Velkommen
Gæst
SENEST AKTIVE EMNER
Dato
Forfatter
Forum
Emne
17 Jun 2025, 11:31
NAsMaR
Blogs
Minimalistic 2020
11 Jun 2025, 19:37
Broen13
Blogs
Indsæt Titel
04 Jun 2025, 18:56
simka
Omklædning...
Sommer opdatering
03 Jun 2025, 21:57
NAsMaR
Blogs
Lutz Pfannenstiel FM22...
15 Maj 2025, 21:08
szukizek
Blogkonkur...
Blogkonkurrencen 2025 ...
09 Apr 2025, 19:48
andersnomanni
Blogs
SAF Challenge
04 Apr 2025, 14:43
valverde4ever
Pro Cyclin...
Cycling Career - Kan d...
Antal Registrerede Brugere:
23580
0 Brugere, 616 Gæster Online.
Nyeste Bruger:
susankeaton
FORUM
FmFreaks Forside
Forum: Andre Managerspil
Kategori: Nostalgi
Taktisk genialitet!
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider:
[
1
]
2
3
Forfatter
Emne: Taktisk genialitet! (Læst 7136 gange)
7kfum
Gæst
Taktisk genialitet!
«
:
20 Apr 2008, 15:20 »
Eftersom at "taktik snak" har udviklet sig til et forum, som er uegnet for seriøse debatter om en af herlighederne ved FM, taktik. Derfor er denne tråd oprettet. Den er til for seriøse taktiske debatter om alt fra KISS til Ro1. Alle useriøse indlæg frabedes, og denne tråd skal ses som en opfordring til at frembringe de bedste debatevner, man har.
molle
Landsholdsspiller
Sv: Taktisk genialitet!
«
Svar #1:
23 Apr 2008, 19:06 »
Hvad er KISS og Ro1?
7kfum
Gæst
«
Svar #2:
23 Apr 2008, 19:15 »
Citat af: molle 23 Apr 2008, 19:06
Hvad er KISS og Ro1?
Det er to forskellige måde at gå til den taktiske del af FM på.
KISS står for Keep It Simple Stupid, og går ligesom navnet fortæller ind for en meget simpel taktik, i nogle tilfælde helt uden at ændre på noget.
RoO eller Ro1 står for Rule of One, og er en måde at sætte mentalitetsindstill
ingerne på. Den går ind for at man går et mentalitetspoint frem per position. Dette kan sikre et meget stabilt mellemrum mellem kæderne.
molle
Landsholdsspiller
«
Svar #3:
23 Apr 2008, 19:16 »
Citat af: -Sommer- 23 Apr 2008, 19:15
Det er to forskellige måde at gå til den taktiske del af FM på.
KISS står for Keep It Simple Stupid, og går ligesom navnet fortæller ind for en meget simpel taktik, i nogle tilfælde helt uden at ændre på noget.
RoO eller Ro1 står for Rule of One, og er en måde at sætte mentalitetsindstill
ingerne på. Den går ind for at man går et mentalitetspoint frem per position. Dette kan sikre et meget stabilt mellemrum mellem kæderne.
ahh ok.
vevest7
Reserveholdsspiller
«
Svar #4:
23 Apr 2008, 19:22 »
Jeg har bygget mit system op på meget forskellige måder op gennem tiden. Jeg har ikke tænkt på hverken KISS eller Ro1, men må indrømme at jeg i lang tid var langt fra positiv over den ide om, at man har personlige indstillinger på hver af sine spillere...ændrede som regel små ting...
Men nu har jeg bygget en ny taktik med mit Havant & Waterlooville (5.sæson nu) og spiller i Championship i England. Her troede jeg, (efter 3 oprykninger i træk.) at jeg ville få det svært mod de helt store klubber. Det havde jeg også i starten af sæsonen, hvilket førte mig til ændringen af systemet...og siden da har jeg bevæget mig op og spiller nu, efter en længere tilvænningsperiode, virkelig effektiv fodbold. Mangler dog stadig nogle defensive ting, men en 8.plads må være ok. Jeg er samtidig i FA-cup semifinalen, efter at have slået både Chelsea og Portsmouth og Colchester (PL-klub) ud. Jeg har desuden lige vundet 6-1 over Wigan...
flere forskellige elementer har jeg været imponeret over i mine taktiske overvejelser i forenelse med Ro1. De centrale midtbanespillere laver en del assists, og modsat mine tidligere taktikker, så har begge mine angribere været lige farlige oppe foran!
