home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
30 Okt 2024, 07:58 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
29 Okt 2024, 18:26 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
10 Okt 2024, 15:45 Svartowiz Skadestuen Spil uden Steam
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
Antal Registrerede Brugere: 23444
  0 Brugere, 821 Gæster Online.

Nyeste Bruger: keiraupton91
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2011
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen
| | | | |-+  Angriberens død?
0 Brugere og 7 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: Angriberens død?  (Læst 11046 gange)
Grønthandleren
Ynglingespiller

Angriberens død?
« : 12 Feb 2011, 01:10 »

Fodbold uden angribere?  ’Yeah right’ sidder de fleste sikkert og tænker nu.

Den første ’rigtige’ taktik brugt i fodbold er kendt som 2-3-5; også kaldet pyramiden. Siden denne kom til verden, har taktikkens verden aldrig stået stille. I dag er vi vidner til at vores kære 4-4-2 system er ved at uddø til fordel for den populære 4-2-3-1.
Dette får mig til at tænke videre – hvordan vil fremtidens taktik se ud? I forlængelse af 4-2-3-1 systemet, som er meget flydende, har jeg tilladt mig selv at drømme videre: 4-6-0.

FILOSOFIEN
I min verden burde 4-6-0 systemet være det ultimative system for det angrebsivrige hold – holdet som elsker at være i boldbesiddelse og forme kampen(=tænker ’Tiki-Taka’).

Idéen om fodbold uden angribere, tillader at man kan have 4 angribende spillere, som på grund af taktikken står tættere sammen – og dermed mulighed for et stærkt samarbejdende angreb.
De bredstående angribende spillere kan trække ind og blive til ’indre-angribere’ – dette gør det vanskeligt at markere mand-til-mand. Hvis de gør, bliver de trukket fuldstændig ud af position, og dermed er forsvaret nu endnu mere sårbare.
Dermed tvinger man forsvaret til at markere i zoner – som, når man har spillere med god bevægelse, er et mareridt for forsvaret.
Når de bredstående angribende spillere trækker ind, åbner det op for overlap af full-backsene.
Lige meget hvordan de vælger at forsvare, vil det kræve intelligente forsvarsspillere.

Princippet bag formationen er, at med de rigtige spillere, kan man kombinere både en solid defensiv og et blomstrende angreb.
Overtallet på midtbanen betyder, at når man er uden boldbesiddelse, har man mulighed for at lukke sig ned i en god og organiseret defensiv – modsat med boldbesiddelse, har modstanderens forsvar en, nærmest, umulig opgave i at dække angrebet.

VARIATIONER
Jeg har taget udgangspunkt i én udgave at 4-6-0 systemet, skønt der findes udgaver som er inspireret af 4-3-3 systemet og diamanten, som man kan finde i 4-4-2.

Formation
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/xar68382.png
Instruktioner
http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/ddk68459.png

Spillerinstruktione r
MM: Sweeper målmand - Forsvar
FH: Wingback - Support
FV: Wingback - Support
FCH: Boldspillende forsvar - Forsvar
FCV: Boldspillende forsvar - Forsvar
DMMH: Dybdeliggende playmaker - Support
DMMV: Ankermand - Forsvar
OMH: Inderste angriber - Angreb
OMV: Inderste angriber - Angreb
OMCH: Offensiv midtbanespiller - Angreb
OMCV: Trequartista - Angreb

Denne udgave minder meget om 4-2-3-1 taktikken, hvor angriberen nu bare er trukket tilbage i en dybere rolle. Endvidere har vi også de to defensive midtbanespillere, som er forbindelsen mellem forsvar og angreb.
De fire offensive spillere har til opgave at åbne forsvaret på modstanderen via kreativitet og konstant bevægelse – dette er nøglen(læs: kreativitet og bevægelse) til systemet – dermed ikke sagt at man ikke kan få succes uden disse attributter.

DISKUSSION
Jeg er ved at afprøve taktikken i et save med Real Madrid, som jeg løbende vil opdatere omkring, hvis folk er interesserede.

Derudover kunne det være fedt med noget feedback - alle er velkommen til at afprøve(:og rette) på min 4-6-0 taktik, så vi kan finde frem til den ultimative taktik til den offensive spillestil.

