home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
03 Feb 2025, 22:56 g00n Blogs Minimalistic 2020
26 Jan 2025, 14:30 NAsMaR Blogs Lutz Pfannenstiel FM22...
24 Jan 2025, 19:17 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
21 Jan 2025, 13:54 andersnomanni Blogs SAF Challenge
14 Jan 2025, 13:54 Sirstaal Spillersøg... Spillererfaring
06 Jan 2025, 20:57 andersnomanni Træningsbanen Taktikker FM24
01 Jan 2025, 09:52 hoeven Træningsbanen En Libero taktik - Dis...
Antal Registrerede Brugere: 23502
  1 Bruger, 964 Gæster Online.

Nyeste Bruger: brukens5434
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  Kategori: Blogs fra de ældre udgaver
| | | |-+  Arven fra Busby Babes
0 Brugere og 8 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Hvilke opdateringer er bedst?
Dem fra side 1-3
- 3 (50%)
Dem fra side 5
- 3 (50%)
Antal Stemmer: 6

Sider: [1] 2 3 ... 6 Udprint
Forfatter Emne: Arven fra Busby Babes  (Læst 16004 gange)
United-styrer
Gæst

Arven fra Busby Babes
« : 08 Apr 2008, 19:39 »

Efter to blogs så korte, at de kunne få 2900 Happiness til at ligne en tv-serie med substans, er det vist på tide at gå til Canossa.

Det er tid til en ny FM 08-blog fra min side, som skal løbe i betydeligt længere tid end de to forgængere.

FM 2008 er for svært for mig. Jeg har hverken tiden eller tålmodigheden til at finjustere i så høj grad, som det er nødvendigt for at få succes med mindre hold, hvorfor jeg på rekordtid er kørt træt i både Derby og Verona.

Derfor har jeg brug for et tophold.

Da det gik skidt med Verona og Derby, var jeg ikke længe om at kaste håndklædet i ringen. Sagen var nemlig den, at jeg intet tilhørsforhold havde til nogen af klubberne. Jeg har ingen følelser for nogen af dem og havde derfor ingen betænkninger ved at efterlade dem i ruiner.

Derfor har jeg brug for et hold, jeg holder af.

Velkommen til en ny blog fra min side. En blog om den klub, jeg holder allermest af.

Velkommen til en blog om Manchester United.

Arven fra Busby Babes

Den 6. februar 1958 vil for altid være den mest skelsættende dato i Manchester Uniteds historie. I en af fodboldhistoriens mest tragiske episoder mistede otte spillere og i alt 23 mennesker livet som følge af en forfærdelig flyulykke. 11 United-folk døde, men klubbens hjerte banker stadig, selvom arene aldrig vil forsvinde.

Den 5. februar 1958 var en festdag på den britiske ambassade i Jugoslavien. Engelsk fodbolds flagskib, Manchester United, var for andet år i træk klar til semifinalen i Europacuppen for Mesterhold efter samlet sejr på 5-4 over Red Star Beograd, og Sir Matt Busbys unge drømmehold lignede i den grad et hold, som kunne gå hele vejen. ’Busby Babes’, som havde fået deres øgenavn pga. holdets lave gennemsnitsalder, emmede af talent og havde det meste af Englands sympati.
Den onsdag aften fejrede Sir Matt Busby og hans spillere sejren på ambassaden.

Dagen derpå steg Sir Matt Busby og co. ombord på flyet med destination Manchester. Johnny Berry, som aldrig kom til at spille en fodboldkamp igen, havde glemt sit pas, og afgangen måtte udskydes en time.

Flyet fik luft under vingerne og landede siden i München, hvor det skulle tanke brændstof. Her meldte problemerne sig imidlertid. Den tyske storby havde nemlig været offer for et ægte vintervejr, og landingsbanen var dækket af sne.
Alt imens flyet blev tanket op, brugte Manchester United-spillerne tiden på at købe forfriskninger i terminalen og at erstatte fodbolden med snebolde udenfor i julevejret.

Tre forsøg

Kl. 13.20 dansk tid, en time efter landingen i München, fik flyet på ny starttilladelse. Men kaptajnen James Thain og co-pilot Kenneth Rayment brød sig ikke om de lyde, flyet genererede, hvorfor starten blev afbrudt.