Kan klart anbefale det
7kfum
Gæst
«
Svar #5:
23 Apr 2008, 19:30 »
Citat af: vevest7 23 Apr 2008, 19:22
Jeg har bygget mit system op på meget forskellige måder op gennem tiden. Jeg har ikke tænkt på hverken KISS eller Ro1, men må indrømme at jeg i lang tid var langt fra positiv over den ide om, at man har personlige indstillinger på hver af sine spillere...ændrede som regel små ting...
Men nu har jeg bygget en ny taktik med mit Havant & Waterlooville (5.sæson nu) og spiller i Championship i England. Her troede jeg, (efter 3 oprykninger i træk.) at jeg ville få det svært mod de helt store klubber. Det havde jeg også i starten af sæsonen, hvilket førte mig til ændringen af systemet...og siden da har jeg bevæget mig op og spiller nu, efter en længere tilvænningsperiode, virkelig effektiv fodbold. Mangler dog stadig nogle defensive ting, men en 8.plads må være ok. Jeg er samtidig i FA-cup semifinalen, efter at have slået både Chelsea og Portsmouth og Colchester (PL-klub) ud. Jeg har desuden lige vundet 6-1 over Wigan...
flere forskellige elementer har jeg været imponeret over i mine taktiske overvejelser i forenelse med Ro1. De centrale midtbanespillere laver en del assists, og modsat mine tidligere taktikker, så har begge mine angribere været lige farlige oppe foran!
Kan klart anbefale det
Lækkert indlæg!
Jeg har selv endnu ikke fået RoO til at virke, så det er dejligt at se en der har. (En af de mange)
Hvordan har du fået skabt succes uden personlige indstillinger? For mig at se er de personlige indstillinger kilden til at få ens taktik til at virke. Men man kan dog let overdrive de personlige indstillinger, og dermed vil taktikken ikke køre i samspil. Og det er måske det jeg selv gør forkert.
Hvad med jer andre, hvad er jeres erfaringer med personlige indstillinger?
Zulue
Manager
«
Svar #6:
23 Apr 2008, 19:33 »
Jeg har aldrig rigtigt haft succes med spillerindstillinge
r, men jeg har altid haft (nogen) succes med meget få spillerindstillinge
r - så overlod jeg resten til mine holdindstillinger.
Det har lykkedes i nogen grad, men det bliver aldrig til en perfekt taktik, som virker med alle hold (Jo - det er der nogle, der gør.)
Suicide
Landsholdsspiller
«
Svar #7:
23 Apr 2008, 19:43 »
Citat af: Zulue 23 Apr 2008, 19:33
Jeg har aldrig rigtigt haft succes med spillerindstillinge
r, men jeg har altid haft (nogen) succes med meget få spillerindstillinge
r - så overlod jeg resten til mine holdindstillinger.
Det har lykkedes i nogen grad, men det bliver aldrig til en perfekt taktik, som virker med alle hold (Jo - det er der nogle, der gør.)
Det tror jeg ikke på at der er en taktik der gør! Du er ALTID nødt til at tilpasse til dine spillere, det hjælper jo ikke at dine kanter har løb med bold ofte, hvis de kun har 6 i dribling!
Men jeg tror også på at man kan få en 4-4-2 til at virke med alle hold, hvis man indstiller rigtigt, og det er jo der det svære ligger.
Pt. kører jeg selv med en blanding af Ro1 og Ro2, og det fungere heller ikke optimalt, men nu er jeg igang med at få lidt hjælp af en af vores andre super crew medlemmer, og så må vi se, om han kan hjælpe med at få det hele til at falde i hak. Jeg syntes selv at jeg havde lavet noget der var godt, men tror måske at man kan komme til at stirre sig blind på sine egne taktikker, og måske endda nogen gange komme til at kører i samme dur, når man laver en ny taktik.
Derefter mener jeg også, nu, at det er en god idé at have minimun to taktikker til start på sæsonnen, som man forsøger at spille ind, evt. en hjemme og en udebane taktik, og hvis man halvvejs igennem sæsonnen kan se at det kører godt på hjemmebane, men så snart man skifter til udebane taktikken falder det hele fra hinanden, kan man jo forsøge sig med hjemmebane taktikken ude, og håbe på at modstanderne ikke når at "læse" taktikken inden sæsonen er omme.
Op til næste sæson kan man jo så fokusere mere på en udebane taktik, men man skal stadig huske at få kørt nye spillere ind i hjemmebane taktikken.
Sådan gøres en entré i crewet!!
