home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
28 Jun 2024, 10:39 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
22 Jun 2024, 13:58 andersnomanni Blogs Freiburg Gloryhunter s...
15 Jun 2024, 22:56 szukizek Blogkonkur... 16# Hjertet banker kun...
15 Jun 2024, 21:04 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
14 Jun 2024, 20:45 Broen13 Blogkonkur... [33] Journeyman - Syv ...
14 Jun 2024, 20:44 Broen13 Blogkonkur... #22 - Danish Viking Wa...
14 Jun 2024, 13:42 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
Antal Registrerede Brugere: 23344
  0 Brugere, 448 Gæster Online.

Indlæg: 1132853 over 31369 Emner
Nyeste Bruger: anastasiyakavi...
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Intellektuel Ejendomsret
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Intellektuel Ejendomsret  (Læst 3724 gange)
arsenalistic
Manager
********

Offline Offline


 
Intellektuel Ejendomsret
« : 05 Dec 2007, 19:27 »

Lad os starte en tråd om Intellektuel Ejendomsret, men først skal vi lige have definitionerne på plads:

"Intellektuel ejendomsret eller immaterialret, i ældre tid kaldet 'åndelig ejendomsret', er et juridisk princip, hvorefter der hersker et særligt tilhørsforhold mellem et menneske og dets værker. Under visse betingelser beskytter immaterialretten :

> Opfindelser af videnskabelig eller teknisk art (patentret) samt mønstre og modeller
> Kendetegn, der tillader at identificere virksomheder og produkter (varemærkeret)
> Åndelige frembringelser i bred forstand, f.eks. litterære og kunstneriske værker (ophavsret)."
Kilde: http://www.iut.u-bordeaux3.fr/comenius/dan/droit/themjur.html

Dette er hvad vi andre normalt omtaler som internet pirateri o.lign.
Men hvad er jeres holdning til det?

Jeg skal med det samme sige, at jeg vil håbe denne debat vil holdes på et nogenlunde niveau og fra eget og crewets ønske, skal der ikke opfordres til pirateri, linkes til ulovligt materiale el. lign.

Min egen holdning til emnet er noget ambivalent. Jeg kan sagtens forstå kunsternes ønske om at tjene penge på deres musik, selvfølgelig. Jeg ville også selv ønske at tjene penge på mit hårde arbejde. Hvor koden knækker, er når jeg kigger på industrien bag. En industri der tjener/tjente styrtende med penge, ved at sælge materiale til overpris og kun lade procenter gå videre til kreatøren bag. Nu skal ret være ret, og selvfølgelig er der omkostninger ved produktion og markedsføring, men overskuddene tyder på at differencen mellem indtægt og udgift har været enorm. Nu er det så det bliver interessant, for internettet tager nu sin sejrsgang rundt om i verden. Pladebranchen oplever at folk begynder at dele, både pga. "prisen" men lige så meget pga. tilgængeligheden. Her er et helt nyt distributionsnet for pladeindustrien, en hidtil uset mulighed for at sprede deres musik og skabe en ny mulighed for indtjening. Hvad gør pladeindustrien? Melder krig mod de forbrugere der i mange år har betalt for deres champagne og coke. Hvorfor ikke gå i dialog og finde et fælles grundlag, hvor begge parter kan få hvad de ønsker, uden at en af parterne udstilles som henholdsvis tyve og den anden som grådige urmennesker? (Er på arbejde, så hvis der er fejl, bær over)

Kom med jeres holdninger og lad os få gang i en debat
Logged

Go you Gunners!

arsenalistic
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #1: 05 Dec 2007, 19:41 »

Kan det passe at unge mennesker i det 21. århundrede ikke har holdninger til "pirateri"?
Logged

Go you Gunners!

DeBuur
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #2: 05 Dec 2007, 19:47 »

Bravo - godt emne  Thumbs Up

De multinationale selskaber der står bag meget af den kommercielle kunst (f.eks. pop musikken) tjener kassen.... men hvor meget betaler de tilbage til samfundet ? hmmmm intet er svaret... stort set ingen af de multinationale selskaber betaler skat !
Hvad har det så at gøre med emnet ? jo netop her finder jeg det legitime i at være "pirat" piraterne er nutidenstidens frihedskæmpere - de kæmper ikke nogen religiøs eller partipolitisk kamp men kæmper for den personlige ret til at dele filer med hinanden uden at tjene på andres kunst musik m.m.

