home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23284
  0 Brugere, 588 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: reportajme
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Fodbold
| | |-+  Kategori: VM 2010
| | | |-+  Sydkorea
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Sydkorea  (Læst 14952 gange)
kerzhakov
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sydkorea
« : 09 Jun 2010, 11:57 »



Sydkorea

Tidlig Historie
Det første kendte rige på den koreanske halvø var Ko-choson, som blev dannet i år 2333 f.kr. Selv om der er mange myter om dette kongerige, regnes det for den første forløber til Korea. Dette stærke rige beholdt kontrollen over den koreanske halvø og store dele af Manchuriet helt indtil 100 f.kr. hvor det kollapsede og blev delt i mange små stater. Navnet Korea stammer fra Koryo-dynastiet(udtales Korea), der styrede den koreanske halvø fra 918-1392 e.kr. Koryo-dynsatiet opstod efter at de tre kongeriger; Koguryo, Silla og Paekche havde kæmpet om magten siden år 0, med kun ca. 200 års stabilt styre(Silla) undervejs. Koryo-dynastiet blev dog aldrig særlig stærkt, da kongen reelt ingen magt havde og der var mange udenlandske trusler fra bl.a. Japan og Mongoliet. Der var mange interne stridigheder og det var dem, der blev landets undergang. Generalen Yi Dan fulgte nemlig ikke konges råd om at invadere et kinesisk stykke land og vendte i stedet styrkerne mod hovedstaden som han indtog. Denne general blev, under navnet Kong Taejo, manden der grundlagde Choson dynastiet, der herskede fra 1392-1910. For første gang blev Seoul her hovedstad på den koreanske halvø. I de første par hundrede år, blomstrede dette rige og hovedstaden Seoul, men indbyrdes konflikter betød at Choson blev en slags gevinst, som både Japan, Kina og Rusland i gennem flere århundrede kæmpede om. I 1897 skiftede navnet fra Choson til Korea.

Moderne Historie
Efter den Japansk-russiske krig i 1905, blev Korea ”givet” til Japan som et protektorat. Men da den japanske leder i Korea blev snigmyrdet, valgte Japan at annektere Korea. Japan forsøgte at ”japanisere” Korea ved at indføre japansk sprog, japanske leder og en japansk styreform og rigtig mange koreanere blev undertrykt. Korea forblev en japansk region helt indtil 1945, hvor Japanerne som bekendt tabte 2.verdenskrig. USA og Sovjet besluttede, ligesom med Tyskland, at dele Korea i to dele ved den berømte 38.breddegrad. I starten var målet, at de to dele hurtigt skulle samles igen, men da Sovjet og USA mente at landet skulle styres på helt forskellige måder(hhv. kommunistisk og kapitalistisk) blev den Koreanske republik(kendt som Sydkorea) og den demokratiske folkerepublik Korea(kendt som Nordkorea) dannet i 1948. Spændingerne mellem de to lande og især blandt stormagterne bag ved de 2 lande, var store og allerede i juni 1950 angreb Nordkorea Sydkorea. Nordkorea havde massiv militær støtte fra Sovjetunionen og Seoul blev hurtigt erobret. Efter 3 uger var halvdelen af Sydkorea erobret. Efter 4 måneder var det kun området omkring Pusan i Sydkorea, der endnu ikke var erobret. Men med hjælp fra USA og FN vendte krigen og på bare tretten dage, blev stort set hele den nordkoreanske erobring presset tilbage. Kina havde advaret Sydkorea og USA om ikke at krydse den 38.bredegrad, men det gjorde de og det fik kineserne til også at støtte Nordkorea. Indtil 1953 kæmpede man frem og tilbage omkring den 38.breddegrad. I juli 1953 kom en aftale og våbenhvile i hus, hvor grænsen blev sat ved den omtalte 38.breddegrad. En rigtig fredsaftale blev dog aldrig underskrevet, så officielt har de to lande altså ligget i krig siden 1950. Så sent som 27 maj 2009, trak Nordkorea sig officielt fra den våbenhvile og den 26 maj 2010 blev det sydkoreanske marinefartøj Cheonan skudt ned af Nordkorea, med 46 døde til følge. Det frygtes at nye uroligheder kan blusse op imellem de to lande og skabe en ny konflikt på den Koreanske halvø.


