home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 10:04:01 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
I dag kl. 00:36:53 warmon Blogkonkur... [24] Journeyman - Boys...
I går kl. 23:34:48 warmon Blogkonkur... #7 - Danish Viking War...
I går kl. 20:57:23 szukizek Blogkonkur... 6# Hjertet banker kun ...
19 Maj 2024, 05:48 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
Antal Registrerede Brugere: 23304
  0 Brugere, 666 Gæster Online.

Indlæg: 1132772 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: kyliestewart025
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Baren
| | |-+  Kategori: Cykling
| | | |-+  Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?  (Læst 3865 gange)
JosepGuardiola
Gæst
 
Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« : 13 Jan 2012, 01:08 »

Der foregår ikke meget cykelsnak her i vores cykelforum, men nu kommer jeg med et cykelindlæg!

Der snakkes nemlig om noget grumt i disse timer. Ifølge Juan Guti (@ Twitter), så ser det ud til at der sker et skift i Euskaltel-strategien. De vil sikkert stadig være orange, og sandsynligheden for at de styrter er der nok også, men fra og med 2013 forlyder det, at man bliver et standard cykelhold.

Det betyder, at man ikke længere udelukkende består af baskere. Man vil altså kunne se Chris Anker Sørensen køre for Euskaltel i 2013, hvis alt fortsætter som nu.

Der er dog også den mulighed, at det er en strategisk nyhed, der er sendt ud. Euskaltel har længe klaget over at de mangler penge, og snakken har de sidste mange år gået på at man lukker ned - men hver gang har man forlænget og overlevet. Jeg tænker lidt, at en sådan nyhed måske presser de baskiske virksomheder yderligere, således at de smider flere penge afsted.

I 1994 blev dette hold stiftet, og siden har de udelukkende signet baskere (eller.. næsten, enkelte - såsom Samuel Sanchez - er ikke baskere, men har været i det baskiske miljø siden juniorårene).. er det mon slut efter 2013? Det ville da være en synd og skam, ikke?
Logged

Legenden
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #1: 13 Jan 2012, 01:17 »

Ville være en skam, jo. Ved ikke så meget om cykling, men jeg ved, hvad Euskaltel er!

Jeg kan godt lide idéen med, at der kun skal være baskere. Og så vælter de hele tiden, jeg tror det har meget at gøre med, at de er baskere. Bjarne Riis' hold har altid været mit favorit, men hvis jeg skulle vælge nogle andre hold, ville Euskaltel være en af dem. Ikke fordi de er specielt gode afaik, men det er fedt, at det er et "rent" baskerland hold.
Logged

[for stor img ]https://31.media.tumblr.com/9b9aed933ca4b5125deaedcaec63385e/tumblr_mphyz5HWR91srrw1io1_500.gif[/img]

Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #2: 13 Jan 2012, 01:24 »

Lige netop dét at de kun kører med "baskere" er årsagen til deres store populæritet hos mange. Men desværre synes jeg man ser træk til at sådan "projekter" ikke kan fungere i nutidens cykling.

De nye hold, såsom Leopard-Trek (sidste år), nu Nissan-Trek og BMC osv vil på sigt ødelægge cykelsporten. For helt ærlig, hvor man hold kan følge trop med dem? Stort set ingen. Derfor vil holdene forsøge at få ekstra penge hos sponsorene, og når det ikke sker kan det hurtigt ende i et grimt ægteskab som stopper kort tid efter, og stille og rolig vil vi se flere og flere hold lukke. Det jo helt uhørt af det mest vindende cykelhold ikke engang kunne finde en ny sponsor fordi de nye hold tilbød deres ryttere så høje lønninger at de ikke kunne matche dem, og derfor ikke ønskede at fortsætte med det muligheder der var.

Angående euskatel, så tror jeg rent faktisk det er noget holdledelsen overvejer. Lige nu er deres marked stort set kun blandt baskerne. Hvis de vælger at tage ryttere ind fra alle steder fra, så tror jeg de håber på, at kunne få råd til flere ryttere ved at få andre sponsorer.

