home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 20:40:33 oxoberyt Blogs wiki software 2024
25 Nov 2024, 10:26 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
Antal Registrerede Brugere: 23458
  0 Brugere, 1258 Gæster Online.

Nyeste Bruger: oxoberyt
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Meningen med livet
0 Brugere og 10 Gæster læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Er du bevidst om hvad meningen med din tilværelse er?
Ja meget..
Hmm.Jeg har da ting jeg godt vil have udrettet, men har måske ikke en dybere mening med det.
Nej, jeg aner ærligt talt ikke hvad meningen med det hele er.
Det er ikke noget jeg går og tænker over.

Sider: 1 ... 3 4 [5] Udprint
Forfatter Emne: Meningen med livet  (Læst 17604 gange)
ZhotLog
Gæst

Sv: Meningen med livet
« Svar #60: 03 Aug 2008, 18:42 »

Skal man se rent biologisk på det, er det vel at forplante sig og dermed sikre artens overlevelse, men det er vel et kedeligt svar for alle de små-filosofiske mennesker på denne side.

Meningen med livet er op til den enkelte, for nogle af det at få børn, for nogle at gøre en forskel, for nogle at blive kendt etc. Meningen med dit liv er garanteret anderledes end meningen med mit.

Æsop
Gæst

« Svar #61: 03 Aug 2008, 21:02 »

Meningen med livet er op til den enkelte, for nogle af det at få børn, for nogle at gøre en forskel,
Synes du ikke at forplante sig, og dermed skabe et nyt væsen, der ellers aldrig ville have eksisteret, er at gøre en forskel? Smiley

ZhotLog
Gæst

« Svar #62: 03 Aug 2008, 22:08 »

Synes du ikke at forplante sig, og dermed skabe et nyt væsen, der ellers aldrig ville have eksisteret, er at gøre en forskel? Smiley
Jo, men at gøre en forskel menes her mere som at man ikke nødvendigvis behøver at få et barn, for at gøre en forskel, men derimod gør det på en anden vis.

Æsop
Gæst

« Svar #63: 03 Aug 2008, 22:27 »

Man behøver naturligvis ikke at få et barn for at gøre en forskel Zhotlog.

I tråd med det, kan man også diskutere det du skrive øverst på siden om at det biologisk "bare" er meningen at forplante sig, og sikre artens overlevelse. For det første er det at forplante sig jo langt fra nok til at sikre artens overlevelse, da der kan komme u forudsete ting som store naturkatastrofer, menneskeskabte klimaforandringer og lignende, i vejen for det projekt. 

For det andet, synes jeg også det er interessant at konstatere at du åbenbart er en af de såkaldte små filosofiske mennesker på denne side. For hvis meningen med livet godt kan være at gøre en forskel, og at det øjensynligt godt kan lade sig gøre uden at forplante sig, accepterer du åbenbart heller ikke selv præmissen om den biologiske forklaring. 

Jeg kan så trøste dig med at det er du nok ikke den eneste der har det sådan, tilværelsen ville for f.eks. de mennesker der ikke selv kan forplante sig, og i vores moderne verden adoptere, være temmelig udsigtsløs hvis den eneste mening var selv at forplante sig.
Og da der mig bekendte ikke er en markant større selvmordsrate blandt barneløse, og adopterende forældre, må man nok konstatere, at de har valgt andre vinkler, end den biologisk korrekte.

ZhotLog
Gæst

« Svar #64: 03 Aug 2008, 22:42 »

Man behøver naturligvis ikke at få et barn for at gøre en forskel Zhotlog.

I tråd med det, kan man også diskutere det du skrive øverst på siden om at det biologisk "bare" er meningen at forplante sig, og sikre artens overlevelse. For det første er det at forplante sig jo langt fra nok til at sikre artens overlevelse, da der kan komme u forudsete ting som store naturkatastrofer, menneskeskabte klimaforandringer og lignende, i vejen for det projekt. 

For det andet, synes jeg også det er interessant at konstatere at du åbenbart er en af de såkaldte små filosofiske mennesker på denne side. For hvis meningen med livet godt kan være at gøre en forskel, og at det øjensynligt godt kan lade sig gøre uden at forplante sig, accepterer du åbenbart heller ikke selv præmissen om den biologiske forklaring. 

Jeg kan så trøste dig med at det er du nok ikke den eneste der har det sådan, tilværelsen ville for f.eks. de mennesker der ikke selv kan forplante sig, og i vores moderne verden adoptere, være temmelig udsigtsløs hvis den eneste mening var selv at forplante sig.
Og da der mig bekendte ikke er en markant større selvmordsrate blandt barneløse, og adopterende forældre, må man nok konstatere, at de har valgt andre vinkler, end den biologisk korrekte.
For det første nævner jeg på intet tidspunkt, at jeg ser mig selv som filosofisk, jeg nævner blot at der er mange af den slags herinde.
For det andet er det hele skrevet med et glimt i øjet, og den egentlige pointe er vel bare, at jeg ikke tror der er en bestemt mening med livet, som alle følger, men at alle er forskellige.
Din pointe virker derimod mere skjult, da du sådan set bare rakker ned på mit indlæg.

Sider: 1 ... 3 4 [5] Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010