Fredag 4. august 2006
Scarface bliver
![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/023FranckRibery.jpg)
Franck Ribéry under dagens træning
Før dagens træning kom Franck Ribéry over til mig.
- ”I pensant environ. Jeg har tænkt over det. Je reste. Jeg bliver,” var hans udmelding. Jeg så på ham. Det var jeg glad for. Hans gamle kontrakt var sådan set lang nok, der var bare lige den fejl i den, at han kunne rejse, hvis bare en anden klub ville smide 175 millioner for ham. Det kunne han også nu, det var hans krav. Jeg havde så bare bedt ham tænke over om ikke vil kunne sætte det op til 350 millioner, desværre kunne jeg ikke samtidig tilbyde ham højere løn, men han kunne få 10 millioner nu og her, hvis han ville gå med til det. Det havde han så tænkt over, og var gået med til.
Jeg var lettet.
Efter træningen ringede Dominique Cuperly, min assistent træner, fra Argentina. Boca havde afvist det tilbud vi var kommet med, men var villige til at forhandle videre. Jeg gav ham et nyt tilbud han kunne gå videre med.
Først var Verdan Corluka smuttet til Inter for næsen af mig, og så smuttede Michael Gravgaard til Spanien. Nu havde jeg to emner tilbage, en af dem måtte ikke slippe væk!
I og for sig var vores forsvar godt nok, men jeg synes alligevel godt at vi kunne bruge en forstærkning. Jeg havde derfor sendt min chefspejder, Frank Passi ud for at se fire forsvarsspillere rundt om i verden. En i Belgien, en i Danmark, en i Kroatien og en i Argentina. Nu var der kun den første og den sidste mulighed tilbage.
Lørdag 5. august 2006
Rennes - Marseille
Ligue 1 Orange, 1. runde
Rennes: (0)
Marseille: (5)
0-1 José Sosa , 23’
0-2 José Sosa , 33’
0-3 Johnny , 48’
0-4 Lorik Cana , 51’
0-5 Ronald Zubar , 81’ (Str)
Startopstilling (4-4-2 Diamond)
C. Carrasso
H. Beye, J. Rodrigues, R. Zubar, T. Taiwo
F. Ribéry, L. Cana, J. Sosa, S. Nasri
M. Niang, L. Merlin
Hele fire spillere ville have mulighed for debut i kampen mod Rennes. Ronald Zubar og José Sosa startede begge inde, hvilket betød sikker debut for dem. Derudover sad Sébastien Hamel og Johnny på bænken, begge med mulighed for debut.
Vi lagde ud med et offensivt pres, og Franck Ribéry havde fået lov til at udfolde sig på højre kanten, hvilket gav os en chance allerede efter 3 minutter. Efter 20 minutters spil scorede José Sosa i tredje kamp i træk (træningskampe ikke med regnet), først spillede han Laurent Merlin helt fri, men da Merlin skød direkte på målmanden skød José Sosa riposten i mål. 10 minutter senere var han igen på pletten, denne gang satte han det i gang med et hjørnespark der blev headet ud af feltet, hvor han selv løb fra en forsvarer, og første gang sendte den i mål. 2-0!
I pausen fortalte jeg spillerne at jeg var begejstret over deres indsats i førstehalvleg. Alligevel foretog jeg en udskiftning, ud kom Laurent Merlin og ind med Johnny.
Efter bare 3 minutter på banen kom Johnny på måltavlen. Et flot bande spil med Samir Nasri blev afsluttet med et hårdt skud i det korte hjørne, 3-0. Lorik Cana gør det til 4-0, da han fik sendt et langskud i nettet. 10 minutter før tiden fik vi scoret igen. Denne gang var det en tredje debutant, nemlig Ronald Zubar der sikkert kunne gøre det til 5-0 på straffespark.
Det var et fanatisk resultat! Hele 5-0, så er vi startet på guldjagten. José Sosa var i særklasse, og samtidig får både Johnny og Ronald Zubar også scoret. Kanon debut til de tre. Alle spiller en god kamp.