Fakta
Sydkorea består af 98.480 km2 land og har omkring 50 millioner indbyggere. 10 mio af dem bor i hovedstaden Seoul. Sydkorea er en republik og ledes i øjeblikket af præsident Lee Myung-Bak fra det konservative parti Hannara-Dang.

Fodbold
VM i Sydafrika bliver Sydkoreas 8.slutrunde. Den første var tilbage i 1954 i Schweiz, hvor man dog med to pinlige nederlag til Ungarn og Tyrkiet på 9 og 7-0 røg hurtigt ud. Man kvalificerede sig først igen i 1986 i Mexico. Her blev det til det første VM-point efter 1-1 mod Bulgarien og smalle nederlag til Argentina og Italien. 1986 startede en positiv trend for Sydkorea, der har kvalificeret sig til samtlige VM siden. i 1994 var man tæt på at gå videre fra gruppen. Efter uafgjort mod Spanien og Bolivia, mødte man Tyskland i sidste kamp. 2 mål af Klinsmann gav Tyskland en 3-2 sejr og Sydkorea røg ud. Men helt indtil VM 2002 havde man stadig ikke prøvet at vinde en kamp ved et VM. Det blev der lavet om på, da Sydkorea sammen med deres gamle fjender Japan holdt VM i 2002. Under ledelse af Guus Hiddink vandt Sydkorea deres pulje foran USA, Portugal og Polen. Fodboldhysteriet nåede vanvittige højder da man slog henholdsvis Italien og Spanien ud, før Tyskland spændte ben i semien. Man havde dog stadig mulighed for en medalje, men bronzekampen blev tabt 3-2 til en anden overraskelse Tyrkiet. Der var dog mange der mente at Sydkorea ikke kom helt rent til deres 4.plads. Dommerne dømte favorabelt for Sydkorea i hele turnerningen med bl.a. to røde kort til Portugal, rødt kort til Totti og to annulerede spanske mål. Det var de dog ligeglade med i Sydkorea hvor de var i fodboldekstase. De skulle forsøge at følge op på succesen i 2006 i Tyskland.
Her slog man Togo 2-1, fik overraskende 1-1 mod Frankrig, men det var ikke nok da man tabte 2-0 til Schweiz i den sidste gruppekamp og dermed røg ud.

Kval til VM 2010

Man kvalificerede sig til VM i sydafrika ved at klare sig igennem to gruppespil uden et eneste nederlag. I det første gruppespil var man i gruppe med ærkerivalerne Nordkorea, Jordan og Turkmenistan. Uden problemer, men også uden at imponere gik man sammen med Nordkorea videre, efter 3 sejre og 3 uafgjorte. Heriblandt 2 0-0 kampe mod Nordkorea. I det afgørende gruppespil var man i pulje med de Forenede Arabiske Emirater, Iran, Saudi Arabien og igen Nordkorea. Også denne gang var det de to koreaer der trak det længste strå og kvalificerede sig til VM. Denne gang lykkedes man ovenikøbet med at slå Nordkorea i hjemmekampen efter et sent frisparksmål af Kim Chi-Woo.

