home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 464 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2010
| | | |-+  Kategori: Annonceringer FM2010
| | | | |-+  Indsamling af data fra FM
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Indsamling af data fra FM  (Læst 3070 gange)
g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Indsamling af data fra FM
« : 26 Aug 2009, 17:58 »

Blog af Miles Jacobson

Nu bevæger vi os over til et lidt mere kontroversielt og følelsesbetonet emne - dataindsamling.

De fleste ting som laves nutildags, i hvert fald i Storbritannien, involverer en eller anden for form indsamling af data.

Hvad enten det handler om stemmer i husholdningen, skat, sygesikring, kreditkort, loyalitetsprogramme r, din bil, fartkontrol, overvågningskamerae r, fisketegn, internettet, e-mails, dit sæsonkort, køb af billetter til en begivenhed ved hjælp af kreditkort, iTunes, forummer, enhver ansøgning online, Xbox Live, Playstation-netværk (Jeg kunne blive ved i timevis, så jeg stopper bare nu!), så bliver der indsamlet en eller anden form for data.

Nogle firmaer nøjes med at bruge disse informationer til indsamling af data. Andre bruger dem til at e-mail deres kunder. Jeg går også ud fra at nogle bruger det til ’skumle’ formål.

Vi bruger disse data som en hjælp til at udvikle vores spil, og vi bruger informationerne til at hjælpe os med at tage mere velbegrundede beslutninger.

Der er 3 forskellige typer af data som indsamles af FM09. Det jeg vil skrive om her, er hvilken slags info som rent faktisk indsamles, og hvordan vi bruger disse informationer.

Det første er reklamer i spillet. Som I ved har bannerreklamerne rundt om banen ændret sig et par gange i løbet af spillet, da annoncørerne er kommet med kampagner som de mente ville appellere til vores kunder. Nogle gange er vi enige og godkender dem, andre gange er vi uenige og afviser dem.

For at vores markedsføringspartn ere (IGA) kan få folk til at være interesserede i at reklamere i spillet, indsamler de data om hvor længe folk som spiller spillet ser reklamerne. Det eneste som indsamles er informationer om spillernes IP-adresse (for at se hvilket land personen befinder sig i), og hvor længe de har set en bannerreklame (med andre ord: hvor længe de har set en 2D- eller 3D-kamp). De ved ikke hvem du er eller hvor du er fra i det pågældende land, men det hjælper virkelig med at målrette kampagnerne, da annoncører som regel ikke laver globale kampagner, men indretter dem efter de forskellige lande.

Derefter kommer STEAM. For dem som har installeret spillet på denne måde (og dermed modtog automatiske updates og havde mulighed for at spille spillet på en hvilken som helst computer som opfyldt minimumskravene uden at skulle tage DVD’en med sig), var de eneste stats som blev indsamlet og givet til mig statistikker om hvor mange minutter folk har spillet spillet, og hvor mange folk som spillede spillet via dette system, opdelt i ’Totalt’ og ’Pr. måned’.

På denne måde fik vi fat i den tidligere brugte statistik som siger at den gennemsnitlige tid som hver bruger spillede spillet var 240 timer – selvom dette tal er blevet højere efter vi fik fat i det. Noget af det som også var interessant ved disse statistikker, var at den tid som spillet blev spillet hver måned ikke faldt hver måned, på trods af et langt mindre salg hen imod et år efter udgivelsen – dette fortæller os at der er masser af folk derude som virkelig nyder spillet, og spiller det i lange perioder. Som I nok kan forestille jer, er sådanne statistikker uvurderlige for os, da de giver et mere afbalanceret billede af feedback’en i forhold til fx snakken på forummerne (som ofte vil være meget negativt, da folk som regel skriver når de har problemer – sådan er vi mennesker), eller folk nede på pubben som fortæller om hvor fedt spillet er (hvis de virkelig synes det er så fedt, så burde de være derhjemme og spille det i stedet for at være på pubben!).

STEAM lagrer også systemstatistik for alle deres brugere, og dette er tilgængeligt for alle på deres hjemmeside. Disser informationer kan vi dog ikke bruge til ret meget, da det viser et udsnit af hele spilmarkedet for PC i stedet for markedet for FM på PC, som plejer at have lavere specifikationer en markedet som helhed.

Disse statistikker er dog yderst brugbare for os når vi er i gang med at beslutte hvilke features vi vil arbejde på – specielt hvis disse features stiller specifikke krav til hardware, og det er i denne forbindelse at vi har haft stor gavn af et af Uniloc’s systemer.

Dette system er helt separat fra deres kopibeskyttelse og autoriseringssystem, og indsamler informationer om din computers hardware-specifikationer. Det spørger ikke om – eller lagrer – nogen form for personlige informationer, kun information om computerens processor, grafikkort, standard skærmopløsning til at spille spillet, operativsystemet og sproget herpå.

Som eksempel på hvordan denne information er nyttig for os, kan jeg jeg nævne et par indlæg på forummet for nylig, hvor folk spørger hvorfor minimum-opløsningen for spillet ikke er ændret til en højere opløsning, nu hvor alle nye computere som sælges har mulighed for højere opløsninger eller på baggrund af statistik fra STEAM. Vi havde faktisk selv kigget på det tidligere da vi arbejdede på den nye brugerflade, og snakkede om at det ville være meget nemmere at designe hvis standard-opløsningen var 1280 x 800 i stedet.

Men når jeg ser en rapport med statistik over folk som spiller FM09, kan jeg se at 32,94% af brugerne spiller spillet i 1024 x 768, og det gør det til en ret nem beslutning at tage - derfor har minimumopløsningen ikke ændret sig.

Jeg ville virkelig ønske at vi havde haft disse statistikker inden vi lancerede 3D (FM2009 var første gang vi havde statistikker som disse), da vi så kunne have været meget bedre forberedt med hensyn til grafikkort, og kunne have lavet langt flere kompatibilitetstest s på forhånd. Det mest brugte grafikkort blandt brugerne blev kun brugt af 3,74% af dem, og mængden af forskellige kort var langt større end vi havde forestillet os. Denne har vil SEGA sikre at der foretages langt flere kompatibilitetstest s på et langt større udvalg af grafikkort, så vi undgår de samme problemer som sidste år, hvor folk var nødt til at downloade en kæmpe fil for at få spillet til at køre, endda bare i 2D.

Med hensyn til FM2010, er det stadig planen at gøre brug af hvert af disse systemer. Det er ligemeget hvilken slags kopibeskyttelse SEGA beslutter sig for at bruge, da Uniloc’s statistiksystem er separat fra deres beskyttelsessystem. Derfor kan vi stadig udnytte dem, sammen med et nyt system som vil give os statistic omkring forskellige dele af spillet, og om disse dele bruges eller ej. Hvis vi har mulighed for at se hvilke dele af spillet som er populære og hvilke som ikke er, gør det det meget nemmere for os at beslutte hvilke områder som skal forbedres - udover hvad vi hører på forummerne og pubberne.
Logged



Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010