home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 192 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2020
| |-+  Kategori: Træningsbanen
| | |-+  Rollers indvirkning
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Rollers indvirkning  (Læst 2097 gange)
Frederik.Mrck
Gæst
 
Rollers indvirkning
« : 19 Apr 2020, 23:51 »

Hejsa alle,

Jeg har et spørgmål, som jeg har undret mig over noget tid efterhånden.
Det går på hvor stor en indvirkning spilleroller har for ens taktik? Om at ændre et par roller ville kunne få ens taktik til, at lykkes eller skal der mere til og hvordan kan man finde ud af hvilke roller der skal til, for at en taktik kommer til, at spille?

Håber nogen kan foklarer mig det Smiley
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Rollers indvirkning
« Svar #1: 20 Apr 2020, 00:22 »

Hejsa alle,

Jeg har et spørgmål, som jeg har undret mig over noget tid efterhånden.
Det går på hvor stor en indvirkning spilleroller har for ens taktik? Om at ændre et par roller ville kunne få ens taktik til, at lykkes eller skal der mere til og hvordan kan man finde ud af hvilke roller der skal til, for at en taktik kommer til, at spille?

Håber nogen kan foklarer mig det Smiley

spillerroller har stor betydning især deres løbemønstre og indbyrdes samarbejde. Jeg skal nok svare bedre engang i morgen. har ikke tiden lige nu
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Rollers indvirkning
« Svar #2: 20 Apr 2020, 07:46 »

Jeg lavede for nogle år siden en lille guide til Football Manager. Det taktiske gør sig stadig gældende. Den taktiske motor har ikke ændret sig voldsomt. Desværre er illustrationer der ikke længere men teksten er der. Jeg tænker du kan finde hjælp der.

The Football Manager’s Guide to the Galaxy

I den guide skriver jeg følgende omkring spillerroller.

løbe og spilmønstre samt spillerroller

Når du først du har balancespilleren, bindeleddet og din organisation er i balance, så er det vigtigt, at du tænker i løbemønstre. Du har ikke brug for, at spillerne løber i vejen for hinanden og fylder i de samme rum. Det nemmeste eksempel herpå er, at spille med både Wingback og Wings giver ingen mening. De kommer til at løbe oveni hinanden og Wing giver ikke plads til Wingbacken på ydersiden, som jo er en Wingbackens funktioner rent offensiv. Wingbackens job er at holde bredden, netop fordi dit hold ingen Wings har.

Det handler om, at fylde rum op og lade andre stå åbne, som fremadrettede spillere kan løbe frem i. Et andet eksempel er, at spille en 4-2-3-1, hvor alle de 4 offensive er i attack. De kommer til at lukke rummene af for hinanden og ingen af dem falder ned og binder kæderne sammen. De vil løbe oveni hinanden og dit spil vil blive fastlåst.

Lad os for teorien skyld antage, at du gerne vil spille direkte og afleverer ned i de tomme rum bag forsvaret. Lidt a la Leicester, uden at jeg har nærstuderet deres spil. Altså du har direkte spil og Pass Into Space aktiveret i holdinstruktionerne . Vi antager samtidig, at du spiller den 4-2-3-1 med attack på de 4 forreste. Det vil i min teori ikke virke super godt at den grund, at med alle i attack, så tvinger du modstanderens forsvar til at gå dybere og rummene vil lukke af. De vil også blive stående, for ingen lokker dem væk fra deres position ved at trække tilbage i banen.

Hvis det skal fungerer optimalt, så kunne du i stedet sætte den forreste mand til support. Så ville han falder ned i banen og forhåbentlig lokke det central forsvar med og dermed efterlade rum. Du kunne også sætte en af kanterne i support og gerne en der trækker ind i banen og lokke backen væk fra sin position. På den måde skævvrider du modstanderens forsvar og det efterlader rum. Nu har du roller der lokker både back og det centrale forsvar væk fra positionerne og de kan ikke bare forholde sig stille dybt på deres position. For så vil de blive overspillet i ”Smørhullet”. Nu er rummene åbnet op og din AMC og AML f. eks kunne beholde attack mentalitet og løbe frem i de rum der er åbne. Du får et langt mere varieret spil med langt større dynamik.

Et andet eksempel kunne være med en mere boldbesiddende stil. I en boldbesiddende taktik er det vigtigt, at bolden bliver fastholdt og jeg har gang på gang set taktikker, hvor man satser på dette men fylder taktikken op med spilleroller, der alle har More Risky Passes. Jeg kan godt forstå, hvor ideen opstår fra, for man tænker Barcelona og tænker måske tiden med Iniesta, Xavi osv. og giver dem fremadrettede playmaker roller men det er lidt misforstået. For disse roller spiller med stor risiko og forsøger hele tiden at spille afleveringer, der forsøger bryde modstanderen forsvar og det fastholder i hvert fald ikke bolden. Det er ikke Tiki-Taka i min verden.