VM 2010

12.juni 13.30 Sydkorea - Grækenland (Canal 9)
17.juni 13.30 Argentina - Sydkorea (Canal 9)
22.juni 20.30 Nigeria - Sydkorea (TV2)

Sydkorea er ikke ummidelbart favorit til at gå videre, men bliver absolut ikke noget let hold at spille mod og det ville overraske mig, hvis de ikke formår at hente point. Sydkorea har en god offensiv med mange folk, der spiller eller har spillet i udlandet, især England, men deres defensiv holder høj asiatisk klasse og lukkede kun 7 mål ind i 14 kampe.
Truppen

Målmænd:
1 Lee Woon-Jae - Suwon Bluewings
21 Kim Young-Kwang - Ulsan Horang-i
18 Jung Sung-Ryong -  Seongnam Ilhwa

Forsvarere:
12 Lee Young-Pyo -  Al-Hilal
22 Cha Du-Ri -  Freiburg
15 Kim Dong-Jin -  Ulsan Horang-i
2 Oh Beom-Seok - Ulsan Horang-i
23 Kang Min-Soo -  Suwon Bluewings
4 Cho Yong-Hyung -  Jeju United
14 Lee Jung-Soo -  Kashima Antlers
3 Kim Hyung-Il -  Pohang Steelers

Midtbane:
5 Kim Nam-Il  - Tom Tomsk
7 Park Ji-Sung  - Manchester United
8 Kim Jung-Woo - Gwangju Phoenix
17 Lee Chung-Yong  - Bolton Wanderers
16 Ki Sung-Yong  - Celtic
13 Kim Jae-Sung  - Pohang Steelers
6 Kim Bo-Kyung  - Oita Trinita

Angribere:
9 Ahn Jung-Hwan - Dalian Shide
20 Lee Dong-Gook - Jeonbuk Motors
10 Park Chu-Young - Monaco
19 Yeom Ki-Hun - Suwon Bluewings
11 Lee Seung-Yeoul  - FC Seoul

Profiler:
Park Ji-Sung:
Park startede sin professionele karriere i japanske Kyoto Purple Sanga, da mange sydkoreanske klubber havde afvist ham pga. hans lave højde. Han sikrede dem oprykning og en sejr i den japanske pokalturnering(Emperor's Cup). Han fik sik store internationale gennembrud ved Sydkoreas fantastisk VM i 2002 og blev af Guus Hiddink, der var træner for Sydkorea ved VM, hentet til PSV i 2003. Han havde skadesproblemer i starten, men da de var overstået blve han hurtigt fast mand og publikumsfavorit. I 2005 havde selveste Sir Alex Ferguson fået øjnene op for ham og hentede ham til Man Utd. Selv om han også her har aft et par skadesproblemer har han gjort det godt med sin enegeriske spillestil og fine teknik, hvilket gør ham til en formidabel kontraspiller. Han har fået sin kontrakt forlænget så den varer til 2012.
På landsholdet er han den store profil og anfører. Han var topscorer med 5 mål i VM-kvallen. Han styrer ofte Sydkoreas spil fra sin midtbaneplads.

Lee Chung-Yong
Lee er kun 21 år, men spiller allerede i Premier League klubben Bolton, som han skiftede til i 2009. Han er højre kant/wing og fik sit gennembrud i FC Seoul i hjemlandet. Han har haft en rigtig god 1.sæson i Bolton og blev kåret som sæsonens spiller af både Boltons spillere og fans. På landsholdet debuterede han i 2008 og er hurtigt blevet en vigtig brik. Han er både hurtig og teknisk stærk og kan overraske mange ved VM.

Park Chu-Young

Også han startede i FC Seoul, hvor han sammen med de nuværende landsholdsspillere Lee Chung-Yong og Ki Sung-Yong. I 2008 skiftede han til Monaco, hvor han har fået masser af spille tid og i denne sæson for alvor har udfoldet sit potentiale. Han er hurtig(100 m på 11s) og er desuden en giftig dødboldstager.

Opstilling:
Det bliver formentlig en 4-3-3 lidt a la Danmark.