![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/024LorikCana.jpg)
Lorik Cana efter hans scoring
Da vi kom ned i omklædningsrummet fik jeg en endnu en god nyhed. Bordeaux havde tabt 2-0 til Nice, men trods sejren på 5-0 var vi ikke nummer 1. Nancy havde lagt ud med at slå vores samarbejdsklub Lorient hele 6-0. Nu manglede vi bare at Lyon ville tabe i morgen ude mod Lille, og så ville det da heller ikke gøre noget hvis Monaco og Paris-SG delte point.
Søndag 6. august 2006
TV-aften i klubhuset
![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/025Lillesejr.jpg)
Der var jubel efter målet til 2-1
Efter gårdagens sejr over Rennes, havde jeg bedt alle spillerne møde op klokken 17:00 til fællesspisning i klubhuset, efterfulgt af to kampe i fjernsynet, først
Monaco - Paris-SG klokken 18:00 og derefter
Lille – Lyon klokken 20:45.
Den første kampe var spændende, Jan Koller sendte Monaco foran efter 8 minutter, og Pierre-Alain Frau fik Paris-SG tilbage i kampen efter 25 minutter. Derefter var det en rigtig tæt kamp. Desværre for Paris-SG blev Sammy Traoré vist ud for at holde Jan Koller i det 78ene minut. En lidt hård dom vil jeg mene.
Kampen efter var vi mere interesserede i. Fred sendte Lyon foran efter bare 5 minutter, og derefter så Lyon ud til at kontrollerer kampen. Men så skete der noget! Jean Il Makoun scorede med 10 minutter igen, og 1 minut før tid havde Sidney Govou hånden på bolden! Måske lidt uheldigt, men straffe var der dømt. Der blev helt stille i klubhuset.
JUBEL!!! Michel Bastos scorede sikkert på straffesparket, og Lyon tabte 2-1!!!
Det havde simpelthen været en fantastisk weekend, først sejren over Rennes, så deler Monaco og Paris, og så ender Lyon med at tabe! Det kunne ikke blive meget bedre.
Tirsdag 8. august 2006
Opkald fra Silvio Berlusconi
![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/026silvioberlusconi.jpg)
Silvio Berlusconi
Milan var den næste klub til at melde deres interesse i Franck Ribéry. Klubbens præsident, Silvio Berlusconi ringede for at hører hvad vi skulle have for den talentfulde kantspiller. Først var jeg lidt overrasket over hans opkald, men mit budskab var klart.
- ”Altså jeg kan ikke afslå et tilbud på over 350 millioner, det står i hans kontrakt, så tænk over det,” jeg tror han blev lidt overrasket over så høj en pris, men jeg ønskede på ingen måde at Franck Ribéry skulle forlade os nu.
I dag var der også mødt en ny spiller op til træning, 18’årige Andrea Bordone. En italiensk forsvarspiller, hvis agent havde ringet mig op i går aftes, og bad os om at tage Andrea Bordone på prøvetræning. Det kunne jeg i og for sig ikke se noget forkert i, så jeg havde givet ham lov.
Efter træning havde jeg talt med Brian Laudrup, René Meulensteen og Dominique Cuperly omkring hvorvidt han var god nok. Vi blev enige om at han bestemt skulle have chancen, for godt nok var han ikke det største talent, men han viste trods alt nogle lovende takter.
Andrea Bordone havde sidste sæson været på kontrakt i Livorno, men de havde ikke ønske at forlænge med ham.
Onsdag 9. august 2006
Belgier opgivet
I dag valgte jeg at opgive min jagt på Anthony Vanden Borre. Personligt synes jeg at han ville være en kanon gevinst for klubben, og holdet. Men hans nuværende klub, Anderlecht ville have alt for mange penge for ham. Samtidig fortalte hans agent også at han faktisk ikke længere var interesseret i at kommet til Marseille.
Det kommer så til at betyde at alle kræfter er sat ind på at hente mit argentinske håb.
Torsdag 10. august 2006
Marseille - Brann
UEFA CUPPEN, 2. kvalrunde, 1. kamp
Marseille: (0)
Brann: (0)
C. Carrasso
M. Niang, L. Merlin
Første halvleg var ikke den bedste fra vores side. Vi kommer til en masse chancer, men hverken José Sosa eller Mamadou Niang, som begge ellers har været skarpere, formår ikke at sende deres afslutninger i nettet. Bedre bliver det heller ikke af at Håkon Opdal har en god dag i Brann’s mål.