Jeg vil også gerne ligge dette indlæg op til debat. En debat, som kan handle om alt fra fremtidens taktik - til udviklingen af denne 4-6-0. Måske kunne man forestille sig et 3-7-0 system en dag?

Håber i vil gi' den gas! Så mange meninger på banen, som muligt - der er trods alt ingen, som kan have ret i skrivende stund Smiley
« Seneste Redigering: 22 Feb 2011, 18:20 af Grønthandleren » Logged

KrookDale
Landsholdsspiller

Sv: Er 4-6-0 fremtiden taktik?
« Svar #1: 12 Feb 2011, 01:16 »

Interessant, glæder mig til at se dine resultater, umiddelbart tror jeg ikke du får vildere succes med den end med så mange andre formationer, på trods af at den i tidligere versioner af Match Engine har været ekstremt effektiv. Var det stadig tilfældet tror jeg dog det ville være opdaget i FML.

Jeg kan forestille mig at man måske vil få problemer mod defensivt orienterede hold der samtidig står stærkt på den defensive midt, samt mod hold med højt pres og hurtige forsvarsspillere, men det kommer du næppe til at møde særligt ofte, og slet ikke med Real Madrid. Hold os meget gerne opdateret om dine resultater.

Fan af <indsæt klub>, siden <indsæt årstal> og derfor bedre end alle andre.

united96
Juniorspiller
**

Sv: Er 4-6-0 fremtiden? Og i såfald angriberens død?
« Svar #2: 12 Feb 2011, 01:21 »

Spændende Smiley Glæder mig til at se hovrdan det kommer til at gå dig Smiley

Anden_ark
Ynglingespiller

« Svar #3: 12 Feb 2011, 01:28 »

Interessant, glæder mig til at se dine resultater, umiddelbart tror jeg ikke du får vildere succes med den end med så mange andre formationer, på trods af at den i tidligere versioner af Match Engine har været ekstremt effektiv. Var det stadig tilfældet tror jeg dog det ville være opdaget i FML.

Jeg kan forestille mig at man måske vil få problemer mod defensivt orienterede hold der samtidig står stærkt på den defensive midt, samt mod hold med højt pres og hurtige forsvarsspillere, men det kommer du næppe til at møde særligt ofte, og slet ikke med Real Madrid. Hold os meget gerne opdateret om dine resultater.

Hvis man snakker om hurtige forsvarspillere, så mener jeg da netop at de er at finde i Spanien?  Smiley

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #4: 12 Feb 2011, 01:31 »

Jeg har skam også grublet over de defensivt orienterede hold - og er nået frem til en delkonklusion som lyder; at når vi pr. automatik generere så mange chancer pr. kamp(15-20 skud mod mål), som er tilfældet, må der simpelthen komme mål. Men du har ret i dine antagelser. Det bliver ikke i La Liga de store problemer opstår. Bliver til gengæld spændende at se taktikken i ChL Smiley

united96
Juniorspiller
**

« Svar #5: 12 Feb 2011, 01:32 »

Du lyder sku til at have gennem tænk det her rigtig, rigtig godt igennem Smiley

Håber det lykkes Smiley

PEAST
Landsholdsspiller

« Svar #6: 12 Feb 2011, 07:48 »

Fed taktik...
den skal da helt klart prøves...

PSN: PEAST 

JA!!! Jeg har ADHD og jeg er stolt af det!!!

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #7: 12 Feb 2011, 12:00 »

Fed taktik...
den skal da helt klart prøves...

Kom gerne med tilbagemeldinger, hvis du vælger at prøve den af Thumbs Up

PEAST
Landsholdsspiller

« Svar #8: 12 Feb 2011, 12:00 »

okay hehe

TheHansibush
Reserveholdsspiller

« Svar #9: 12 Feb 2011, 12:07 »

Specielt, men spændende Thumbs Up
Ku' være man skulle prøve det en dag Smiley

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #10: 13 Feb 2011, 02:10 »

OPDATERING VEDR. REAL MADRID-SAFE
Jeg har efter et halvt år valgt at stoppe mit safe, da jeg føler at have fået bekræftet min teori allerede nu.
Jeg ligger pr. 28. december 2010, på førstepladsen i La Liga med 13 sejre, 1 uafgjort og 2 nederlag. Derudover er R. Madrid kvalificeret videre fra ChL gruppespil 3 sejre, 2 uafgjorte og 1 nederlag.

