Lodtrækning til gruppespillet Jeg sidder klar med assistenttræner Mark Bowen og bestyrelsesformand John Williams ved lodtrækningen til Champions League gruppespillet.
Vi er blevet placeret i seedningslag 3, da vi jo ikke har de bedste resultater i europæiske fodbold i de senere år. Det bedste resultat er den kvartfinaleplads i UEFA Cuppen, vi opnåede i sidste sæson.
Idet vi er placeret i seedningslag 3, må vi forvente, at vi kommer i en pulje med nogle svære modstandere. Til trods for vores placering i seedningslag 3, så håber jeg naturligvis, at vi kan gå videre fra det indledende gruppespil og kvalificere os til knockoutfasen.
Seedningslag 1:AC Milan, Barcelona, FC Bayern, Real Madrid, Arsenal, Chelsea, Inter, Valencia
Seedningslag 2:CSKA Moskva, Juventus, Espanyol, Marseille, Man Utd, Porto, Stuttgart, Roma
Seedningslag 3:Blackburn, Bordeaux, Celtic, Monaco, Fenerbahce, Olympiakos, Rangers, Steaua
Seedningslag 4:Braga, Feyenoord, Hannover, Galatasary, Dynamo Kiev, Poli 1921, Sparta Prag, Sparta Moskva
Kigger vi lidt nærmere på de forskellige seedningslag, så er det svært at pege på en decideret ønskemodstander, når man ser på de meget stærke hold, der er placeret i Lag 1. Hvis jeg skal pege på et enkelt eller to mandskaber, så vil jeg mene, at det spanske storhold Real Madrid er det bedste hold for os eller måske italienske AC Milan.
I Lag 2 vil en ønskemodstander nok være enten Espanyol, Stuttgart eller Marseille, mens Juventus uden tvivl vil være en af de værste modstandere for os, sammen med deres italienske rivaler fra hovedstaden AS Roma.
I Lag 4 vil jeg meget gerne i gruppe med enten Braga eller Poli 1921, som må betegnes som de svageste hold i dette års Champions League. Der er to hold, jeg helst vil undgå i Lag 4 og det er de hollandske mestre fra Feyenoord og det tyrkiske storhold fra Galatasaray.
Grupperne
Gruppe A
Real Madrid
Roma
Monaco
Sparta Moskva
Gruppe B
Valencia
Stuttgart
Rangers
Poli 1921
Gruppe C
AC Milan
Marseille
Blackburn
Galatasaray
Gruppe D
Chelsea
Porto
Olympiakos
Feyenoord
Gruppe E
Barcelona
CSKA Moskva
Celtic
Sparta Prag
Gruppe F
Bayern
Juventus
Fenerbahce
Braga
Gruppe G
Arsenal
Espanyol
Bordeaux
Hannover
Gruppe H
Inter
Man Utd
Steaua
Dynamo Kiev
Vi ender i Gruppe C sammen med AC Milan, Marseille og Galatasaray.
Selvom det er 3 rigtig gode hold, er jeg godt tilfreds med lodtrækningen, da det kun er AC Milan, der har skræmmende styrke. De andre to hold kan vi sagtens spille lige op med, hvilket betyder at vi har en god mulighed for, at kvalificere os til knockout fasen.
Her er en lille gennemgang af vores 3 modstandere, hvor jeg kigger lidt på styrker og svagheder på de respektive mandskaber.
AC MilanDen helt store favorit i gruppen og alt andet end videre avancement vil naturligvis være en fiasko for det italienske storhold.
Kigger man lidt på truppen og taktikken, så har de en rigtig god trup, hvor den helt store stjerne er brasilianske Kaka. De har hentet en del spillere i løbet af sommerpausen, hvor det mest prominente navn uden tvivl er den tjekkiske playmaker Tomas Rosicky, der er kommet til fra Arsenal. De har også forstærket forsvaret med Cristian Zaccardo og den unge brasilianske centerforsvarer David Luiz, der er hentet Benfica.
Den foretrukne taktik er en 4-3-2-1 opstilling, hvor der er meget fokus på at holde bolden i egne rækker. Det er som sagt et skræmmende mandskab, men jeg tror og håber på, at vi på hjemmebane kan skabe et godt resultat mod italienerne.
Olympique MarseilleTraditionsklubben Olympique Marseille kvalificerede sig til gruppespillet ved at slog det polske mandskab Wisla Krakow.
Marseille bejler ligesom os til andenpladsen i gruppen og de har da også en meget spændende trup med flere rigtig gode spillere.
Især den defensive del af banen med spillere som Faty, Zubar, Taiwo og Lorik Cana er skræmmende. På den offensive side har de et farligt fransk trekløver Samir Nasri, Jimmy Briand og Djibril Cisse, som var deres topscorer i sidste sæson.
De spiller en ret kompakt 4-1-3-2 opstilling, hvor de ikke spiller med nogen deciderede kantspillere og det er nok der, vi skal prøve at slog dem. Vi skal brede spillet ud og forsøge at åbne deres tætte midtbane, hvilket bliver Gamsten og Bentley’s opgave til den tid.
GalatasarayDe sidste hold i vores gruppe er heller ikke et hvilket som helst et af slagsen. Galatasaray kom ind i gruppespillet ved at blive 2’er i den hjemlige liga og ved først at besejre Malmø FF i 2. kvalifikationsrunde og derefter vinde over ukrainske Shakhtar Donetsk efter to helt tætte opgør.
Det tyrkiske mandskab har flere spændende spillere, som vi skal holde øje med. Der er den svenske midtbanedynamo, Tobias Linderoth som er bindeleddet på holdet, mens offensive spillere som Hasan Sas, Lincoln og den tidligere Blackburn spiller Hakan Sükür er holdets farligste spillere.
Den største svaghed på det tyrkiske hold er uden tvivl defensiven, så mangler en enkelt eller to klassespillere.
Det er et hårdt arbejdende mandskab og selvom defensiven ikke er for god, så skal de bestemt ikke undervurderes. Deres foretrukne formation er en ganske almindelig 4-4-2 formation.
Vinderodds Inter: 9,00
AC Milan: 10,00
FC Barcelona: 11,00
Real Madrid: 12,00
Man U: 12,00
Valencia: 13,00
Blackburn: 26,00
Det italienske mesterhold og forsvarende mester Inter, er helt naturligt blevet placeret øverst på listen, når det kommer til bookmakernes favorit til at vinde titlen. Vores modstandere fra AC Milan er placeret som nummer to på listen.
Vi giver odds 26,00 igen, hvis vi skulle gå hen at vinde pokalen med de store ører. Det ville selvfølgelig være en kæmpe sensation og ser man på beskrivelsen fra bookmakerne på de forskellige hold, så levner de os da heller ikke ret mange chancer i turneringen.
Jeg vil dog mene, at vi har en realistisk chance for at nå til den første knockout runde, derfor er målet da også, at vi skal være med i bowlen, når der trækkes lod til slutspillet i 2009.