37-årige Lee Woon-Jae er stadig det sikre førstevalg i målet.
Den tidligere PSV-spiller Lee Young-Pyo kan spille begge backpladser, men ender nok på venstre back, så Freiburgs Cha Du-Ri kan tage højrebacken. Hvis han placeres i højre side, tager Kim Dong-Jin venstrebacken. Midterforsvaret udgøres af Lee Jung-Soo og Cho Yong-Hyung.
En tremandsmidtbane med Celtic-spilleren Ki Sung-Yong(Koreas Gerrard kaldes han) og Kim Jung-Woo med Park Ji-Sung som den offensive spilfordelere.
Lee Chung-Yong tager sig af højrekanten, mens venstrekanten er åben. Det kan blive Yeom Ki-Hun. Angriberpladsen sidder Park Chu-Young på, men der er en god reserve i helten fra 2002 Ahn Jung-Whan, der scorede mod Italien.

------------------Lee Woon-Jae------------------
Cha Du-Ri--Lee Jung-Soo--Cho Yong-Hyung--Lee Young-Pyo
------------------Ki Sung-Yong---Kim Jung-Woo----------------
--------------------------Park Ji-Sung----------------------------
Lee Chung-Yong---------------------------------Yeom Ki-Hun---
---------------------------Park Chu-Young-----------------------
« Seneste Redigering: 13 Jun 2010, 09:58 af kerzhakov » Logged

It's gonna be legendary

kerzhakov
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #1: 12 Jun 2010, 10:18 »

I Dag går det så løs for Sydkorea, der har en meget vigtig kamp mod Grækenland til at starte på. Jeg tror stadig på den opstilling jeg har skrevet i præsentationen, men træneren offenttliggør først opstillingen en time før kampen. Der er stadig tvivl om han kommer til at spille den som en 4-4-2 eller 4-3-3. Det kommer nok an på, hvor meget han ville satese og opstillingen kommer nok til at variere, i løbet af kampen. Hvis det bliver en 4-4-2, kommer Ji-Sung Park nok til at rykke ud på venstrefløjen, og Ki-Hun Yeom op i angrebet.
Logged

It's gonna be legendary

nicolas-nth
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #2: 12 Jun 2010, 11:10 »

Det bliver nok en kedelig kamp her i dag. Tredje uafgjorte i træk, og en kedelig 0-0. Andet kan det vel ikke blive
Logged

haha dig kender jeg sq det er dig med de store madpakker ikk?

GHERTESTEAS
Gæst
 
Sv: Sydkorea
« Svar #3: 12 Jun 2010, 11:38 »

Hold kæft hvor er det en saftig gennemgang du har stablet på benene her, Kerzhakov! Shockeret Big up for det stykke arbejde om et, forholdsvist, ukendt landshold!
Logged

Jharn
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #4: 12 Jun 2010, 12:05 »

Jeg tror faktisk, at denne kamp bliver et lille festfyrværkeri... Jeg kunne godt forestille mig at VMs første målorgie faldt her.

Grækenland er min favorit til kampen, da de ganske enkelt har et bedre hold på papiret. Min viden om de to holds spillestil er minimal, så mine forudsigelser er nok ikke det store værd Grin
Logged

GHERTESTEAS
Gæst
 
Sv: Sydkorea
« Svar #5: 12 Jun 2010, 12:09 »

Nu kan jeg se at den gode Otto Rehhagel stadig er træner for Grækenland, og med ham ved roret hos det ene hold, kan en kamp aldrig blive et festfyværkeri! Opstemt Men jeg håber da på det modsatte. Det er ihvertfald to hold som jeg ikke ved så meget om pt., mht. deres styrker, så det vil jeg da glæde mig til at se på. Smiley
Logged

Zone 43
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #6: 12 Jun 2010, 13:36 »

Det bliver nok en kedelig kamp her i dag. Tredje uafgjorte i træk, og en kedelig 0-0. Andet kan det vel ikke blive

Fordi begge hold stiller med ti mand på egen halvdel, for ikke, at tabe, ikke? Kys

Grækenland er langt mere offensive i dag, end ved EM04. Sydkorea kender jeg intet til, men tvivler stærkt på, de pakker sig. Tror det bliver fin kamp med 2-3 mål - det første er lige kommet.
Logged

Jeg ved, de har sagt, det er en stor ting for Brøndby. Men det er satme også en stor ting for mig
 - Daniel Agger.


