home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 10:26:46 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
Antal Registrerede Brugere: 23455
  0 Brugere, 1095 Gæster Online.

Nyeste Bruger: angelikalopez561
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Spørg om skader - Gode råd om skader, behandling og træning
0 Brugere og 7 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12 Udprint
Forfatter Emne: Spørg om skader - Gode råd om skader, behandling og træning  (Læst 42469 gange)
fredesvbg
Reserveholdsspiller

Sv: Spørg om skader - Gode råd om skader, behandling og træning
« Svar #120: 25 Apr 2009, 21:40 »

Hej psykoew.

Jeg har ladet mig fortælle at det er rigtig godt med en Cocio eller kakao lige efter en kamp.
Kan det passe?

Sætter lige en undersøgelse ind, det er ikke så godt som det kunne være pga sukker indholdet

"Vågn op Arla! 
Salget af Matilde Kakaomælk er eksploderet. Dette skyldes bl.a. at Matilde er blevet populært som proteindrik efter træning. Kakaomælken er er bare ikke nær så god som den kunne være.
Af Morten Zacho, cand. scient.

Salget af Matilde kakaomælk er vokset med over 35% siden 2001. Salget af andre kakaomælksprodukter er også steget - men dog ikke så meget. Arla siger selv i en pressemeddelelse, at det øgede salg til dels skyldes en kraftigere markedsføring af Matildemærket, men de erkender også, at kakaomælkens nye forbindelse til træningsverdenen har haft stor betydning.

At salget tog fart i 2001 er interessant fordi, at det var dette år der blev publiceret nogle interessante forskningsresultate r, der viste, at ældre mænd kun fik fuldt udbytte af styrketræning, hvis de indtog et protein/kulhydrat tilskud umiddelbart efter træningen.

Kosttilskuddet man indtog i forsøget var en form for chokoladebudding på tube. Et rimeligt uspiseligt japansk produkt, men forsøget var til dels sponsoreret af japanerne. Forskerne omkring forsøget spredte naturligvis informationen, at indholdet af det anvendte kosttilskud mindede en del om udbyttet ved at drikke en kvart til en halv liter kakaoskummetmælk. En japansk tube indeholdt 10 gram protein, 7 gram kulhydrat og 3 gram fedt. En kvart liter kakaoskummetmælk indeholder 8,5 gram protein, 25 gram kulhydrat og 2,5 gram fedt. Sammenligneligheden gjorde også at Arla blev så interesserede, at de sponsorerede en del af den efterfølgende forskning (hvilket absolut kun er positivt).

En typisk skraldespand i et motionsrum. Bemærk at Lille Lise også har sneget sig ind. Nok mest fordi hun er billig.
Som en naturlig følge heraf greb Arlas marketingsafdeling bolden i luften og udsendte en pressemeddelelse, der fortalte at kakaomælk får musklerne til at vokse. Strengt taget var det lidt af en tilsnigelse. Anyway - kombinationen af, at både seriøse forskere og medierne har omtalt kakaoskummetmælkens relevans som eftertrænings-drik, har haft en enorm effekt på skraldespandenes indhold i landets motionscentre.

Men er kakaoskummetmælken virkelig så god?
Nej! - og det er føst og fremmest fordi at der er alt for meget sukker i. Det er mælkeproteinet i kakaomælken der har den væsentlige effekt. Det er sandsynligvis også godt at få lidt kulhydrat samtidigt, men ikke så meget som 100 gram pr. liter. Man kan hævde, at den insulinstigning der følger den store sukkermængde er en fordel for muskelopbygning, men der er ikke belæg i den videnskabelige litteratur for at tillægge denne effekt væsentlig betydning. Desuden vil et mælkeprodukt uden tilsat sukker stadig indeholde så meget kulhydrat, at man får en insulinstigning.

Bedre alternativer?
Cocio Light er en bedre drik, da den indeholder samme mængde protein, men ellers kun har det naturlige kulhydratindhold fra mælken. Man kan selvfølgelig kritisere det kunstige sødemiddel, men uden det ville Cocioen nok ikke kunne sælges. Største anke er, at den er alt for dyr. Det allerbedste er almindelig skummetmælk, men det bliver nok aldrig kult.

Vågn op Arla!
Når nu Arla kan konstatere at de sælger så mange millioner liter ekstra pga. kakaomælkens forbindelse til træning, så burde de gøre sig den ulejlighed at fremstille et bedre målrettet produkt. De fleste mennesker, der drikker kakakaomælk for at få mere ud af deres styrketræning, er samtidigt interesserede i at holde deres fedtprocent nede, og i den sammenhæng er sukkeret ikke en ven.

Udover at bruge kustigt sødemiddel istedet for tilsat sukker, så skulle Arla også spæde drikken op med lidt ekstra valleprotein ligesom de gør i deres milkshakeprodukter. Matilde Sport, som produktet passende kunne døbes, bør primært sælges i kvart og halv-liters tetrapak-pakninger for at holde prisen nede - og fordi det faktisk er de perfekte størrelser ift. de anbefalede mængder. Indholdet pr. 100 gram kunne feks være: 5 gram kulhydrat, 5 gram protein og 0,5 gram fedt. Hvis prisen kan holdes rimelig, vil det blive et sikkert hit - og samtidigt vil det være et samvititghedsfuldt bidrag til at begrænse danskernes sukkerorgie.

