home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 20:40:33 oxoberyt Blogs wiki software 2024
25 Nov 2024, 10:26 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
Antal Registrerede Brugere: 23458
  0 Brugere, 640 Gæster Online.

Nyeste Bruger: oxoberyt
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Den kriminelle lavalder
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 4 Udprint
Forfatter Emne: Den kriminelle lavalder  (Læst 9385 gange)
Niko
Gæst

Den kriminelle lavalder
« : 15 Aug 2008, 15:30 »

Ja, skal den nedsættes eller hvad?

Dette bliver et helt klart ja fra min side af. Har ikke en lang forklaring og en masse argumenter, og dog. Hvis man er gammel nok til at lave kriminalitet - så er man gammel nok til at bøde for det. Sådan skal det være. Som 12-årig kan man godt få en straf, synes jeg, for mange 12-årige laver ballade. Jeg kender mange, der virkelig har lavet mange kriminelle ting - og ja, de er 1994'ere, og de sidste 2 år har de hvert fald lavet en masse ballade rundt i Horsens.

Hvad synes du om den kriminelle lavalder i Danmark, skal den nedsættes eller ej, hvorfor, hvorfor ikke?

fc-hansen
Manager

Sv: Den kriminelle lavalder
« Svar #1: 15 Aug 2008, 15:32 »

Jeg vil give dig ret. Er du gammel nok til at lave kriminalitet er du også gammel nok til at bøde for det Smiley så et ja herfra Wink

Citat af Wayne Rooney: " Jeg kan fylde ronaldos hul"

hay que joder?

Yoggidk
Gæst

« Svar #2: 15 Aug 2008, 15:32 »

Den skal efter min mening ikke nedsættes, små børn på 12 år kan ikke håndtere at blive smidt bag tremmer, ret enkelt.

g00n
FmFreaks' Venner
*

« Svar #3: 15 Aug 2008, 15:33 »

Jeg synes HELT KLART at den kriminelle lavalder burde nedsættes. Hvor langt ned er måske en anden diskussion, men jeg er ikke i tvivl om at fx 13-årige udmærket er klar over hvad de går rundt og laver, og hvilke konsekvenser det har. Det kan naturligvis også diskuteres hvordan de skal kunne straffes, da det nok ikke er optimalt fx at smide en 13-årig i fængsel med hvem som helst.

Uden at komme ind på en længere forklaring, er det altså et klart ja fra mig.

fc-hansen
Manager

« Svar #4: 15 Aug 2008, 15:34 »

Den skal efter min mening ikke nedsættes, små børn på 12 år kan ikke håndtere at blive smidt bag tremmer, ret enkelt.
Nej kan du have ret i, men så kan de jo bare lade være med at gå rundt og lave alt det lort der Smiley

Citat af Wayne Rooney: " Jeg kan fylde ronaldos hul"

hay que joder?

Tavares
Manager

« Svar #5: 15 Aug 2008, 15:35 »

For mig er det et klart ja. Er selv 12 år, og har før været ude i noget lort. Og det fik mig på andre tanker, at jeg blev smidt på et børnehjem. Så tror det er vejen frem. Smiley

Bruno Caboclo. Siger det bare.

The Red
Landsholdsspiller

« Svar #6: 15 Aug 2008, 15:35 »

Jeg er dybt uenig med dig der! At den kriminelle lavalder er 15år, er i mine øjne perfekt. Mange børn under 15, er alt for nemme at påvirke og få til at gøre ting man faktisk ikke vil. Til gengæld, når man er omkring de 15, er man så langt i sin modningsprocess, at de fleste tænker selv og har fået nok erfaring til at sige "Nej" til ting de ikke finder rigtigt. Dermed også sagt, at de fleste når de bliver 15 og så sagtens kan se at det de gør er forkert, hvis man gør noget forkert. Håber det giver nok mening til at I kan se hvad jeg mener.

AaB - Liverpool

Følg min blog i blogkonkurrencen
Pride & Passion

Dimma
Landsholdsspiller

« Svar #7: 15 Aug 2008, 15:37 »

Synes den skal sættes ned. Også bare for at skræmme dem, fordi jeg tror sgu der er mange som går rundt og laver småkriminalitet, med loven i baghovedet om at der kan sgu ikke ske dem det helt vilde.