Pirateri er kommet for at blive..... den tekniske udvikling og viljen til at omgåes kopisikring m.m gør at det vil fortsætte - der hvor min grænse går er når pirateri bliver til tyveri og bedrageri... altså hvis jeg ulovligt solgte mp3 filer.



Der findes en dansk (lovlig) hjemme side som fortæller mere om emnet se selv her
http://www.piratgruppen.org/index.php
Logged

YNWA

Pollebolle
Gæst
 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #3: 05 Dec 2007, 19:48 »

Fatter nada af dette!? Nok derfor Smiley
Logged

arsenalistic
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #4: 05 Dec 2007, 19:56 »

Bravo - godt emne  Thumbs Up

De multinationale selskaber der står bag meget af den kommercielle kunst (f.eks. pop musikken) tjener kassen.... men hvor meget betaler de tilbage til samfundet ? hmmmm intet er svaret... stort set ingen af de multinationale selskaber betaler skat !
Hvad har det så at gøre med emnet ? jo netop her finder jeg det legitime i at være "pirat" piraterne er nutidenstidens frihedskæmpere - de kæmper ikke nogen religiøs eller partipolitisk kamp men kæmper for den personlige ret til at dele filer med hinanden uden at tjene på andres kunst musik m.m.

Pirateri er kommet for at blive..... den tekniske udvikling og viljen til at omgåes kopisikring m.m gør at det vil fortsætte - der hvor min grænse går er når pirateri bliver til tyveri og bedrageri... altså hvis jeg ulovligt solgte mp3 filer.



Der findes en dansk (lovlig) hjemme side som fortæller mere om emnet se selv her
http://www.piratgruppen.org/index.php

Enig med dig. Kommercielt pirateri skal straffes, og straffes hårdt! Ingen skal tjene penge på andres kunst, det er vel mere eller mindre, hvad pladeindustrien har gjort. Ja de var nødvendige, men nu er de blevet overflødige snyltere. Snyltere der desperat forsøger sig med skræmmekampagner i en ulige kamp mod overmagten. Deres manglende vilje til at forandre og tilpasse sig, kan meget nemt gå hen og blive deres død.

Og tak Smiley

Fatter nada af dette!? Nok derfor Smiley
Det handler om din holdning til at folk downloader musik, film, lydbøger, og andet materiale der falder under ophavsretten.
Logged

Go you Gunners!

DeBuur
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #5: 05 Dec 2007, 20:03 »

Jeg håber at flere og flere kunstnere selv begynder at udgive deres musik.... og ja det er vigtigt at sikre de "nye" bands kan komme til at udgive musik...... det er jo ikke gamle ikoner som f.eks TV2 der skal stå for fornyelsen af den danske pop musik...... men hvem er det de multinationale selskaber udgiver... det er jo hovedsagligt gamle udbrændte rock musiker på den anden side af 60 år  ticked off 
Logged

YNWA

Spezialized
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #6: 05 Dec 2007, 20:07 »

Dette er jo et hulens svært emne! Altså alle kan godt se det er forkert at "stjæle" uden nogen tvivl. Et argument kunne være, at hvis du ikke vil betale prisen for en given vare (her musikken) så må du jo undvære. Men det er jo nok de færreste (hvis vi kan komme så langt ned) der kan udsige sig fra at eje en piratkopi, eller i hvert fald kender en der gør.

Personligt synes jeg pladeindustrien kører den forkerte krig. Istedet for at prøve at pille de store "udgivere" (læs: de store piratsdistrubutører) ned, så bliver der kørt jagt på de små fisk. Og hvad hulen hjælper det at fange ene lille fisk der måske downloader 4-5 ulovlige CDer hver måned, frem for dem som brænder 100-200 FORSKELLIGE CDer pr. døgn! Og endda sælger dem videre.

arsenalistic, du snakker om at finde et fælles grundlag. Men det tror jeg desværre ikke på. Folk vil stadig "stjæle" om så en CD kostede 20,- eller 120,- Men nu ved jeg ikke om du mener nedslag i prisen, for jeg kan ellers ikke se hvad det fælles grundlag skulle være.
Logged


halil
Ynglingespiller
***

Offline Offline

 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #7: 05 Dec 2007, 20:13 »

Læser du jura i København?
Logged

arsenalistic
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #8: 05 Dec 2007, 20:16 »

arsenalistic, du snakker om at finde et fælles grundlag. Men det tror jeg desværre ikke på. Folk vil stadig "stjæle" om så en CD kostede 20,- eller 120,- Men nu ved jeg ikke om du mener nedslag i prisen, for jeg kan ellers ikke se hvad det fælles grundlag skulle være.

