home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
30 Okt 2024, 07:58 Kenitho Challenges The real SAF Challenge
29 Okt 2024, 18:26 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
17 Okt 2024, 23:31 Svartowiz Omklædning... Sommer opdatering
10 Okt 2024, 15:45 Svartowiz Skadestuen Spil uden Steam
24 Sep 2024, 14:27 Broen13 Omklædning... Underlige ting
Antal Registrerede Brugere: 23444
  0 Brugere, 641 Gæster Online.

Nyeste Bruger: keiraupton91
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2009
| | | |-+  Kategori: Træningsbanen FM2009
| | | | |-+  Taktik-guide
0 Brugere og 9 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Taktik-guide  (Læst 5426 gange)
RiotAct
Ynglingespiller

Taktik-guide
« : 26 Nov 2008, 23:19 »

Jeg har aldrig rodet særlig meget med taktikken i FM, men kunne egentlig godt tænke mig det..
Men når jeg så begynder virker det hele meget uoverskueligt og jeg kan ikke lige regne ud hvad der er klogt og hvad det egentlig betyder at rykke rundt på de forskellige barometre.

Derfor ville jeg høre om nogen havde lavet en taktik-guide, eller vidste hvor der lå en?
Eller evt. kunne tænke sig at lave en Smiley

ZiDaNe5
Førsteholdsspiller

Sv: Taktik-guide
« Svar #1: 26 Nov 2008, 23:25 »

RiotAct
Ynglingespiller

« Svar #2: 26 Nov 2008, 23:33 »

Meget lækkert.. tak!
Men hvis der er nogen der har noget på dansk er det endnu bedre! Smiley

Nekker
Førsteholdsspiller

« Svar #3: 27 Nov 2008, 17:41 »

Jeg skal forsøge mig på dansk  Wink

I bund og grund gælder det om at finde ud af hvordan du vil spille. Spillets taktik ligger MEGET tæt op ad virkelighedens og dvs du skal taktisk mht hvordan du vil have dine spillere skal agere. Hvis du kender til det grundlæggende i den virkelige verden omkring taktikker, så er du allerede godt på vej.

Kig på dit hold og find ud af hvad i er gode til. Er det et teknisk hold?? Hvordan er holdet i forhold til andre hold i ligaen. Dvs om det er et spilstyrende hold, som holder til oppe i toppen. Måske er det et midterhold, som kun er spilstyrende i kampe mod dårligere hold og på hjemmenbane?? Dvs hvis du er Blackburn, så skal du nok ikke regne med at være spilstyrende mod "The Big Four" (chelsea, arsenal, man u og liverpool). Derfor er én taktik til samtlige kampe aldrig godt... Det er klart det tager noget tid at ændre hver gang, men i bund og grund skal der ikke ændres det store.

Fx. kan du i mange kampe beholde opstillingen, men derimod ændre i holdinstillinger, så i fx. spiller knapt så offensivt i svære udebanekampe. Spiller du en flad 4-4-2, så kan du fx. trække den ene angriber ned som off.midt og dermed gøre din midtbane mere kompakt og samtidig lade være med at spille så bredt. Dermed skal du dække mindre bredde af banen og gøre det vanskeligt at komme gennem midten af banen...

Et par tips:

Zoneopdækning: Spillerne bevæger sig i faste zoner og har deres defensive pligter indenfor disse. Dvs hvis en modstander bevæger sig derind, så er det spillerens opgave at markere ham indtil han bevæger sig ud af zonen igen. Generelt skal spilleren ikke forlade sin zone, da han derfor vrider kæderne ud af hinanden... Derfor er dette den mest effektive måde at forsvare sig på og ligeledes den mest energibesparende fremfor mand-til-mand.

Kreativ frihed: Det er vigtigt du ikke giver dit hold for meget kreativ frihed, da de dermed kan "ødelægge" din taktik. De vil simpelthen blive for frie... Dvs spillere med høje stats i netop kreativitet skal gerne have lidt ekstra i dette barometer. Du kan fx. sætte holdinstillingerne til "lidt" og dem som har 14 eller derover kan du individuelt give lidt ekstra.

