home forum contact

Velkommen
Gæst
Søg

SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I går kl. 20:40:33 oxoberyt Blogs wiki software 2024
25 Nov 2024, 10:26 Broen13 Challenges The real SAF Challenge
20 Nov 2024, 11:53 ydersog Klubsøgnin... Brighton & Hove Albion
19 Nov 2024, 11:24 Lars Pedersen Omklædning... Ang. Spcs
14 Nov 2024, 20:58 andersnomanni Blogs SAF Challenge
24 Okt 2024, 21:05 Broen13 Blogs Rejsen gennem Portugal
24 Okt 2024, 17:05 Bubbles Blogs #2 - Et sidste save - ...
Antal Registrerede Brugere: 23459
  0 Brugere, 1085 Gæster Online.

Nyeste Bruger: tatadevanahalli
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Andet
| |-+  Kategori: Baren
| | |-+  Lov om Software
0 Brugere og 6 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Lov om Software  (Læst 1694 gange)
CHaozz
Juniorspiller
**

Lov om Software
« : 07 Nov 2007, 22:06 »

Hej Drenge.  Grin

Sidder og skal lave en IT rapport. Jeg skal finde ud af hvad man der er lovligt/ulovligt omkring kopiering af software. Har søgt lidt på nettet uden held så vil hører i ved noget om det ?

-KNM-
Manager

Sv: Lov om Software
« Svar #1: 07 Nov 2007, 22:07 »

Du må nok uddybe lidt. Du må gerne kopiere musik til dig selv, men oftest ikke spil, da du så skal lave en crack, hvilket er en modificering af .exe filen og dermed ulovlig (I hvert fald vis du har accepteret ikke at modificere den ved installation.)

CHaozz
Juniorspiller
**

« Svar #2: 07 Nov 2007, 22:11 »

Du må nok uddybe lidt. Du må gerne kopiere musik til dig selv, men oftest ikke spil, da du så skal lave en crack, hvilket er en modificering af .exe filen og dermed ulovlig (I hvert fald vis du har accepteret ikke at modificere den ved installation.)

Som jeg skrev software (programmer). I  min opgave står der.

"Kopilovgivningen, hvad er lovligt og hvad er ulovligt når man laver kopier af software (programmer), og spil ? Det med spil har jeg styr på men ikke med software. Mangler bare og finde ud af hvad der er ulovligt omkring "software"

CHaozz
Juniorspiller
**

« Svar #3: 07 Nov 2007, 22:16 »

Jeg fandt faktisk det her link. Bare en ting jeg ikke forstår. Hvad mener de med digital kopiering ?
http://www.infokiosk.dk/sw10601.asp

ElGuapo
Landsholdsspiller

« Svar #4: 07 Nov 2007, 22:30 »

Vi *ved* nok ikke så meget, selvom der er en lovgivning på området, og den er noget vag formuleret, så er den mig bekendt aldrig prøvet ved en retsinstans.
Det er min umiddelbare opfattelse, at du kan gøre med lovligt købt software som du vil, sålænge det er til privat brug. Dvs. modificere det, tage back-up og hvad man nu ellers kan tænke sig. Det er helt klart forbudt, at kopiere software med vidregivelse for øje.
Hvad angår KNMs omtalte licens, så har jeg svært ved at tro, at den er gyldig, da man ikke bliver præsenteret for den før købet. Det burde den i hvert fald ikke være.

Du kan forhøre dig hos Copy Dan og Forbrugerstyrelsen(www.forbrug.dk), men jeg har på fornemmelsen, at svarene ikke vil være ens, da Copy Dan er en interesseorganisati on.

ElGuapo
Landsholdsspiller

« Svar #5: 07 Nov 2007, 22:35 »

Jeg fandt faktisk det her link. Bare en ting jeg ikke forstår. Hvad mener de med digital kopiering ?
http://www.infokiosk.dk/sw10601.asp

Det betyder, at kopiere det til en anden DVD f.eks.

EDIT: Læg mærke til de forbehold, der er.

-KNM-
Manager

« Svar #6: 07 Nov 2007, 22:37 »

ElG: Man må vel egentlig også gerne lave en crack hvis man kan gøre det uden at installere spillet først, da det først er dér man accepterer det. Men man må så heller ikke bruge den efter man har accepteret aftalen. Men vi er nu ude i et kvalificeret bud.

ElGuapo
Landsholdsspiller

« Svar #7: 07 Nov 2007, 22:42 »

ElG: Man må vel egentlig også gerne lave en crack hvis man kan gøre det uden at installere spillet først, da det først er dér man accepterer det. Men man må så heller ikke bruge den efter man har accepteret aftalen. Men vi er nu ude i et kvalificeret bud.

Klippet fra http://www.infokiosk.dk/sw10601.asp

Software- og computerspil er ofte belagt med en kopispærring. Det er ikke forbudt at omgå en sådan kopispærring fx for at foretage en lovlig brugs- og sikkerhedskopiering .

Som jeg læser det, så må man godt, men selvfølgelig kun ved lovligt købt software.

Kazak
Ynglingespiller

« Svar #8: 06 Jun 2008, 23:36 »

Må man downloade et spil, hvis man ejer originalen

Acido
FmFreaks Crew
(Programmør)
*

« Svar #9: 06 Jun 2008, 23:38 »

Må man downloade et spil, hvis man ejer originalen

Hvis du ejer orginalen ja, men kan ikke helt se fidusen i det, ville være hurtigere at brænde en kopi.

Kazak
Ynglingespiller

« Svar #10: 06 Jun 2008, 23:40 »

Er du sikker.

Jeg har Heroes 2, men cd er helt smadret. Installationen stopper på 19 %

-KNM-
Manager

« Svar #11: 07 Jun 2008, 00:25 »

Men du må ikke bruge en crack. Og hvis cd'en normalt er kopisikret, så må du ikke downloade spillet.

Acido
FmFreaks Crew
(Programmør)
*

« Svar #12: 07 Jun 2008, 00:26 »

Som er grunden til man tager backup.

Acido
FmFreaks Crew
(Programmør)
*

« Svar #13: 07 Jun 2008, 00:28 »

Men du må ikke bruge en crack. Og hvis cd'en normalt er kopisikret, så må du ikke downloade spillet.

Må du godt jo. Det med at downloade det er lidt en gråzone fordi materialet i sig selv er ulovligt så er ikke noget jeg vil anbefale at man begynder på selvom man har orginalen. Men jo, du må godt bruge en nocd crack hvis du ejer spillet.

Sider: [1] Udprint 

This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010