R. Madrid synes at tilpasse sig taktikken hurtigt - meget hurtigt endda.
Allerede i venskabskampene viste de gode takter, bl.a. med en 3-2 sejr over AC Milan. Så jeg glædede mig til at sæsonen skulle begynde.

Truppen lagde godt ud med at vinde de første 7 kampe i streg. Deriblandt var der to flotte 3-0 sejre over henholdsvis Mallorca og Espanyol og en flot 1-0 sejr over Inter på Giuseppe Meazza.
Taktikken synes at virke da der blev præsteret flot spil, flotte mål og masser af chanceskabende fodbold.
Alligevel synes det ikke at køre optimal, da truppen synes at have det svært ved hold med højt presspil og hold som spiller mindre-attraktiv fodbold - dog blev der trukket små sejre i land i disse kampe.

Men så kom det, som synes uundgåeligt - Deportivo knuser stimen på Santiago Bernabéu med et mål i det 10. min. Jeg undres...
Offensiven var sprudlende og defensiven var solid igennem hele kampen, hvilket statistikken også bekræfter - så hvad skyldtes nederlaget?
Besiddelsen var lige fordelt, selvom handlingszonerne tydeligt bekræftede at det var på midtbanen og på Deportivos banehalvdel at kampen blev spillet(-men alligevel ikke vundet).
Dette ses også tydeligt på antallet af skud:
Deportivo: 3 skud mod mål - 1 indenfor målrammen.
R. Madrid: 16 skud mod mål - 5 indenfor målrammen.
Hvis vi skal nå frem til en afsluttende konklusion, må denne kamp, uden tvivl, være misvisende – taktikken virkede, men skarpheden var desværre glemt i omklædningsrummet.

Næste nederlag som truppen løb ind i, var mod Anderlecht
.
Det var en tæt kamp, som ingen af holdene havde fortjent at vinde – dog løb Anderlecht af med sejren med en sen scoring i det 88. min.
Det var en kamp, hvor R. Madrid var på hælene stort set hele kampen igennem. Det startede dårligt og sluttede ligeledes.
Anderlecht kom hurtigt foran med en scoring i det 16. min, og selvom vores reducering kom allerede i det 23. min, kunne truppen ikke rejse sig igen. Desværre, da dette er et mandskab R. Madrid burde slå.
Offday i et tæt pakket program – måske? Men under alle omstændigheder ikke godt nok.
Taktikken synes ikke at virke efter hensigten. Truppen får kun produceret 7 chancer, hvoraf 2 var indenfor målrammen. Dette skyldes først og fremmest et klogt Anderlecht mandskab, som spillede med højt presspil. Via dette fik de gjort kampen jævnbyrdig, og trak i sidste ende det længste strå.
En berettiget konklusion må lyde, at man burde ty til en anden taktik mod disse mandskaber. Dermed sagt, at 4-6-0 systemet kun burde bruges mod mandskaber med uintelligente forsvare eller hold som sigter efter at spille attraktiv fodbold – for det er her, at sådanne hold bliver straffet.

Tredje nederlag blev inkasseret mod Hércules.
En kamp som blev fløjtet ihjel – hele 10 gule kort. 7 til Hércules. De gjorde det nødvendige for at bryde systemet ned, og R. Madrid kom ikke til den mængde chancer, som de ville. Kun sølle 7 skud mod mål, hvoraf 2 var indenfor målrammen.
Mængden af boldbesiddelse afspejler også Hércules indstilling til kampen, da de lod R. Madrid sidde på kampen – men da de forblev kompakte bagi, samtidig med et høj presspil, blev det svært at bryde op for R. Madrid – skønt de mange offensive spillere.
Fakta er, at Hércules spillede taktisk klogt og overvandt, med snilde, 4-6-0 taktikken.
Her kunne man bl.a. eksperimentere med en anden version af 4-6-0 systemet – muligvis havde en en diamant version været nøglen til succes – eller en højere midtbane? Det er et punkt, som i hvert fald skal arbejdes videre på for at få den ultimative 4-6-0. 