"

Vah! Denuone Latine loquebar? Me ineptum. Interdum modo elabitur

LFC_Fisker
Landsholdsspiller

« Svar #121: 26 Apr 2009, 20:05 »

Det forklarer jo det hele Smiley

Chakana
Manager

« Svar #122: 26 Apr 2009, 20:17 »

Jeg vil gerne høre om der er nogen der har haft skinnebensbetændels e og muligvis kan svare mig på om jeg selv har det?

Arsenal Football Club

psykoew
Ynglingespiller

« Svar #123: 26 Apr 2009, 23:46 »

Jeg vil gerne høre om der er nogen der har haft skinnebensbetændels e og muligvis kan svare mig på om jeg selv har det?

Det har jeg prøvert at have flere gange... Gør fandeme ondt  Smiley
Men ikke noget man ikke kan spille med...

N17
Manager

« Svar #124: 26 Apr 2009, 23:48 »

hiver den lige frem(altså spørgsmålet - ikke sjoveren Wink ):

Her lige et spørgsmål. En af mine spillere kom til skade i dag. Der var ingen i nærheden af ham, så jeg så det ikke, men her er hvad han selv siger.

"Jeg trådte hårdt ned på hælen med strakt ben, også bukkede det den anden vej imens jeg faldte ned over det."

Han fik selvfølgelig is på, da han kom ud. Desuden har han været på skadestuen, men de kunne ikke sige så meget pga. hævelsen. Så det er svært at sige hvad der er galt, men hvad vil du mene det kunne være?

TOTTENHAM HOTSPUR FC
Hadet af mange - elsket af få

psykoew
Ynglingespiller

« Svar #125: 26 Apr 2009, 23:58 »

hiver den lige frem(altså spørgsmålet - ikke sjoveren Wink ):

Her lige et spørgsmål. En af mine spillere kom til skade i dag. Der var ingen i nærheden af ham, så jeg så det ikke, men her er hvad han selv siger.

"Jeg trådte hårdt ned på hælen med strakt ben, også bukkede det den anden vej imens jeg faldte ned over det."

Han fik selvfølgelig is på, da han kom ud. Desuden har han været på skadestuen, men de kunne ikke sige så meget pga. hævelsen. Så det er svært at sige hvad der er galt, men hvad vil du mene det kunne være?

Sorry, har været på weekendtur, så har ikke nået alle spørgsmål hvis du har skrevet det tidligere...
Hmm er det i knæet det bukkede den forkerte vej? For så kunne det lyde som forstrækning af ledbånd??

psykoew
Ynglingespiller

« Svar #126: 26 Apr 2009, 23:59 »

PS... Er glad for det kun var spørgsmålet du hev frem Spurs ;-D

N17
Manager

« Svar #127: 27 Apr 2009, 00:02 »

Det var knæet der bukkede den forkerte vej. Altså ligesom en flamengo gør, bare ikke i ligeså slem grad, selvfølgelig Smiley
Men altså bagud, hvis du forstår

TOTTENHAM HOTSPUR FC
Hadet af mange - elsket af få

psykoew
Ynglingespiller

« Svar #128: 27 Apr 2009, 00:10 »

Det var knæet der bukkede den forkerte vej. Altså ligesom en flamengo gør, bare ikke i ligeså slem grad, selvfølgelig Smiley
Men altså bagud, hvis du forstår

Kanon illustration  Opstemt

Hmm... det ved jeg sgu ikke lige hva det kan være... Jeg ville vente 5-7 dage, og se om hævelsen forsvinder.. Hvis den ikke gør det, og smerterne er meget stærke.. Så ville jeg kræve en MR-scanning... Den kan fastslå hva der er galt, fremfor at de kaster en så ung ud i sin første kikkertoperation..  ticked off

Chakana
Manager

« Svar #129: 27 Apr 2009, 00:20 »

Det har jeg prøvert at have flere gange... Gør fandeme ondt  Smiley
Men ikke noget man ikke kan spille med...
Når jeg begynder at løbe så gør det utrolig ondt i skinnebenet... når jeg har løbet et stykke tid forsvinder smerten så småt, men i det øjeblik jeg stopper op kommmer smerten igen bare endnu værre. Sådan en trykkende fornemmelse i skinnebenet, som at knoglen bliver trykket sammen. Kan ikke forklare det anderledes... kunne det være tegn på skinnebensbetændels e?

