home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
30 Okt 2024, 07:58 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
29 Okt 2024, 18:26 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
10 Okt 2024, 15:45 Svartowiz Skadestuen Spil uden Steam
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
Antal Registrerede Brugere: 23444
  0 Brugere, 1042 Gæster Online.

Nyeste Bruger: keiraupton91
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2011
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  'One-nil to Arsenal'
0 Brugere og 8 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: 'One-nil to Arsenal'  (Læst 6758 gange)
Grønthandleren
Ynglingespiller

'One-nil to Arsenal'
« : 12 Mar 2011, 11:23 »

Af Grønthandleren.

INTRO

”I realised when I joined Arsenal that the back four were all University Graduates in the art of defending and Tony Adams was the Doctor of defence.” - Arsene Wenger.

Sange som ’One-nil to Arsenal’ og ‘Boring, boring Arsenal’ blev hyppigt sunget i 90’erne på Highbury – og ikke helt uden grund.

En af de væsentlige grunde var den bagkæde som ’The Gunners’ rådede over i det årti. Det var en bagkæde som forsvarede, som hvis deres liv var på spil, og krydret med taktisk snilde i form af offside-fælden, var det et forsvar som var uhyre svært at bryde igennem. I sæsonen 1990/91 tabte mandskabet kun 1 kamp, og lukkede kun 18 mål ind – takket være denne bagkæde.
Dog blev Arsenal et synonym på kedelig fodbold, da de var meget defensivt orienterede og kun satsede på at score via kontraangreb.

Ikke desto mindre var taktikken effektiv og succesfuld – og en stor del af den succes kan tilskrives legendariske manager George Graham. Han samlede en bagkæde bestående af Tony Adams, Steve Bould, Nigel Winterburn og Lee Dixon.
Disse fire forsvarsspillere var fundamentet for Arsenals succes under George Graham, og blev senere samme grundlag - eller i hvert fald et springbræt - for Arsene Wenger succes.

De vil altid blive husket som Arsenals ’famous four’, med over 2,000 kampe delt imellem sig. Derudover hentede de adskillige titler til the Gunners, heriblandt UEFA Cup Winners Cup og flere nationale titler.

I denne tråd vil jeg give et portræt af de fire spillere, samt et forslag til en mulig taktik, med tilhørende spillere, som kan efterleve denne succesfulde bagkæde.

Jeg håber I vil læse med.

xxbikbokxx
Førsteholdsspiller

Sv: 'One-nil to Arsenal'
« Svar #1: 12 Mar 2011, 11:29 »

Spændende projekt Smiley
Fed intro, jeg læser med Smiley

Hala Madrid!

Corvette
Landsholdsspiller

« Svar #2: 12 Mar 2011, 11:43 »

Følger også med indtil videre Opstemt

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #3: 12 Mar 2011, 17:02 »

Af Grønthandleren.
Kilder: Wikipedia.org, Arsenal.com
SPILLERPORTRÆTTER

LEE DIXON
Født: 17. marts 1964  (46 år)
Højde: 1.78 m
Position: Højre back
År som aktiv fodboldspiller: 1982-2002
Antal spillede kampe (i alt): 815+22 (39 mål)
Antal spillede kampe for Arsenal (i alt): 602+21 (27 mål)
Andre klubber: Burnley, Chester, Bury, Stoke.

Dixon startede sin seniorkarriere i 1982 i Burnley F.C., hvor han dog ikke opnåede meget spilletid. Kortere ophold hos Chester City og Bury F.C. gjorde ham imidlertid mere anerkendt, og i 1986 skrev han kontrakt med Stoke City. Her spillede han de følgende to sæsoner 71 kampe inden han i 1988 blev solgt videre til storklubben Arsenal F.C.
I de følgende 15 sæsoner var Dixon i Arsenal en fast del af klubbens forsvar, og var med til at vinde adskillige titler med London-klubben, heriblandt fire engelske mesterskaber, tre FA Cup-titler, én Liga Cup-titel og Pokalvindernes Europa Cup i 1994. Disse opnåede resultater gør ham til en af de mest vindende spillere i klubbens historie.

