home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Jun 2025, 11:31 NAsMaR Blogs Minimalistic 2020
11 Jun 2025, 19:37 Broen13 Blogs Indsæt Titel
04 Jun 2025, 18:56 simka Omklædning... Sommer opdatering
03 Jun 2025, 21:57 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
15 Maj 2025, 21:08 szukizek Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2025 ...
09 Apr 2025, 19:48 andersnomanni Blogs SAF Challenge
04 Apr 2025, 14:43 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
Antal Registrerede Brugere: 23581
  1 Bruger, 609 Gæster Online.

Nyeste Bruger: diannawiggins
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Kategori: Nostalgi
| | |-+  Undgå en scoring
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Undgå en scoring  (Læst 4887 gange)
vondracek
Gæst

Undgå en scoring
« : 31 Maj 2008, 13:03 »

Undgå en scoring
.. i kampens døende minutter

I kender det alle sammen godt. Man har uden tvivl været bedre end sin modstander i hele kampens forløb, man føre med ét mål, og man skal simpelthen bare bruge alle tre point. Der restere femten minutter, og ens modstander begynder pludselig at skifte til en angribende 4-2-4. Man begynder desperat at rode med indstillingerne i håb om at man kan forsvare den ene måls føring, men ofte har man ingen anelse om, hvordan man kan undgå en scoring af modstanderen.

Dette er ofte et stort problem for mange managers, og jeg må ærlig talt indrømme, at det ofte også gik mig på, indtil jeg selv læste et par artikler og blev den del klogere. Nu er det så tid til at give Jer en masse inspiration, og denne taktik går simpelt ud på, at skabe en taktik til ovenstående situation, som både er defensiv, men også skaber en del chancer. Det skal også lige siges, at dette ikke er en taktik man skal benytte sig af i samtlige minutter af en kamp og forvente sig en sejr, men en taktik med specielle indstiller man benytter sig af i de sidste 10-15 minutter. Der vil ikke blive mulighed for at downloade en lignende taktik i denne tråd, men I vil kunne samle de mest nødvendige information.

Først og fremmest, så skal mentaliteten en del ned på dine spillere. Reglen siger, at hvis man benytter sig af Rule of One, så skal man bruge det mest defensive mentalitetssæt, hvilket er fra første hak og op til sjette hak. Hvis vi tager udgangspunkt i en 4-4-2, så burde det mentaliteten på dine spillere se således ud, når du engang er færdig:

Center forsvar: 1

Backs: 2

Central defensiv midtbane: 3

Fløje: 4

Central offensiv midtbane: 5

Angribere: 6

Hvis du ikke benytter dig af Rule of One, så vil det være lettest for dig at kigge på hvor offensive/defensive dine spillere er. Hvis din offensive midtbane er offensiv orienteret, så giv ham blot en par hakker ned, så han bliver mere defensiv orienteret. Husk nu, at dette skal du gøre ved samtlige spillerindstillinge r.
Det er selvfølgelig ikke kun spillernes mentalitet der skal justeres, men også dine holdinstruktioner, og her ved du nok godt hvad der skal sættes fokus på, men jeg vil kort gennemgå det:

Defensiv linie: En 6-8 stykker vil være fornuftigt

Tidsspil: Det siger lidt af sig selv – Helt op på 20 med tidsspil

Markering: Her vil vi have at spillerne skal benytte sig af mandsopdækning

Bredde: Skal være så smal, som muligt og derfor meget tæt på 1

Kontraangreb skal der i øvrig også sættes hak i. Din modstander vil stille med fire angriber, og de resterende spillere vil næsten alle løbe med bolden, hvilket går det muligt for dig, at slå et hurtigt angreb i gang, hvis bolden bliver tabt. Du spiller nemlig mand mod mand, og med et par fornuftige defensive spillere, så er det slet ikke umuligt at dette vil ske.
Inden vi afslutter, så skal dine spillere også have sat nogle indstillinger, og her er det vigtig at dine backs sjældent løber med frem – Derfor skal du sætte deres 'Ryk fremad' til sjældent. Din defensiv midtbane skal ikke jagte modstanderen på hele banen, så derfor skal 'Skærm af' være på 'Egen banehavldel' – Omtrent lige i midten.

