home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 01:07:31 warmon Blogkonkur... [1] xxxxxxxxx - Opsætn...
13 Maj 2024, 13:45 Svartowiz Blogkonkur... Blogkonkurrencen 2024 ...
29 Apr 2024, 14:53 andersnomanni Klubsøgnin... Inspiration
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
Antal Registrerede Brugere: 23299
  1 Bruger, 578 Gæster Online.

Indlæg: 1132693 over 31365 Emner
Nyeste Bruger: myracook
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andre Managerspil
| |-+  Nostalgi
| | |-+  FM2010
| | | |-+  Kategori: Blogs FM2010
| | | | |-+  Totalfodbold!
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 Udprint
Forfatter Emne: Totalfodbold!  (Læst 5550 gange)
SørenA
Gæst
 
Totalfodbold!
« : 28 Jun 2010, 09:23 »

Efter at have været i Sydafrika og snakket med en indgroet Ajax fan, der sad og spillede FM10 på sin Iphone, gav det mig lysten til at starte herhjemme.

Ajax har ikke vundet mesterskabet siden 2004, og det er det der skal laves om på, udover det har de ikke vundet CL siden 1995, og det skulle der også meget gerne laves om på.

Jeg er lige startet, med et transferbudget på 36 mio. kr. og et lønbudget på 3 mio. kr.
Ikke verdens største, men regner heller ikke med at skulle bruge dem, da jeg mener at holdet burde være godt nok som det er.

Jeg regner med at spille den typiske 4-3-3 med den velkendte Totalfodbold, hvor vi bare skal frem og stepperme med fremragende pasningsspil, gode indlæg og skarpe afslutninger.. Smiley

Nu vil jeg lige sætte mig ind i truppen, og de mange talenter, og så skal jeg nok vende tilbage.. Smiley

out-
Logged

SørenA
Gæst
 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #1: 28 Jun 2010, 10:25 »

Vi er nu på tærsklen til sæsonstart - har en udekamp mod Groningen, og det skulle meget gerne blive til 3 point.

I opstarten er det gået meget godt, har ikke indkasseret et eneste nederlag og har bla. slået Nürnberg og PSG i en venskabsturnering.

Der er sket en masse på transfermarkedet, jeg har forsøgt at fastholde konseptet med at hente talenter. Det er kommet 7 spillere ind:
Kiko Femenia - 5 mio.
Martin Palermo - 15 mio.
Marc Muniesa - 10 mio.
Alphonse Areola - 1,6 mio.
James Rodriguez - 21 mio.
Nicolas Otamendi - 41 mio.
Soltris Ninis - 41 mio.
De dyre spillere er hentet over 48 måneder, så jeg har tid til at tjene pengene ind igen. Smiley

Arbejder i skrivende stund hårdt på at komme af med nogle af de ældre spillere - Ogararu - Rommedahl - kennedy, og der ser ud til at lykkedes, da der er kommet nogle bud på dem alle 3.

Vender selvfølgelig tilbage efter et par kampe i sæsonen.. Smiley

Out -
« Seneste Redigering: 28 Jun 2010, 10:28 af SørenA » Logged

TimE
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #2: 28 Jun 2010, 10:39 »

Det var dælme mange penge der blev brugt i første transfer vindue :b nogen ss af dine "stjerne-køb" ville helst sikkert gavne, og gerne en opstilling :b nogen tanker om Christian Eriksen? altså om du vil bruge ham engang imellem ?

Ellers held og lykke :b
Logged

FC Bayern München
Triplemeister 2012/2013!

SørenA
Gæst
 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #3: 28 Jun 2010, 10:55 »

http://gratisupload.dk/download/45899/ Rodriguez
http://gratisupload.dk/download/45900/ Palermo
http://gratisupload.dk/download/45901/ Opstilling

Jeg har ikke lige fået taget en beslutning ang. de mange talenter der er i klubben, der iblandt Eriksen. Men jeg tror det ender med at de bliver lejet ud i den her sæson, og så må jeg se derefter hvor meget de har udviklet sig.