Blandt Arsenals fans er Dixon sandsynligvis mest husket og elsket for at være manden der lagde op til det måske vigtigste mål i klubbens historie. Arsenal skulle i allersidste spillerunde af sæsonen 1988-89 besejre Liverpool F.C. for at fravriste netop denne klub det engelske mesterskab. I tillægstiden fandt Dixon midtbanespilleren Michael Thomas, der scorede det mål der udødeliggjorde både ham selv og Dixon, og gjorde både kampen og hele den pågældende sæson til en af de mest mindeværdige i Arsenals, og en af de mest dramatiske i engelsk fodbolds historie.
Dixon sluttede sin karriere i 2002 med at vinde The Double med Arsenal. Samtidig stoppede i øvrigt hans mangeårige makker i Arsenals forsvar, Tony Adams.

Erstatning i FM: Rafinha, Lassana Diarra.
Arsenal er allerede i besiddelse af en god højre back i form af Bacary Sagna – det er op til den enkelte om en forstærkning på denne position er nødvendigt.

NIGEL WINTERBURN
Født: 11. december 1963  (47 år)
Højde: 1.73 m
Position: Venstre back
År som aktiv fodboldspiller: 1981-2003
Antal spillede kampe (i alt): 840+15 (21 mål)
Antal spillede kampe for Arsenal (i alt): 577+12 (12 mål)
Andre klubber: Birmingham, Oxford, Wimbledon, West Ham.

Winterburn startede sin seniorkarriere med et-årige ophold i henholdsvis Birmingham City og Oxford United, hvor dan dog ikke opnåede nævneværdigt spilletid. I 1983 blev han solgt til den i dag nedlagte klub Wimbledon F.C., hvor han slog igennem, og derfor i 1987 blev solgt videre til storklubben Arsenal F.C. I 14 sæsoner var han her en fast del af klubbens forsvar, og var med til at vinde adskillige titler med London-klubben, heriblandt tre engelske mesterskaber, to FA Cup-titler og Pokalvindernes Europa Cup i 1994. Han afsluttede sin karriere med et ophold i en anden London-klub, nemlig West Ham.

Erstatning i FM: Leighton Baines, Liam Ridgewell, Domenico Criscito.
Det er op til den enkelte, om man vil forstærke denne position – i form af Gael Clichy og Kieran Gibbs har holdet allerede et godt setup.

TONY ADAMS
Født: 10. oktober 1966  (44 år)
Højde: 1.91 m
Position: Central forsvarer
År som aktiv fodboldspiller: 1984-2002
Antal spillede kampe (i alt): 667+6 (49 mål)
Andre klubber: Ingen

Adams debuterede for Arsenals førstehold den 5. november 1983 i en kamp mod Sunderland, fire uger efter sin 17-års fødselsdag. Fra og med sæsonen 1985-86 blev han en fast del af holdets startopstilling, en position han fastholdt i de følgende 17 år han var i klubben.
Som styrmand for Arsenals forsvar var Adams i næsten to årtier manden bag et af de mest stabile forsvar set i den engelske liga nogensinde. I 1988 blev han, som kun 21-årig, tildelt klubbens anførerbind, som han også bar til sin pensionering efter klubbens succesfulde 2001-02-sæson, hvor holdet vandt både Premier League og FA Cuppen.

Med Arsenal nåede Adams at vinde fire engelske mesterskaber, tre FA Cup-titler, to Liga Cup-titler og én gang Pokalvindernes Europa Cup. Derudover modtog han en række individuelle kåringer.
Da Adams lod sig pensionere fra Arsenal i 2002 stod han noteret for intet mindre end 504 optrædener for klubben, og havde, på trods af en position som midterforsvarer, scoret hele 32 mål.

Erstatning i FM: Matt Hummels, Domenico Criscito, Liam Ridgewell, Scott Dann.
Midterforsvaret skal forstærkes. Vermaelen mangler en god makker og det kan han meget vel få i form af de ovenstående spillere. Derudover har nogle af disse et plus via deres mobilitet, da de også kan spille back.
Sebastien Squillaci  og Johan Djourou skal ud af døren, mens Koscielny er en udmærket back-up.