Til sidst vil jeg afslutte med mit bud på holdindstillingerne til en 'Shut up shop' taktik, hvilket det så fint hedder på engelsk, som kan ses her.
« Seneste Redigering: 01 Jun 2008, 21:36 af vondracek » Logged

stimo92
Gæst

Sv: Undgå en scoring
« Svar #1: 31 Maj 2008, 13:11 »

lyder som en god taktik, skal da helt sikkert prøves.

Niko
Gæst

« Svar #2: 31 Maj 2008, 13:15 »

Hvorfor bruger man ikke bare den lette og ændre lidt i sin taktik under hele kampen?

Det er meget lettere, og mindst ligeså sikkert - hvis ikke mere.

vondracek
Gæst

« Svar #3: 31 Maj 2008, 13:17 »

Hvorfor bruger man ikke bare den lette og ændre lidt i sin taktik under hele kampen?

Det er meget lettere, og mindst ligeså sikkert - hvis ikke mere.

Det er da meget lettere, at lave én SUS taktik, hvorefter man skifter til den, istedet for at justere sin indstillinger.

Andz3
Lilleputspiller
*

« Svar #4: 31 Maj 2008, 13:17 »

Kender godt til den, har brugt den op til flere gange.
og har givet bonus for mig også Smiley
så den er sku udmærket,

Engang United - altid United!

vondracek
Gæst

« Svar #5: 31 Maj 2008, 13:20 »

Kender godt til den, har brugt den op til flere gange.
og har givet bonus for mig også Smiley
så den er sku udmærket,

Nu kan en SUS taktik jo laves på flere forskellige måder, og indstillingerne er op til en selv - afhængig af hvad man har erfaringer med etc. etc.. Men ja, de minder til dels meget om hinanden, dog er det ikke en og samme taktik alle bruger, men yderst effektive er de :-)
« Seneste Redigering: 31 Maj 2008, 13:22 af vondracek » Logged

Krellz
Landsholdsspiller

« Svar #6: 31 Maj 2008, 13:24 »

Tak for rådet ;-)

jimmi90
Førsteholdsspiller

« Svar #7: 31 Maj 2008, 13:36 »

lyder godt vil prøve det af Opstemt

Brøndby
Real Madrid
Liverpool

vondracek
Gæst

« Svar #8: 31 Maj 2008, 14:20 »

Det var da så lidt, Krellz.

Og jimmi90, husk nu på, at lignende taktikker først skal benyttes i slutningen af en kamp, og ikke i samtlige minutter :-)

Rossonero
Gæst

« Svar #9: 31 Maj 2008, 14:23 »

Glimrende.

Super med en masse små råd til taktiske justeringer og der er vel efterhånden landet et par stykker. Når du engang har været igennem serien, så kunne det være en idé, at samle trådene i én overordnet tråd, hvor du linker til de forskellige.

Igen, godt arbejde. Smiley

vondracek
Gæst

« Svar #10: 31 Maj 2008, 14:36 »

Mange tak, Rosso.

Jeg vil da bestemt tage dit råd til overvejelse, da det lyder som en god idé. Først skal jeg dog fuldende et par andre ting jeg har i hovedet, og som der også kan være meget relevante i sammenhæng med de taktiske aspekter i spillet :-)

Krellz
Landsholdsspiller

« Svar #11: 01 Jun 2008, 21:23 »

Så vil jeg da lige sige tak igen, du er skyld i jeg kunne holde 10 minutter mod FCK med en 4-3 føring Wink!

Mernild
Landsholdsspiller

« Svar #12: 01 Jun 2008, 21:35 »

Ikke dårligt Vondracek.
Dejligt med nogle taktiske overvejelser her på siden. Det er der for lidt af.

