home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 10:04:01 Wester Jr. Blogkonkur... The beautiful game
I dag kl. 00:36:53 warmon Blogkonkur... [24] Journeyman - Boys...
I går kl. 23:34:48 warmon Blogkonkur... #7 - Danish Viking War...
I går kl. 20:57:23 szukizek Blogkonkur... 6# Hjertet banker kun ...
19 Maj 2024, 05:48 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
Antal Registrerede Brugere: 23304
  0 Brugere, 674 Gæster Online.

Indlæg: 1132772 over 31368 Emner
Nyeste Bruger: kyliestewart025
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Baren
| | |-+  Kategori: Cykling
| | | |-+  Michael Rasmussen
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.

Afstemning
Spørgsmål:  Er Michael Rasmussen en helt ?
Ja
- 24 (53,3%)
Nej
- 16 (35,6%)
Ved Ikke
- 5 (11,1%)
Antal Stemmer: 45

Sider: [1] 2 3 Udprint
Forfatter Emne: Michael Rasmussen  (Læst 10073 gange)
DeBuur
Manager
********

Offline Offline


 
Michael Rasmussen
« : 07 Maj 2009, 13:27 »

Inspireret af Jørgen Lets Kommentarer om Michael Rasmussen syntes jeg vi skal have en lille rask afstemning her på FmFreaks... Giroen nærmer sig og nogle af os er vel tæt på at kommer i tour de france mode også... jeg er ihvert fald

Følgende er hentet her http://sporten.tv2.dk/article.php/id-22189686.html?forside


"I min tid som jazz-kritiker beundrede jeg meget de folk, som brændte op på kunstens alter og døde af det. Helt uforbeholdent. Jeg har altid beundret dem, der var mest betændte. Rimbaud for eksempel. Det er en af mine helte. Det samme i sporten. Michael Rasmus­sen, Marco Pantani og Fausto Coppi. De mest skrøbelige. Dem der brænder op," siger Jørgen Leth til det nye kulturel­le tidsskrift "Turbulens.net".

Michael Rasmussen har lige nu karantæne fordi han løj om sine opholdssteder op til Tour de France i 2007. Straffen på to års udelukkelse fra cykelsporten er langt fra i orden ifølge cykelentusiasten Jørgen Leth.

"Michael Rasmussen er for mig netop billedet på en munk, der renser sig ved ekstrem lidelse, og som spekulerer i lidelsens motor. Det er utroligt asketisk. Derfor var det også uretfærdigt, at han blev hamret på en overtrædelse, for det er ikke det, der er humlen i hans sag. Det er hans totale fravalg af et normalt liv," fastslår Jørgen Leth.

Artiklen i "Turbulens.net" er en samtale mellem Jørgen Leth og Sverre Raffnsøe, som er filosof på Copenhagen Business School. Cykelsporten bliver fremhævet som et smukt billede på det moderne menneskes liv og situation.

"Vores moderne fascination af cykelsport er ikke tilfældig. I cykelsporten genfinder vi nemlig i forstørret og kondenseret form nogle af de her træk fra vores almindelige socialitet. Kravet om at være på kanten af sig selv, at skulle overskride sig selv, alt i mens man er på vej imod et eller andet uklart mål, som fortoner sig i det fjerne. Som målet på bjergtoppen, der skjuler sig bag skyerne," siger Sverre Raffnsøe.

"Derfor forfalder vi også nemt til at se meget moralsk på doping. Netop fordi den minder os om og tydeliggør bagsiden af det projekt, vi alle i forskellig grad er ude i. Genspejlingen gør det svært at acceptere. Vi vil ikke vide af, at depressionen lurer, at det skulle være nødvendigt med hjælpemidler som doping. Vi benytter os jo nærmest alle af forskellige justerings og optimerings-teknikker i den her medicinerede normalitet, vi er på vej imod." forklarer filosoffen videre.

Den udlægning tilslutter Jørgen Leth sig. Det er netop alt det, som ikke er perfekt, der gør sporten og livet smukt.

"Vi mangler det vidunderligt beskidte. Snavset i sporten og de her cykelløb, som jeg elsker, hvor alt muligt ondt og dårligt er med. Kaoset og uheldene. Og doping," siger Jørgen Leth.


