Det har plaget mig gennem de sidste par år at min gode gamle falde 4-4-2 taktik havde mistet sin "mojo" og ikke havde dens fordums tids styrke i de nye Versioner af FM.
Herefter FM11 udkom var jeg endnu engang overbevidst om at denne fantastiske taktik ikke havde den ønskede effekt, så har haft en spil kørende med et spansk hold her indtil den seneste patch udkom, hvor man bestemt ikke spiller en 4-4-2 opstilling.
Tænkte det var på tide at starte på en ny, og besluttede at nu skulle udfordringen tages op. Så startede som arbejdsløs Manager. Fik jobbet som træner for Wolfsburg, ikke fordi en nudklækket træner ville kunne få et sådanne job, men mit CV var åbenbart fyldestgørende nok for bestyrelsen i Wolfsburg, og eftersom de var uden Manager, hyrede de mig. Tak for det

Med den rigtige og nuværende sæson og vinterens transfer vindue lukket, besluttede jeg at starte uden noget transfer budget, for det skal være autentisk det her. Ved første øjekast bemærkede jeg straks at mine spillere var skabt og ville passe ind i den gode gamle 4-4-2 opstilling. Ikke noget med nogen diamand eller andre afskyginger heraf. En ren flad 4-4-2. Straks kom de tidligere sæsoner dårlige resultater frem i baghovedet, og tænkte på at det her går da helt galt.
Men tod udfordringen op, og skal da lige love for man har sat rekorder i tysk fordbold. Efter 18 kampe lyder statistikken på 16 vundne, 2 uafgjorte og 0 tabte kampe. jep, du hørte rigtigt, 0 tabte kampe.

Målscoren hedder +30 med 41-11. Så har fået et ondt og virkelig modbydeligt forsvar, men med et angreb som sagtens kan putte bolden i nettet.
Har dog haft et par gevaldige sindsyge kampe, bl.a mod Bayern hvor jeg er kommet foran 2-0. De har så udlignet til 2-2 på 4 min. hvorefter sejren er hevet i land i de døende minutter.
Men til det vigtige. Hvordan er denne 4-4-2 skruet sammen. Den ser ud som følgende:

Ikke de store overraskelser der

Holdinstruks:

Som det kan ses, ganske standard, og starter typisk som kontrollerende eller standard.
Startende fra bagkæden så spilles der med begge centrale forsvarsspillere er sat til at markere hver deres "man", og resten af holdet markere i zoner. Hvor alle forsvarsspillere samt den defensive midtbane markere tæt, hvilket resten af holdet ikke gør. Spiller med en cetrnal forsvarsspillere i rollen som "cover" (forsvarspilleren her skal være hurtig på fødderne) og en i rollen som "defend". Succes i denne defensiv har været de ændringer som foretages før kampstart, og så forsvarsspillerens solide og yderst høje bundniveau.
Omkring midtbanen er der en offensiv mdtbane som fungere som "playmaker", og en defensiv midtbane som er støtte for forsvaret. Bruger på kanterne en meget offensiv højre fløj "winger" og en venstre fløj som agere "support" og dækker for min offensive centrale midtbane, som ofte kommer meget langt frem på banen.
I angrebet har jeg en "target man" som forbinder midtbane og angreb, samt en spydspids som har rollen som "skarpretter". netop angriber som ligger helt i front for virkelig smidt læderet ind i maskerne. De to angriber som kna udfylde rollen som skarpretter har smidt 18 af de 41 mål i kassen alene.
Succesen bag holdet ligger i de taktiske overvejelser som gøres før og midt i hver kamp.
Spiller din modstander med en angriber på toppen sætter jeg den ene centrale forsvarsspiler til at dække ham specifikt, hvor den anden centrale midtbane bliver sat til at dække i zone. Er det en hurtig angriber dækkes han af min "cover" forsvarspiller. Er han mere fysisk og agere mere som en "target man" sætter jeg min "defend" forsvarsspiller til at dække ham.
Bruger din modstander en Offensiv midtbane mand lige bag angrebet, sætter jeg altid min centrale defensive midtbane til at markere ham specifikt. Ellers for han en sådan offeniv midtbane spiller simpelthen for meget plads. Derfor er det vigtigt at have en god solid defensiv midtbane spiller, som har en god koncentration og er god defensivt.
Modstander Instruktioner:Hvad angår modstander instruktioner, så gør jeg typisk det samme i hver kamp. Angribere, offensive midtbane spiller og fløje bliver markeret tæt og lukkes ned for altid. Uanset evner og dygtighed. Alt andet giver dem plads, og for mit forsvar i problemer. Er dog kommet frem til en gylden regel, sæt aldrig "skærm af" til altid på almindelige centrale mindtbane spillere. Gøres dette trækker det dine forsvarsspillere ud af position hvis disse bevæger sig frem af banen. Har man problmer med en central midtbanespiller kan man markere dem tæt, og ellers sætte dine angribere til at markere dem "man". Derudover hvis modstanderen har et opbyggende spil fra bagkæden sættes skærm af på deres backs, samt den ene centrale forsvarspiller til altid.
Det var noget af en smøre. Men i bund og grund har jeg succes med denne opstilling ved at kigge på specielt min bagerste kæde under kampene. Har modstanderen plads foran bagkæden skal denne rykkes op. Er der for meget plads bagved bagkæden, så modstanderen smider bolden i dybden med succes skal denne rykkes længere bagud. Ændrer sjældent på indstillingerne for mine offensive spillere. Dog hvis de har sværet ved at komme til chancer, og spillet ikke helt flyder sættes min offfensive centrale midtbane fra "offensiv" til "support". Og omvendt for min venstre fløj. Derudover kigger jeg på om mit hold har boldbesiddelse og om man evt. bør spillere mere direkte og i dybden. Eller om der er plads foran forsvaret til at stille og roligt spille bolden rundt, med kortere og flere afleveringer.
Ser selv meget frem til at afprøve denne med et af de større hold, specielt nogle af de engelske hold. Men skulle du have lyst til at prøve denne, kan taktikken hentes her:
http://www.easy-share.com/1916296381/4-4-2 AC Milan (A.C. Milan, Nov 2012).tac