Sejrene blev hevet i land mod hold – som før nævnt – har et svagt forsvar eller som stræber efter at spille attraktivt fodbold uden store kvaliteter i det defensive. Det var tydeligt at mod disse hold var antallet af skud på mål højt, hvilket resulterede i store og flotte sejre. I blandt disse sejre, kan man udpege kampe mod Valencia, Espanyol og Mallorca som alle blev vundet 3-0. Derudover var der flotte sejre over Sevilla, Inter og At. Madrid.

De uafgjorte resultater fandt sted mod henholdsvis Beijing, Inter og FC Barcelona. Alle tre resultater af tætte kampe som kunne have gået begge veje.

SAMLEDE STATISTIK
Kampe spillet: 25
Kampe vundet: 19
Uafgjorte kampe: 3
Tabte kampe: 3
Mål scoret: 43
Indkasserede mål: 11
Målforskel: 32
Procent vundet kampe: 76%

Målene blev typisk scoret af fløjene, som fungerede som inderste angribere – C. Ronaldo stod for 9 kasser og M. Özil stod for 8.
Dette synes også naturligt, i forhold til filosofien bag deres funktion i systemet.
Derudover kan jeg tilføje at når modstanderne sendte bolden i vores net, skete det typisk inden for 1-10 min. Modsat når R. Madrid sendte bolden i mål, var det hyppigst i mellem 18-42 min.
Dermed kan vi se, at kampene blev afgjort allerede i første halvleg – ifølge statistikken.

En anden note, som SKAL skrives bag øret – denne taktik klarer sig dårligt mod et højtpressende forsvar.
Jeg blev underrettet af personalet om dette faktum gentagne gange i løbet af den halve sæson - og ikke helt uden grund. Dette var grundlaget for nederlagene til Anderlecht og Hércules, samt nogle af de uafgjorte resultater.

Jeg håber andre brugere har fundet dette emne som interessant læsning – og endda ha’ givet andre blod på tanden til at prøve kræfter med denne taktik.

Tak fordi du læste med.
« Seneste Redigering: 15 Feb 2011, 00:20 af Grønthandleren » Logged

Doctor Who
Lilleputspiller
*

« Svar #11: 16 Feb 2011, 08:30 »

Hæ hæ, har du også fået Jonathan Wilsons "Inverting the pyramid" i julegave?

Gode betragtninger mht. taktikken, men det undrer mig ikke, at højt presspil volder problemer. Løsningen må være at have et par ekstra taktikker, hvor der skubbes 1 eller 2 frem i angrebet, som man kan skifte til undervejs i kampene. Dette hænger jo fint sammen med, at alt skal være flydende. Fremtidens taktik (konverteret til FM) bliver nok netop, at man sjældent spiller en kamp fra ende til anden med den samme taktik, men derimod foretager hyppige formationsskift i løbet af kampen.

Lyngby-researcher for FM.

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #12: 22 Feb 2011, 17:59 »

Ja da! Generelt får jeg meget inspiration fra Guardian Football, hvor Jonathan Wilson også blogger - spændende læsning.

Selvfølgelig - og det skal måske også betragtes som en fejl, at jeg ikke gjorde mig klar over dette inden jeg startede på spillet. Jeg er sikker på at denne taktik er suveræn, MED nogle enkelte finjusteringer. Og selvfølgelig skal truppen også have kvaliteten til at spille dette spil.

Jeg kan godt lide din løsning med at 'forsvare via angreb'. Det kunne være spændende at se, hvordan FM vil reagere på det. Man ser jo også på mange hold, at pres spillet fungere højt på modstanderens banehalvdel - tænker primært Barcelona, som mestrer dette - så dette kunne måske være 'løsningen' eller 'vejen' mod dette, i FM-sammenhæng Smiley
« Seneste Redigering: 22 Feb 2011, 18:21 af Grønthandleren » Logged

PEAST
Landsholdsspiller

« Svar #13: 22 Feb 2011, 18:27 »

findes den der bog på dansk?

Grønthandleren
Ynglingespiller

« Svar #14: 22 Feb 2011, 18:31 »

Sider: [1] 2 3 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010