home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
26 Sep 2024, 21:54 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
09 Sep 2024, 20:59 Bubbles Blogs #4 - FC Balzers & Liec...
02 Sep 2024, 15:06 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
25 Aug 2024, 23:01 Nephilim Skadestuen FFP Fejl?
21 Aug 2024, 15:58 rheya Blogs "Ålleren" tilbage i Su...
25 Jul 2024, 08:58 andersnomanni Blogs Freiburg Gloryhunter s...
Antal Registrerede Brugere: 23425
  0 Brugere, 1213 Gæster Online.

Indlæg: 1132878 over 31375 Emner
Nyeste Bruger: diazkeira740
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Fodbold
| | |-+  Talent kidnapningen
0 Brugere og 5 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Talent kidnapningen  (Læst 3048 gange)
bendt-b
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Talent kidnapningen
« : 13 Sep 2010, 20:29 »

Hej.

Jeg er interesseret i at vide noget mere om den "talent-kidnapning" som specielt engelske klubber er mestre i. Med talent-kidnapning mener jeg at de signer unge spillere som Fabregas, Macheda osv. inden de kan skrive kontrakt med klubber i deres moderlande. Jeg er på ingen måde i tvivl om at spanske og italienske klubber havde gjort det samme hvis de kunne. Jeg er dog mere interesseret i hvordan reglerne er, og hvordan reglerne er i de forskellige lande.

Ifølge FIFA's regler er det forbudt at skrive kontrakt med spillere under 18, men hvorfor kan det lade sig gøre i England? Og hvorfor hører man aldrig om tyske, franske og hollandske klubber der får "stjålet" deres bedste ungdomsspillere?

Jeg søger både personligt input, samt link til eksisterende artikler. Jeg har forgæves gennemsøgt nettet for nogle gode artikler :-)
Logged

søgaard
Gæst
 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #1: 13 Sep 2010, 20:39 »

Denne U18-regel, som du nævner gælder således kun for ikke Eu-borgere. Altså afrikanere, sydamerikanere osv. Mellem de europæiske lande gælder de enkelte landes regler. Her mener jeg, at man i England må skrive kontrakter med spillerne, når de er 16, mens man i Italien og Spanien vist først må indgå kontrakter, når de unge talenter bliver 17. Derfor kan engelske klubber få et forspring på det punkt, selvom det selvfølgelig kræver at spilleren er villig til skiftet. Franske klubber har fået stjålet deres talenter og der har vel være et par sager, hvor de franske klubber ikke mener, at de har fået den kompensation, som de føler sig berettiget til. Her kan nævnes Kakuta, hvor Chelsea jo fik et transferforbud i en kort overgang. Mener også at Manchester United har haft et par sager kørende med, hvor den ene vist var med franske Le Havre.

Problemet med mange af disse unge talenter og deres familie er jo, at klubberne i nogen tilfælde også kan sørge for jobs til forældrene og så det faktisk kan se ud til de enkelte spillere flytter til landet af en anden grund. De skal stadig betale kompensation, men spillerne er uden tvivl lettere at få lokket til klubberne, når familierne flytter med. Det er jo de færreste 16-årige, som er klar til flytte hjemmefra og til et helt fremmed land, hvor de i de fleste tilfælde ikke kan sproget.

Links orker jeg desværre ikke lige at finde, men omkring Kakuta-sagen burde du kunne finde nogle artikler, som kan forklare lidt om reglerne.
Logged

bendt-b
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #2: 13 Sep 2010, 20:49 »

Okay, jeg tror jeg vil søge på Kakuta. Jeg har søgt forgæves på Macheda og Fabregas, det er jo også ved at være et par år siden.

Er der ikke et stort gråzone område? En spiller som Messi var jo ikke 18 før han skiftede til Barcelona. Jeg ved han skiftede fordi de argentinske klubber ikke havde råd til hans vækst hormoner, men han kan da ikke nå at blive spansk statsborger inden han fuldte 18, han flyttede hertil i en alder af 13, og som 17 årig debuterede han for Barcelona B. Tager det ikke længere tid at blive spansk statsborger?



Logged

Fernando
Gæst
 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #3: 13 Sep 2010, 20:50 »

PSV Eindhoven har benyttet sig af at hente spillere under 18 år, som f.eks Ronaldo fra Brasilien som jo senere kom til Barcelona og havde stor succes på det brasilianske landshold. Kasper Bøgelund som idag spiller i AaB i suppen blev faktisk også hentet til PSV Eindhoven som sytten-årig fra klubben OB Wink

Det var dem jeg umiddelbart kunne komme i tanke om! Wink
Logged

DimitarBerbatov
Gæst
 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #4: 13 Sep 2010, 20:51 »

Det tager vidst 5 år at blive spansk statsborger .. Wink
Logged

Fernando
Gæst
 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #5: 13 Sep 2010, 20:51 »

Det tager vidst 5 år at blive spansk statsborger .. Wink

Er det ikke 7 eller 9 år i Danmark eller tager jeg fejl? Smiley
Logged

bendt-b
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #6: 13 Sep 2010, 20:52 »

Ifølge Wikipedia blev han spansk statsborger: Messi obtained Spanish citizenship on 26 September 2005, så han debuterede, og havde skrevet kontrakt med Barcelona inden han blev 18. Hmm :-)
Logged

Ariana Grande
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #7: 13 Sep 2010, 20:54 »

Ifølge Wikipedia blev han spansk statsborger: Messi obtained Spanish citizenship on 26 September 2005, så han debuterede, og havde skrevet kontrakt med Barcelona inden han blev 18. Hmm :-)

Mener han debuterede som 16 eller 17 årig.
Logged


søgaard
Gæst
 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #8: 13 Sep 2010, 20:56 »

Der er gråzoner og mange af dem, hvilket jo også kan ses i Danmark i form af FCM's akademi, hvor der er en del afrikanere, som bor, går i skole og ikke mindst spiller fodbold.

