlæggelsen af Marco Pantanis sejr blandt andet på Galibier 2008. http://www.letour.fr/2011/TDF/COURSE/us/1800/etape_par_etape.html - http://www.youtube.com/v/h2FQqHF8x5I )

19. Etape: Selvom Touren skulle risikere at være afgjort på dette tidspunkt, så er der stadigt æren på spil på dagen hvor man kan få et sving navngivet efter sig. Gennem tiden har store navne som Pantani, Armstrong og Sastre vundet her, og der er ingen tvivl om at både Schleck og Contador, samt 178 andre ryttere vil være interesserede i at vinde på netop Alpe D´Huez. Selvom mange vil se det som en mulighed, at Schleck kan få foræret endnu en sejr her, så tror jeg simpelthen ikke på at Contador giver gaver ud her. Og med chance for at lyder som en der kun skyder på favoritterne, så er jeg utroligt sikker på, at hvis Contador ikke har været ude for styrt eller andre ting på dette tidspunkt, så manifesterer han sin suverenitet her, og tager sejren på det mest legendariske bjerg af dem alle. (Officiel beskrivelse af 19. Etape, samt legendarisk klip fra enkeltstarten på Alpe D´Huez. http://www.letour.fr/2011/TDF/COURSE/us/1900/etape_par_etape.html - http://www.youtube.com/v/zVEOLZ7bbRY )

20. Etape: Skulle det der for mig er helt uventet ske, og Andy og Alberto på ny kører parløb, så er det her den sidste chance for at ændre på løjerne. På den måde bjergene er komprimeret til sidst i løbet, så handler det ikke længere kun om at være god på enkeltstartscyklen, men også hvem der sidder med energi tilbage i benene. Dermed kan man ikke tage det for givet at Contador slår Schleck her. Og skulle afstanden være mindre end et minut, så kan trøjen godt skifte ejermand her. I samme åndedrag skal man huske, at der er bakker at finde på de 42,5km, så i modsætning til sidste år, er det ikke bare lige ud af landevejen. (Officiel beskrivelse af 20. og næstsidste etape, samt youtube klip fra dengang da Contador overraskende slog Cancellara på sidste enkeltstart. http://www.letour.fr/2011/TDF/COURSE/us/2000/etape_par_etape.html - http://www.youtube.com/v/Cv-OGygnUUw&feature=related )

Det er så mit bud på de afgørende etaper i årets tour, men det betyder ikke at du ikke kan sidde med en helt anden opfattelse af tingene. Derfor skal det nu ligge til helt åben debat hvilke etaper du ser som de afgørende, og om min vurdering af kampen, Schleck - Contador er helt ved siden af. Du kan se samtlige officielle etapebeskrivelser her: http://www.letour.fr/2011/TDF/COURSE/us/le_parcours.html . Samtidigt kan jeg løfte sløret for at der vil komme endnu en opdatering eller to senere på dagen, hvor vi skal kigge på legendariske klip og kommentarer, samt favoritterne til den grønne trøje.

- Jskovc

-Citat Jørgen Leth

Njaourinho
Landsholdsspiller

« Svar #4: 28 Jun 2011, 21:08 »

Løbet er slet ikke skudt igang, når de passerer Passage du Gois.

Bimmand
Gæst

« Svar #5: 28 Jun 2011, 21:36 »

Synes det virker meget kedligt at læse, i kunne sætte etaperne ind også. give jeres bud på en vinder

Sulo
Landsholdsspiller

« Svar #6: 28 Jun 2011, 21:56 »

Den grønne pointtrøje

Favoritterne:

Mark Cavendish, 26 år, Team HTC-Highroad
”The Cannonball” er selvskrevet som favorit til den grønne trøje i årets Tour de France. Den nye pointregel(se nedenstående) har favoriseret den 70 kg tunge og 175 cm høje englænder til titlen som ubestridt fartkonge i det franske etapeløb. Cavendish´ fem etapesejre sidste år, seks forrige år og fire for tre år siden gør ham til en velkendt herre på sejrsskamlen. Altså samlet 15 etapesejre som gør ham til den mest succesrige cykelrytter i Tour de France de senere år. Brian Holm, sportsdirektør hos Team HTC-Highroad, har altså at gøre med en af de største garanter for en etapesejr i dette års Tour de France. Og måske endda en grøn trøje. En trøje Mark Cavendish aldrig har vundet. 

