home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 22:56:21 szukizek Blogkonkur... 16# Hjertet banker kun...
I går kl. 21:04:37 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
14 Jun 2024, 20:45 Broen13 Blogkonkur... [33] Journeyman - Syv ...
14 Jun 2024, 20:44 Broen13 Blogkonkur... #22 - Danish Viking Wa...
14 Jun 2024, 13:42 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
31 Maj 2024, 17:14 cartoon Klubsøgnin... Manchester United
19 Maj 2024, 05:48 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
Antal Registrerede Brugere: 23334
  1 Bruger, 731 Gæster Online.

Indlæg: 1132851 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: MrThes
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Tronfølgeloven
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Skal tronfølgeloven ændres
Ja det er da klart den skal - vi er jo i 2008
Ander det ikke - burde vi ikke afskaffe kongehuset???
Nej selvfølgelig skal den ikke ændres - den fungere jo godt som den gør nu og vil man ikke hellere have en Konge end en dronning?

Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Tronfølgeloven  (Læst 2629 gange)
DaKing
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Tronfølgeloven
« : 06 Okt 2008, 12:08 »

Er det bare mig - eller hvad siger i -er det ikke skønnest med en Konge eller er jeg gammeldags?

"Danskerne skal til folkeafstemning om en ændring af tronfølgeloven til næste år.

Afstemningen skal finde sted sam­tidig med valget til Europaparlamentet den 7. juni næste år.

Det oplyser statsminister Anders Fogh Rasmussen i dag.

Ændringen af tronfølgerloven skal sikre, at tronen i fremtiden overgår til den afdøde regents førstefødte uanset køn."
Logged


JKJ
Gæst
 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #1: 06 Okt 2008, 12:21 »

Helt enig...
Nogen vil måske sige at de koster en formue, men når man tænker på hvor meget reklame de giver til Danmark når de er ude i verden - enten officielt eller uofficielt - så tror jeg faktisk de penge er givet rigtig godt ud...

Deusden kan det vel også give de fleste kuldegysninger at landet skal ud i et præsident valg alé det USA feks er ude i pt...

Så sålang tid de gør som de gør pt så  ser jeg absolut ingen grund til at skifte kongehuset ud med en præsident...
Logged

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #2: 06 Okt 2008, 12:24 »

Interessant at 4 ud af 6 har stemt på sidste valgmulighed. I den forbindelse vil jeg gerne efterlyse nogle argumenter (ikke mindst fra trådstarteren selv) for hvorfor der skal gøres forskel på kønnene i forhold til hvem der skal være regent? Og argumenter som "det er federe at have en konge end en dronning" kan jeg ikke rigtig bruge til noget.

Jeg har naturligvis stemt på at den bør ændres, da det er kønsdiskriminering af åbenlyse årsager - og om det er en dronning eller en konge der fungerer som vores ansigt udadtil kan da være flintrende ligegyldigt. Der er vel ikke mange der kan brokke sig over Dronning Margrethe, og hellere ville have haft Grev Ingolf som konge - hvilket havde været tilfældet hvis ikke tronfølgeloven havde været ændret sidst?
« Seneste Redigering: 06 Okt 2008, 12:27 af g00n » Logged



g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #3: 06 Okt 2008, 12:26 »

JKJ:

Du svarer på en problemstilling som ikke er blevet fremlagt i dette indlæg. Ændringen er tronfølgeloven som er på tale har ikke noget at gøre med at beholde kongehuset eller ej, men derimod om regentens førstefødte skal være ny regent, uanset køn. Som det er nu, vil en førstefødt pige kun blive dronning, hvis ikke hun har nogen mindre brødre.
Logged



JKJ
Gæst
 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #4: 06 Okt 2008, 12:30 »

JKJ:

Du svarer på en problemstilling som ikke er blevet fremlagt i dette indlæg. Ændringen er tronfølgeloven som er på tale har ikke noget at gøre med at beholde kongehuset eller ej, men derimod om regentens førstefødte skal være ny regent, uanset køn. Som det er nu, vil en førstefødt pige kun blive dronning, hvis ikke hun har nogen mindre brødre.

Hehe så kan jeg lære at læse det hele næste gang  Peace

Men selvfølgelig skal det være den førstfødte der overtager tronen, dreng eller pige... vi lever i et moderne samfund hvor ligestilling mere eller mindre er en selvfølge...
Så hvorfor skulle det ikke være en Dronning ftrem for en Konge... Men der går jo en del år inden det kommer på tale, de næste 2 generationer er jo sikret med en Konge på tronen...
Logged

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #5: 06 Okt 2008, 16:25 »

Jeg har da selvfølgelig også stemt på option nr 1.