Tempo: Hvis du spiller med korte afleveringer, så KAN det være svært at spille med højt tempo HVIS dit hold ikke har så høje stats i teknik og afleveringer. Spiller du mere direkte, så passer det godt med højt tempo og specielt hvis du spiller på kontra, så er højt tempo og direkte pasninger gode.

Kontra: Hvis du spiller med kontra, så er det godt at bruge pilene. Dvs hver gang dit hold kommer i besiddelse af bolden og slår til på en giftig kontra, så vil de spillere du har trukket pile på søge fremad banen og gøre kontraen mere giftig... Men husk at du ikke skal angribe med hele holdet. Benyt dig af angriberen, kanterne og en eller to af dine centrale midtbanefolk, alt afhængig af hvor mange du har centralt. Så angriber du med 4-5 mand, som er rigeligt. Resten kommer så med op efterhånden som spillet bliver presset frem.

Det var en lang smøre og kun et lille uddrag af mulighederne. Der er SÅ mange muligheder, at det vil tage LAAAANG tid at opremse alle... Generelt skal du altid se på de spillere du har til rådighed. Hvis du gerne vil spille med hurtige offensive kanter, men rent faktisk ikke har nogen, men derimod står med en masse gode centrale folk, så vil jeg nok anbefale dig at spille en centreret taktik  Smiley

Håber det hjalp en smule...

RiotAct
Ynglingespiller

« Svar #4: 27 Nov 2008, 17:49 »

Helt sikkert en go start!!
Tusind tak!

malliNG
Juniorspiller
**

« Svar #5: 02 Dec 2008, 00:54 »

En meget populær fremgang er at lave taktik sæt, dvs. at man har en pakke af taktikker, fx; Attacking, defensiv, counter, control, balanced - nogle tilføjer så 2 ekstra taktikker , en ekstrem offensiv hvor man virkelig jagter et mål, og en ekstrem defensiv (hvor man forsøger at lukke fuldkommen af). - den er der sjældent brug for hos tophold.

Mentalitets systemer er der flere af, og hvordan de ligger i det nye 2009 har jeg atter ikke testet.
Man kan altid vælge at sætte dem tilfældigt, eller sætter hvad man synes der lyder fornuftigt.
Dog er der to kendte systemer, som kan bruges; RoO (Rule of One) samt RoT (Rule of Two).
Dette betyder at man ligger bånd imellem dem, fx hvis vi siger at GK har 10 i mentalitet, så har CB 10+2, FB 10+4, MCd 10+6 - osv.
Dog kan man så sige at hvis du nyder godt af en god MCd, samt dygtige offensive backs, så kan du vælge at give FB 10+6 og MCd 10+4.
Afhængigt at hvordan man spiller, så plejer der at være et medhænd mellem MCds spil og den defensive linje, dette skal gerne hænge sammen, men det afhænger dog af formation og andet, det noget du må prøve dig frem til Smiley

Nogen udnytter også en såkaldt "Libero" mand, i forsvars kæden, dvs. ligesom Capello, så giver man en CB lov til at gå længere frem.
Dette kræver dog at du enten kører med ekstra opbakning på den defensive, i form af fx 2xMCds, ellers kan det fixes ved fx at køre en dybere defensiv linje, således at din forsvarskæde står længere tilbage på banen, hvilket giver din libero spiller et rum, mellem forsvar og midtbane, at boltre sig på.

Som Nekker siger, så skal kreativ frihed gives mest til spillere med gode stats i selv samme, men dog betyder det ikke at de altid skal have det. Vil du gerne have din AML med ned som backup til FBL, i en svær udekamp, så nytter det ikke noget at give ham masser af frihed, da han så vil lege som han har lyst til.
Dette med kreativ frihed er noget som du helst skal holde dig til i offensive taktikker, samt mod hold der virkelig gør alt for at forsvare sig, da det er en stor faktor i at åbne modstanderens forsvar.