I pausen fik spillerne af vide at de skulle frem og vinde den her kamp. Mamadou Niang og Samir Nasri blev taget ud, mens Johnny og Wilson Oruma kom på banen.
Vi kommer lidt bedre fra start i anden halvleg, og Lorik Cana er tæt på at sende os foran, men igen er Håkon Opdal heldig i det norske mål. Noget der er kendetegnende for vores spil, er at vi er for ukoncentreret, vores første berøringer er ofte dårlige, og de afgørende afleveringer svigter. Kampen endte 0-0 efter at vi havde haft 14 chancer mod Brann’s 4. Derudover sad vi på hele kampen. En katastrofe at vi ikke fik mere ud af kampen!
Spillerne fik også af vide at jeg var skuffet. Og at jeg faktisk ikke kunne fremhæve nogle af dem som bare i nærheden af vanlig standard.
Efter kampen skrev Andrea Bordone under på en kontrakt med klubben. Den gælder de næste fire år. Planen er at han i første omgang vil blive lejet ud til vores italienske samarbejdsklub, Bari.
Fredag 11. august 2006
Træner møde i Marseille![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/im_formation.jpg)
Jeg lagde ud med at fortælle de øvrige trænere at Milan netop var vendt tilbage, for at fortælle at de ikke ønsker at følge op på deres interesse for Franck Ribéry.
Dernæst præsenterer jeg den nye fordeling af træningen:
Navn | Rolle | Opgave |
Dominique Cuperly | Assistenttræner | Styrke, Aerobic, Målmandstræning, Defensiv- og Offensivtræning |
Laurent Spinosi | Målmandstræner | Målmandstræning |
Serge Conesa | Fysisktræner | Styrketræning |
Georges Gacon | Fysisktræner | Aerobic |
Eric Thiery | Træner | Teknisktræner og Dødbolde |
Philippe Burgio | Træner | Taktisktræning |
Jean Gallice | Træner | Dødbolde |
René Meulensteen | Træner | Teknisktræning |
Thierry Rodriguez | Træner | Defensivtræning |
Brian Laudrup | Træner | Offensivtræning og Afslutninger |
Michel Flos | Træner | Taktisktræning |
Christian Larièpe | Træner | Offensivtræning |
François Zmyslony | Træner | Dødbolde |
Herefter blev spillerne delt op i nye træningsgrupper, med det formål at få det bedste ud af hver enkel spiller.
Program: | Målmand: | Centerforsvar: | Back: | Defensivmidt: |
| Cédric Carrasso | Garry Bocaly | Habib Beye | Lorik Cana |
| Sébastien Hamel | Bostjan Cesar | Hassoun Camara | Thomas Deruda |
| Stéphane Porato | Renato Civelli | Alain Cantareil | Modeste M’Bami |
| Mehdi Sennaoui | Julien Rodriguez | Taye Taiwo |
| | Ronald Zubar | |
| | | |
|
| Kantspiller: | Offensivmidt: | Angriber: |
| Toifilou Maoulida | Lebohang Mokoena | Djibril Cissé |
| Samir Nasri | José Sosa | Daniel Gbaguidi |
| Wilson Oruma | Mathieu Valbuena | Johnny |
| Franck Ribéry | | Laurent Merlin |
| | | Mamadou Niang |
| | | Mickaël Pagis |
Ungdomsspillerne er delt i samme programmer. Og kommer til at træne en del sammen med seniorspillerne.
Samtidig forsætter Andrea Bordone, som forventet, i Bari, hvor han forhåbentlig vil få en masse kampe.
Søndag 13. august 2006
Marseille – Le Mans
Ligue 1 Orange, 2. runde
Marseille: (3)
Le Mans: (2)
0-1 Romaric , 8’
0-2 Romaric , 37’
1-2 Taye Taiwo , 48’
2-2 Mamadou Niang , 62’
3-2 Mamadou Niang , 90+’
C. Carrasso
M. Niang, L. Merlin
I går vandt bade Paris-SG og Bordeaux over henholdsvis Nice og Nancy. Så med en sejr i dag har vi gode muligheder for sammen med Lille at komme væk fra de andre hold i ligaen, allerede nu. Samtidig med os spiller Monaco og senere i aften skal Lyon på banen. Der var genvalg til alle spillere igen.