Citat af: Nekker
Jeg kan da godt komme forbi og lege stripper
vevest7
Reserveholdsspiller
«
Svar #8:
23 Apr 2008, 19:46 »
Citat af: -Sommer- 23 Apr 2008, 19:30
Lækkert indlæg!
Jeg har selv endnu ikke fået RoO til at virke, så det er dejligt at se en der har. (En af de mange)
Hvordan har du fået skabt succes uden personlige indstillinger? For mig at se er de personlige indstillinger kilden til at få ens taktik til at virke. Men man kan dog let overdrive de personlige indstillinger, og dermed vil taktikken ikke køre i samspil. Og det er måske det jeg selv gør forkert.
Hvad med jer andre, hvad er jeres erfaringer med personlige indstillinger?
Den måde jeg fik det gjort på var, ved at tænke over nogle af tingene. Lad os starte med nogle enkelte ting, som var det første jeg ændrede:
Closing down
- hvis man spiller lidt defensivt, så vil man gerne have sine spillere til at dække af for bolden, og ikke være for aggresive. Derfor lod jeg spillerne dække op meget sjældent. nok omkring niveau 7. Derudover skal man bide mærke i, at closing down vrider din taktik fra hinanden - særligt mod hold som spiller hurtigt, og som har gode stats i off the ball, passing osv...det gav mig mange problemer.
Midtbanespillerne
- Når man laver en standard 4-4-2, så lægger den op til, at samtlige spillere på midtbanen laver offensive raids "ofte". Dette bør maksimalt gælde for dine fløje, for hvad nu hvis f.eks der bliver slået kontra, og både dine backs og alle dine midtbanespillere er gået med frem....puha...så er der altså dømt motorvej. Mine backs går nogle gange med frem - altså mellemindstillingen
. Jeg prøver så at have en midtbanespiller som går ofte med frem (den der er mest offensiv eller bedst til at aflevere) - og den mest defensive er på normal/mixed eller hvad det hedder. Samtidig med, så kan man lave småtings ændringer i, hvor tit de skal løbe med bolden osv...
Det var sådan set det jeg gjorde med succes i Pro Vercelli som var mit første spil. Meget få indstillinger, og Distel Zola dikterede midtbanen defensivt, løb aldrig med frem, men spredte boldene ud over banen. Så skidt med hans karakterer ikke altid var gode, men han spillede godt.
Man skal også vudere, hvordan ens pile påvirker holdets "skævvridning" når modstanderen pludselig slår kontra
ManUtd83
Manager
«
Svar #9:
23 Apr 2008, 20:00 »
Jeg kører nogenlunde samme koncept med midtbanespillerne som dig. Jeg forsøger at have disse to typer i en 4-4-2:
Den angribende:
En Anderson type (for nu at tage udgangspunkt i United). Han skal være god i boldomgangen og gerne kunne drible og kunne gøre noget uventet med bolden for fødderne. Derfor høje tal i Førsteberøring, Teknik, Flair og Dribling. Derudover skal han have overblikket og evnen til at lægge en aflevering bag modstanderens bagerste kæde - derfor høje tal i Kreativitet og Afleveringer.
Gav ham ofe løb fremad og flere hak i mentalitet end den anden midtbanemand. Derudover også tit dybe afleveringer.
Den kontrollerende:
En Carrick type. Denne midtbanespiller skal holde sig mere tilbage og fungere som spilstation og oprydder. Han skal være rolig med bolden - selv under pres - og slå en god aflevering. Derfor høje tal i Førsteberøring, Rolighed, Afleveringer og Beslutninger. Derudover skal han rydde op, hvis modstanderne forsøger at slå kontra. Derfor leder jeg også efter forholdsvis høje tal i Arbejdsstyrke, Tackling og Placeringsevne.
Ham gav jeg en mere defensiv mentalitet og sjældne løb fremad. Derudover satte jeg ham til at skærme af ofte og tackle hårdt, så han hurtigt kunne bryde modstandernes kontraer. Lad naturligvis vær med at sætte ham til hårde tacklinger, hvis han ikke kan time dem ordentligt.
Håber det kunne bruges
Mernild
Landsholdsspiller
«
Svar #10:
23 Apr 2008, 20:07 »
Citat af: vevest7 23 Apr 2008, 19:46
Den måde jeg fik det gjort på var, ved at tænke over nogle af tingene. Lad os starte med nogle enkelte ting, som var det første jeg ændrede:
Closing down
- hvis man spiller lidt defensivt, så vil man gerne have sine spillere til at dække af for bolden, og ikke være for aggresive. Derfor lod jeg spillerne dække op meget sjældent. nok omkring niveau 7. Derudover skal man bide mærke i, at closing down vrider din taktik fra hinanden - særligt mod hold som spiller hurtigt, og som har gode stats i off the ball, passing osv...det gav mig mange problemer.