En lille opdatering: Fik solgt de 3 spillere der er nævnt tidligere for en samlet sum på 40 mio. kr.
desværre måtte jeg nøjes med 2-2 i første kamp, bla. pga. et uderkendt mål og en udvisning til Otamendi, så det var ikke så optimalt.. Smiley

Out -
Logged

TimE
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #4: 28 Jun 2010, 11:12 »

Hahahah en spiller der hedder "Suk" Opstemt

God ide med Eriksen, og ham Rodriguez ser spændende ud Smiley
Logged

FC Bayern München
Triplemeister 2012/2013!

SørenA
Gæst
 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #5: 28 Jun 2010, 21:55 »

Tak til alle dem der har læst med indtil videre, i er meget velkomne til at smide en kommentar - go som dårlig kritik er altid velkommen.. Smiley

Står i skrivende stund klar til at spille 5 turneringskamp ude mod Heracles, ligger pt på en delt 1. plads med Den Haag, som dog har spillet en kamp mere end mig.

Efter det lidt skuffende resultat i åbningskampen, måtte der ske noget positivt i den næste kamp, som var hjemme mod RKC - Kampen blev vundet 4-0 på 2 mål af tidligere nævnte Suk, et af Palermo og Gabri. Efter det kom der en meget svær kamp ude mod PSV og på Phillips Stadion, hvor Martin Palermo tog sagen i egen hånd og driblede fra midten og ned og scorede kampens eneste mål.

Derefter stod den på Europa League kval mod FC Inter fra Finland, det blev slået 2 X 3-1 hvor de meget unge spillere, Areola, femenia, Muniesa, Eriksen osv. fik chancen og greb den.

Imellem de 2 kampe fik de mere etablerede spillere også chancen, da de slog Sparta 2-0 hjemme i Amsterdam.
I 5 kamp, som netop er veloverstået blev det til en 2-0 sejr, på mål af mine angrebsstjerner Suarez og Palermo Smiley

Jeg er desuden kommet i en lidt svær pulje i Europa League, men Atl. Madrid - Dinamo Buc. og Sivasspor, er dog ret så sikker på at jeg nok skal klare den, og forhåbenligt som nr. 1.

Hvis jeg lige skal knytte en sidste kommentar til dette indslag, må det være at som det ser ud nu, er totalfodbolden ved at sejre.. Smiley

Out -
Logged

Præsidenten
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #6: 28 Jun 2010, 23:17 »

Ej, hvor jeg dog glæder mig til at læse mere! Totalfodbold lyder så spændende og som Barca fan ved jeg at det var det Frank Rijkard brugte da han ledte Barcelona Wink
Logged

FC Barcelona

kerzhakov
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #7: 29 Jun 2010, 00:18 »

Ej, hvor jeg dog glæder mig til at læse mere! Totalfodbold lyder så spændende og som Barca fan ved jeg at det var det Frank Rijkard brugte da han ledte Barcelona Wink

At kalde det Barca spillede totalfodbold er vist at misbruge begrebet. Det her er totalfodbold: http://www.youtube.com/v/FF_kvs6tkpk

Tjek bl.a. de vanvittige offsidefælder.
Logged

It's gonna be legendary

rasmussidelmann
Gæst
 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #8: 29 Jun 2010, 00:31 »

Ajax er altid sjove at spille med og læse om, men har dog ikke prøvet dem i 10'eren endnu. Når du kalder din blog totalfodbold syntes jeg godt at du kunne beskrive begrebet lidt bedre. Jeg så for nogle år siden et interview med Louis van Gaal som blev bedt om at beskrive dette begreb, og han forklarede så til punkt og prikke hvad det går ud på.