Men tak for det Wink

vondracek
Gæst

« Svar #13: 01 Jun 2008, 21:43 »

Så vil jeg da lige sige tak igen, du er skyld i jeg kunne holde 10 minutter mod FCK med en 4-3 føring Wink!

Det lyder rigtig godt. Hvordan oplevede du de døende minutter? Fik du chancer, selvom de defensive indtillinger?

Ikke dårligt Vondracek.
Dejligt med nogle taktiske overvejelser her på siden. Det er der for lidt af.

Men tak for det Wink

Jeg arbejder også på fuld tryk for at komme med flere tiltag, så inden længe burde der være nok af det :-)
- Og mange tak skal du have, Mernild. Jeg er glad for at det kan bruges.
« Seneste Redigering: 01 Jun 2008, 21:45 af vondracek » Logged

DNE
Landsholdsspiller

« Svar #14: 01 Jun 2008, 22:24 »

Jeg gør faktisk noget nær det totalt modsatte, når jeg skal forsvare min føring mod et ultraoffensivt hold i de døende minutter. Jeg spiller efter 2-6-2 teorien, og i stedet for at trække mig tilbage, når modstanderen skubber alt frem, så kører jeg holdmentaliteten (hvilket også vil sige alle spillere undtagen de to centerforsvarere og de to angribere) langt op, flytter den defensive linie frem og spiller på offside fælden. hvor langt frem den defensive linie bliver rykket frem, kommer an på, om modstanderen har en hurtig angriber med høj off the ball rating, har de det, bliver den ikke rykket alt for langt frem, med mindre selvfølgelig jeg har en endnu hurtige forsvarsspiller. Offside fælden bliver i øvrigt først aktiveret, når indstillingen for den defensive linie begynder at nærme sig push forward. Timewasting bliver nogle gange rykket lidt i vejret, men stort set aldrig over midten, der er jo ingen grund til at tøve så meget med bolden, når de fleste af modstanderens spillere render rundt nede på min egen banehalvdel  Wink

Det har virket fantastisk for mig, dels får jeg ofte udbygget min føring, fordi jeg spiller meget offensivt, og dels løber modstanderen meget ofte i offside, når de forsøger på noget. Men det er selvfølgelig klart, at der er en vis risiko forbundet ved at spille på denne måde, da det naturligvis kan ske, at en hurtig angriber slipper igennem, og så kan han selvfølgelig komme til at stå alene med målmanden, men det er yderst sjældent, at jeg har oplevet dette, og foretrækker den risiko, frem for at have modstanderen hængende med bolden lige udenfor feltet, i de sidste 10 minutter af kampen  Smiley

Men hvilken metode der er bedst, kommer nok an på, hvordan grundtaktikken er bygget op (det siger sig selv, at den offensive metode måske ikke er optimal, hvis man spiller med et 5-mands forsvar, eller i det hele taget spiller med et meget defensivt udgangspunkt, mens den defensive tilgang måske ikke er den optimale, hvis man har meget offensive backs, eller i det hele taget mange offensive spillere på banen. Generelt set, så tror jeg faktisk, at taktikker, der er bygget op omkring RoO princippet gør sig bedst med den defensive tilgang til at forsvare føringen, da hele princippet i denne måde at opbygge en taktik på, er at kæde alle kæderne sammen. Mens en taktik bygget op efter 2-6-2 princippet måske er bedre egnet til den offensive tilgang til at "forsvare" en føring, da spillerne her ikke har individuelle instruktioner, der beordrer dem tilbage på banen, men derimod kører på team ordrer, som i højere grad fokuserer på hvordan de skal spille bolden. Og at stå og spille bolden baglæns i egne rækker, mens modstanderen kommer tromlende med 110km/t, er ikke optimalt i min optik, den skal frem til et sted på banen, hvor der ikke er den store risiko ved at miste bolden.

Sider: [1] 2 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010