Velkommen
Gæst
SENEST AKTIVE EMNER
Dato
Forfatter
Forum
Emne
24 Nov 2025, 20:06
Broen13
Blogs
#17 Youth to Gold
24 Nov 2025, 13:38
Broen13
Klubsøgnin...
Girondins de Bordeaux
23 Nov 2025, 16:15
simmy1
Blogs
Et nyt kapitel på 10’eren
23 Nov 2025, 15:24
Broen13
Klubsøgnin...
SC Braga
21 Nov 2025, 20:20
g00n
Blogs
Minimalistic 2020
21 Nov 2025, 08:49
Broen13
Klubsøgnin...
1860 München
20 Nov 2025, 15:05
Broen13
Klubsøgnin...
River Plate
Antal Registrerede Brugere:
23182
0 Brugere, 593 Gæster Online.
Nyeste Bruger:
kathli
FORUM
FmFreaks Forside
Forum: Andre Managerspil
Kategori: Nostalgi
Opstartsfasen
0 Brugere og 0 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider:
[
1
]
Forfatter
Emne: Opstartsfasen (Læst 881 gange)
Rossonero
Gæst
Opstartsfasen
«
:
12 Jan 2008, 15:59 »
OPSTARTSFASEN
FÅ DET BEDSTE UD AF DET
Ovenstående er en meget undervurderet del. Jeg har hørt fra adskillige fm-gamers, at de lader deres assistent tage sig af venskabskampene, og endda hopper over, og går på ferie i flere dage – not smart at all!
Jeg har personligt fået øjnene op får denne vigtige del, der ender med at skaffe mig gode resultater allerede fra start. Det første jeg gør, er at smutte ind til mine træningsskemaer, og se hvordan landet ligger. Spillerne er lige vendt hjem fra ferien, og er derfor helt ude af form. De skal derfor genoptrænes, i form af hård træning, hvor fysikken udgør en stor del. Dette har givet stor pote, da de i de startende kampe af sæsonen, er til dels i bedre form end modstanderene.
Opstartsfasen består selvfølgelig også af en anden mere tiltrækkende og brugt mulighed: transfermarkedet. Jeg overdriver helst ikke i det led, og henter ikke unødvendige spillere, om det så er en billig/god spiller – hvis der ikke er brug for flere, så henter jeg ikke flere, så enkelt er det. Derfor synes jeg, at det er vigtigt ikke at have en alt for bred trup, da man til tider falder over moralskadende og utilfredse spillere, der er mugne over den manglende spilletid.
Venskabskampene er vigtige, indeed. Det er dette led, der for alvor skubber dine spillere i gang, og opbygger den nødvendige kampform før sæsonstart – jeg nøjes de fleste gange med et antal af 5-7 kampe. Dette led, er også den gyldne mulighed til at prøve forskellige taktikker af. Leg lidt med den store taktikdel, og sørg for at din taktik fungere optimalt, så du undgår unødvendige problemer når det virkelig gælder. Under venskabskampene kan du også skelne mellem uoptimale og optimale optrædener af dine spillere, og derved samle de rigtige brikker sammen.
Fortæl endelig også om
din måde
, at sparke sæsonen i gang på, og hvad du synes der er vigtigt!
«
Seneste Redigering: 04 Feb 2008, 23:34 af Rossonero
»
Altid FCK
Manager
Sv: Guide til opstartsfasen
«
Svar #1:
12 Jan 2008, 16:04 »
Jeg plejer at spille 4-5 kampe. Jeg spiller aldrg mod hold der er meget bedre da jeg så er bange for de får dårlig moral.
1. kamp: Skifter hele holdet ud i pausen
2. kamp: skifter hele holdet ud i pausen
3. kamp: skifter hele holdet ud efter 60 min
4. kamp: skifter hele holdet ud efter 75 min
5. kamp: lader dem der kan holde til det spille en hel kamp og skifter de andre ud efter 80 min
Lejer også nogle gange lidt med taktikken
Citat af: Hamza_BIF 20 Jan 2011, 17:02
Når du f. eks. bøjer dig fremover, bliver smerten så lidt mindre?