Arsenal Football Club

psykoew
Ynglingespiller

« Svar #130: 27 Apr 2009, 00:34 »

Når jeg begynder at løbe så gør det utrolig ondt i skinnebenet... når jeg har løbet et stykke tid forsvinder smerten så småt, men i det øjeblik jeg stopper op kommmer smerten igen bare endnu værre. Sådan en trykkende fornemmelse i skinnebenet, som at knoglen bliver trykket sammen. Kan ikke forklare det anderledes... kunne det være tegn på skinnebensbetændels e?

umiddelbart ja, er det kommet efter en periode hvor du har dyrket en del sport? For det kommer af overbelastning.. Du kan prøve 2 ting. Men de gange jeg har haft skinnebensbetændels e, har jeg mærket den hele tiden, ikke kun når jeg løb

1/ Det sidder som en slags væske i siderne af skinnebenet. Du kan "skure" langs med selve skinnebenet, altså på siderne af benet, og på den måde få det væk stille og roligt.

2/ Det her lyder underligt, men virker faktisk.. Inden du går i seng, smører du hele dit skinneben ind i tigerbalsam, og tager derefter en pose rundt om benet, og lukker til, enten med en elastik eller et stykke snor... Dette vil "svede" på betændelsen, og kan hjælpe dig efter flere behandlinger

Chakana
Manager

« Svar #131: 27 Apr 2009, 08:21 »

Jeg har løbet en del på det seneste. Har læst at dårlige løbesko og løb på asfalt kan være skyld i at man får det. Jeg har ikke en gang dårlige løbesko, jeg har bare nogle gamle sneakers jeg løber i og jeg løber ALTID på asfalt. Men skal til lægen d. 6. maj, så der kan jeg få en endelig konklution.

Kan faktisk ikke mærke noget væske, langs skinnebenet som kan "skures". Måske mærker jeg det forkerte sted?

Arsenal Football Club

psykoew
Ynglingespiller

« Svar #132: 28 Apr 2009, 08:57 »

Jeg har løbet en del på det seneste. Har læst at dårlige løbesko og løb på asfalt kan være skyld i at man får det. Jeg har ikke en gang dårlige løbesko, jeg har bare nogle gamle sneakers jeg løber i og jeg løber ALTID på asfalt. Men skal til lægen d. 6. maj, så der kan jeg få en endelig konklution.

Kan faktisk ikke mærke noget væske, langs skinnebenet som kan "skures". Måske mærker jeg det forkerte sted?

Man kan som sådan heller ikke direkte mærke væsken, men det gør pisse ondt når man trykker langs med skinnebensknoglen.. .

Mht til sko og asfalt, har jeg selv problemer med mine knæ når jeg løber på asfalt... Hvis det er gamle sneakers, er det vel heller ikke i kategorien "gode" løbesko... Når sko bliver slidt, forsvinder evnen til at stødabsorbere langsomt... Derfor kan det vel være et område, hvor du får ekstra pres på dine skinneben..
Har du holdt en pause fra træning et stykke tid? for så kan det være en simpel overbelastning der giver betændelsen

absalonsen
Gæst

« Svar #133: 30 Apr 2009, 19:20 »

Jeg står med et problem, som jeg desværre selv er ude om. Efter kamp i tirsdags fik jeg vabler under begge fødder, da mine støvler er nye ikke helt spillet til. I god tro gik jeg hjem, prikkede hul på dem og fjernede huden - det skulle jeg ikke have gjort. En sandt smertehelvede! Jeg har ikke kunnet gå normalt siden på trods af, at jeg har haft plaster på. I dag til træning, havde jeg også plaster på, men jeg kunne ikke løbe uden det gjorde ondt!

Skal spille kamp lørdag, hvor jeg meget gerne skulle være klar.. Hvad kan jeg gøre?

psykoew
Ynglingespiller

« Svar #134: 03 Maj 2009, 12:03 »

Jeg står med et problem, som jeg desværre selv er ude om. Efter kamp i tirsdags fik jeg vabler under begge fødder, da mine støvler er nye ikke helt spillet til. I god tro gik jeg hjem, prikkede hul på dem og fjernede huden - det skulle jeg ikke have gjort. En sandt smertehelvede! Jeg har ikke kunnet gå normalt siden på trods af, at jeg har haft plaster på. I dag til træning, havde jeg også plaster på, men jeg kunne ikke løbe uden det gjorde ondt!

Skal spille kamp lørdag, hvor jeg meget gerne skulle være klar.. Hvad kan jeg gøre?

Puha.. Jeg føler med dig... Har selv prøvet noget lignende, havde vabler under alle tæerne hele vejen under..
Her er en huskeregel til næste gang du får vabler.

1/ Tøm for væske
2/ Lad huden sidde... (Det mindsker smerten) det sørger også for at huden nogen gange kan hæfte sig fast igen og lukke til

Mht. hvad du kan gøre nu er, at hvis du kan holde til smerten, så tag et stykke papir eller lign. noget der ikke sætter sig fast i "såret".. Det lægger du på, og så taper du ellers med sportstape, så der bliver lukket af... Og et godt råd... Spil med nogle gamle støvler indtil vablerne er væk... :-) Men det var sådan jeg kom videre i hvert fald.

Kan du bruge rådet?

Sider: 1 ... 7 8 [9] 10 11 12 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010