Kort sagt, så ødelægger de store hold cykelsporten som den var. Vi vil se flere og flere store hold, men i sidste ende vil der til sidst også kun være 10-15 konkurrence dygtige hold imod de 25-30 for to år siden. Flere og flere hold vil ønske at få så store sponsorer at de kan hente de bedste ryttere ind, men det vil resultere i en masse holdopløsninger.
Logged


JosepGuardiola
Gæst
 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #3: 13 Jan 2012, 01:56 »

Jeg ved ikke helt, om jeg virkelig tror, at sporten bliver ødelagt af det. Vi har førhen set superhold, der blot er forsvundet igen. I 1996 formåede Mapei at smadre hele Paris - Roubaix.



De fik ovenikøbet også 5. pladsen, mens det på forhånd var aftalt (/krævet af sponsoren) at Museeuw skulle vinde denne finale. En lille sidehistorie.

Vi har helt bestemt en del superhold. Sky, RadioShack, BMC og Quick Step (paradoksalt nok har ingen af dem Tour de France-vinderen, når 2012-udgaven er afgjort Wink). Men spørgsmålet er om de selv kan blive ved? På et tidspunkt skal de jo også selv få mere ud af markedsføringen, end de betaler for den. Det kan Kasi-Jesper vel også skrive under på. Rygter siger fx at RadioShack ikke just var ellevilde med fusionen med Leopard, der har betydet at de kører på luxembourgsk licens - og hvor finder man en sponsor, der vil sponsorere et så løntungt hold?

Med andre ord, så tror jeg det går i sig selv. Markeder har det med at tilpasse sig, som tiden går, og det sker også her. Det er jeg fuldstændig overbevist om.

Der er dog klare mangler i det nuværende system. Små hold med små ressourcer, satser tit på at udvikle talenter, der kan skabe resultater. Men så snart de skaber resultater, så tager de skridtet videre til et stort hold, og det er uden at moderholdet får en øre for det - her bør man altså lave et system, der belønner talentudvikling.

Ydermere kunne det også være, at man burde kigge på et lønloft. Det er lidt mere charmerende at se på de her superhold, der er superhold, fordi de satser på én specialitet - fx klassikere som det gamle Mapei-hold - end det er at se på BMC, der har Gilbert, Hushovd og Evans på ét og samme hold... og så Ballan, Hincapie, Burghardt, Quinziato osv.

Så jeg er i bund og grund enig med dig, men ikke fordi jeg så meget frygter for sporten. Det er - som sagt - et marked, og det tilpasser sig med tiden, men simpelthen udelukkende fordi jeg synes det tager noget af charmen.

Jeg vil langt hellere pege på et problem som disse nationalitetshold. Movistar er for spaniere, GreenEDGE er for australiere, Sky er for britere, Saxo Bank er for danskere, Rabobank er for hollændere.. Hvor mange danskere havde fået chancen på højeste niveau, hvis det ikke var for Riis? Få - men til gengæld ville de også have fortjent deres plads på det respektive hold, og blev ikke blot beregnet som 'fyld'. Det gør sig iøvrigt også gældende for Euskaltel, om end jeg godt kan lide deres system, fordi de udvikler baskere helt nede fra de unge år, og dermed kører dem hele vejen igennem systemet, og altså ikke blot nupper dem fordi de jo passer med nationaliteten, og der er lidt plads på holdet.
Logged

Ariana Grande
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #4: 13 Jan 2012, 02:01 »

Tror måske ikke de ender med at styrte så meget som nu.
Det virker simpelthen bare som om at baskere styrter mere end andre, og hvis der kommer en masse ikke baskere, så forsvinder deres mange styrt.
Logged


Shaft
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #5: 13 Jan 2012, 02:03 »

Det ikke rigtigt fordi der er noget af det du siger jeg er uenig i. Du siger det jo også selv, men forskellen på nutidens storhold og datidens var jo nemlig at datidens storhold, ja de var gode til den ene disciplin og dårlige til den næste. Nutidens storhold, som du selv nævner med BMC er gode til alt jo.

Jeg er også helt enig i at talentmassen generelt ikke får noget som helst, men jeg har svært ved at se hvordan man skal lave et system som giver dem goder. Det jo ikke ligesom i fodbold etc hvor holdene køber spillere til hinanden. Og så vil jeg sige, som stor NFL-fan, og generelt fan af alle amerikanske sportsgrene, at jeg elsker idéen om et lønloft, og synes det bør være i alle sportsgrene. Dét er der nok ikke mange som er enige med mig i..
Logged


Skovlyst
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #6: 13 Jan 2012, 12:20 »

Ork jo, det ville da være trist. Men det er nok en fornuftig ting ift deres sportslige ambitioner. De henter resultater, men det er jo ikke ligefrem de største.