TheDuck
Reserveholdsspiller
«
Svar #2:
12 Jan 2008, 16:16 »
Jeg kan kun være enig. Opstarten er altafgørende. Jeg henter gerne spillere, så jeg groft sagt har en 1. XI og en 2. XI. 2.XI skal helst bestå af talentfulde spillere, som kan være stammen på reserveholdet og samtidig træde til, når der er skader og karantæner på førsteholdet.
Det aller første jeg gør er at gennemgå truppen fra ungdomsholdet til førsteholdet. Alle spillere, der ikke har det ønskede niveau eller potentiale bliver sat til salg eller fritstillet. Herefter gennemgår jeg den resterende trup, og finder ud af, hvor jeg skal forstærke mig, og hvor jeg har for mange spillere. I det sidste tilfælde bliver den/de svageste sat til salg. Slutteligt ser jeg på, hvem der skal omskoles for at gøre truppen endnu mere bred.
Jeg organiserer gerne træningskampene, så jeg starte med 1-3 "nemme" kampe mod svage hold. Her kan jeg se 1. XI og 2. XI i hver sin halvleg, og samtidig være relativt sikker på at se mål og spillet, når det fungerer. Herefter spiller jeg gerne et antal kampe mod stærke modtandere, så forsvaret bliver afprøvet og der kommer penge i klubkassen. Disse kampe spiller jeg hovedsageligt med 1. XI og skifter ind som det er nødvendig. Inden for det sidste kvarter bruger jeg ofte de sidste reserver, medmindre jeg er ved at få et godt resultat.
De sidste to kampe i opstarten er altid mod middelgode eller dårlige hold. Jeg mener det er godt at få moralen op til sidst og at angriberne får puttet en enkelt eller to i nettet, så det skal endelig ikke være for stærke modstandere. Det samlede antal træningskampe varierer selvfølgelig efter længden på opstartsfasen.
Mine træningsstab bliver også revideret som noget af det første. Jeg fyrer alle, der ikke er gode, og henter gerne én træner til hver disciplin. Jeg benytter mig udelukkende af almindelige Coach'er Goakeeping Coach, Fitness Coach og Assistent Coach. Youth og First Team bruger jeg ikke. Herudover benytter jeg Cesc's træning fra start, som efter min erfaring giver gode resultater.
Jeg køber selvfølgelig hovedsageligt ind med henblik på den kommende sæson, men jeg prøver også at hente de talenter, som min magiske krystalkugle (AKA FMFreaks' forum) fortæller mig bliver gode. Hermed kan jeg fra sæson 1, arbejde målrettet på at udvikle billige unge spillere til vigtig førsteholdsspillere
.
Så gik den ikke længere, FM 2016 er hermed købt som opvarmning til FM 2017.
Rossonero
Gæst
«
Svar #3:
13 Jan 2008, 00:25 »
Dejligt indlæg, TheDuck! Lad os få nogen flere på banen!
Grasshoppers
Landsholdsspiller
«
Svar #4:
13 Jan 2008, 00:33 »
Super indlæg!
Birkedahl
Landsholdsspiller
«
Svar #5:
13 Jan 2008, 00:38 »
Det kan da være at jeg samtidig kan få svar på et spørgsmål.
Jeg plejer at fyre alle mine trænere, physios og scouts som ikke lever op til mine standarder. Finder nogen nye gode, og som regel en amerikansk eller japansk, så jeg kan få en feeder-club og en masse penge.
Så flytter jeg spillerne ind på den træning de nu skal ha'.
...og nu til spørgsmålet: Jeg plejer at flytte alle spillere til reserve holdet. Så gennemgår jeg hver position på banen og flytter de to bedste tilbage på 1. holdet. Når mine spillere at opfatte at de har rundet reserverne og får dårlig moral?