Midtbanespillerne
- Når man laver en standard 4-4-2, så lægger den op til, at samtlige spillere på midtbanen laver offensive raids "ofte". Dette bør maksimalt gælde for dine fløje, for hvad nu hvis f.eks der bliver slået kontra, og både dine backs og alle dine midtbanespillere er gået med frem....puha...så er der altså dømt motorvej. Mine backs går nogle gange med frem - altså mellemindstillingen
. Jeg prøver så at have en midtbanespiller som går ofte med frem (den der er mest offensiv eller bedst til at aflevere) - og den mest defensive er på normal/mixed eller hvad det hedder. Samtidig med, så kan man lave småtings ændringer i, hvor tit de skal løbe med bolden osv...
Det var sådan set det jeg gjorde med succes i Pro Vercelli som var mit første spil. Meget få indstillinger, og Distel Zola dikterede midtbanen defensivt, løb aldrig med frem, men spredte boldene ud over banen. Så skidt med hans karakterer ikke altid var gode, men han spillede godt.
Man skal også vudere, hvordan ens pile påvirker holdets "skævvridning" når modstanderen pludselig slår kontra
Du har helt ret. Man skal være meget sparsom med forward runs og pile. Hvis man er et mindre hold som du jo har været, så skal man måske endda kun have kanter på mixed og den offensive midt på mixed.
vevest7
Reserveholdsspiller
«
Svar #11:
23 Apr 2008, 20:17 »
helt enig - da jeg lå længere nede i rækkerne, og havde knapt så mange profiler - der havde jeg heller ikke så meget løb med bolden og fremad...det var meget med at spille bolden rundt...og satse på at talenterne kunne gøre noget uventet...
Mernild
Landsholdsspiller
«
Svar #12:
23 Apr 2008, 20:20 »
Citat af: vevest7 23 Apr 2008, 20:17
helt enig - da jeg lå længere nede i rækkerne, og havde knapt så mange profiler - der havde jeg heller ikke så meget løb med bolden og fremad...det var meget med at spille bolden rundt...og satse på at talenterne kunne gøre noget uventet...
Jeg spiller nogenlunde på samme måde som dig.
Jeg er også et "bundhold" i rækken ligesom du var.
Jeg er Wolverhampton Wanderers og er rykket op i Premier League, og det går sgu ikke alt for godt.
Har du nogle gode råd eller noget jeg måske har glemt. Jeg synes godt nok jeg har taget hensyn til alt
ManUtd83
Manager
«
Svar #13:
23 Apr 2008, 20:27 »
Den klassiske er at give for meget kreativ frihed, løb med bold eller dybe afleveringer, men den har du nok klaret eftersom du siger du har tænkt på det meste.
Men vælg dig et spilkoncept og gå efter det. Evt. kontra hvis du har hurtige spillere. Man skal ihvertfald ikke presse, som bundhold
så får man prygl.
Mernild
Landsholdsspiller
«
Svar #14:
23 Apr 2008, 20:36 »
Ingen på holdet har løb med bold
4 spillere har dybe stikninger på mixed mens alle andre har på sjældent. De 4 er kanterne, den midt-midt som fungerer som den offensive, og den ene angriber.
Angående kreativ frihed, så har alle en kreativ frihed på 4, som er holdinstruksen, hvorimod den offensive midt har 8 da han har meget i kreativitet.