Fylder man taktikken op med de fremadrettede playmakere, Inside Forwards i support og Falsk 9er. Typer man tænker passer til taktikken og det gør de da også men ikke hvis du kun har de typer. For så spiller alle med stor risiko og ingen fastholder spillet med mere tålmodighed. Mit bud er, at det ville fungerer meget bedre, hvis du finder en bedre balance og i stedet at finde et par roller, som ikke har More Risky Passes. Det kunne være den dybe playmaker i support, Central Midfielder eller Roaming Playmaker. På kanterne kunne det være Wings eller Inside Forward i attack, så du også har spillere der kan og vil true i dybden. Så er der plads til en Falsk 9er og en Fremadrettede Playmaker, så længe du også har spillere der fastholder spillet med lidt mere tålmodighed. Pointen er, at du skal finde balancen og max. kun have et par stykker der spiller med stor risiko, hvis du vil spille boldbesiddende fodbold.

Mit råd er, at du går ind i spillerrollerne og læser op på hvad rollerne udfylder både i defend, support og attack. På den måde kan du regne ud hvilke rum de kommer til at optage i offensiven. Defensivt vil de falde ned på deres udgangspunkt og her er det rollen og holdets instruktioner der afgøre, hvor meget de presser frem osv. Jo mere offensiv han er, jo mere presser han på, så en spiller i attack presser mere end han gør i support f. eks. Jeg gider ikke gennemgå alle de forskellige roller, for de er allerede beskrevet i FM også langt bedre end jeg kan.

En god taktik i min verden, den er i balance. Den har en balancespiller, et bindeled, har en god organisation fordelt på roller med defend, support og attack. Der er tænkt i spillere der tager mellemrum og andre der tager længegraderne og de bliver støtte af spillere der holder defensiven. En god taktik har tænkt over løbe og spilmønstre og er fyldt med roller som passer til den stil man vil spille.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Gilly
Førsteholdsspiller
*****

Offline Offline


 
Sv: Rollers indvirkning
« Svar #3: 20 Apr 2020, 09:04 »

Nu vil jeg ikke lægge mig ud med Wester, men for at svare på det oprindelige spørgsmål, så er svaret ja. At ændre et par spillerroller kan sagtens være afgørende om du opnår succes eller fiasko. Det kræver selvfølgelig, at man ved hvad rollerne betyder, men som Wester også siger, så er det ganske fint forklaret i spillet.

Spillet giver også rigtig mange forskellige muligheder for at undersøge nogle af de punkter Wester kommer med, i tilfælde af, du ikke selv kan gennemskue spillernes løbemønstre. Du kan selvfølgelig selv se kampene i  Extended Highlights, men du kan også holde musen/trykke på de grønne/gule/røde felter under taktikken, som fortæller hvilke spillere der dækker de bestemte områder af banen. De vil også ændre sig, alt efter hvilke roller og mentaliteter du giver spillerne.

Hvis du vil gå endnu mere i dybden, så kan du også nærstudere dine kampes statistikker. Her kan du se Heatmaps for både holdet og enkelte spillere, du kan finde deres gennemsnitlige positioner med og uden bold osv. Det behøver man naturligvis ikke at gøre for hver kamp, men det giver en rigtig god indikation på hvorfor en taktik måske ikke virker. To identiske heatmaps vil betyde, at spillerne bevæger sig i de samme rum, hvilket vi som nævnt gerne vil undgå. Det er også en god måde at se forskellene på spillerrollerne. Du vil opleve store forskelle på eksempelvis en fløjspiller eller en indvendig angriber og det kan give en god forståelse af, hvilken spillerrolle som passer din taktik bedst.

For lige at nævne en enkel ting som Wester ikke fortæller (Han er ellers meget fornuftig at lytte til Grin ), så er Player Traits også vigtige at holde øje med (Jeg kan ikke lige huske, hvad de hedder på dansk). Ligesom spillerrollerne, så giver de også en indikation om, hvordan dine spillere vil spille fodbold. Hvis du vil spille Tiki-Taka, kan tilbøjeligheder som at "løbe med bolden" eller "forsøger ofte at slå guldbolde" være skadende for taktikken. Hvis din dybdeliggende playmaker har nogle personlige træk, som strider imod hans spillerrolle, vil du ikke nødvendigvis få det maksimale ud af ham. Det betyder ikke, at man skal tildele spillerne deres naturlige roller som passer til deres personlige træk, for så mister man måske balancen i taktikken. De er blot vigtige at have med i baghoved, når man tildeler en spiller en spillerrolle.
Logged

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010