Så er det træningskampe, her lader jeg min assistent arrangere, men jeg spiller selv kampene...
Transfers kommer selvfølgelig an på økonomien, men forstærker hvor det er mest nødvendigt. Medmindre der er et kæmpe talent til en billig penge.
Veni, vidi, vici
Niko
Gæst
«
Svar #6:
13 Jan 2008, 00:44 »
Opstartsfacen er utrolig vigtig igen tvivl om det. Jeg elsker faktisk også at spille den. Det giver en fantastisk indtryk af ens hold. Men lad mig fortælle det på min måde, hvordan jeg griber tingene an.
Jeg starter som regel den 1. Juli. Den første dag, kigger jeg hele holdet igennem. Starter fra 1. holdstruppen og kører ned efter. Er ofte storklubber, så fritstiller de spillere, der ikke får potentiale til førsteholds fodbold. Spillere der ikke er gode nok, de skal ikke være i klubben. Tænk hvis man får underskud i lønnen? Det skal man ikke have. Derfor fritstiller jeg en masse.
Derudover gør jeg som TheDuck. Bruger Cesc-Træning, sjovt ikke? Det virker godt for mig. Jeg kigger min stab igennem. Finder jeg huller i den, bliver de fyret og nye mennesker træder til. Måske er en stab noget af det vigtigste i FM?
Derefter sletter jeg alle de planlagte venskabskampe. Det er blevet en vane, at selv vælge, hvem jeg vil spille imod. Tager som regel et smut til Brasilien. Der møder jeg 2-4 hold. Derefter vil jeg meget gerne spille kampe på hjemmebanen. Der forsøger jeg at lokke store klubber til. Da det kan give de 10 millioner, som man mangler til en klassespiller. Det hjalp mig bla. til at få Baptista til Milan for noget tid siden.
På transfermarkedet. Ja, det afhænger meget af hvilken klub jeg er. Køber ikke meget ind på hold, der har fremtiden med sig. Men hvis jeg fx er Milan, køber jeg meget ind. Jeg køber dog aldrig dumt, efter min egen mening. Jeg vil gerne påstå, at jeg endnu ikke har lavet et fejlindkøb, i FM 07 eller 08. Jeg kigger alt igennem, som en manager skal gøre. De bedste skal findes. Jeg køber for det meste forstærkninger og ikke backups. Jeg kan ikke få mig selv til at bruge 30 millioner på en spiller, der kun får 7 kampe fra start af i en sæson. Det kan jeg slet ikke se idéen i? Hvis jeg henter en spiller, går han meget vel ind i startopstillingen.
Jeg kan fortælle at jeg er igang med at lave en Cesc-Træning 2008
Season
. Noget som jeg er ved at gennemarbejde. Det bruger jeg faktisk lige for tiden. Glæd jer til at jeg smider det op på siden.
SirToby
Manager
«
Svar #7:
13 Jan 2008, 00:49 »
Min opstartsfase afhænger af, hvilket hold jeg er. For det meste befinder jeg mig i små klubber, så det må være her, jeg tager mit udgangspunkt.
Jeg hører til dem, der lader assistenten styre venskabskampene. Da jeg ikke har behov for andet, end at få mine spillere i god kondition samt måske en god moral, ser jeg ingen grund til at selv at bruge tiden på det.
Tid bruger jeg dog i stedet på transfermarkedet. I små klubber er staben lille. Derfor bliver der hentet et pænt antal trænere, måske en fysioterapeut og måske det vigtigste: Talentspejdere. Jeg finder de bedste scouts, der nu en gang vil til klubben, og så skal de ellers på jagt. To - gerne og måske tre - talentspejdere får fundet et hav af spillere, og så vælger jeg de spillere ud, jeg finder habile. Det kan tit ende på 10-15 spillere, jeg får hentet til klubben.
I opstarten sker det også, at jeg fokusere på at få mine spillere fra del- til fuldtidskontrakter. På den måde får de en bedre træning, og dermed skulle de meget gerne spille bedre.