 Opstemt kors hvor er det dejligt at dette uperfekte menneske igen har fået lov at være på TV2..... han alene kan gøre cykelløb til noget eksistenttielt BRAVO Leth og velkommen tilbage  Thumbs Up

Logged

YNWA

DeBuur
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #1: 07 Maj 2009, 14:27 »

Jeg var utrolig skuffet over Rasmussen dengang han røg ud af touren på grund af rod med han w.a men efter tiden syntes jeg har vist at det var han bestemt ikke den eneste der har.... selveste Armstrong smed sgu da en kontollør ud og snest har politikerne i spanien lagt låg på operation puerto (uofficielt forlyder det at alt for mange af de spanske ryttere og ikke mindst fodboldspillere har noget i klemme).
Desuden har de spanske myndigheder lukket for muligheden af test af spanske atleter uden for tidrummet 8-16  Cool
Så verden er dejlig dobbelt moralsk og at Rasmussen røg ud af touren.... det var et krakter mord som er en skamplet af de helt store..... Leth har ret Kyllingen har nosser og er en af de sande helte som vi savner at se
Logged

YNWA

JakobLaursen
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #2: 07 Maj 2009, 22:58 »

Jeg må klart sige at jeg ikke mener kyllingen er en helt, nærmere en skurk.

Jeg har af en eller anden grund aldrig haft tiltro til ham og aldrig følt han rigtig har drevet det til noget på det hollanske hold. Men i touren 07 satte han sig igennem og det havde jeg dyb respekt for, jeg tror bare ikke på ærligt spil fra hans sige. Vi havde gennem mange år set at han manglede det sidste for at følge med de bedste opad og på enkeltstarterne manglede han meget, at han så et år kan det hele, det syntes jeg lugter langt væk af doping.
Logged

enged
Gæst
 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #3: 07 Maj 2009, 23:07 »

Sætter man sig ikke i gennem ved at vinde bjergtrøjen i Tour De France, to gange? Du skal jo også tænke på at de altid har kørt for Denis Menchov i Touren. Hvis de havde satset på ham og kørt for ham da han var yngre, kunne han måske have slået i gennem før. Hvem ved.
« Seneste Redigering: 07 Maj 2009, 23:10 af enged » Logged

Vinokourov
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #4: 07 Maj 2009, 23:27 »

Selvfølgelig er Rasmussen en helt - en stor en endda. Jeg var tæt på at fælde et par tårer, da trøjen blev flået af ham i 2007. Det var hårdt - især når man tænker på, at han aldrig er blevet taget for at have taget doping. Det eneste, han er blevet taget for, er, at han ikke er blevet taget. Hvis Rasmussens udelukkelse på to år (!!!) skal have noget på sig, skal myndighederne i Spanien se at diske op med Contadors dokumenter i Operation Puerto.

Michael Rasmussen, vi ser frem til at se dig i årets Vuelta (måske sammen med selveste Vinokourov!!!).
Logged

Den stolte vinder af Tour-konkurrencen

United-styrer
Gæst
 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #5: 08 Maj 2009, 11:04 »

Man kan hævde, at Michael Rasmussen er blevet udsat for heksejagt, og at han har fået en hårdere behandling end andre ryttere. Men realiteterne er, at han har forbrudt sig mod dopingreglerne og er blevet straffet derefter. Retfærdigt.

Som den æstetiker, Jørgen Leth er, er han ude af stand til at se tingene i en holistisk sammenhæng. Jeg synes, han er genial i sit kunstneriske virke, men nogen stor debattør bliver han aldrig. Det er ikke holdbart blot at se gennem fingre med snyd, hvilket næsten er, hvad Leth plæderer for i denne artikel.

Michael Rasmussen var en helt i sommeren 2007, og jeg vil fortsat støtte ham, hvis han vender tilbage. Men han fik som fortjent med de to år.
Logged

El Kun
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #6: 11 Maj 2009, 20:26 »

I den konkrete sag er det svært, at vurdere de forskellige forhold, og jeg ønsker heller ikke at komme ind på det her, jeg tror der er blevet sagt nok om MR.

Men i de store og hele er jeg enig med Leth. Og som en også skrev, så er det dejligt, at der er plads til ham igen på tv2. Jeg anser JL, som en af landets største tænkere, som også operer på et filosofisk niveau. Jeg synes det var både patetisk, selvhøjtideligt og nypuritansk, at bortvise JL på grund af den sag. Han er en berigelse for samfundet og særligt cykelsporten. Men som sagt er jeg enig med ham. For mig er det fængende ved cykelsporten det nærmest mytiske, og de skæbner der nu engang befinder sig i cykling. At se Michael Rasmussen nærmest cykle sig ind i himlen og så på den måde falde igennem var, misforstå mig nu ikke, en, ikke underholdende, men begivenhedsrig periode. Selvfølgelig er det meget trist, at han næsten var drevet til selvmord, men for mig er det personerne der skaber sporten. Du finder det ikke andre steder i samfundet, eller i en anden sport. Der er noget helt særligt ved at se to voksne mænd cykle direkte mod hinanden, den er den reneste form for sport jeg kender!