Selvom jeg også bedst kan lide at have en konge (det er trods alt lidt sejere end en dronning Wink), så det er klar diskriminering og vi må da i stedet blot krydse fingre for at det bliver en dreng når en regent skal have en førstefødt Wink

Jeg synes også at monarkiet gør en god figur udadtil, og det er jo ikke for sjov at vi har et af de ældste monarkier i verden. "Vi skal spare" er en latterlig grund til at skulle afskaffe monarkiet og det kan da vist kun stemme fra en venstremand Wink

Lad os beholde monarkiet og få ligestillingen med ind i tronfølgeloven Smiley
Logged

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #6: 06 Okt 2008, 16:37 »

Og nu er der 7 stemmer på valgmulighed nr. 3 - uden et eneste argument.
Logged



Pepe
Gæst
 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #7: 06 Okt 2008, 16:39 »

Har stemt på 1'eren. Alt andet er jo kønsdiskriminerende . Selvfølgelig kan en dronning repræsentere Danmark lige så godt som en konge kan.
Logged

JKJ
Gæst
 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #8: 06 Okt 2008, 16:39 »

Og nu er der 7 stemmer på valgmulighed nr. 3 - uden et eneste argument.

Jeg har så sat min stemme det forkerte sted, jeg misforstod jo lige hvad der blev snakket om  Forlegen

Men min stemme skulle bestemt havde været i nr 1 og ikke i den sidste  Peace
Logged

KarelPoborský
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #9: 06 Okt 2008, 16:54 »

Jeg ved ikke helt. Jeg vil helt klart synes at man skal give adelen "magten" igen, sådan adelen bare erstatter kongerne og droningerne Smiley Opstemt crazy

Ej, jeg synes at vi skal bevare kongehuset. Det har stor betydning udadtil, men her i landet, kører de jo rundt i det.
« Seneste Redigering: 06 Okt 2008, 17:01 af Vestjyde » Logged

Tidligere kendt under navnet "Vestjyde"
Vinder af Champions Freak 2011!

g00n
FmFreaks' Venner
*

Offline Offline


 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #10: 06 Okt 2008, 16:57 »

Hvordan vil du give adelen magten og hvorfor dog det?
Logged



Highfarm
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline

 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #11: 06 Okt 2008, 17:02 »

jeg er egentlig ligeglad med om vi har en konge eller dronning, så lang tid de bare opfører sig ordentligt og er hva jeg vil kalde gode repræsentanter for Danmark
Logged

KarelPoborský
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #12: 06 Okt 2008, 17:03 »

Hvordan vil du give adelen magten og hvorfor dog det?

Det var nu ikke alvor, hvilket jeg ikke fik vist tydeligt nok...
Men nej, man kan jo ikke give adelen magten, da der er mange i Danmark der er grever osv.
Logged

Tidligere kendt under navnet "Vestjyde"
Vinder af Champions Freak 2011!

ZhotLog
Gæst
 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #13: 06 Okt 2008, 17:03 »

Jeg håber at de fleste stemmer på sidste mulighed, som JKJs, er en fejl.. Det er imo vanvittigt at beholde en sådan lov i dagens Danmark, da en mand som sådan ikke har bedre mulighed for at promovere Danmark, hvilket må være deres primære opgave, som det er pt. Personligt er jeg flintrende ligeglad med, om der sidderer en konge eller dronning øverst i Danmarks monarki.
Noget andet er så forskellen i tilnavnet, da det vel er en smule løjerligt at kalde en regerende konges kone for dronning, men ikke at ville kalde en regerende dronnings mand for konge, men i stedet blot prins, da det jo tilsyneladende ikke burde gøre nogen forskel.
Logged

brotta
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Tronfølgeloven
« Svar #14: 06 Okt 2008, 17:12 »

jeg er tildels tilbøjelig til at stemme på 3'eren, men det er mere fordi, at jeg mener tronfølgerloven helt bør afskaffes, og så istedet skrives ind i grundloven - som alligevel trænger til en updatering. Der kan man så skrive ind at det er førstfødte barn, istedet for at henvise til tronfølgerloven.

Samtidig er det til dels en falit erklæring, at man skal finde på andre ting at stemme om, før folk gider tage sig sammen til at stemme om EU spørgsmål, men det er en helt anden sag.
Logged

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010