-KNM-
Manager
«
Svar #8:
13 Jan 2008, 00:50 »
fantastisk topic.
Opstarten er også meget vigtig for mig. Især efter jeg opdagede, hvor meget moral betyder. For mig er der tre typer venskabskampe:
1: Moralboostere:
Kampe mod meget dårlige hold. Her kan man faktisk godt sætte assistenten til at arrangere, da det oftest er denne type han vælger. Man kan også sætte ham til at styre holdet, men jeg tager ALTID selv de sidste træningskampe, da resultatet her er meget vigtigt.
Kampene skal spiles med de bedste spillere, da man ønsker en stor sejr. Når man er foran med minimum 3 mål kan man begynde at skifte ud. Bruger jeg hvis jeg har problemer med moralen. Fx med Brøndby i starten af spillet. Her er moralen så svag at en god opstart er essentiel for en god sæson. Bør altid bruges som sidste træningskamp.
2: Sportslige
De svære kampe. Kan med fordel bruges som 2. eller 3. sidste friendly, da holdet her er ved at være kampklar, men moralen kan rettes op i tilfælde af et nederlag.
En god idé hvis du er usikker på dit holds styrke. Du er måske lige rykket op eller vil teste dig mod dine rivaler. Også vigtig, hvis du vil teste en taktik.
3: Økonomiske
Kampe, mod hold med stort reputation. Real Madrid, Barcelona, Liverpool, Milan osv. Det er denne type klubber, der skal bruges i denne kategori. Hvis du spiller mod en klub, der er meget kendt kommer der flere tilskuere, hvilket giver flere penge i billetindtægter. Derudover kan du være så heldig at den bliver vist i fjernsynet hvilket også giver penge.
Denne type kombineres let med sportslige, hvis du er et stort hold. Her er de småpenge du får i forbindelse med venskabskampe dog ikke noget, der giver store udslag på bundlinjen. Derfor har du måske mere held med de andre typer venskabskampe.
Generelt om venskabskampe, kan jeg sige at jeg altid sørger for at have en start 11, der er helt klar til den nye sæson. Derfor spiller jeg altid med en fast opstilling og skifter kun enkelte spillere til sidst.
Da moralen smitter af på spillerne indbyrdes sørger jeg dog for at alle spillere er glade.
Gosu_power
Landsholdsspiller
«
Svar #9:
13 Jan 2008, 02:32 »
Jeg starter altid med at gå truppen igennem først for at sortere de løntunge reserver eller dårlige spillere fra. Så går jeg på transfermarkedet så hurtigt så muligt, først og fremmest for at starte min søgen på nye spillere, men også for at være først i køen til de transferfri spillere. Dernæst går jeg hele, og jeg mener HELE staben igennem for igen at sortere de dårlige eller løntunge fra (skal lige siges at det er hvis jeg ikke er en storklub med masser af penge). Jeg fyrer faktisk tit min assistent træner, jeg foretrækker en assistent træner der er dygtig til at vurdere spillere, altså høj spillerpotientiale og spilleregenskaber.
Dernæst starter jeg på at lægge mine træningsprogrammer specialt kordineret til alle spilleres behov.
Allerede nu begynder jeg at experimentere med min holdopstilling (stiller den altid efter de køb jeg planlægger). Så tjekker jeg mit kampprogram for at tjekke om jeg har nok træningskampe. Jeg foretrækker at have 6-7 træningskampe i opstarts facen, det giver mig rigeligt med tid til at experimentere, prøve reserve spillere, eller indspille nyindkøb.
Når min nye træner/talentspejder/physio stab er på plads og træningskampene begynder forbereder jeg mig allerede på sæsonens første kamp. Til første kamp stiller jeg altid med det hold jeg regner med at bruge i første turneringskamp. Så kører jeg ellers træningskampene igennem, jeg skifter næsten aldrig taktik i træningskampene, fordi jeg vil hellere bruge disse kampe til at gøre mine spillere dygtige til denne taktik.