STEVE BOULD

Født: 16. november 1962  (48 år)
Højde: 1.93 m
Position: Centerforsvarer
År som aktiv fodboldspiller: 1980-2000
Antal spillede kampe (i alt): 590+30 (15 mål)
Antal spillede kampe for Arsenal(i alt): 351+24 (8 mål)
Andre klubber: Stoke, Torquay (lån), Sunderland.

Bould startede sin seniorkarriere i 1980 i Stoke City i sin fødeby, hvor han også havde spillet som ungdomsspiller. Kun afbrudt af et kort lejeophold hos Torquay United spillede Bould i klubben frem til 1988, hvor han skiftede til storklubben Arsenal F.C..
I de følgende 12 sæsoner var Bould i Arsenal en del af klubbens forsvar, og var med til at vinde adskillige titler med London-klubben, heriblandt tre engelske mesterskaber, to FA Cup-titler, en Liga Cup-titel og Pokalvindernes Europa Cup i 1994.

Efter i slutningen af 90'erne at have mistet sin plads i klubbens midterforsvar til den yngre Martin Keown forlod Bould i 1999 Arsenal og skiftede til Sunderland A.F.C. Her var han dog kun tilknyttet en enkelt sæson, inden han i år 2000 indstillede sin karriere.

Erstatning i FM: Matt Hummels, Domenico Criscito, Liam Ridgewell, Scott Dann.
Midterforsvaret skal forstærkes. Vermaelen mangler en god makker og det kan han meget vel få i form af de ovenstående spillere. Derudover har nogle af disse et plus via deres mobilitet, da de også kan spille back.
Sebastien Squillaci  og Johan Djourou skal ud af døren, mens Koscielny er en udmærket back-up.

I næste afsnit, vil jeg gå i dybden af en mulig genskabelse af en taktik, som kan afspejle den taktik som George Grahams gjorde brug. Og jeg vil argumentere for, hvorfor de nævnte erstatninger vil passe ind i sådan en taktik.
Derudover, vil der også være inkluderet et mindre indblik i ’Graham æraen’.

Jeg håber I fortsat vil læse med.

« Seneste Redigering: 12 Mar 2011, 17:08 af Grønthandleren » Logged

Corvette
Landsholdsspiller

« Svar #4: 12 Mar 2011, 17:19 »

Super god start! Er stadig med  crazy

Noget sjovt er at jeg har både Scott Dann og Leighton Baines i mit britiske arsenal spil(Ridgewell har jeg faktisk lige  solgt  Wink )

En ting jeg synes du godt kunne komme lidt mere ind på er hvilken spilllertype de forskellige var  Wink

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #5: 12 Mar 2011, 17:21 »

Super god start! Er stadig med  crazy

Noget sjovt er at jeg har både Scott Dann og Leighton Baines i mit britiske arsenal spil(Ridgewell har jeg faktisk lige  solgt  Wink )

En ting jeg synes du godt kunne komme lidt mere ind på er hvilken spilllertype de forskellige var  Wink
Nice - jeg synes de er rigtige spændende alle tre. Og det at de er britiske er et kæmpe plus i min bog.
Mht. spillertypen, så er det noget af det jeg kommer ind på ift. taktikken i næste afsnit Peace

Corvette
Landsholdsspiller

« Svar #6: 12 Mar 2011, 17:23 »

Okay lyder godt  Opstemt

De har faktisk også spillede godt alle 3 men specielt Dann har været klasse i ca. 5 sæsoner nu  Thumbs Up

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #7: 12 Mar 2011, 17:24 »

Okay lyder godt  Opstemt

De har faktisk også spillede godt alle 3 men specielt Dann har været klasse i ca. 5 sæsoner nu  Thumbs Up
Ved at det er en smule off-topic, men kan du muligvis uploade et screenshot af ham - vil gerne se hvordan han udvikler sig Smiley

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

« Svar #8: 12 Mar 2011, 17:24 »