Totalfodbold er hvor alle ti mænd i marken skal kunne spille både angreb, midtbane og forsvar. Grunden til at de skal kunne dette er at grundpillen i Totalfodbold er at hver spiller har lov til at bevæge sig væk fra sin position, men så går en anden en og spiller den. Så bibeholder holdet hele tiden en hvis form for struktur, selvom hver spiller har så meget frihed. De spillere som man bruger i totalfodbold skal ikke blot være tekniske stærke, men også fysiske stærke da de altså kommer til at løbe en del igennem en kamp.
Van Gaal forklarede også hvilke to formationer der egner sig bedst til Totalfodbold. 4-3-3 (FM kalder den 4-5-1) og en 4-1-2-1-2 kan også anvendes, men en 4-3-3 er den bedste. Grunden til at den er det er at hvis man står rigtigt i den på banen er samtlige områder dækket ind, såvel offensivt som defensivt. Han tegnede en cirkel rundt om hver position og der kunne man så se hvordan det var sandt. Det farligste ved Totalfodbold er hvis man kommer til at stå forkert på banen i en 4-3-3 og der rykkede han magneterne på sin tavle rundt så de stod ligesom din opstilling. Grunden til at det er farligt er at modstanderen bare kan spille bredt og uden om dine spillere.
Dette er meget kort om totalfodbold, men håber stadigvæk at du blev lidt klogere på hvad det er.

EDIT: kerzhakovs video viser perfekt hvordan det bruges i praksis.
Logged

patrick J
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #9: 29 Jun 2010, 02:51 »

At kalde det Barca spillede totalfodbold er vist at misbruge begrebet. Det her er totalfodbold: http://www.youtube.com/v/FF_kvs6tkpk

Tjek bl.a. de vanvittige offsidefælder.
Meeega Nice! Opstemt

Men skam også en god start du har fået på din blog! Læser da helt klart med, Ajax er altid sjove.
Logged

Bob Paisley til Alan Kennedy: "They shot the wrong Kennedy back in 1963!"

SørenA
Gæst
 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #10: 29 Jun 2010, 08:43 »

Ajax er altid sjove at spille med og læse om, men har dog ikke prøvet dem i 10'eren endnu. Når du kalder din blog totalfodbold syntes jeg godt at du kunne beskrive begrebet lidt bedre. Jeg så for nogle år siden et interview med Louis van Gaal som blev bedt om at beskrive dette begreb, og han forklarede så til punkt og prikke hvad det går ud på.

Totalfodbold er hvor alle ti mænd i marken skal kunne spille både angreb, midtbane og forsvar. Grunden til at de skal kunne dette er at grundpillen i Totalfodbold er at hver spiller har lov til at bevæge sig væk fra sin position, men så går en anden en og spiller den. Så bibeholder holdet hele tiden en hvis form for struktur, selvom hver spiller har så meget frihed. De spillere som man bruger i totalfodbold skal ikke blot være tekniske stærke, men også fysiske stærke da de altså kommer til at løbe en del igennem en kamp.
Van Gaal forklarede også hvilke to formationer der egner sig bedst til Totalfodbold. 4-3-3 (FM kalder den 4-5-1) og en 4-1-2-1-2 kan også anvendes, men en 4-3-3 er den bedste. Grunden til at den er det er at hvis man står rigtigt i den på banen er samtlige områder dækket ind, såvel offensivt som defensivt. Han tegnede en cirkel rundt om hver position og der kunne man så se hvordan det var sandt. Det farligste ved Totalfodbold er hvis man kommer til at stå forkert på banen i en 4-3-3 og der rykkede han magneterne på sin tavle rundt så de stod ligesom din opstilling. Grunden til at det er farligt er at modstanderen bare kan spille bredt og uden om dine spillere.
Dette er meget kort om totalfodbold, men håber stadigvæk at du blev lidt klogere på hvad det er.

EDIT: kerzhakovs video viser perfekt hvordan det bruges i praksis.

Jeg så også godt det interview med van Gaal, og alt det du skriver giver jeg dig helt ret i, bortset fra det med formationen, jeg synes noget af det offensive går af det, hvis man spiller den der hedder 4-5-1. Synes personligt (alle har jo sin egen mening) at backerne går tabt i det offensive hvis man spiller den position. i det klip der er lagt ind, er det tydeligt at det er backen der er oppe og slå indlæg hver eneste gang, og det var bla. det jeg gerne ville have.