I opstartsfacen går jeg også efter at leje mine talenter ud hurtigsmuligt og finde en rugeklub. Ved godt det er et lorte indlæg, men se hvad klokken er
George Gillet: »Hvis Rafa (Liverpool-manager Rafael Benitez) siger, han ønsker at købe Snoogy Doogy, har han vores fulde støtte«.
-KNM-
Manager
«
Svar #10:
13 Jan 2008, 02:38 »
jeg gør faktisk også præcis det samme som dig. Sværger til personlig træning. Selvom de spiller fløj giver det ingen mening at træne dem i "Fløjstats", hvis de ikke kan lære det.
TheDuck
Reserveholdsspiller
«
Svar #11:
13 Jan 2008, 02:55 »
Citat af: -KNM- 13 Jan 2008, 02:38
jeg gør faktisk også præcis det samme som dig. Sværger til personlig træning. Selvom de spiller fløj giver det ingen mening at træne dem i "Fløjstats", hvis de ikke kan lære det.
Der er jeg lige omvendt. Jeg spiller min faste kontrabaserede 4-4-2, og kan fløjene f.eks. ikke lave indlæg eller dribble forbi sin back, så har jeg ikke noget at bruge dem til. Man kan sige, at jeg tilpasser truppen efter taktikken fremfor det omvendte.
-KNM-
Manager
«
Svar #12:
13 Jan 2008, 03:00 »
Jeg snakker ikke om indkøb, men om træning.
Altså positionstræning versus individuel træning
TheDuck
Reserveholdsspiller
«
Svar #13:
13 Jan 2008, 03:04 »
Nej, det forstod jeg godt
Det jeg prøvede at sige var, at i tilfældet hvor en fløjspiller ikke kan lære fløjspillets facetter, så kan jeg ikke bruge ham, og han bliver solgt i stedet for at træne det han i stedet kan. Dog omskoler jeg spillere, som f.eks. Christian Thyboe-Thomsen i Silkeborg, der efter min mening ikke er optimal som CD. Ham omskolede jeg til en fantatisk højreback.
Sider:
[
1
]
Vælg et område:
-----------------------------
Football Manager 2026
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Klubsøgning og -erfaring
Football Manager 2024
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Spillersøgning og -erfaring
=> Challenges
Football Manager 2023
=> Omklædningsrummet
=> Challenges
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Skadestuen
Football Manager 2022
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Challenges
Football Manager 2021
=> Omklædningsrummet
=> Blogs
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Challenges
=> Idéfabrikken
Football Manager 2020
=> Omklædningsrummet
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Challenges
Football Manager 2019
=> Omklædningsrummet
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Challenges
=> Idéfabrikken
Football Manager 2018
=> Omklædningrummet
=> Lower League Management
=> Skadestuen
=> Træningsbanen
=> Blogs
=> Challenges
===> November challenge
===> December challenge
===> Januar/februar challenge
===> Journey for the money
Football Manager 2017
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
===> Det taktiske panel
=> Skadestuen
=> Blogs
=> Månedens anbefaling
=> Challenges
===> Europæisk Outsider
===> Galiciens helte
===> Genrejsningen af Østtyskland
===> Journey for the money
===> Mine FM17 saves
=> Designerfreaks
=> Idéfabrikken
Football Manager 2016
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Blogs
=> Månedens anbefaling
=> Lav din egen klub
=> Idéfabrikken
=> Designerfreaks
=> Netcaféen
=> Challenges
Football Manager 2015
