home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 385 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2021
| |-+  Kategori: Spillersøgning og -erfaring
| | |-+  Moneyball
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Moneyball  (Læst 3145 gange)
Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Moneyball
« : 30 Jan 2021, 22:20 »

I mit Dortmund save, der spiller jeg efter princippet om moneyball - Hvilket i sin enkelthed, handler om at købe ind efter spillernes statistikker fremfor deres stats..

Jeg er i slutningen af første sæson, og da mesterskabet er sikret har klubben givet mig et budget på 700 millioner, hvoraf der er 500 millioner kr. tilbage. - Som udgangspunkt er alle/nogle af de penge tiltænkt den centrale midtbane, da jeg forventer et salg af enten Delaney, Emre Can eller Witsel - Alle er eftertragtet.

Men som et sjovt eksperiment, så kunne jeg godt tænke mig at hører hvilken spiller i ville pege på af de der er på i excel arket.. De spillere der er på denne liste, er de spillere der har opfyldt alle min. krav indtil videre - Samtidigt har jeg taget Delaney, Emre Can med, for at kunne sammenligne med deres statistikker - Også Keita er med, da han er lejet i Liverpool og som udgangspunkt var tiltænkt at blive købt permanent - Men han har ikke overbevist mig endnu...

Jeg har - for min egen skyld farvelagt deres statistikker:
grøn = blandt de bedste i kategorien
gul = midt i feltet
rødt = blandt de ringeste i denne kategori.

Det jeg leder efter, er en felt-til-felt midtbanespiller (hans makker er en mezzala) - Så denne spillere skal have en fysisk tilstedeværelse, være god til at bryde modstanderne, men også være farlig i feltet - Så hvis ikke skulle vælge? Eller vil i hellere beholde Delaney/Emre Can?


Logged

mama99ai
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Moneyball
« Svar #1: 01 Feb 2021, 11:49 »

Det virker som en god udfordring.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår alle de ting du sorterer efter, og hvordan du prioriterer dem i forhold til hinanden. Men er ét af de bærende koncepter i money ball ikke at man køber spillere som er relativt ukendte / eller billige, ud fra deres stats, hvorefter man sælger dem med stor profit?

I min bog ville det eliminere Fabinho, Llorente, Sergej og Tolissio.  Græder

Alder er vel mindre vigtigt, så 28 er en fin alder at købe spillere i, det giver mindst 2-3 sæsoner til at de når deres peak og kan sælges videre.

Hvis det er en B2B, så er Stamina vel en af de vigtigste egenskaber. Jeg ved ikke hvor i arket du har det.

Hvis han skal være offensiv vil det så være det være offensive statistikker der så skal ses på.

Det virker til at der er flere gode kandidater til det, i dit ark.

Jeg har selv rigtig gode erfaringer med Veretout fra Roma, hvor han gjorde det godt på midtbanen, og blev solgt for ca. 60-70 mio. £, men han spillede så også mange af kampene.  Smiley

Held og lykke med dit valg  Thumbs Up
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Moneyball
« Svar #2: 01 Feb 2021, 20:55 »

Det virker som en god udfordring.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår alle de ting du sorterer efter, og hvordan du prioriterer dem i forhold til hinanden. Men er ét af de bærende koncepter i money ball ikke at man køber spillere som er relativt ukendte / eller billige, ud fra deres stats, hvorefter man sælger dem med stor profit?

I min bog ville det eliminere Fabinho, Llorente, Sergej og Tolissio.  Græder

Alder er vel mindre vigtigt, så 28 er en fin alder at købe spillere i, det giver mindst 2-3 sæsoner til at de når deres peak og kan sælges videre.

Hvis det er en B2B, så er Stamina vel en af de vigtigste egenskaber. Jeg ved ikke hvor i arket du har det.

Hvis han skal være offensiv vil det så være det være offensive statistikker der så skal ses på.

Det virker til at der er flere gode kandidater til det, i dit ark.

Jeg har selv rigtig gode erfaringer med Veretout fra Roma, hvor han gjorde det godt på midtbanen, og blev solgt for ca. 60-70 mio. £, men han spillede så også mange af kampene.  Smiley

Held og lykke med dit valg  Thumbs Up


I min verden handler moneyball om at købe de spillere med de bedste statistikker - Oftes fordi du kan finde det du er på udkig efter, til en langt billigere pris. Moneyball har i min optik absolut intet at gøre med at finde billige talenter og sælge dem dyrt.. - Selvom jeg ofte finder folk der spiller ud fra netop det koncept og kalder det for moneyball..

