Har i en godt taktik til at vinde på de store bjerge med f.eks. Contador eller Shleck?
Hvis vi nu siger, at etapen er 17. etape i Giroen og du er Astana så, så snart etapen er igang, ligger du dig godt frem i feltet med samtlige ryttere.
Så tager du en af dine lidt mindre gode rytter og beskytter Contador med og måske også en til at beskytte Leipheimer med.
Så kører det bare derud ad, og du husker selvfølgelig at hente vand.
Som regl er det lidt ligemeget om der et udbrud afsted, de kører alligevel alt for langsomt opad, ellers henter du bare noget tid på dem.
Nu rammer du så bjerget, her kan det være en god idé at sætte en enkelt rytter frem og føre, det er egentlig ligemeget om de lidt mindre gode bjergryttere forsøger at angribe(Voeckler og sådan nogle), så længe du har en mand til at føre feltet.
Når der så et ca 17-14 km. til mål, begynder farvoritterne at angribe, så bliver det vigtigt at komme med.
Det 1. der skal gøres, er at du ikke skal føre feltet mere(Tryk bevar position) det andet er at finde en god rytter
(Menchov) og KONTRA angribe på ham. Når han ikke angriber mere, kan man bare ligge sig på hjul af ham.
Hvis Du nu ikke ligger i E1 med menchov, skal du selvfølgelig derop, helst uden at angribe selv.
Så kommer Valverde lige pludselig, som skudt ud af en kanon, så kontra angriber du ham.
Lykkedes det heller ikke denne gang at komme op til E1, så er det på tide at prøve et angeb
Når du så har brugt noget af det gule engeri, sætter du Contador på kort føring og ca 60-65%.
På den måde kommer han op til E1.
Nu er du så i front gruppen, men hvad hjælper det når man VIL vinde etapen?
Her er der 2 muligheder.
Er Contador stadig frisk og har rimelig angrebs engeri, så kører du med ca 5-6 km til mål, slår hullet og bruger enten "prikken" eller kort føring. Har du meget engergi så kører du bare på et sted mellem 65-80 alt efter hvor meget engergi han har og hvor stejl stigningen er. Så når der er en km til mål, kan du sprinte i mål, eller trille over målstregen.
Er der derimod ikke så meget tilbage af det gule energi, så kører du bare med dem indtil ca 2 km før mål, og angriber så med ret høje procenter, og slår hullet, så når sprinten kommer, sprinter du med alt hvad den kan trække og kører først over målstrengen.
Den første mulighed, er den man kan tage mest tid på, men kræver også mest af rytteren.
Den anden afslutning tager ikke så meget tid til konkurenterne.
Håber da det lykkedes og det kan også være en idé at selv forsøge lidt med procenterne i angreb osv.