Derfor tror jeg det ville være godt for unge, hvis den blev sat ned, så de ivhertfald vidste at det vil få konsekvenser for dem. Evt. at blive taget med af politiet med på stationen, hvor barnet skal have lov til at stortude på bagsædet af bilen, mens han bliver kørt på stationen, hvor han kan få lov til at overnatte i detention  Tunge

Bare for at gøre dem forskrækkede  crazy

Ej, der er sgu nok en bedre løsning på det, men hvis den blev sat ned tror jeg det ville mindske kriminaliteten af unge, da de nok gør det fordi de ved der ikke kan ske det vilde. Samtidig tror jeg også det kunne være godt med en skrækeffekt på de unge, fordi de er altså ikke så hårde, som de måske går rundt og spiller.

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

« Svar #8: 15 Aug 2008, 15:38 »

Ja, den kriminelle lavalder skal sættes ned. Der er jo tit og ofte 13-14 årige der laver hærværk, stjæler biler, laver indbrud osv. Så ryger de ind på en "ungdomsinstitution" i 14 dage, og så er de ude og lave ballade igen. Det hjælper jo ikke noget! De skal selvfølgelig ikke ind og ruske tremmer med Lundin, men de skal da i et ungdomsfængsel i længere tid, så de kan lære at de er nogle idioter der skal til at ta' sig sammen! Som flere andre siger - Hvis de kan lære at lave ballade og skide på andre folks liv/ting, så kan de også lære at tage en ordentlig straf for deres handlinger!

PS: HVOR ER FORÆLDRENE?!

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

andersvilster
Gæst

« Svar #9: 15 Aug 2008, 15:38 »

ja, men måske skulle man tage en gammel skole eller sådan gammelt snask og bruge det som fængsel for børn under 15

Niko
Gæst

« Svar #10: 15 Aug 2008, 15:42 »

Bag tremmer og bag tremmer. Altså et fængsel er jo egentlig ikke bag tremmer som sådan, forholdene i de fleste danske fængsler ser jeg som yderst gode. Børn skal heller ikke fængsles sammen med fuldvoksne mænd og sådan, det ville ikke fungere. Men man kunne i en by, Købehavn eksempelvis, lave et ungdomsfængsel af en art. Dette sted bliver man så sendt hen, ikke i flere år, men i et par måneder (en uge eller to vil de fleste anse som ferie). Folk skal så blive 'opdraget' på.

Jeg er dybt uenig med dig der! At den kriminelle lavalder er 15år, er i mine øjne perfekt. Mange børn under 15, er alt for nemme at påvirke og få til at gøre ting man faktisk ikke vil. Til gengæld, når man er omkring de 15, er man så langt i sin modningsprocess, at de fleste tænker selv og har fået nok erfaring til at sige "Nej" til ting de ikke finder rigtigt. Dermed også sagt, at de fleste når de bliver 15 og så sagtens kan se at det de gør er forkert, hvis man gør noget forkert. Håber det giver nok mening til at I kan se hvad jeg mener.

De fleste som laver noget lort - ved godt selv at de laver noget lort. Måske bliver man lettere påvirket, men dem som får personen til det, er vel lorten. Det gør dog ikke at de bliver straffet, som sådan, men man burde have det forfærdeligt med det. Hvis en ven, kommer væk fra en, pga. en selv. Sådan vil jeg hvert fald have det, også dengang jeg var 12 år gammel.

12-årige kan lave lige så meget ballade som dem på 20. Hørte engang et interview med en indbrudstyv, han startede med at lave indbrud da han var 12 år gammel. Så tog han af sted med nogen andre og røvede. Skal man så ikke i fængsel?

NicolaiMadrid
Juniorspiller
**

« Svar #11: 15 Aug 2008, 15:43 »

Tror det ville have en ganske positiv effekt. Man hører jo rundt omkring, at folk siger, at "amen jeg er under den kriminelle lavalder, så jeg kan tillade mig lidt af hvert", og når de så samtidig har passeret grænsen, så siger de "puha, nu skal jeg passe på, nu kan jeg virkelig komme i problemer".