Jeg er ikke helt inde i reglerne og har ikke lige kunne finde reglerne på FIFA's hjemmeside omkring dette punkt, men altså der er gråzoner, hvor klubberne nogle gange slipper godt fra det, mens de andre gange bliver straffet.

Indenfor EU, så kan du som sådan skifte hvor som helst, så længe du er sikret en indkomst, hvis jeg husker rigtigt. Så reelt kan italienske klubber godt snuppe en dansk 16 årig. De kan dog ikke skrive kontrakt med ham før han bliver 17.
Logged

Enged
Gæst
 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #9: 13 Sep 2010, 20:57 »

Det tager vidst 5 år at blive spansk statsborger .. Wink
2 år hvis du er sydamerikaner eller portugiser. Mener jeg da nok.

Reglen omkring u-18 spillere er vist også forholdsvis ny, og jeg er ret sikker på at den ikke var gældende da Messi skiftede.
Logged

søgaard
Gæst
 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #10: 13 Sep 2010, 21:01 »

2 år hvis du er sydamerikaner eller portugiser. Mener jeg da nok.

Reglen omkring u-18 spillere er vist også forholdsvis ny, og jeg er ret sikker på at den ikke var gældende da Messi skiftede.
Ja, den er oprettet de senere år, da importen af ikke EU-spillere jo steg ret eksplosivt. Nogle lande har desuden også skrappere regler på det punkt end andre. Andre har derimod næsten ingen regler. Her kan Portugal nævnes, hvor jeg mener, at brasilianske spillere ikke betegnes som EU-spillere, da Brasilien er tidligere portugisisk koloni.
Logged

bendt-b
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #11: 13 Sep 2010, 21:12 »

Enged.

Okay, hvis det er nye regler ændrer det jo sagen en del.

Jeg har kunne finde dette:

http://worldyouthsoccer.wordpress.com/2008/12/15/do-fifas-new-under-18-transfer-rules-actually-mean-anything/

Et ekstremt godt link der går i bund med en af de store problemstillinger.
Logged

KrookDale
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #12: 13 Sep 2010, 21:54 »

Jeg er langt fra sikker, men min opfattelse er at det kun er forbudt at signe spillere under 18 fra klubber uden for EU, men ikke forbudt hvis de rent "tilfældigvis" flytter til området, ved ikke om det muligvis var problematikken i Kakuta-sagen. Hvordan FCM kan få spillere under 18 år fra Nigeria lovligt til klubben forstår jeg dog ikke. Det skal lige siges at klubber fra Italien/Spanien/Frankrig modtager en kompensation når klubber i England skriver kontrakt med deres spillere før disse fylder 17, selvfølgelig er det ikke altid helt tilstrækkeligt til at dække værdien af spilleren, men det er nu ikke fordi den er langt under det rimelige niveau.
Logged

Fan af <indsæt klub>, siden <indsæt årstal> og derfor bedre end alle andre.

Adzke
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #13: 13 Sep 2010, 21:58 »

Det skal lige siges at klubber fra Italien/Spanien/Frankrig modtager en kompensation når klubber i England skriver kontrakt med deres spillere før disse fylder 17, selvfølgelig er det ikke altid helt tilstrækkeligt til at dække værdien af spilleren, men det er nu ikke fordi den er langt under det rimelige niveau.

Er det ikke en del af problemet? Klubberne får ikke kompensation, fordi de store egnelske klubber lover både spiller og familie en større indkomst. Dermed flytter familien jo. Så slipper man for at betale. Det har i hvert fald flere gange været det, der har drevet italienske spillere væk fra deres barndomsklubber.
Logged

Mercuna
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Talent kidnapningen
« Svar #14: 13 Sep 2010, 22:01 »

Jeg er langt fra sikker, men min opfattelse er at det kun er forbudt at signe spillere under 18 fra klubber uden for EU, men ikke forbudt hvis de rent "tilfældigvis" flytter til området, ved ikke om det muligvis var problematikken i Kakuta-sagen. Hvordan FCM kan få spillere under 18 år fra Nigeria lovligt til klubben forstår jeg dog ikke. Det skal lige siges at klubber fra Italien/Spanien/Frankrig modtager en kompensation når klubber i England skriver kontrakt med deres spillere før disse fylder 17, selvfølgelig er det ikke altid helt tilstrækkeligt til at dække værdien af spilleren, men det er nu ikke fordi den er langt under det rimelige niveau.

Der FCM gjorden var at de fra deres afrikanske samarbejdsklubber hentede talenter for at de kunne "gå i skole" og så spille fodbold ved siden af. Herefter skrev de kontrakt med dem når de blev 18. Men de fik jo også en bøde af FIFA så nu henter de først afrikanere når de er 18 eller derover Smiley
Logged

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010