Hvis man ser filmen moneyball, så handler det om at finde undervurdere spillere (til billige penge) der har statistikkerne til at udfører en rolle, som man måske normalt vil betale 2-3-4-5 gange så meget for..


Jeg sortere på mange parametre, da netop min felt-til-felt er den rolle der er den mest krævende.
Afleveringer i %, åbne skabte chancer, skabte chancer pr. 90 min. & nøgle afleveringer pr. 90 min. er alle vigtige offensive parametre, fordi han skal være i stand til at skabe chancer.

De vigtigste parametre er dog de defensive - Her er det tacklinger pr. kamp, tacklinger gennemført & opsnapninger pr. 90 min. - Disse er nøglefaktorer for at sikre at han genvinder bolden.
Fejl begået, gule kort og røde kort er paremetre der gerne skal være lave, men disse er også sekundære.

Mål og assist er også vigtige, da jeg gerne vil have en spiller der bidrager i det offensive og er kampafgørende - men det er også sekundære statistikker.


Når/hvis alle disse parametre er opfyldt ifht. mine minimums krav som jeg har sat, så har du ret i at stats, personlighed, alder, etc. det næste jeg kigger på. Men når alt kommer til alt, så er det statistikkerne der afgører hvem der bliver mit næste indkøb. - og det bliver selvfølgelig kraftigt opvejet op mod pris og løn. Så en spiller som f.eks. Fabinho, som er den der står stærkest af alle, vil nok blive sortere fra pga. prisen - Men han kunne også sagtens vælges, såfremt hans statistikker er så markant bedre, at jeg mener han er det værd ifht. pris og løn.


Jeg har dog ikke rigtig spillet siden sidste indlæg, så jeg har ikke handlet endnu og er heller ikke færdig med at beslutte mig endnu - Men Sergio Oliveira virker spændende - Gode stastikker, og langt den billigste af dem alle. - Remo Freuler er også spændende, men han koster alligevel tæt på det dobbelte af Oliveira.


« Seneste Redigering: 01 Feb 2021, 21:22 af Guldbrand » Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Moneyball
« Svar #3: 01 Feb 2021, 21:30 »

Og så er det fede iøvrigt ved Moneyball, at man ikke får købt de samme spillere hver gang - Ellers havde jeg bare smidt pengene efter Sergej Milinkovic-Savic...
Logged

mama99ai
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Moneyball
« Svar #4: 07 Feb 2021, 12:05 »

Det bliver spændende hvad du ender op med  Thumbs Up
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Moneyball
« Svar #5: 07 Feb 2021, 16:44 »

Jeg endte faktisk med at skifte fokus til at skaffe en ny Mezzala..

Så det blev Marcos Antonio fra Shakhtar.
5 mål, 12 assists - og så var det specielt de 4.57 skabte chancer pr. kamp som jeg faldt for.. Så jeg håber at han bliver en kæmpe succes for mig.
Logged

mama99ai
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Moneyball
« Svar #6: 21 Feb 2021, 10:04 »

Jeg endte faktisk med at skifte fokus til at skaffe en ny Mezzala..

Så det blev Marcos Antonio fra Shakhtar.
5 mål, 12 assists - og så var det specielt de 4.57 skabte chancer pr. kamp som jeg faldt for.. Så jeg håber at han bliver en kæmpe succes for mig.

Blev han den succes du havde regnet med?
Logged

Guldbrand
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Moneyball
« Svar #7: 21 Feb 2021, 11:34 »

Spillet er sat lidt på stand by, da jeg fik lyst til at starte et save op med Chelsea, da jeg blev lidt semi inspireret af Tuchel..
Så nu har jeg gang i et moneyball save med dem - Som der måke kommer en blog omkring - Er begyndt at skrive lidt på den..

Men Marcos Antonio, hart spillet 6 kampe fra start, og 2 som indskifter - Det hatr kastet 2 assists fra sig indtil nu.
Hans afleverings % ligger på 87%, hvilket er lidt lavere end håbet - dog på niveau som Axel Witsel og Dahoud som er hans direkte konkurrenter.

Antal sakbte chancer ligger meget lavt på 0,18
Nøgle afleveringer ligger lavt på 1.09.

Så indtil nu, er han ikke den succes jeg havde håbet på - Men dertil skal det også siges, at han er ung, ny i klubben, ikke taler sproget osv - Så jeg havde ikke forventet at han bare ville gå ind fra start og blæse mig omkuld. Forventningerne til ham er stadig tårnhøje og på sigt tror jeg stadig meget på ham.


Logged

mama99ai
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Moneyball
« Svar #8: 21 Feb 2021, 19:50 »

Helt fair - og jeg kan sagtens forstå at Chelsea trak i dig  Djævel
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010