Med henblik på Nekker's kommentar til zone-forsvar, så er jeg ekstremt uenig.
Som alle gode, officielle taktik sæt, så var det sådan at jo mere offensivt du spillede, jo mere lagde du vægt på at have CBs som var gode til at markere tæt, og hvis man godt kan lide at markere tæt (tight mark), hvorfor så ikke også bare dække man-man, istedet for at stå i en zone?
Desuden ødelægger zoner også en del, for hvis nu modstanderen lukker 2 mand ind i samme zone, så har man et problem lige pludselig?
Derimod, i mere balancerede taktikker eller defensive taktikker, der er det en fordel med zone opdækning, idet spillerne står mere tilbage på banen, og derfor kan de altså agere backup i hinandens zoner.

Kontra og pile har intet at gøre med hinanden i 09, da pilene bare symbolisere om du har fremad løb på ofte (pil fremad), blandet (ingen pil), sjældent (pil bagud). Pilene var, i 08, en faktor i kontra spil, da de symboliserede spillerens løbebaner, men dette er ikke længere tilfældet, så det skal du ikke høre efter Smiley

Tempo rammer man rigtigt, man siger at korte afleveringer går bedst til et langsomt tempo, og vica versa (eller hvordan det staves), med store klubber, og stjernespillere, er dette fuldkommen care.
De to ting her, kan du selv sætte op, de ret nemme at gennemskue Smiley
Det siges dog at det, på våde og dårlige baner, er nemmere at spille direkte afleveringer, fremfor korte, da korte giver mange fejl afleveringer under disse omstændigheder.
Igen, fuldkommen ligemeget hvis du en stor klub, eller bare en midterklub.
Spiller du derimod i liga lort, og er rykket op i den bedste række, så er du pludselig stor favorit til at rykke ned igen, og her kan du så tage dette råd i brug.

Der er mange hints and tips, og hvis du har brug for mere hjælp, så er du velkommen til at spørge.
Kan selv huske dengang jeg skulle sætte mig ind i det, det endte med mange timers læsning om alle former for taktikker, modstander instruktioner, team talks, sæt opsætning, spiller instruktioner, hold indstruktioner, håndtering af presse samt spillernes fortrukne træk.
Det hårdt stof at sætte sig ind i, men jeg kan fortælle dig at spillet aldrig har været sjovere.
Det sidste jeg mangler at sætte mig ind i er bare træning, også burde jeg være godt afsted Smiley
Det ligepludselig sjovere at vinde med hold, at få oprykker hold til at slå igennem og blive store europæiske udfodrerer, når man selv har gjort det hele, fremfor at prøve taktikker over nettet, eller starte en sæson om 100 gange - indtil man rammer den rigtige taktik Smiley
Så hvis jeg kan hjælpe dig, med at få det mere ud af spillet, så står jeg med glæde til rådighed.

Held og lykke Smiley

bjerregaard
Ynglingespiller

« Svar #6: 02 Dec 2008, 22:28 »

Det der står herinde kan jeg da klart bruge Opstemt

malliNG
Juniorspiller
**

« Svar #7: 02 Dec 2008, 22:39 »

hehe, super Smiley
Der er masser af andre valgmuligheder, men hvis 'vi', som uvidende "hjælpere", skal give en hånd med, har vi brug for at vide noget om hvilken formation du har tænkt dig at spille med, og noget omkring kvaliteten af holdet Smiley

RiotAct
Ynglingespiller

« Svar #8: 03 Dec 2008, 18:53 »

Tusind tak malliNG!  Wink
Kan helt klart bruge dine råd..

Leder ikke kun efter en taktik det hold jeg spiller med lige p.t, men mere en generel taktik-guide der går i dybden og evt. har skabeloner til taktikker både til lorte hold, midterhold go stjernehold!

Et hurtigt spørgsmål i forhold til RoO (Rule of One) og RoT (Rule of Two) som du nævner.
Har læst lidt om det i guiden herinde, som jeg ser det handler det om dine individuelle spilleres mentalitet. Hvis man sætter hver enkel spillers mentalitet, hvad skal holdmentaliteten så sættes som? - neutral?
« Seneste Redigering: 03 Dec 2008, 19:24 af RiotAct » Logged

malliNG
Juniorspiller
**

« Svar #9: 03 Dec 2008, 22:36 »

Tusind tak malliNG!  Wink
Kan helt klart bruge dine råd..