Thain og Rayment forsøgte igen, men måtte atter annullere starten pga. de uregelmæssige lyde. ”En mindre motorfejl”, kaldte kaptajnen det over for passagererne, som nu havde udsigt til en nat i München.

Mod forventning fik de besked på at returnere til flyet, som denne gang skulle bringes i luften. Det kom dog det aldrig.

Tredje gang er lykkens gang, siger man, men den frase fik et alvorligt skud for boven denne torsdag eftermiddag. Klokken 16.04 forsøgte Thain og Rayment for tredje gang at lette, men makkerparret kunne ikke få højde, hvorfor flyet røg ind i det hegn, som omringede lufthavnen, og derefter videre i et hus. Dele af flyet blev revet af, og huset røg i brand.

Tragedien var en kendsgerning, og Manchester var et åbent sår.

Tab

Syv United-spillere, Geoff Bent, anfører Roger Byrne, Eddie Colman, Mark Jones, David Pegg, Tommy Taylor og Liam ’Billy’ Whelan, omkom på stedet.

Den ottende og sidste Manchester United-spiller, der døde som følge af de skader, han pådrog sig under flyulykken, var muligvis den største af dem alle. Duncan Edwards var en spiller med et potentiale uden grænser. Legendariske Sir Bobby Charlton, som overlevede ulykken, mener 50 år efter stadig, at Edwards er den bedste spiller, han nogensinde har set.
Måske ville Edwards den dag i dag erstatte navne som Maradona og Pelé, når verdens bedste fodboldspiller gennem tiden skulle kåres. Vi får aldrig svaret, for han mistede livet, og fodboldverdenen mistede et unikt talent, den 21. februar, 15 dage efter ulykken. Rygterne vil vide, at den unge Edwards vågnede en enkelt gang i løbet af de 15 dage og udbrød: ”Hvornår er der kickoff mod Wolves?”. Wolves var Uniteds første modstander efter ulykken, men kampen blev naturligvis udsat.
Edwards er blevet udødeliggjort i sin hjemby, Dudley, hvor en statue af ham er opsat i byens centrum.

Foruden de otte Busby Babes døde:
Walter Crickmer (sekretær i United)
Bert Whalley (træner i United)
Tom Curry (træner i United)
Alf Clarke (journalist, Manchester Evening Chronicle)
Don Davies (journalist, Manchester Guardian)
George Follows (journalist, Daily Herald)
Tom Jackson (journalist, Manchester Evening News)
Archie Ledbrooke (journalist, Daily Mirror)
Henry Rose (journalist, Daily Express)
Eric Thompson (journalist, Daily Mail)
Frank Swift (journalist, News of the World, og tidligere fodboldmålmand for Manchester City og England)
Kenneth Rayment (co-pilot på flyet)
Tom Cable (steward)
Bela Miklos (rejseagent)
Willie Satinoff (nær ven af Matt Busby)

I lang tid så det ud til, at endnu et navn skulle føjes til den liste. Historiens største United-legende, Matt Busby, havde pådraget sig flere brækkede ribben, en punkteret lunge og benskader. I en udtalelse fra hospitalet hed det: ”vi har ikke meget håb om at redde ham”.

To måneder senere rejste skotten sig mirakuløst fra sit dødsleje, og i sæson 1958/1959 overtog han igen roret i Manchester United, som i mellemtiden havde været under ledelse af assistentmanageren Jimmy Murphy.

Kampprogram uden opstilling

”United will go on”, stod der på forsiden af kampprogrammet, da United den 19. februar mødte Sheffield Wednesday i femte runde af FA Cuppen. Det var klubbens første kamp siden tragedien, som havde sendt chokbølger gennem England.

Kampprogrammet er gået over historien, fordi startopstillingen viste 11 tomme pladser.

”Keep the flag flying”, lød Sir Matt Busbys bøn fra hospitalssengen, og vikaren Jimmy Murphy og co. opfyldte hans ønske. United vandt kampen 3-0 og nåede sensationelt FA Cup-finalen samme år. Her tabte man dog til Bolton Wanderers foran blandt andre Matt Busby, som frekventerede et fodboldstadion for første gang siden ulykken.

