home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 23:28:39 warmon Blogkonkur... #4 - Danish Viking War...
I dag kl. 23:24:58 warmon Blogkonkur... [11] Journeyman - Marc...
I dag kl. 18:03:39 Wester Jr. Blogkonkur... 3# Hjertet banker kun ...
I dag kl. 18:01:13 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
Antal Registrerede Brugere: 23300
  2 Brugere, 348 Gæster Online.

Indlæg: 1132735 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: fmfreaks81
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Fodbold
| | |-+  Barca er en efterligning
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 [3] Udprint
Forfatter Emne: Barca er en efterligning  (Læst 8238 gange)
Buschaka
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Barca er en efterligning
« Svar #30: 24 Feb 2008, 17:13 »

hmm mysteriet opklaret... Peace
Logged

BRØNDBY IF - Liverpool - Barca - A.C. Milan

Eidur
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Barca er en efterligning
« Svar #31: 24 Feb 2008, 17:13 »

Efter at have brugt noget mere tid på dette løjerlige spørgsmål: Er barcas logo et knockoff? Så må jeg sige, nej, det er det ikke.

Barcelona har en forbindelse til England, klubbens første præsident Walter Wildv ar engelsk, og derfor var der en mulighed for at Forest Greens logo ad den vej kunne være havnet i Katalonien.
Det nye logo, som er meget lig det vi kender i dag, bliver dog først designet i 1910 af Carles Comamala . På det tidspunkt er de engelske forbindelser dog for længst borte. Selvom Carles Comamala tørner ud for FC Barcelona allerede i 1903, så har han ikke haft fornøjelsen af at møde Walter Wild. Walter trak sig som præsident 2 år forinden.

Vi kan derfor konkludere, at Forest Greens logo ikke har kunnet finde vej til Barca via Walter Wild!

Tilbage til Carles Comamala. Kan han have fået logoet fra england på en eller anden måde?
Han er født i Madrid, moderen er fra Gran Canaria og faderen fra Baskerlandet, så ingen engelske forbindelser der. Han vokser op i Katalonien og starter i 1903 i FC Barcelona som 16 årig. Senere livet uddanner han sig som doktor og kommer faktisk til england, men først efter han er stoppet i FC Barcelona i 1913. Så der er simpelthen INTET der linker Carles til England eller Forest Green inden 1910.

Men hvorfor ligner de to logoer så hinanden så meget?

St. Georgs korset (det der ligner det engelske flag) og de Katalanske striber (de røde og gule) optræder i Barcas oprindelige logo, så vi kan vist afvise at de skulle være kopieret.
Farvevalget på de to logoer er også markant afvigende for hinanden, og selv her er der en historie bag Barcas valg.

Alligevel kan enhver se den slående lighed, og kigger man lidt på datidens symbolbrug, så må vi antage, at det er et tilfælde. Adskillige klubber over hele Europa havde dengang et våbeskjold som logo, oftest delt op på samme måde som disse to klubber, men med andre design end st georg korset og striberne.

http://www.footballcrests.com/uk-clubs.php
Tjek blot en klub som Cheshunt, Hailsham eller Wealdstone. Designet er anderledes, men formen er stort set identisk.

Så jeg tror altså det er ren og skær tilfælde. De to logoer er lavet i en tid hvor massekommunikation lå langt ude i fremtiden, og det er derfor usandsynligt at Forest Greens logo er blevet plagieret.

 





Det er tydeligt i de eksempler du gir at klubber dengang brugte våbenskjold som klub logoer, men igen de eksempler du nævner ligner jo på ingen måde hverken Barcelonas eller Forest Greens, derfor synes jeg ikke at man kan fastslå at det simpelthen er rent tilfælde at dette er sket? Men thumbs up for arbejdet med at finde informationer, du har virkelig gået i dybden med det Smiley
Logged

"En god fodboldspiller må være temperamentsfuld. 80% temperament og 20% fuld"

- Erik Mykland

majvang
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Barca er en efterligning
« Svar #32: 24 Feb 2008, 17:30 »

Nej, det er jeg klar over, men de giver et klart bevis på at Barcelonas logos form, er en meget brugt form, eller har i hvert fald været.

St Georgs korset er heller ikke et knockoff, da det jo var på Barcas oprindelige logo.
De røde og gule striber optræder kun på Barcas logo.

Man kan mere eller mindre afvise det meste af Barcelonas logo som et plagiat. Det eneste der er tilbage er den slående lighed i opsætningen, som jeg ikke kan finde bevis på ikke skulle være kopieret.
Men jeg kan ikke finde et eneste bevis på at det skulle være kopieret.
Logged

-> Min LANGE blog om Real Oviedo og livet i det spanske <-

Det kan ikke understreges nok, hvor god denne blog er.

Mc
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Barca er en efterligning
« Svar #33: 24 Feb 2008, 17:32 »

det billed syntes sku jeg aldrig har set før ;b
Logged

Paolo Di Canio Legenden OVer dem alle !!

Jesper han er gay allez allez allez (:


ÅÅÅRH KÆRE MIKE , TAG DIG SAMMEN , TAG NU OG GÅÅ !