Leder ikke kun efter en taktik det hold jeg spiller med lige p.t, men mere en generel taktik-guide der går i dybden og evt. har skabeloner til taktikker både til lorte hold, midterhold go stjernehold!

Et hurtigt spørgsmål i forhold til RoO (Rule of One) og RoT (Rule of Two) som du nævner.
Har læst lidt om det i guiden herinde, som jeg ser det handler det om dine individuelle spilleres mentalitet. Hvis man sætter hver enkel spillers mentalitet, hvad skal holdmentaliteten så sættes som? - neutral?

Da jeg har haft lidt problemer med at få 09 til at køre, er det begrænset hvor meget jeg har spillet det, og derfor også hvor meget jeg er sat ind i taktikker.
I 08 sagde man gerne, I en std. flad 442 taktik, at hold mentaliteten skulle følge den defensive MC, altså MCd.
Dvs. I de 3 oplagte taktikker, defensiv, standard, offensiv - der ligger den på hhv. 6, 10, 14.
En std. mentalitets opstilling ligger på;
GK: 7
DC: 8
FB: 9
MCd: 10
ML/R: 11
MCa: 12
FCs: 13
I den offensive skal de så hedde;    x+4
hvor de i den defensive hedder flg.; x-4
Med henblik på RoT, der kan jeg sige, at jeg sidder med en del, der tester de forskellige teorier, og deriblandt siges det at RoT ikke længere virker optimalt, da den mere var brugt i forbindelse med løbebaner, som man ikke længere kan lave i 09, så den ville jeg ikke satse på hvis jeg var dig Smiley
Hvis du dog vil satse alligevel, så kan jeg godt finde de gamle 08 instruktioner frem, og guide dig igennem.

RiotAct
Ynglingespiller

« Svar #10: 04 Dec 2008, 19:03 »

Tak!
Mentaliteten afspejler også afleveringer? - eller hvorfor skal målmanden ha en mentalitet på 7, da min egen indskydelse fra at gi målmanden en mentalitet på 0?

Tallene afspejler ryk på mentalitets-barometret? altså en mentalitet på 14 skal man så rykke mentaliteten 14 gange frem?

malliNG
Juniorspiller
**

« Svar #11: 04 Dec 2008, 22:35 »

Tak!
Mentaliteten afspejler også afleveringer? - eller hvorfor skal målmanden ha en mentalitet på 7, da min egen indskydelse fra at gi målmanden en mentalitet på 0?

Tallene afspejler ryk på mentalitets-barometret? altså en mentalitet på 14 skal man så rykke mentaliteten 14 gange frem?

Ja, det afspejler ryk på 'barometeret'.
Nej, det afspejler ikke afleveringer, grunden til den højere mentalitet på keeperen, er at du bruger det man kalder en "sweeper keeper".
Hvis du sætter hans mentalitet på 0, så bliver afstanden mellem ham og forsvaret stor, samtidig så forbliver han, så vidt som muligt, helt inde på stregen.
Hvis mentaliteten kommer lidt op, og du også agere med at sætte close down, op, så gør det, at hvis der kommer en lang bold, så kan målmanden også komme ud og samle op.
Det gør også at han kæmper mere med i feltet, istedet for bare at stå på stregen Smiley

RiotAct
Ynglingespiller

« Svar #12: 04 Dec 2008, 23:22 »

Aha... Helt sikkert!!
Og mange tak igen for din hjælp!!

malliNG
Juniorspiller
**

« Svar #13: 04 Dec 2008, 23:34 »

Det helt iorden Smiley
Håber du får samlet dig en god taktik, på et tidspunkt.
Der er jo masser af arbejde i det Smiley

micki82
Ynglingespiller

« Svar #14: 06 Dec 2008, 11:07 »

de der mentalitet point i skriver hvad går det udpå eller misforstår jeg noget er ikke helt med nemlig:)

Sider: [1] 2 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010