Thor Hushovd, 33 år, Garmin-Cervélo
”Oksen fra Grimstad”, som han så nydeligt kaldes, er i sin karrieres efterår. En ting der også har sat sine spor i den aldrende krop, som transporterer Hushovd rundt på den aluminiumsstøbte racercykel. Med en fysik der siger 79 kg og 183 cm er Thor Hushovd noget tungere og større end sin nærmeste konkurrent, Mark Cavendish. En forskel der både giver fordele og ulemper for begge parter. Nordmanden spåes dog ikke store chancer for at gentage meritterne fra 2005 og 2009, hvor han med succes samlede nok point til at kunne iklæde sig den grønne pointtrøje på Champs-Élysées. Han har de senere år prøvet lykken som udbryder for at samle nok point til at iføre sig trøjen med de græsgrønne farver. I år er den mulighed dog mere eller mindre udelukket på grund af den nye pointregel. En ting er dog sikker. Han vil og skal prøve at realisere drømmen om den grønne
pointtrøje i Touren.

Alessandro Petacchi, 37 år, Lampre-ISD
Sidste års vinder af den prestigefyldte konkurrence stiller igen i år til start i Tour de France. I året 2011 har han allerede vist tegn på sine kvaliteter, da han i årets Giro d´Italia vandt en enkelt etapesejr. Ambition-erne for den italienske supersprinter må formentlig være sat en smule ned i forhold til præstationen ved sidste års Tour de France. En etapesejr, eller flere, må være målet, når etaperne stemples som egnede for sprintere. Erfaringen er der ingen, der kan pille fra italieneren, som tidligere har præsteret at vinde pointtrøjen i både Giro d´Italia og Vuelta a España. Det skete med ca. 1½ års mellemrum i henholdsvis 2004 og 2005. Sammenlagt har han vundet 48 etaper i de tre Grand Tours. Altså er Petacchi en sejrsvant herre, der bestemt ikke skal undervurderes af hverken kolleger, konkurrenter eller andre med relation til cykelmiljøet. Kunststykket fra 2010 bliver dog svært at gentage for den 37-årige italiener.

Den nye pointregel

Den nye pointregel er en regel, som Tour de France-ledelsen har indført med henblik på at vinderen af pointtrøjen skal være den bedste sprinter og ikke en rytter, der kan køre bedre end andre i bjergene. Reglen går i sin enkelhed ud på, at de mellemspurter, der før i tiden var to eller flere af på hver etape, nu er blevet samlet til én stor mellemspurt, som giver flere point til de førstpasserende end tidligere. Den anden ændring, som reglen gennemfører, er, at pointene ved målstregen er blevet forhøjet i forhold til tidligere afholdte udgaver af Tour de France.

Disse to ændringer skulle gerne sørge for at finde den retmæssige ”ejer” af den grønne pointtrøje. Derfor er reglen også blevet døbt ´Cavendish-reglen´, da den tilgodeser hans evner til at hive etapesejre hjem. Mark Cavendish har nemlig, som tidligere skrevet, aldrig vundet pointrøjen i Tour de France-sammenhæng. Tour de France-ledelsen mener, at det er forrykt, at en rytter, der vinder fem etaper i samme etapeløb, ikke også samtidig vinder pointtrøjen. Derfor har de som sagt skåret ned på mellemspurterne og skruet op for pointene ved målstregen. Et nyt tiltag der bliver interessant at se virkningen af, og et tiltag der er med til forny Tour de France og cykelsporten.
« Seneste Redigering: 28 Jun 2011, 22:07 af Sulo » Logged

Philips
Gæst

« Svar #7: 28 Jun 2011, 21:57 »

Rigtig spændene læsning, især når man som mig ikke ved det store om cykelsport og ikke gider investere i et tour magasin er det god og velskrevet læsning Smiley

jskovc
Førsteholdsspiller

« Svar #8: 28 Jun 2011, 22:00 »

Løbet er slet ikke skudt igang, når de passerer Passage du Gois.