LosBlancos26
Gæst
 
Sv: Sydkorea
« Svar #7: 12 Jun 2010, 13:37 »

Godkendt kasse  Peace

Godt for kampen at der kommer et hurtigt mål.
Logged

nicolas-nth
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #8: 12 Jun 2010, 15:12 »

Sydkorea har spillet en flot kamp må man sige! Et meget flot pasningsspil, og rigtig fornuftig opdækning. Bliver sjovt at se hvad de kan gøre mod Argentina.
Logged

haha dig kender jeg sq det er dig med de store madpakker ikk?

Jharn
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #9: 12 Jun 2010, 15:21 »

Ja, en fremragende kamp af Sydkorea! Jeg tror dog de får det svært i de to øvrige kampe, da Grækenland umiddelbart er det eneste hold i gruppen, som ligger godt til dem. Grækerne er tunge i røven, og det udnyttede Sydkorea til fulde i dag. Både Argentina og Nigeria kan dog løbe med, og måske fra koreanerne, så jeg tror de får det svært. Argentina tager selvføleglig 1. pladsen, mens Nigeria og Sydkorea kommer til at kæmpe om andenpladsen.
Logged

LosBlancos26
Gæst
 
Sv: Sydkorea
« Svar #10: 12 Jun 2010, 15:37 »

De spiller sgu godt de små koreaner.. Med lidt held i posen mod Nigeria, så er de videre Peace

- hvilket slet ikke er umuligt.
Logged

kerzhakov
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #11: 13 Jun 2010, 11:02 »

Ramte taktikken bortset fra målmanden. Overraskende var det ikke rutinerede 37-årige Lee Woon-Jae, som ellers har stået siden VM 94, der stod i mål, men derimod den internationalt mere uprøvede Jung Sung-Ryong. Jeg synes også at han virkede en anelse usikker og havde bl.a. et indlæg, som han var ved at tabe, men det kostede heldigvis ikke.
Som forventet var det svært helt at lægge deres taktik i en ramme. Ji-Sung Park vandrede nemlig rundt over hele banen og spillede i øvrigt en rigtig fod kamp, krydret med et fint mål.  Højrebacken Cha Du-Ri fra Freiburg spillede også en flot kamp med mange gode rushs frem af banen og en fin defensiv indsats.
 
Nigeria så ikke skræmmende ud, dog mod en bedre modstander, men først står den på Argentina d.17 Juni. Det bliver svært, men der var huller i Argentins defensiv, især omkring Jonas på højre back.

Målene og et par andre chancer her: http://www.fifa.com/worldcup/highlights/video/video=1241649/index.html
« Seneste Redigering: 13 Jun 2010, 15:00 af kerzhakov » Logged

It's gonna be legendary

kerzhakov
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #12: 16 Jun 2010, 22:55 »

I morgen kl.13.30 står Sydkorea overfor gruppespillets formodede sværeste modstander, når de 13.30 møder Argentina på Ellis Park i Johannesburg. Kampen vises på Canal 9. Ummidelbart forventer jeg at Sydkorea stiller op i samme opstilling som den, der fungerede så godt mod Grækenland. Man kunne dog også vælge at skifte venstrekanten Yeom Ki-Hun ud med den defensive midtbane Kim Nam-Il og så rykke Ji-Sung Park ud på venstekanten. Det giver en mere defensiv og kompakt midtbane, hvilket er vigtig hvis man skal forsøge at stoppe Messi. Noget nigerianerne forsømte i høj grad og det var kun takket være Enyeama at Messi ikke scorede. Desuden vil Sydkoreas bedste ligge overfor Argentinas svageste, nemlig Jonas på højre back. En situation Ji-Sung Park sikkert vil være i stand til at udnytte. Ulemperne ved det er dog at Ji-Sung Park ikke kan styre spillet på samme måde som mod Grækenland, hvilket kan føre til at man mister boldene for hurtigt og bliver presset tilbage. Det bliver spændende at se hvilken taktik Huh Jung-Moo vælger.
Logged