Omkring Mapei er de jo det man senere kendte som Quick Step - det er jo så også bare ødelagt helt nu qua deres fusion med Omega Pharma.

Af storholdende ser jeg mest BMC som havde potentiale til at være et sundt hold. Deres kaptajner er så spredt at det næsten ikke kan gå galt. Hushovd har formentlig vidst det med Gilbert og mon ikke de kan fordele opgaverne? Smiley
Radioshack er et hold jeg ikke ville være en del af. Alt for mange kaptajner og typer der vil vinde i bjergene og en Bruyneel som ikke er ligefrem god til at mandskabsbehandling .

Men jeg ser frem til et spændende år 2012! Thumbs Up
Logged

Citat af: Spardle
Lad os lige få facts på plads, dengang man kun gjorde det bagfra, var røven det store seksuelle symbol.
Men efter man begyndte at dyrke sex forfra, begyndte brysterne også at få en seksuel betydning, så det er nu brysterne der er en form for den nye røv.

Smukke ord

Njaourinho
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #7: 13 Jan 2012, 13:08 »

Jeg er også helt enig i at talentmassen generelt ikke får noget som helst, men jeg har svært ved at se hvordan man skal lave et system som giver dem goder. Det jo ikke ligesom i fodbold etc hvor holdene køber spillere til hinanden. Og så vil jeg sige, som stor NFL-fan, og generelt fan af alle amerikanske sportsgrene, at jeg elsker idéen om et lønloft, og synes det bør være i alle sportsgrene. Dét er der nok ikke mange som er enige med mig i..

Ideen om lønloft i en sport, hvor udøverne allerede i forvejen får en grinagtig løn i forhold til det, de ofrer på og af cyklen, kan jeg ikke se nogen ide i. Man kunne jo passende starte med at indføre minimumsløn hos kvinderne, som bliver behandlet som rotter. Der vil altid være hold, der kan tilbyde mere end andre. Sådan er det og vil altid være det. Det er et marked, der bevæger sig. Om 3-4 år er hold som Radioshack og BMC sikkert ikke engang eksisterende, da deres respektivere ejere enten er i spjældet af flere årsager... (læs; Rihs) eller har mistet en interesse for sporten, som iøvrigt aldrig har været der. (læs; Becca...)



« Seneste Redigering: 13 Jan 2012, 13:14 af Njaourinho » Logged

JosepGuardiola
Gæst
 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #8: 13 Jan 2012, 13:43 »

Jeg føler mig næsten overbevist om en min. løn ved kvinderne skader mere end det gavner. Det kræver jo enten et større sponsorat eller at "stjernerne" går ned i løn, for at kunne finansiere det hele. Alternativet er jo, at der er flere cykelryttere, der er tvunget til at stoppe, fordi de simpelthen ikke kan få en kontrakt over minimumslønnen.

Hvem skulle betale gildet? I forvejen er det jo ret trængt, Garmins kvindehold er jo netop lukket, fordi mandeholdet ikke kunne finde en co-sponsor, der ville betale nok til at kunne betale for begge hold.
Logged

Njaourinho
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #9: 13 Jan 2012, 14:03 »

Det tror jeg da fanden. Ligesom mandeholdene skal der være en ide i - fra sponsorernes side - at sponsorere holdene, selvfølgelig. Men når man fedter kvindesporten af med elendige ruter og elendige lønninger, så er det da opskriften på en døende sportsgren. Ingen udøvere vil da bruge så meget tid af deres liv, og cykelsport er om noget en fuldtidsbeskæftigel se, på noget så usikkert og uholdbart. Elendige ruter og mangel på kvalitet i feltet har betydet, at ingen gider at vise interesse i det og så har vi en dominoeffekt. UCI har jo valgt at nærmest boycotte 'skidtet'. Ligesom anti-dopingprogrammer, er interesse og support for kvindesport noget, der giver god omtale og image for mulige sponsorer - man skal trods alt ikke glemme hvor bagmanden bag det mest vindende cykelhold i moderne tid startede med at lægge sin energy og penge.