Når du nævner fysik, mener du så at spillerne skal være "stærke" eller om de bare skal kunne løbe meget, for mig er det, det sidste der er det vigtigste, hvis boldomgangen er hurtig nok, er det ikke nødvendigt at have de bomstærke spillere - dog kan han sagtens bruges, men det skal være en mand der kan begge dele (de defensive midtbaner i Barcelona er perfekte ekspemler)

Ej, hvor jeg dog glæder mig til at læse mere! Totalfodbold lyder så spændende og som Barca fan ved jeg at det var det Frank Rijkard brugte da han ledte Barcelona Wink
Synes måske heller ikke at man kan kalde det totalfodbold, det er et bregreb fra en svunden tid, desværre. Smiley Det der kommer tættest på, synes jeg er Arsenal - men igen er det bare min mening.

Men helt sikker rart at der er nogen der kommer med deres meninger, det er helt kanon - og mange tak for at i gider at læse med.. Smiley
Logged

Præsidenten
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #11: 29 Jun 2010, 10:22 »

At kalde det Barca spillede totalfodbold er vist at misbruge begrebet. Det her er totalfodbold: http://www.youtube.com/v/FF_kvs6tkpk

Tjek bl.a. de vanvittige offsidefælder.

Jeg vil ikke mene at nogen klubber i moderne fodbold spiller det .. Jeg vil dog mene at Arsenal og Barcelona er de to klubber der kommer tættest på i moderne fodbold Wink
Logged

FC Barcelona

SørenA
Gæst
 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #12: 29 Jun 2010, 11:47 »

5. November


Vi skriver nu den 5. november på kaldenderen, og vi har lige færdigspillet sæsonens hidtil sværeste kamp - udekampen mod Atl. Madrid. Det hele endte 0-0 efter en kamp med en masse god spil og rigtig mange chancer.

Det betyder at jeg stadig kan kalde mig ubesejret i min tid i spidsen for Ajax.

Siden Sidst: http://gratisupload.dk/download/45957/ - Stillingen efter 11 kampe.
Reservespillerne og endda nogle af u/19 spillerne har fået chancen i påokalturneringen, hvor der er spillet 2 kampe, og det blev til 2 sejre:
OJ Rosmalen 4-1 U
TONEGIDO 3-0 U

I Europa League er det også gået helt efter planen, med 4 kampe spillet indtager jeg 1. pladsen i gruppe E.
resultaterne har være som følger:
Sivasspor 2-0 H
Dinamo buc. 3-1 U
Atl. Madrid 2-1 H
Atl. Madrid 0-0 U

I Ligaen har der kun været et enkelt dårligt resultat,
NAC Breda 2-0 H
VVV 1-1 U
ADO Den Haag 2-0 H
Roda JC 2-0 U
Willem || 4- 0 H
Feyenoord 2-0 H
Og næste kamp er FC Twente på udebane, de ligger nr. 2, så der skulle være mulighed for en god og muligvis svær kamp, men jeg ser frem mod den.
Synes lige i skal have et overblik over hvordan spillerne har gjort det, så der kommer lige et link til spillerstatisken fra ligaen. http://gratisupload.dk/download/45959/

Det er rart at der kommer lidt fokus på totalfodbolden, som fuldstændig er gået af mode efter mennesker som Mourinho, Dunga, Benitez osv er kommet til de store klubber - tit og ofte er fodbold simpelthen så kedeligt at se på, lad os komme tilbage i tiden, til dengang hvor man vandt ved at score flere mål end de andre og ikke ved at de andre ikke fik scoret. Smiley

Det var det for denne gang - der skal nok komme mere.. Smiley Tak for interessen

 -Out-
Logged

rasmussidelmann
Gæst
 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #13: 29 Jun 2010, 13:02 »

Jeg så også godt det interview med van Gaal, og alt det du skriver giver jeg dig helt ret i, bortset fra det med formationen, jeg synes noget af det offensive går af det, hvis man spiller den der hedder 4-5-1. Synes personligt (alle har jo sin egen mening) at backerne går tabt i det offensive hvis man spiller den position. i det klip der er lagt ind, er det tydeligt at det er backen der er oppe og slå indlæg hver eneste gang, og det var bla. det jeg gerne ville have.