Derfor er jeg også enig i JL betragtning om MR. Hvor var det befriende, at se en mand som var så dedikeret til sin sport (og er det) og vil give kropslemmer for en sejr. Han satsede alt, og er en stor personlighed gennem sin exentricitet og dedikation. Hans togter var næsten romantiske og tog os tilbage i tiden, med en coppi, en bartali eller en Pantani. MR gjorde cykling til en kunst igen. Væk med transperente ryttere uden personlighed, som vinder touren uden at trække en mine. MR's oprigtige tårer efter en sejr er endnu en grund til at være fan af ham.

Pantani er jeg til stadighed også fan af. Han kørte cyklen ind i himlen, og han e prototypen på en rigtig cykelrytter. Og JL og filosoffen har endnu engang ret omkring doping. Det legitimerer det for mig.. Det er trist, at Pantani inddirekte døde af det, men igen mystificerer det sporten.

Lad os få et tour de france uden enkelstarter, uden radiokontakt og uden de astronomiske beløb der er i sporten. Det er utopi - men gud hvor er det smukt.
Logged

KongFjong
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #7: 11 Maj 2009, 21:33 »

Som den æstetiker, Jørgen Leth er, er han ude af stand til at se tingene i en holistisk sammenhæng. Jeg synes, han er genial i sit kunstneriske virke, men nogen stor debattør bliver han aldrig. Det er ikke holdbart blot at se gennem fingre med snyd, hvilket næsten er, hvad Leth plæderer for i denne artikel.

Leth vil muligvis aldrig blive betragtet som en stor debattør af det "anerkendte selskab", men problemet for disse mennesker er netop, at Jørgen Leth ikke lader sig tryne af politisk korrekte holdninger, den renhed der bruges som våben til at sætte personer med en anderledes mening på plads, for derigennem at skabe netop et holistisk samfund, med stor fokus på de sociale værdier som forståelse, enighed og samhørighed. Værdier der igen bliver misbrugt til at skabe et ensartet samfund, hvor ingen har lov til at tænke revolutionerende/anderledes tanker.

Javel, MR snød muligvis, men hvem har han snydt? Har han virkeligt snydt dig og mig? Fik vi ikke drama for alle pengene den sommer? Har han snydt de andre ryttere i feltet? Muligvis. Omvendt har jeg hørt meget få ryttere, bortset fra dem der allerede er fanget og nu har renset glorien og har vendt dopingen ryggen, som var de en morder der efter 20 år i fængsel, havde "fundet Gud".

Han har ikke snydt mig i hvert fald. Han har forbrudt sig mod reglerne i en sport, der i forvejen er infiltreret af umoralske mennesker. Puerto-sagen, som ingen konsekvenser får, fordi UCI ikke tør tage kampen op med det spanske retssystem samt mange andre eksempler, på en korrupt verden. Men snydt mig? Nej!
Logged

United-styrer
Gæst
 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #8: 11 Maj 2009, 21:47 »

Leth vil muligvis aldrig blive betragtet som en stor debattør af det "anerkendte selskab", men problemet for disse mennesker er netop, at Jørgen Leth ikke lader sig tryne af politisk korrekte holdninger, den renhed der bruges som våben til at sætte personer med en anderledes mening på plads, for derigennem at skabe netop et holistisk samfund, med stor fokus på de sociale værdier som forståelse, enighed og samhørighed. Værdier der igen bliver misbrugt til at skabe et ensartet samfund, hvor ingen har lov til at tænke revolutionerende/anderledes tanker.

Heh, det er en noget større debat, som nok ikke skal tages i denne tråd. Og der er heller ikke så meget at debattere, for jeg kan fornemme på dit toneleje, at vi er på samme bølgelængde.

Men lad os da hurtigt konkludere, at Leth er en boheme. Det er der intet forgjort ved, men det er ikke befordrende i en debat.