Skal selvfølgelig lige beklage, at tråden har taget en anden drejning af Euskatel-emnet.
« Seneste Redigering: 13 Jan 2012, 14:13 af Njaourinho » Logged

JosepGuardiola
Gæst
 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #10: 13 Jan 2012, 22:00 »

Omkring Mapei er de jo det man senere kendte som Quick Step - det er jo så også bare ødelagt helt nu qua deres fusion med Omega Pharma.

Ork ja, det var en "ung" Patrick Lefevre der sad i bilen dengang. Og selvom Quickstep fortsat har domineret klassikerne siden dengang, så er/var man slet ikke den magtfaktor, man var engang. Det der med at alting udligner sig igen - markedet tilpasser sig et acceptabelt niveau igen.

Ork jo, det ville da være trist. Men det er nok en fornuftig ting ift deres sportslige ambitioner. De henter resultater, men det er jo ikke ligefrem de største.

Men de har rytterne til de helt store resultater. Hvis Euskaltel stod med et podie i Tour de France, en sejr i Vuelta a España, en sejr i Baskerlandet Rundt og en sejr i Fleche Wallone efter sæsonen, så ville jeg ikke blive meget overrasket. "Desværre" skal alle resultaterne bare hentes af Antón og Sanchez.

Det tror jeg da fanden. Ligesom mandeholdene skal der være en ide i - fra sponsorernes side - at sponsorere holdene, selvfølgelig.

Og det kommer jo primært være tv-dækning. Liquigas tjente åbenbart 6 gange mere end de investerede i 2010 takket være at sponsoren blev set. Man undrer sig dog lidt over de tal, når de samtidigt stadig kun overvejer om de vil forlænge - hvis man får sine penge 6 gange igen ved en investering, holder man så ikke fast i denne uden tøven?

Men tv er jo det første skridt mod at få flere penge. Og det sker jo næppe, før at vi har fuld dækning hos mændende. Så de penge ser man ikke foreløbigt, og dermed mangler sponsorerne også det helt store incitament for at gå ind i sponsorering af kvindehold. Det er ærgerligt, ja, og naturligvis burde der også være lige vilkår for dem, men jeg tvivler på at det sker foreløbigt.

Ligesom anti-dopingprogrammer, er interesse og support for kvindesport noget, der giver god omtale og image for mulige sponsorer - man skal trods alt ikke glemme hvor bagmanden bag det mest vindende cykelhold i moderne tid startede med at lægge sin energy og penge.

Mener du Bob Stapleton? Han var da involveret allerede dengang hos T-Mobile, men overtog så holdets licens for både kvinder og mænd i 2007. Han brugte jo også et sponsorat, der var tiltænkt mændene til at dække udgifterne hos kvinder.
Logged

U-4-E
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #11: 13 Jan 2012, 23:14 »

Kører Romain Sicard ikke for dem?
Logged

BIG Bauke Mollema
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #12: 13 Jan 2012, 23:19 »

Kører Romain Sicard ikke for dem?
Ja, det skulle jeg også til at spørge om. Så vidt jeg ved, er han da franskmand. Om han så har baskiske rødder, ved jeg ikke.
Logged

JosepGuardiola
Gæst
 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #13: 13 Jan 2012, 23:54 »

jo. Et stort talent i øvrigt. Baskerlandet er et område, der også dækker en lille region i Frankrig. De har også Pierre Cazaux Smiley
Logged

Njaourinho
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Stopper Euskaltel med at være Euskaltel?
« Svar #14: 14 Jan 2012, 00:14 »

Mener du Bob Stapleton? Han var da involveret allerede dengang hos T-Mobile, men overtog så holdets licens for både kvinder og mænd i 2007. Han brugte jo også et sponsorat, der var tiltænkt mændene til at dække udgifterne hos kvinder.

Han har muligvis været medlem af bestyrelsen hos T-mobile fordi de overtog Voicestream, men han lavede allerede et kvindehold for T-mobile i 2002 og trak Columbia ind som sponsor for holdet. Efter Puerto i 2006 overtog han styringen af begge afdelinger. T-Mobile ville nedlægge, hvis det ikke blev Bob, som tog styringen.
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010