Mit forslag ville være en form for licensbetaling, der ville give en adgang til pladeindustriens database. 150-200,- for adgang til en samlet database med lettilgængelig musik i god kvalitet. Selvfølgelig ville der stadig være folk, der stjæler, men pladeindustrien ville få en stjerne hos langt de fleste pirater og den store piratkultur vi ser nu, ville formindskes mange gange ville jeg tro. Dermed ville de få hængt de pirater ud, der stadig ville hente musikken gratis, tilgængeligheden ville forringes for ulovligt pirateri, de ville tjene en pæn sjat på det ifht. nu. Dette kunne være en mulighed til, hvor parterne kunne mødes. Kender mange pirater, og 90% er for idéen og siger de ville benytte sig af den. Men gang på gang er opfordringer til pladeindustrien om en nytænkning af mediet blevet besvaret med skræmmekampagner og sagsanlæg.
Logged

Go you Gunners!

Spezialized
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #9: 05 Dec 2007, 20:18 »

Det ville faktisk ikke være helt tosset, som du jo selv siger. Tak for svaret Smiley
Logged


Pollebolle
Gæst
 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #10: 05 Dec 2007, 20:18 »

ahh nu er jeg med!

min holdning er ganske enkel! Musik! Jeg downloader ulovlig musik som en gal! ellers ikke andet.

Men jeg er sådan set 100 ligeglad med det, det er jo den billige måde Smiley
Logged

arsenalistic
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #11: 05 Dec 2007, 20:21 »

Det ville faktisk ikke være helt tosset, som du jo selv siger. Tak for svaret Smiley

Var det til mig?
Hvis det var, tak, men;
Det er nu i grunden ikke kun min idé. Mange har efterhånden tænkt denne tanke. Menigpirat, kaptajner og flere politikkere er ved at være lune på idéen. De eneste der ikke bifalder den er dinosaurerne i deres ferraier aka. pladeindustrien.

Men jeg er sådan set 100 ligeglad med det,(...)

Huh
Logged

Go you Gunners!

Red love
Gæst
 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #12: 06 Dec 2007, 20:37 »

Jeg håber at flere og flere kunstnere selv begynder at udgive deres musik.... og ja det er vigtigt at sikre de "nye" bands kan komme til at udgive musik...... det er jo ikke gamle ikoner som f.eks TV2 der skal stå for fornyelsen af den danske pop musik...... men hvem er det de multinationale selskaber udgiver... det er jo hovedsagligt gamle udbrændte rock musiker på den anden side af 60 år  ticked off 
Ja, der findes efterhånden ikke et eneste band der ikke har lavet reunion.. Men ja, vi er jo i en retroens tidsalder, hvor alle vil mindes hvad der var engang...

  I forhold til emnet, et ganske fint, men også kompliceret emne. Tror det man vil se fremover, som du hvis også er inde på De buur, er at flere og flere bands selv vil stå for udgivelsen af deres albums, og at de store pladeselskaber, vil blive mindre, og mindre.

 
  Derudover virker det ganske klart som udviklingen også er, at der kun vil blive mere af at bands ligger deres musik ud på nettet. Derudover tror jeg prisen på musik hvis vi holder os til det, den vil falde. I en erkendelse af at folk alligevel henter det ulogvligt, hvis det er for dyrt.

  Så er det jo også oplagt at nævne Radiohead. Der så at sige har sagt fuck off til pladebranchen. Sagen helt kort er at bandet har lavet en såkaldt alternativ download mulighed af deres nye cd, og at forbrugeren selv bestemmer prisen, dvs. man reel hel lovligt kan downloade deres cd gratis. Det skal nævnes at kunderne i genenmsnit betalte 40 pund for cden, der blev wonloadet 1.2 millioner gange. Med andre ord tjente Radiohead udgivelsesdagen 51 millioner kroner, på deres nyemåde at sælge musik på..