Så min konklussion må være, at når man runder alderen hvor man kan blive straffet hårdt, ja så sætter det en ganske effektiv stopper for de fleste ballademageres aktiviteter.

Madrid - 08/09

Hawkins
FmFreaks' Venner
*

« Svar #12: 15 Aug 2008, 15:43 »

Ja de lader sig påvirke, men er det en undskyldning at de ikke at lært at sige "nej"? Hvis de står og smadrer et busskur med et baseballbat, er det så fint nok at sige "de andre gjorde det, og så gjorde jeg det også", og så slippe med en bøde på 200kr? Som der bliver pointeret, så er det en glimrende skræmmeeffekt at de ved at det virkelig giver ballade at blive taget i det. Nu slipper du ikke bare med at blive kørt hjem til dine forældre, men derimod skal du til at tage ansvar for dine handlinger. Det kan godt ske at man er nem at påvirke som 13-14 årig, men det er jo netop derfor at straffen skal være der! Så kan de nemlig tænke en ekstra gang over det før de begynder på balladen. Jeg hører til at børn der har lavet ballade har sagt at det var fordi at de alligevel ikke kan straffes for det - Så lad os da få ændret på den tendens.

Citat af: g00n
Jeg holder aldrig op med at undres over folk, som tror at et internetforum på nogen måde er et demokrati, at man har ytringsfrihed, eller at det kan fungere som en retssal i praksis.

ManUtd83
Manager

« Svar #13: 15 Aug 2008, 15:47 »

Den kriminelle lavalder skal ikke nedsættes, og det bliver den heller ikke føler jeg mig sikker på.

15 er meget passende. Små børn på 12-13-14 år kan presses ind i hvad som helst, og det ville være åndsvagt hvis de kunne blive straffet for det med fængsel eller lignende.
En tur i brummen eller bare en plet på straffeattesten er noget der følger en resten af livet, og det kan ikke passe at unge danskere skal kunne få ødelagt deres fremtid i en del af deres liv, hvor de er så let påvirkelige.

Så vidt jeg ved fungerer det fint med børnehjem, psykolog-hjælp eller plejefamilier for de børn, som har dummet sig eller hvis forældre ikke kan håndtere dem - sådan skal det forblive.

Dimma
Landsholdsspiller

« Svar #14: 15 Aug 2008, 15:52 »

Den kriminelle lavalder skal ikke nedsættes, og det bliver den heller ikke føler jeg mig sikker på.

15 er meget passende. Små børn på 12-13-14 år kan presses ind i hvad som helst, og det ville være åndsvagt hvis de kunne blive straffet for det med fængsel eller lignende.
En tur i brummen eller bare en plet på straffeattesten er noget der følger en resten af livet, og det kan ikke passe at unge danskere skal kunne få ødelagt deres fremtid i en del af deres liv, hvor de er så let påvirkelige.

Så vidt jeg ved fungerer det fint med børnehjem, psykolog-hjælp eller plejefamilier for de børn, som har dummet sig eller hvis forældre ikke kan håndtere dem - sådan skal det forblive.

Nej, jeg ser altså den antagelse som en smule forkert. Man kan sige nej, hvis man føler et gruppepres for at lave noget ulovligt, har jeg ikke andet end at sige det var utrolig dumt, og at man må tage straffen for det. Man kan snakke om at man kan blive presset til det når man bliver ældre, og hvis man har roddet sig ud i noget mere hård kriminalitet, hvor man skal gøre det, ellers vanker der eller lign.

Men i den alder, der er det kun for at være med i gruppen. Tror desuden heller ikke at vi vil se at børnene bliver presset ud i sådanne nogen ting så hyppigt, hvis den kriminelle lavalder blev sat ned, da de ved at de har konsekvenser. Tror så også at den pressede ville have nemmere ved at bakke ud, hvis personen altså kan tænke. Ellers er han vel fortabt for længest?

Sider: [1] 2 3 4 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010