Kort spørgsmål, Spez.
Så vidt jeg ved ligger den gennemsnitlige cykelrytter bemærkelsesværdigt tæt på den hæmotokrit-værdi, som man maksimalt må have ifølge dopingreglerne. Er det ikke ualmindeligt underligt kontra dit udsagn om, at de skulle være clean?
1) Jeg siger ikke, at de
ikke er clean. Det har jeg aldrig hævdet. Men jeg mener stadig, at så længe ingen er dømt, så kan ingen kalde dem skyldige.
2) Hæmotokrit-værdien er en underlig fætter. Nogle har af natur en hæmotokrit-værdi på over 50, men nogle ligger på 47-48 stykker. Nogle folk skal kun opholde sig så timer i højere luftlag før deres hæmotokrit-værdi stiger voldsomt (altså 2-3 stykker), mens andre skal bruge dage.
Samtidig skulle ens form også have indflydelse på hvor meget ens hæmotokrit-værdi svinger.
Hæmotokrit-værdien er sig selv ikke noget bevis for doping, men kun at ens blod er tykkere end hvad der anbefales for folk der skal dyrke elitesport.
Men jeg vil faktisk næsten påstå, at hvis man tog alle topfodboldspillere i deres livs form, så ville de have den sammen gennemsnitlige hæmotokrit-værdi. Men jeg har som sagt ikke belæg for denne udtalelse, så jeg kan intet bevise.