Efter München-katastrofen

Sir Matt Busbys legendariske fodboldhold blev reduceret til et stykke historie på den skæbnesvangre vinterdag i München.

Men selvom Manchester United havde dybe ar efter ulykken, så levede klubben videre. ’Busby Babes’ havde vundet Englands bedste række i ’56 og ’57, og i 1965 vendte det nye United-hold tilbage til tronen. Det blev til et nyt mesterskab to år senere, før det umulige blev virkelighed året efter.

Matt Busby stod fortsat i spidsen for De Røde Djævle, og ti år efter ulykken, ti år efter at skotten havde været døden nær på en hospitalsseng, vandt United den titel, som de skulle have vundet et årti forinden. Med en 4-1-sejr over Benfica strøg Manchester United for første gang i klubbens historie til tops i verdens største klubturnering, Europacuppen for Mesterhold. Året efter takkede Sir Matt Busby (som døde i 1994 i en alder af 84 år) af, og en epokegørende og uforglemmelig æra var forbi. Busby vendte siden tilbage til sin gamle post, men kun for et halvt år.

Efter Busbys afsked fristede United en birolle i engelsk fodbold gennem en årrække. Men i 1986 blev en vis Alex Ferguson ansat som ny manager, og siden har klubben vadet i succes. Det er blevet til ni engelske mesterskaber, fem FA Cup-titler, to Ligacup-titler og en enkelt Champions League-triumf siden skottens ansættelse, og samtidig har spillere som Eric Cantona, Roy Keane, Gary Neville, Peter Schmeichel, Paul Scholes, David Beckham, Ryan Giggs, Ruud van Nistelrooy, Wayne Rooney, Cristiano Ronaldo og mange flere været med til at tegne klubbens profil.

De famøse otte ’Busby Babes’ døde under tragiske omstændigheder, men de levede ikke forgæves, og München-tragedien har i høj grad været med til at gøre Manchester United til verdens største fodboldklub.

Nu skal arven føres videre.

Med alt dette sagt lader jeg ’Busby Babes’ hvile i fred og byder dig velkommen til Old Trafford.

« Seneste Redigering: 29 Maj 2008, 19:04 af United-styrer » Logged

Stod
Ynglingespiller

Sv: Arven fra Busby Babes
« Svar #1: 08 Apr 2008, 19:48 »

Rigtig god update Wink

SirToby
Manager

« Svar #2: 08 Apr 2008, 19:53 »

Jeg undlader at læse denne indledning, da jeg finder det unødvendigt.

Hvilket klubvalg, hvilken skribent - fortsæt, fortsæt!

The Red
Landsholdsspiller

« Svar #3: 08 Apr 2008, 19:54 »

Wow en start! Du tog mig sku med på en helt utrolig flyvetur igennem historien! Du har fanget min opmærksomhed i så høj en grad, at jeg overhørte den tragiske nyhed, at der ikke var mere Cola(Græder) og der skal ellers meget til. Fremragende start!

AaB - Liverpool

Følg min blog i blogkonkurrencen
Pride & Passion

Cencur
Manager

« Svar #4: 08 Apr 2008, 19:55 »

For dælen', så fik man også lidt historie undervisning på vejen Smiley Men en god start, glæder mig til at høre mere.

"I can resist everything except temptation."
- Igennem ild og vand for Brøndby IF.

MLL
Manager

« Svar #5: 08 Apr 2008, 19:58 »

God læsning

Hvilken fremragende spiller Duncan Edwards kunne ha' blevet til.

Tilbage på FmF Opstemt

Grasshoppers
Landsholdsspiller

« Svar #6: 08 Apr 2008, 19:59 »

Rigtig god indledning!!

Scholesy
Landsholdsspiller

« Svar #7: 08 Apr 2008, 20:00 »

Det er simpelhent fantastisk, hver gang man høre om The Busby Babes! ( Græder) Og denne gang var ihvertfald ikke en undtagelse, for jeg synes du formår at fortælle det utroligt flot  Smiley
Helt sikkert en blog jeg vil følge på grund af, at du skriver rigtig flot, og det er et super hold du har valgt.  Thumbs Up

N17
Manager

« Svar #8: 08 Apr 2008, 20:00 »

en god indledning. Dog lang, men godt skrevet, og godt med lidt historie om hvorfor United er det som det nu engang er. Nemlig en institution i engelsk fodbold, og også et hold jeg har sympati for - dog ikke i nærheden af Spurs Wink

TOTTENHAM HOTSPUR FC
Hadet af mange - elsket af få

Zone 43
Manager

« Svar #9: 08 Apr 2008, 20:02 »

Forhåbenlig bliver 3. gang lykkens gang.. Smiley

Fantatisk indledning.. GO! GO! GO!