Le Mans lagde ud som det klart mest offensive hold, og det var heller ikke helt ufortjent at det var dem der kom foran 1-0 efter knap 10 minutter. Der skulle gå 10 minutter yderligere før vi fik vores første chance, da José Sosa spillede Laurent Merlin helt fri, men han sender desværre bolden over mål. Med 10 minutter igen gik Cédric Carrasso forkert ud i et indlæg, og Romaric kunne nemt scorer sit andet mål i kampen. Igen forsøgte José Sosa at få os tilbage i kampen, og med endnu en frispilning til Laurent Merlin kunne man ikke bede ham om meget mere, derimod var Laurent Merlin igen for ukoncentreret og brændte.
I pause fik spillerne et kæmpe møgfald, og jeg tog med det samme Laurent Merlin ud og satte Johnny ind.
Vi var klart mere tændte i anden halvleg, og efter bare et par minutters spil sendte Taye Taiwo et drømmehug af sted, 1-2. Vi var tilbage i kampen. Efter en lille times spil, blev Samir Nasri skiftet ud, da han nærmede sig et rødt kort, ind i stedet kom Wilson Oruma. Kort efter udskiftningen fik vi udlignet. José Sosa blev nedlagt ude for feltet, og på det efterfølgende frispark sendte Mamadou Niang bolden direkte i mål, 2-2! Herefter var fik vi presset Le Mans helt i bund, og det lignede at det mest af alt var et spørgsmål om tid, før vi ville få et mål mere. Blandt andet var Johnny flere gange tæt på at få bolden i mål.
Det gav en forløsning på hele Stade Vélodrome da Mamadou Niang 2 minutter inde i overtiden scorede kampens sidste mål. Hele udskiftningsbænken, mig selv inkluderet, sprang op af sæderne!
Efter en pinlig første halvleg viser vi gennem hele anden, at vi i år er et tophold. Flere spillere lyste op, ikke mindst Mamadou Niang der scorede to mål, men specielt også Lorik Cana, der styrede midtbanen fornemt.
![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/027MamadouNiang.jpg)
Mamadou Niang efter sit andet mål
Efter kampen kom vores anfører, Habib Beye over til mig. Han undskyldte holdets indsats i første halvleg, og fortalte at det var mit møgfald i pausen, der gav dem inspiration til at vende kampen.
Kampens sene sejr blev kun endnu bedre, da jeg kom hjem og så de sidste af Lyons kamp mod Sedan. De spillede 0-0, det samme som Monaco spillede mod Nantes. Vi var nu for alvor lige en halvmeter foran de andre storhold! Ved det er tidligt at snakke om guld, men det lovede godt!
Onsdag 16. august 2006
Lejesoldater sendes ud
![](http://i163.photobucket.com/albums/t298/BlogBerendt/Droit%20au%20But/028MatiasCahais.jpg)
Matías Cahais
I dag fik vi de endelige aftaler på plads ang. udlejning af to spillerne fra reserveholdet. Målmand Mehdi Sennaoui og den defensive midtbane, Thomas Deruda er begge taget til Libourne St-Seurin for at få nogle førsteholdskampe i benene.
Samtidig blev der også præsenteret nye spiller. Jeg havde endelig fået den forsvarsspiller, som jeg har søgt så længe. Det endte med at blive den unge argentiner, Matías Cahais.
Matías Cahais har trods sine kun 18 år allerede spillet 40 U/21-landskampe for Argentina, hvilket i sig selv er imponerende. Han er især kendt i sit hjemland, for sin fysiske styrke og sit solide hovedspil.
Jeg har måtte give 3 millioner for ham, men så har jeg ham også helt frem til 2011.
En dansk forsvarsspiller kom i dag også på kontrakt med os, nemlig Jesper Juelsgaard på 17 år, der kommer til fra FC Midtjylland. Danmark har altid haft problemer med deres venstrebacks, men noget tyder på at Jesper Juelsgaard kan blive en stjerne på den plads.
Hans kontrakt udløber første sommeren 2009, og jeg har måtte slippe 1,3 millioner for at få ham nu.