Javel, MR snød muligvis, men hvem har han snydt? Har han virkeligt snydt dig og mig? Fik vi ikke drama for alle pengene den sommer? Har han snydt de andre ryttere i feltet? Muligvis. Omvendt har jeg hørt meget få ryttere, bortset fra dem der allerede er fanget og nu har renset glorien og har vendt dopingen ryggen, som var de en morder der efter 20 år i fængsel, havde "fundet Gud".

Han har ikke snydt mig i hvert fald. Han har forbrudt sig mod reglerne i en sport, der i forvejen er infiltreret af umoralske mennesker. Puerto-sagen, som ingen konsekvenser får, fordi UCI ikke tør tage kampen op med det spanske retssystem samt mange andre eksempler, på en korrupt verden. Men snydt mig? Nej!

Vi fik en fantastisk saga med helte og skurke og storslåede dramaer. Fra et romantisk synspunkt var det den perfekte Tour, bestemt. Det var rasende underholdende, og jeg var nærmest grådkvalt, da jeg læste nyheden om Rasmussens forvisning.

Men cykling er en sport med et utal af (for) stramme, næsten umenneskelige, regler, som rytterne må indordne sig under. Gør man ikke det, bliver man straffet. Længere er den egentlig ikke.
Logged

Dimma
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #9: 29 Maj 2009, 00:49 »

http://www.feltet.dk/index.php?id_parent=1&id=28&id_nyhed=19655

Håber virkelig at se Kyllingen på toppen igen. Han fortjener efter min mening alt den succes han kan få nu.. Håber at ASO giver ham lov til at deltage i Touren næste år, selvom jeg dog tvivler. Men hvis de da bare har lidt respekt for manden, så lader de ham køre. Også håber jeg at han sætter hele tour feltet til vægs igen, som han gjorde i 07! Smiley

Men måske er ASO bange for at han rent faktisk skal komme stærkt tilbage??
Logged


Bobogol
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #10: 29 Maj 2009, 09:19 »

Selvfølgelig er de det.. Hvis Kyllingen skulle gå hen og vinde næste år, vil der med det samme blive sat spørgsmålstegn ved om han er ren.. Der er alt for mange indicer, der peger på det, og det vil ikke være i ASO's interesse.. Helt ligesom, hvis Lance skulle vinde i år..
Logged

KongFjong
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #11: 29 Maj 2009, 09:54 »

Men det er jo også problematisk, uanset hvor lidt jeg bryder mig om Armstrong, at man nægter starttilladelse til nogle fordi de har været dømt eller der er snak om at "hvis og hvis". Så længe man ikke er dømt, må det være op til holdene at udtage deres ryttere og så må ASO jo lade være med at udtage de hold evt.
Logged

Bobogol
Reserveholdsspiller
****

Offline Offline


 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #12: 29 Maj 2009, 10:57 »

Jeg er selvfølgelig fuldstændig enig, men for ASO og andre arrangører gælder det selvfølgelig om at tjene penge, og desto flere sponsorer de får trukket i lad, desto tættere kommer de deres mision.. Og langt hen af vejen vil sponsorer helst identificeres med noget positivt..

Hvem gider sponsere et løb, hvor man risikerer at vinderen bliver identificeret med doping?
Logged

Camus
Gæst
 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #13: 01 Jun 2009, 21:26 »

Jeg er selvfølgelig fuldstændig enig, men for ASO og andre arrangører gælder det selvfølgelig om at tjene penge, og desto flere sponsorer de får trukket i lad, desto tættere kommer de deres mision.. Og langt hen af vejen vil sponsorer helst identificeres med noget positivt..

Hvem gider sponsere et løb, hvor man risikerer at vinderen bliver identificeret med doping?
Temmelig mange kunne de se ud til, alle der nogensinde har været sponsor for et professionelt cykelløb har løbet den risiko...
Logged

Altid FCK
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Michael Rasmussen
« Svar #14: 01 Jun 2009, 21:37 »

Sjovt nok bestemmer jeg mig næsten altid for at droppe Touren pga doping. Men jeg ender altid med at se det alligevel Thumbs Up
Men alle i denne sport tager jo doping. Men selvom jeg proppede mig med EPO ville jeg nok ikke vinde Touren Grin derfor mener jeg han er en helt - en meget lille helt. Men var det Lance der var blevet smidt ud tror jeg alle ville blive glade i DK
Logged

Når du f. eks. bøjer dig fremover, bliver smerten så lidt mindre?

Rullende Øjne Hævet Øjenbryn

Sider: [1] 2 3 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010