Sider:
[
1
]
2
3
Vælg et område:
-----------------------------
Football Manager 2024
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Klubsøgning og -erfaring
=> Spillersøgning og -erfaring
=> Challenges
Football Manager 2023
=> Omklædningsrummet
=> Challenges
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Skadestuen
Football Manager 2022
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Challenges
Football Manager 2021
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Challenges
=> Idéfabrikken
Football Manager 2020
=> Omklædningsrummet
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Challenges
Football Manager 2019
=> Omklædningsrummet
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Challenges
=> Idéfabrikken
Football Manager 2018
=> Omklædningrummet
=> Lower League Management
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Challenges
===> November challenge
===> December challenge
===> Januar/februar challenge
===> Journey for the money
Football Manager 2017
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
===> Det taktiske panel
=> Skadestuen
=> Blogs
=> Månedens anbefaling
=> Challenges
===> Europæisk Outsider
===> Galiciens helte
===> Genrejsningen af Østtyskland
===> Journey for the money
===> Mine FM17 saves
=> Designerfreaks
=> Idéfabrikken
Football Manager 2016
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Blogs
=> Månedens anbefaling
=> Lav din egen klub
=> Idéfabrikken
=> Designerfreaks
=> Netcaféen
=> Challenges
Football Manager 2015
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
=> TV-Stationen
=> Netcaféen
=> Challenges
=> Skadestuen
=> Blogs
=> Idéfabrikken
=> Designerfreaks
=> Månedens anbefaling
=> FmFreaks anbefaler
Football Manager 2014
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Netcaféen
=> Challenges
=> TV-Stationen
=> Blogs
=> Idéfabrikken
=> Designerfreaks
=> Månedens Anbefaling
Andre Managerspil
=> Nostalgi
===> Blogs fra de ældre udgaver
===> FM2013
=====> Omklædningsrummet
=====> Træningsbanen
=====> Spillersøgning og -erfaring
=====> Klubsøgning og -erfaring
=====> Skadestuen
=====> Netcaféen
=====> Challenges
=====> Lower League Management
=====> TV-Stationen
=====> Blogs
=====> Idéfabrikken
=====> DesignerFreaks
=====> Månedens anbefaling
===> FM2012
=====> Omklædningsrummet
=====> Træningsbanen
=====> TV-stationen
=====> Skadestuen
=====> DesignerFreaks
=====> Netcaféen
=====> Blogs
=====> Idéfabrikken
=====> Månedens anbefaling
===> FM2011
=====> DesignerFreaks
=====> TV-stationen
=====> Annonceringer
=====> Idéfabrikken
=====> Omklædningsrummet
=====> Træningsbanen
=====> Skadestuen
=====> Netcaféen
=====> Blogs
===> FM2010
=====> Blogs FM2010
=====> Netcaféen FM2010
=====> Annonceringer FM2010
=====> Omklædningsrummet FM2010
=====> Træningsbanen FM2010
=====> Spillersøgning og -erfaring FM2010
=====> Klubsøgning og -erfaring FM2010
=====> Skadestuen FM2010
=====> Lower League Management FM2010
=====> Idéfabrikken FM2010
===> FM2009
=====> Idéfabrikken FM2009
=====> Træningsbanen FM2009
=====> Blogs FM2009
=====> Lower League Management FM2009
=====> DesignerFreaks FM2009
=====> Skadestuen FM2009
=====> Netcaféen FM09
=====> Omklædningsrummet FM2009
=====> Spillersøgning og -erfaring FM2009
=====> Klubsøgning og -erfaring FM2009
=> Pro Cycling Manager
=> Football Manager Live
===> Blogs
=> DesignerFreaks
=> Annonceringer FM2012
Andet
=> Fodbold
===> VM 2010
===> EM 2012
===> VM 2014
===> EM 2016
=> Baren
===> Cykling
===> Redskabsrummet
=> Børnehaven
FmFreaks.dk
=> Introduktionsforum
=> Mødelokalet
===> Måneds awards
=> FmFreaks Blogs Hall of Fame
=> Konkurrencer
===> Premier League Picks
===> Champions Freak
===> Supertipperen
===> FmFreaks Awards 2007
===> Nekrolog Konkurrence 2008
===> Digtkonkurrence
===> VM-Konkurrence
===> Fmfreaks Tour de France konkurrence
===> Nekrologkonkurrencen, 2010
===> Nekrologkonkurrencen, 2011
===> Månedens mål
===> FMF Fantasy League
===> EM Last Man Standing
===> DM i Football Manager 2013
===> Prediction Mastery
===> Blogkonkurrencer
=====> Blogkonkurrencen 2016
=====> Blogkonkurrencen 2015
=====> Blogkonkurrencen, 2014
=====> Blogkonkurrencen, 2013
=====> Blogkonkurrencen, 2012
=====> Blogkonkurrencen, 2009
=====> Blogkonkurrencen, 2011
=====> Blogkonkurrence FM2008
=====> Blogkonkurrencen 2017
=====> Blogkonkurrencen 2018
=====> Blogkonkurrencen 2019
=====> Blogkonkurrencen 2020
=====> Blogkonkurrencen 2021
=====> Blogkonkurrencen 2022
=====> Blogkonkurrencen 2023
=====> Blogkonkurrencen 2024
=====> Blogkonkurrencen 2025
===> FmF Mesterskabet
===> FmFreaks årsawards 2013
===> VM Last man standing
===> FmFreaks' årsawards 2014
Administrator forum
=> test
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only.
« More Info »