Det er rigtig spændende læsning. Dixon er vel også berømt/berygtet for det selvmål han scorede, hvor han 20 meter fra mål, lobbede bolden over Seaman i en "tilbagelægning". Det bedste selvmål der nogensinde er blevet scoret i min bog. (http://www.youtube.com/v/MpSo1aciPqU)

Jeg kunne godt tænke mig, som louisnott, noget mere kød på. Hvad var deres forcer, og hvorfor har du valgt at sammenligne dem med de spiller du har. Det kunne være fedt hvis du fandt ud af dette, fandt deres 'nuværende version' og så samlede dem på et hold og så om du kunne genopbygge The Fantastic Four. Opstemt

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

Corvette
Landsholdsspiller

« Svar #9: 12 Mar 2011, 17:26 »

Ved at det er en smule off-topic, men kan du muligvis uploade et screenshot af ham - vil gerne se hvordan han udvikler sig Smiley

Scott Dann? kan lige se om jeg kan nå det skal nemlig spise nu  Smiley

EDIT: Scott Dann: http://gupl.dk/57384/ skal lige siges at han er blevet brugt lidt som højre back da begge mine højrebacke blev skadet, derfor ikke et specielt godt snit  Wink
« Seneste Redigering: 12 Mar 2011, 17:32 af louisfr » Logged

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #10: 12 Mar 2011, 17:35 »

Jeg kunne godt tænke mig, som louisnott, noget mere kød på. Hvad var deres forcer, og hvorfor har du valgt at sammenligne dem med de spiller du har. Det kunne være fedt hvis du fandt ud af dette, fandt deres 'nuværende version' og så samlede dem på et hold og så om du kunne genopbygge The Fantastic Four. Opstemt
Jeg har tænkt mig, at prøve at komme ind på netop det i næste afsnit - synes det er passende at snakke om ift. taktikken jeg vil praktisere. Nu må vi se hvordan FM tager i mod taktikken, men én ting er sikkert: det bliver ikke flot fodbold.

Jeg har søgt og søgt, og det er mere eller mindre svært, at pege lige præcis de enkeltes styrker ud i den legendariske bagkæde, men ift. den viden om George Grahams daværende taktik har jeg dannet mig et mindre indblik i, hvad forcer der spilles på.

Men det er et fantastisk emne, som fascinerer mig. Jeg er, groft sagt, ligeglad med at det var kedeligt at se på. Det var effektivt! Man kan så sige, at det senere blev mixet op med de offensive kvaliteter Wenger bragte med sig. Dermed også pænere at se på.

Men at det dengang var et hold bestående hovedsageligt af britiske spillere, er noget jeg savner på nutidens Arsenal - jeg ved godt at tiden har ændret sig, men jeg kan alligevel ikke lade være med at have en mere romantisk forestilling omkring disse tidligere Arsenal-mandskaber.

Corvette
Landsholdsspiller

« Svar #11: 12 Mar 2011, 17:37 »

Jeg kunne godt tænke mig, som louisnott...

Haha?  Grin Det er nu bare Louis  Wink

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #12: 12 Mar 2011, 17:39 »

Scott Dann? kan lige se om jeg kan nå det skal nemlig spise nu  Smiley

EDIT: Scott Dann: http://gupl.dk/57384/ skal lige siges at han er blevet brugt lidt som højre back da begge mine højrebacke blev skadet, derfor ikke et specielt godt snit  Wink
Han ser spændende ud - han ligner en, som godt kan tage en tørn i midterforsvaret. Dog mangler han lige det sidste, til at være en virkelig topspiller.
Men overall har han stabile stats, hvilket er et plus. Han minder om en 'komplet forsvarsspiller', som både kan det ene og det andet.

Corvette
Landsholdsspiller

« Svar #13: 12 Mar 2011, 17:45 »

Ja han er ikke på Tony Adams niveau og bliver det nok heller ikke  crazy

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #14: 12 Mar 2011, 17:53 »

Nej - der vil altid kun være én rigtig Mr. Arsenal Cool

Sider: [1] 2 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010