  Hvis vi så snakker om det moralske aspekt omkring "pirateri" Synes jeg det er nærliggende at drage en parallel til sort arbejde, vi vil egentlig godt allesammen fordømme det. Men vi kender alligevel allesammen enten nogen der benytter sig af det, og ellers gør vi det selv.. Ikke at dette på nogen måde retfærdigør noget som helst..
Selvom om jeg stjæler nede i brugsen, er det jo ikke i orden i andre gør det...
Logged

arsenalistic
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #13: 07 Dec 2007, 14:31 »


  Så er det jo også oplagt at nævne Radiohead. Der så at sige har sagt fuck off til pladebranchen. Sagen helt kort er at bandet har lavet en såkaldt alternativ download mulighed af deres nye cd, og at forbrugeren selv bestemmer prisen, dvs. man reel hel lovligt kan downloade deres cd gratis. Det skal nævnes at kunderne i genenmsnit betalte 40 pund for cden, der blev wonloadet 1.2 millioner gange. Med andre ord tjente Radiohead udgivelsesdagen 51 millioner kroner, på deres nyemåde at sælge musik på..


Nu skal man tage med i ligningen, at det første gang er et pr-stunt. Det er det ikke næste gang, og næste gang, og....
Men lige præcis Radiohead har jo så desværre også meldt ud, at det album man kunne downloade, ikke er det endelige produkt og i dårligere kvalitet. De udsender cd'en, som har "ekstramateriale" og en bedre kvalitet, da man valgte ikke at lave download-udgaven af albummet i FLAC. Det er lidt syndt at de skulle være pionerer, men mere kommer til at fremstå, som en gruppe, der tager pis på idéen.
Logged

Go you Gunners!

Suicide
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Intellektuel Ejendomsret
« Svar #14: 07 Dec 2007, 19:53 »

Ligepræcis med CD'er, har jeg det sådan at jeg tidligere downloadede, men det er jeg nu stoppet med. Det er ikke for at være hellig, men jeg vil gerne støtte de folk bag musikken, og pt. er den eneste måde, ved at købe cd'er.
Lige for tiden, er jeg stille og roligt, ved at købe ind af cd'er jeg tidligere har downloadet (ulovligt) og endda også af dem jeg har downloadet lovligt, da det pissede mig af med kun at kunne flytte numrene 3 gange.

Jeg har fundet en engelsk hjemmeside med fri porto, og hvor alle cd'er er en god slat billigere end her i Danmark, og det gælder både nye og gamle cd'er, det eneste problem er dog at de ikke har danske kunstnere, så som Nephew og så videre.
Med hensyn til film, sker det at jeg låner en ekstern harddisk af en af mine venner med nogle film på, så ligger jeg dem ind på min pc (ved godt at det er det samme som at downloade dem, osv. og at det stadig er pisse ulovligt), for så at se dem engang når jeg får tid. Hvis der er en film, som jeg virkelig godt kan lide, vælger jeg som regel at gå ud og investere i den, for igen at støtte folkene bag. Desuden er det mere blæret, at have en DVD stående i  reolen end, at have en film liggende på pc'en, det andet ser ligesom bedre ud, og sender et godt signal til omverdenen. Som oftes bestiller jeg også film fra England, da jeg sagtens kan følge med i en film, uden danske undertekster.

Computer spil, generalt, køber jeg meget sjældent. Det skal være virkelig gode spil, før jeg vælger at investere i dem. Jeg har en del af Command & Conquer spillene, der i blandt Generals, da jeg syntes at det er virkelig geniale strategi spil, har jeg valgt at købe dem. FM er også et spil jeg køber, hvert år, faktisk forudbestiller jeg det hvert år, igen fra den engelske hjemmeside med fri porto, da de også generalt er billigere på spil.

Udover de to spil, er det lidt blandet, jeg har selvfølgelig flere i reolen, men ikke så mange nye, der sker det nemlig også at jeg "kommer til" at låne en ekstern. Men det er også fordi at et spil som for eksempel Need For Speed, er sjov første gang man gennemfører det, men derefter gider jeg som oftest ikke at spille det mere, derfor syntes jeg det er dumt at betale 400, eller hvor meget det nu koster, for at spille én gang. Det rækker min lærlinge løn alligevel ikke til.



Personligt har jeg intet imod folk, der downloader musik, film, spil og så videre. Det rører mig ikke det fjerneste, hvad andre gør, er op til dem.
Logged

Sådan gøres en entré i crewet!!

Citat af: Nekker
Jeg kan da godt komme forbi og lege stripper  Djævel

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010