Der har jeg ikke gjort mit arbejde godt nok så, det beklager jeg. Men jeg vil holde fast i at det bliver en hektisk, og sindsyg nervøs etape, da de første 80 kilometer bliver kørt ved kysten, og hvis vinden vender den rigtige vej, hvilket den nok gør, så der skal nok komme godt og grundigt rav og styrt i den.

Synes det virker meget kedligt at læse, i kunne sætte etaperne ind også. give jeres bud på en vinder

Du har ret i at det er noget tørt, og det vil jeg tsge op til efterretning, hvad angår vores bud på etapevindere, så kommer det som tidligere beskrevet i dag-til-dag analyserne, og da det er en af grundene til at læse dem, vil jeg ikke løfte sløret nu. Desuden kan vi jo heller ikke forudsige, om folk udgår osv, så derfor vil det være håbløst at skyde på en vinder nu. Smiley

-Citat Jørgen Leth

Elmander9
Landsholdsspiller

« Svar #9: 28 Jun 2011, 22:26 »

God vurdering af den grønne trøje Smiley! -glæder mig til at læse om de andre trøjer.

vmanstar
Landsholdsspiller

« Svar #10: 28 Jun 2011, 22:33 »

Rigtig godt tiltag Thumbs Up

Orkede ikke at læse etapebeskrivelserne, da jeg efter at kigge på de først to kunne konstatere, at det var skrevet objektivt i stedet for en subjektiv holdning til, hvem der vinder, hvilket fordele og ulemper der ligger for diverse ryttere, men fred være med det Peace

Til gengæld synes jeg, at pointkonkurrence er beskrevet meget godt, og jeg er faktisk glad for Tour-ledernes tiltag, da det er rimelig forundrende, at en mand der vinder hele 5(!!) etapesejr ikke også får pointtrøje, men den i stedet går til en der "kun" vandt én etape.

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #11: 28 Jun 2011, 22:34 »

Det er korrekt, at der er blevet ændret i pointsystemet. Men hvad nytter det, når samtlige af de førte ni etaper (med undtagelse af Super Besse) regnes som flade etaper?

vmanstar
Landsholdsspiller

« Svar #12: 28 Jun 2011, 22:37 »

Det er korrekt, at der er blevet ændret i pointsystemet. Men hvad nytter det, når samtlige af de førte ni etaper (med undtagelse af Super Besse) regnes som flade etaper?

Måske ikke så meget dette år, men det er jo et generelt tiltag, som ikke kun gælder dette år.

JosepGuardiola
Gæst

« Svar #13: 28 Jun 2011, 22:47 »

Måske ikke så meget dette år, men det er jo et generelt tiltag, som ikke kun gælder dette år.

Ja, men igen... hvad nytter det når de bare ændrer etape-typen? Ikke en høstblomst. Det skaber større konkurrence, men hvis Gilbert går 100 % efter pointtrøjen, så kan han godt gå hen og vinde den - selv uden at konkurrere på de flade spurter.

vmanstar
Landsholdsspiller

« Svar #14: 28 Jun 2011, 22:49 »

Ja, men igen... hvad nytter det når de bare ændrer etape-typen? Ikke en høstblomst. Det skaber større konkurrence, men hvis Gilbert går 100 % efter pointtrøjen, så kan han godt gå hen og vinde den - selv uden at konkurrere på de flade spurter.

Så har han vel også fortjent den?

Sider: [1] 2 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010