Jeg ved, de har sagt, det er en stor ting for Brøndby. Men det er satme også en stor ting for mig
 - Daniel Agger.

7kfum
Gæst

« Svar #10: 08 Apr 2008, 20:02 »

Meget flot, du drager mig igennem en god omgang historie, med dine fantastiske evner. Men med disse evner medfølger et "ansvar", jeg tror godt du kan skrive endnu bedre end dette, dit potentiale er i alt fald rigtigt stort.

Netrom89
Førsteholdsspiller

« Svar #11: 08 Apr 2008, 20:06 »

Det må jeg sgu godt nok sige!  Shockeret

Det er jo som at sidde og læse en baggrundsartikel i en avis det der, virkeligt højt niveau!  Thumbs Up

Jeg vil så vidt muligt forsøge at følge med, jeg er som regel dårlig til at følge 100% med i blogs, men du har min opmærksomhed, til trods for at holdet ikke ligefrem er en yndling... Wink

Men som -Sommer- siger, der følger et ansvar med så god en indledning, der er noget at leve op til nu... Wink

Go on and do it!  Thumbs Up
« Seneste Redigering: 08 Apr 2008, 20:08 af Netrom89 » Logged

Carefree.
Where ever we may be.
We're the famous CFC!

United-styrer
Gæst

« Svar #12: 08 Apr 2008, 20:12 »

Mange tak for de positive reaktioner. Jeg håber, at jeg kan fastholde jeres interesse. Det er ingen kunst at skrive en fængende update om en historie så fantastisk som den om 'Busby Babes'. :-)

DavideSanton
Landsholdsspiller

« Svar #13: 08 Apr 2008, 20:16 »

du skriver mega godt Smiley det er et super klub valg !! Smiley glæder mig til at følge med

United-styrer
Gæst

« Svar #14: 09 Apr 2008, 14:12 »

du skriver mega godt Smiley det er et super klub valg !! Smiley glæder mig til at følge med

Tak :-)

Mens I venter på næste update, som - hvis jeg skånes for uventede komplikationer - bliver færdig i løbet af dagen, kan I passende tjekke denne fantastiske video om München-katastrofen og Uniteds mange triumfer ud:

http://youtube.com/v/LXFTrddQkk8

Og så vil jeg gerne bringe et smukt citat sagt af Per Wiking i et tv-program. Det er sakset fra den gode Arne Madsens hjemmeside, http://www.arnemadsen.dk.

"Manchester United er mere en fodboldklub; det er en institution, elsket og berømt verden over for sit spil og sine spillere, for sine triumfer og tragedier - og ikke mindst for Sir Matt Busby, levendegørelsen af alle de bedste tanker om fodbolden og dens moderland.

Det var Matt Busby, der skabte klubbens grænseløse popularitet. Old Trafford, hjemsted for Manchester United, lå i ruiner, bombet af det tyske Luftwaffe i marts 1941, og de fleste af klubbens spillere gjorde krigstjeneste på kontinentet, da Uniteds præsident, James Gibson, indkaldte til bestyrelsesmøde på sit kontor den 15. februar 1945 vedrørende ansættelsen af en ny manager for klubben. Resultatet blev, at Matt Busby, på det tidspunkt stabsofficer i den britiske hær, fik en femårig kontrakt som manager og tiltrådte i oktober 1945 i en klub uden penge, uden stadion og uden spillere!

United havde en kæmpe gæld, Old Trafford var ubrugeligt; tribunerne var ødelagt og banen omdannet til et kæmpe krater, og spillerne var knap nok vendt tilbage fra slagmarkerne på det europæiske kontinent. Det var ud af dette muldvarpeskud, Matt Busby byggede et bjerg."

Sider: [1] 2 3 ... 6 Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010