Jeg synes jeg vil starte en debat som også har kørt noget tid på sso

.. Brøndby IF er efterhånden gået væk fra at handle stort ind på markedet, dels pga manglende penge, og pga manglende handlekraft.. I stedet har man valgt at gå Dortmund vejen hvor man over en længere årrække stille og roligt bygger et hold op af talenter og billigt købte profiler...
Jeg må faktisk indrømme at jeg er fortaler for den ide.. Jeg kan godt se at vi måske kommer til at se sløje ud nogle få år, men det gjorde Dortmund også i en længere periode.. Mens de valgte at bygge holdet langsomt op ved deres egen metode, købte Bayern spillere som Robben, Ribery, Klose, Gomez mfl.. Fuldkommen som FCK nu år efter år handler profiler ind på rad og række..
Det er naturligvis ikke sjovt at sidde og se på FCK's øjeblikkelige succes, mens vi virker til at stå stille uden at foretage os det store..
Men hvis man ser på vores respektive ungdomshold så ligger de stort set alle nr 1, og klarer sig suverænt godt.. Man siger jo at tabellen aldrig lyver, og set ud fra det perspektiv må vores talentudvikling være den bedste i DK pt.. Det bevidner i hvert fald at vores talentudvikling på ingen måde står stille og klubben spytter år efter år spillere ud som man over en årrække kan have forventninger til... Men lad os lige se lidt på Dortmunds trup....
Roman Weidenfeller (målmand) – 30 år - (Transferfri)
Mitchell Langerak (målmand) – 22 år - (€500.000)
Johannes Focher (målmand) – 21 år - (Egen avl)
Mats Hummels (forsvar) – 22 år - (€4.200.000)
Lasse Sobiech (forsvar) – 20 år - (Egen avl)
Felipe Santana (forsvar) – 25 år - (€2.100.00)
Marc Hornschuh (forsvar) – 20 år - (Egen avl)
Dedé (forsvar) – 32 år - (€3.300.000) - Købt i 1998
Patrick Owomoyela (forsvar) – 31 år - (€2.500.000)
Lukasz Piszczek (forsvar) – 25 år - (Transferfri)
Neven Subotic (forsvar) – 22 år - (€4.500.000)
Marcel Schmelzer (forsvar) – 23 år - (Egen avl)
Nuri Sahin (midtbane) – 22 år - (Egen avl)
Sebastian Kehl (midtbane) – 31 år - (€3.200.000) - Købt i 2002
Jakub Blaszczykowski (midtbane) – 25 år - (€3.000.000)
Florian Kringe (midtbane) – 28 år - (Egen avl)
Markus Feulner (midtbane) – 29 år - (Fri transfer)
Antonio da Silva (midtbane) – 32 år - (Fri transfer)
Shinji Kagawa (midtbane) – 22 år - (€350.000)
Sven Bender (midtbane) – 21 år - (Byttehandel)
Kevin Großkreutz (midtbane) – 22 år - (Fri transfer)
Mario Götze (midtbane) – 18 år - (Egen avl)
Lucas Barrios (angreb) – 26 år - (€4.200.000)
Mohamed Zidan (angreb) – 29 år - (€2.800.000)
Robert Lewandowski (angreb) – 22 år - (€4.750.000)
Damien Le Tallec (angreb) – 20 år - (Fri transfer)
Marco Stiepermann (angreb) – 20 år - (Egen avl)
Daniel Ginczek (angreb) – 19 år - (Egen avl)
Dette beviser fint at man med velovervejede køb og rigtig god scouting sagtens kan bygge et hold op primært af talenter, plus nogle lidt mere erfarene spillere som de unge kan læne sig op af og som kan agere rygrad.. Dette vil i sidste ende betyde at vores hold vil få lidt af de samme karakter træk som Dortmund har i øjeblikket.. Ungdommelig gåpåmod, frækhed, ingen overdreven respekt for modstanderen, offensiv bevægelig bold, og selvtillid..
Ser man på vores egen trup fra sidst vi vandt mesterskabet kan man faktisk se en sammenhæng med det Dortmund gør nu..
Casper Ankergren (hentet som ungdomsspiller i Køge BK )
Karim Zaza (free transfer)
Daniel Agger (egen avl)
Thomas Hansen (egen avl)
Dan Anton Johansen (egen avl)
Henrik Kildentoft (egen avl)
Per Nielsen (egen avl)
Asbjørn Sennels (DKK 4.000.000)
Kim Daugaard (hentet som ungdomsspiller i Herfølge)
Mads Jørgensen (free transfer)
Thomas Kahlenberg (egen avl)
Kasper Lorentzen (egen avl)
Martin Retov (free transfer)
Stefan Schmidt (free transfer)
Sebastian Svärd (hentet på lejekontrakt)
Morten Wieghorst (free transfer)
Niki Zimling (egen avl)
Johan Absalonsen (egen avl)
Ruben Bagger (hentet som ungdomsspiller i RBK)
Kaspar Dalgas (DKK 7.000.000)
Johan Elmander (DKK 4.500.000)
Jonas Kamper (egen avl)
Morten Skoubo (DKK 7.000.000)
Her ser vi netop et hold som er bygget op om en masse talenter, nogle erfarene spillere, og ellers billigt købte spillere som gik ind og gjorde det over al forventning.. Vi har med andre ord allerede vist en gang at vi kan bygge et hold op omkring Dortmund metoden.. Spørgsmålet er om vi kan igen?
For det kan i mine øjne kun lade sig gøre hvis man netop også formår at hente nogle spillere som kan agere rygrad på holdet.. Vil ledelsen blot skabe et hold udelukkende af talenter så kommer vi snarere til at nærme os bunden end Toppen..
Men jeg har i hvert fald stor tro på fremtiden hvis dortmund modellen tages i brug.. Det tror jeg på sigt kan blive rigtig godt, og jeg tror faktisk det er måden at overhale FCK på

.. For vi kan ikke købe os til succes.. Det prøvede vi under Kasi og det gik slet ikke..

Men hva mener folk

?
edit: Det skal lige siges at gennemgangen af de to trupper er kopieret fra SSO, så dem kan jeg ikke helt tage æren for