MIKE JENSEN RAUS !!

Eidur
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Barca er en efterligning
« Svar #34: 24 Feb 2008, 17:42 »

Man kan sige at farvevalget er logisk, med de røde og gule striber som indikere det katalanske, men ud over farveændringen er de jo netop identiske, men ja man finder sku nok ingen beviser på at den ene eller den anden klub har kopiret det fra hinanden
Logged

"En god fodboldspiller må være temperamentsfuld. 80% temperament og 20% fuld"

- Erik Mykland

majvang
Ynglingespiller
***

Offline Offline


 
Sv: Barca er en efterligning
« Svar #35: 24 Feb 2008, 17:53 »

Ja, jeg kan bare ikke se hvordan det skulle være muligt at det var et plagiat.

Man kan jo sammenligne det lidt med Egyternes pyramider og Incaerne ditto. Ingen tvivl om at de ligner hinanden, men muligheden for at nogle af dem er plagiater er bare ikke til stede, så det må være tilfældighedernes spil!
Logged

-> Min LANGE blog om Real Oviedo og livet i det spanske <-

Det kan ikke understreges nok, hvor god denne blog er.

Eidur
Juniorspiller
**

Offline Offline


 
Sv: Barca er en efterligning
« Svar #36: 24 Feb 2008, 18:35 »

Sandt, svært at finde en sammenhæng men selv i starten af 1900 tallet var det jo muligt at transportere sig rundt i Eruopa relativt hurtigt, så selvom der er ikke er en direkte forbindelse kunne man sagtens være i kontakt.

Sammenligningen imellem Egyptere og Incaere kan jeg tildels godt sætte mig ind i, dog minder de 2 bygningsværker dog ikke forærdeligt meget om hinanden, rent udsens mæssigt jo men indholdsmæssigt er de jo vidt forskellige.
Logged

"En god fodboldspiller må være temperamentsfuld. 80% temperament og 20% fuld"

- Erik Mykland

Red love
Gæst
 
Sv: Barca er en efterligning
« Svar #37: 24 Feb 2008, 20:07 »

Hvor sødt...

Nu er det jo ikke fordi Barca har skiftet og "renoveret" deres logo gennem tiden? Men heeey! Jeg kan da godt se at deres logo ligner hinanden, men det er da sjovt at kigge tilbage i tiden og så se..


Første logo
Andet logo
tredje logo

The crest

There are few elements that symbolise an organised group more than its crest.

From the very moment Barça was founded, the club had its own emblem that the players proudly wore on their shirts. It was the coat of arms of the city of Barcelona, a diamond shape divided into four quarters, with a crown and a bat on top, and surrounded by two branches, one of a laurel tree and the other a palm. This, even at such an early stage, was a way of expressing the club’s link to the city in which it was born.

This crest remained unchanged until 1910. Shortly after Gamper had saved the club from serious crisis in 1908, a decision was made to give the club its own differentiated crest. In 1910, the club held a competition between all the members interested in presenting proposals. The winner was Carles Comamala, who played for the club between 1903 and 1912, and was a medicine student at the time, as well as being a fine artist. And so the crest that the club wears to this day was created, although there have been a few variations. It is a bowl-shaped design, in which the two upper quarters maintain the St George Cross and the red and yellow bars of the original, which are the most representative symbols of Barcelona and Catalonia. The club initials FCB appear on a strip across the centre, and below are the Barça colours and a ball. So, what we have is a crest that honours the sporting dimension of the club as well as its connection to its city and country.

Since 1910, the changes made to the design have been minimal, generally just modifying the aesthetics and the patterns used for the outline. The biggest changes came about as a result of political obligations. When Franco came to power, the letters FCB were replaced by CFB, to reflect the way the club was forced to use the Spanish version of its name. The dictatorship also obliged the club to remove two of the four bars from one of the upper quarters, thus excluding the Catalan flag from the crest. On occasion of the club’s 50th anniversary in 1949, the four bars returned. The original letters were not recovered until late 1974, when the crest reverted to the original 1910 design.

The present crest is based on an adaptation made by designer Claret Serrahima in 2002, in which the lines are a little more stylised, the dots between the letters have been taken away, the name has been made smaller, and there are fewer pointed edges. The lines in this latest design are somewhat simpler, to make it easier for the crest and the club’s corporate identity to be reproduced in all the different formats.
Tak, jeg synes også det er sødt af dig så meget research du kommer med her Smiley

Men er alligevel lige nød til at sige og hvad så..? At Barcelonas logo har ændret sig, underbygger jo sådan set bare endnu mere påstanden om at Forrest Green var først med deres logo. Og at at Barca dermed enten utrolig tilfældigt har lavet noget meget lig, eller at de har slået plat på et allerede lanceret logo... 

   Som majvang kommer ind på har der selvfølelig spillet faktorer ind der har gjort at logoer kunne komme til at minde om hinanden, så det kan da godt være det er rent tilfælde.. Men det ville godt nok være ret utroligt hvis det skulle være tilfældet, så meget de ligner hinanden..

 

 

« Seneste Redigering: 24 Feb 2008, 20:10 af Red love » Logged

Sider: 1 2 [3] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010