FC Midtjylland
En tråd til de forsvarende mestre, der efterhånden ikke behøves yderligere introduktion!
Jeg har netop færdigspillet min første sæson med FCM, og vil her i første post komme omkring følgende:
- Hvordan er det gået i de forskellige turneringer?
- Bedste spillere i første sæson
- Nævneværdige transfers
- Målsætningen for 2. sæson
Hvordan er det gået i 2018/2019 sæsonen?SuperligaenSom forsvarende mestre, var der selvfølgeligt nået at leve op til for Hedens drenge,
Denne udfordring om at holde guldet i Herning blev indfriet og førstepladsen blev sikret på andensidste spillerunde.
Trods mesterskabet kom i hus, må jeg indrømme at jeg er ret skuffet over hvordan sæsonen forløb, da jeg simpelthen ikke kunne holde en stabil defensiv. I sæsonens første 10 kampe, holdte jeg 9 clean sheets og lukkede blot to mål ind mod Horsens, men sådan gik det bestemt ikke i resten af sæsonen.
Superligaen gik som følgende:Kampe Spillet - Kampe vundet - Kampe spillet uafgjort - Kampe tabt - Mål for - Mål imod - Målforskel - Point
36 24 4 8 73 32 +41 76
PokalturneringenHer blev det til et skuffende nederlag i finalen mod FCK.
Udover dette, er der ikke meget at sige om denne turnering, som hovedsageligt blev brugt til at holde mindre brugte spillere i form.
Champions LeagueEfter nogle flotte præstationer i kvalifikationen, der blandt andet bød på en samlet sejr over Celtic i sidste kval-runde inden gruppespillet, forsvandt alt håb for at gå videre til Knockout-fasen, da grupperne blev trukket.
Min CL-gruppe blev følgende: Liverpool, Juventus og Shakhtar Donetsk.
Men der kom allerede håb efter første kamp mod Liverpool, da jeg tabte en tæt kamp 2-1 på Anfield Road. Det fortsatte med tætte kampe og 3. pladsen i gruppen og videre avancement i Europa League blev en realitet, efter 2 sejre mod Shakhtar.
Europa LeagueDet blev en kort fornøjelse for mine ellers velspillende drenge i denne turnering, da jeg trak PSG.
0-2 hjemme og 4-0 ude, betød et exit for europæisk bold i denne sæson.
De bedste spillere i første sæsonHer vil jeg blot lige komme omkring nogle af de spillere der har gjort det godt igennem første sæson.
Paul OnuachuDen lange angriber fra Nigeria gjorde flot figur i både CL og Superligaen, trods han havde flere skader undervejs og spillede en række kampe som indskifter.
I Superligaen endte han dog alligevel med at lave 16 mål og 4 assist på i alt 28 kampe på banen.
Jakob PoulsenKaptajnen og alderspræsidenten gjorde ligeledes flot figur i både CL og Superligaen. I Champions League formåede han at score 5 mål i 5 kampe. I Superligaen var rundede han 9 mål, 12 assist og et snit på 7,61 og en kåring som forårets profil, som årets spiller kåret af fans.
Chuma AneneSpilleren der kom til ved januars transfervindue, havde jeg ikke den store fidus til.
Mod slutningen af sæsonen hvor Paul var skadet og Mayron George fortsatte målfattig og uden selvtillid, fik han chancen
Dette kvitterede han med at lave 7 mål og 1 enkelt assist i 6 optrædener. Han får chancen igen i 2. sæson.
Årets holdPå årets hold havde jeg 5 spillere; Joel Andersson, Alexander Scholz, Jakob Poulsen, Andreas Skov Olsen og Paul Onuachu.
Nævneværdige transfersKøbte spillere30/08/18: Samuel Adegbenro: 20 mio.
05/01/19: Frederik Rønnow, 38 mio.
07/01/19: Andreas Skov Olsen, 14 mio.
09/01/19: Daley Sinkgraven, 4,5 mio. (Fri transfer, køb nu pris)
01/07/19: Glen Kamara, fri transfer.
01/07/19: Andrew Hjulsager, 4,5 mio.
Solgte spillere31/08/18: Zsolt Korcsmár, 3,25 mio. (4,5 mio)
12/01/19: Bozhidar Kraev, 25 mio.
31/01/19: Kaan Kairinen, 11 mio. (20 mio.)
31/01/19: Gustav Wikheim, 18 mio. (25 mio)
Målsætningen for 2. sæson- Det første mål er at genvinde Superligaen og tage anden titel i træk med mig ved roret, tredje titel i træk for FCM.
- Det andet mål er at få revanche for finalenederlaget i pokalturneringen, og dermed at få begge hjemlige pokaler til Herning.
- Samtidigt vil det være en stor økonomisk gevinst at komme til gruppespillet i CL igen, så det vil jeg gå all-in på. Skulle dette lykkedes, er målsætningen for nu, blot at opnå nogle gode kampe og flotte resultater mod gode modstandere.
#ViDyrkerGlæden#ViDyrkerViljen#ViDyrkerModet#ViDyrkerRødderne
#HedensHelte