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
=> TV-Stationen
=> Netcaféen
=> Challenges
=> Skadestuen
=> Blogs
=> Idéfabrikken
=> Designerfreaks
=> Månedens anbefaling
=> FmFreaks anbefaler
Football Manager 2014
=> Omklædningsrummet
=> Træningsbanen
=> Skadestuen
=> Netcaféen
=> Challenges
=> TV-Stationen
=> Blogs
=> Idéfabrikken
=> Designerfreaks
=> Månedens Anbefaling
Andre Managerspil
=> Nostalgi
===> Blogs fra de ældre udgaver
===> FM2013
=====> Omklædningsrummet
=====> Træningsbanen
=====> Spillersøgning og -erfaring
=====> Klubsøgning og -erfaring
=====> Skadestuen
=====> Netcaféen
=====> Challenges
=====> Lower League Management
=====> TV-Stationen
=====> Blogs
=====> Idéfabrikken
=====> DesignerFreaks
=====> Månedens anbefaling
===> FM2012
=====> Omklædningsrummet
=====> Træningsbanen
=====> TV-stationen
=====> Skadestuen
=====> DesignerFreaks
=====> Netcaféen
=====> Blogs
=====> Idéfabrikken
=====> Månedens anbefaling
===> FM2011
=====> DesignerFreaks
=====> TV-stationen
=====> Annonceringer
=====> Idéfabrikken
=====> Omklædningsrummet
=====> Træningsbanen
=====> Skadestuen
=====> Netcaféen
=====> Blogs
===> FM2010
=====> Blogs FM2010
=====> Netcaféen FM2010
=====> Annonceringer FM2010
=====> Omklædningsrummet FM2010
=====> Træningsbanen FM2010
=====> Spillersøgning og -erfaring FM2010
=====> Klubsøgning og -erfaring FM2010
=====> Skadestuen FM2010
=====> Lower League Management FM2010
=====> Idéfabrikken FM2010
===> FM2009
=====> Idéfabrikken FM2009
=====> Træningsbanen FM2009
=====> Blogs FM2009
=====> Lower League Management FM2009
=====> DesignerFreaks FM2009
=====> Skadestuen FM2009
=====> Netcaféen FM09
=====> Omklædningsrummet FM2009
=====> Spillersøgning og -erfaring FM2009
=====> Klubsøgning og -erfaring FM2009
=> Pro Cycling Manager
=> Football Manager Live
===> Blogs
=> DesignerFreaks
=> Annonceringer FM2012
Andet
=> Fodbold
===> VM 2010
===> EM 2012
===> VM 2014
===> EM 2016
=> Baren
===> Cykling
===> Redskabsrummet
=> Børnehaven
FmFreaks.dk
=> Introduktionsforum
=> Mødelokalet
===> Måneds awards
=> FmFreaks Blogs Hall of Fame
=> Konkurrencer
===> Premier League Picks
===> Champions Freak
===> Supertipperen
===> FmFreaks Awards 2007
===> Nekrolog Konkurrence 2008
===> Digtkonkurrence
===> VM-Konkurrence
===> Fmfreaks Tour de France konkurrence
===> Nekrologkonkurrencen, 2010
===> Nekrologkonkurrencen, 2011
===> Månedens mål
===> FMF Fantasy League
===> EM Last Man Standing
===> DM i Football Manager 2013
===> Prediction Mastery
===> Blogkonkurrencer
=====> Blogkonkurrencen 2016
=====> Blogkonkurrencen 2015
=====> Blogkonkurrencen, 2014
=====> Blogkonkurrencen, 2013
=====> Blogkonkurrencen, 2012
=====> Blogkonkurrencen, 2009
=====> Blogkonkurrencen, 2011
=====> Blogkonkurrence FM2008
=====> Blogkonkurrencen 2017
=====> Blogkonkurrencen 2018
=====> Blogkonkurrencen 2019
=====> Blogkonkurrencen 2020
=====> Blogkonkurrencen 2021
=====> Blogkonkurrencen 2022
=====> Blogkonkurrencen 2023
=====> Blogkonkurrencen 2024
=====> Blogkonkurrencen 2025
===> FmF Mesterskabet
===> FmFreaks årsawards 2013
===> VM Last man standing
===> FmFreaks' årsawards 2014
Administrator forum
=> test
This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only.
« More Info »