Når du nævner fysik, mener du så at spillerne skal være "stærke" eller om de bare skal kunne løbe meget, for mig er det, det sidste der er det vigtigste, hvis boldomgangen er hurtig nok, er det ikke nødvendigt at have de bomstærke spillere - dog kan han sagtens bruges, men det skal være en mand der kan begge dele (de defensive midtbaner i Barcelona er perfekte ekspemler)
Ikke for at sige at Barcelona spiller totalfodbold, men de spiller jo 4-5-1'eren sådan at både Alves og Abidal tit kommer med frem, så det kommer selvfølgelig an på hvordan man spiller den. Fysisk mente jeg at de skulle have en stor løbevillighed (som i spillet vel både er udholdenhed, teamwork og work rate) da de jo skal være villige til at løbe for hinanden. Du har også ret i at der skal være typer som "ofre" sig og hele tiden holder styr på defensiven og der var Yaya Toure et fint eksempel i Barcelona (han skifter jo væk nu, så fra næste sæson er det Busquets).

Nå, men det går jo også som det skal i dit spil da du ligger nummer 1 i ligaen og i din Europa League gruppe. Ligaen er jo ikke den sværeste at vinde så udfordringen med Ajax ligger vel europæisk ;-)
Logged

SørenA
Gæst
 
Sv: Totalfodbold!
« Svar #14: 29 Jun 2010, 16:55 »

22. Januar


Først vil jeg godt lige kommentere på rasmussidelsmanns sidste indlæg: Jeg tror vi på mange måder er helt enige om hvad toalfodbold går ud på, tror bare vi ser på det, fra lidt forskellige vinkler, hvilket er godt, da jeg er begyndt at overveje at have en bomstærk midtbane til at ligge og rydde op, men så igen - Det skal være som i gamle dage, alle mand frem over stepperne, det er det jeg gerne vil frem til med dette spil. Smiley

Siden sidst:

Den 6. december skete det, jeg måtte indkassere mit første nederlag som manager i Ajax og så endda til Utrecht på udebane hvor det blev til et 1-0 nederlag. Men det er vist også det eneste negative der er at sige om sæsonen indtil videre. Fører pt med 8 point ned til PSV på 2.pladsen.
I Europa League gik jeg sikkert videre på 1. pladsen, og der venter nu Fulham i første knock-out runde, hvis jeg skulle gå videre derfra, bliver det Valencia/Lazio, så det skal nok blive ret så spændende.

transfers:
Der er livlig aktivitet her efter vi har rundet 1. Januar, specielt de unge spillere er der rift om - Eriksen, Areola osv. det er jo sådan set et skulderklap, problemet er bare at det er de store europæiske klubber der byder sig til, og de unge spillere, vil meget gerne afsted, så jeg arbejder så godt jeg kan på at få indarbejdet en tilbagekøbspris, så de spillere der muligvis skulle smutte, er til at få tilbage igen.

Enoh er allerede røget til AZ, han var dog så langt fra 1.holdet at han fik lov at smutte uden videre tiltag fra min side, jeg fik 13 mio. kr. for ham.
Samtidig er Andrej Kramaric kommet til for 21 mio. kr. hvis i ikke er kendt med navnet, så find ham i tråden "så gode bliver de" der ligger et billede der viser præcis hvor god han bliver Smiley

Jeg er allerede begyndt at tænke på hvad der skal ske næste sæson, og der skal i hvertfald et par nye midtbane spillere til, er lidt tyndt besat der, synes der mangler meget kvalitet for at jeg kan begå mig på CL niveau.
Ellers spiller jeg med de samme som der er billede af tidligere, hvis i har nogen forslag til forbedringer, er jeg lutter øre.. Smiley

 -Out-
Logged

Sider: [1] 2 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010