It's gonna be legendary

kerzhakov
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #13: 17 Jun 2010, 12:57 »

Sydkoreas har valgt at stille med næsten den samme opstilling som mod Grækenland. Den eneste udskiftning er på højrebacken. Cha Du-Ri, der ellers imponerede i første kamp, afløses af Oh Beom-Seok. Den ene forklaring på skiftet kan være en skade, men ellers vurderes Oh Beom-Seok måske til at være en anelse bedre defensivt, hvilket bliver vigtigt overfor Angel di Maria. Derfor bliver opstillingen igen noget der kommer til at minde mest om en 4-3-3/4-5-1 afhængig af hvor defensiv den er. Ji-Sung Park har måske ikke tilladelse tilat bevæge sig helt så frit i dag, men det er stadig ham der skal styre spillet fra sin mere offensive midtbaneplads.
Ca. sådan kommer Sydkorea nok til at spille:
---------------------------Jung Sung-Ryong---------------------------
Oh Beom-Seok--Lee Jung-Soo--Cho Yong-Hyung--Lee Young-Pyo
-------------------Ki Sung-Yong--Kim Jung-Woo---------------------
Lee Chung-Yong---------Park Ji-Sung-----------------Yeom Ki-Hun
---------------------------Park Chu-Young----------------------------

Sydkoreas chancer ligger dels i det jeg skrev i sidste indlæg med Jonas, der ikke virker til at være en særlig sikker højre back. Desuden vælger Argentina i dag at stille med Maxi Rodriguez istedet for en slidt Veron. Det giver også nogle muligheder. Maxi er noget mere offensiv end den mere tilbagetrukne spilfordeler Veron og det kan skabe nogle store rum, som Sydkorea kan udnytte i kontrangreb. Især hvis føromtalte Jonas også lister sig med frem, hvilket han har en tendens til. Kampen kræver selvfølgelig også en god defensiv præstation. Taktikken er ihvertfald fin og lægger op til at man kan markere Messi tæt. Mulighederne er altså til stede, men mod et klassehold som Argentina kan man selv en perfekt udført taktik ikke vide sig sikker på en sejr.
Logged

It's gonna be legendary

kerzhakov
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Sydkorea
« Svar #14: 17 Jun 2010, 18:48 »

En OK præstation af Sydkorea, der dog endte i et 1-4 nederlag. Efter kampen har jeg endnu sværere ved at forstå hvorfor man havde skiftede højreback. Oh Beom-Seok, der fik pladsen og åbenbart er kendt som "King of Fouls", levede i den grad op til sit navn og bl.a. begik frisparket op til 1.- og 2.mål. At sydkoreanerne så heller ikke havde tænkt sig at dække op på dødbolde, gjorde jo bare hans frispark endnu mere kostbare. Netop den manglende opdækning på dødbolde var overraskende, da man netop klarede dødboldene godt mod Grækenland. Det afgjorde også kampen, for bortset fra dødboldene klarede man det udemærket. Argentina blev ikke vildt farlige før målet, men da man kom bagud måtte man lidt fremad, og det gav mere plads og kostede de 2 sidste mål. Yeom havde faktisk en kæmpe chance for at udligne til 2-2, men han missede og kort efter scorede Argentina og så var kampen lukket.
Den sidste kamp er mod Nigeria og selv om Grækenland skal møde Argentina, der er videre får de det svært. Dermed kan man formentlig nøjes med uafgjort.
Logged

It's gonna be legendary

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010