home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
I dag kl. 12:12:15 TindraTindra Blogs Chat GPT Gratis: En oö...
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
Antal Registrerede Brugere: 23281
  0 Brugere, 240 Gæster Online.

Indlæg: 1132682 over 31363 Emner
Nyeste Bruger: TindraTindra
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: Football Manager 2018
| |-+  Kategori: Blogs
| | |-+  Nodiem's tidsfordriv - FMS !
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] Udprint
Forfatter Emne: Nodiem's tidsfordriv - FMS !  (Læst 10209 gange)
Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« : 21 Jun 2018, 23:45 »


Nodiem's fodboldfilosofi




Dette bliver ikke som mine "normale" blogs, jeg kommer ikke til at lave storytelling, men vil i stedet fokusere på min version af fodbold.

Jeg er en, i min optik, sjælden race når det kommer til fodboldspillet. For mens rigtig mange følger devisen "Kampe vindes i angrebet, sæsoner vindes i forsvaret", er jeg stor tilhænger af tre oversete rum på en fodboldbane.

Oversete rum er måske et overdrivelse, da hele banen bruges. De tre punkter er dog markeret i billedet underneden:



1. Rummet mellem den klassiske back og den brede midtbanespiller, er de seneste år blevet mere populært med offensive wingbacks - disse er i min optik fremtiden for fodbolden, specielt styrken ved at kunne sætte en højre benet i venstreside er en fordel offensivt og defensivt.

2. Rummet der er mellem forsvaret og midtbanen, er et af de steder hvor de bedste hold typisk vil dominere på begge banehalvdele. Hvis de rum kan lukkes ned og kontrolleres, er kampen temmelig lukket. Rent taktisk er de eneste veje udenom de to kanter eller en bold i dybden.

3. Jeg husker som barn, min træner råbe "Ned i frimærket". Men jeg har altid ment at frimærket er et tåbelig sted at være spilsøgende når hjørne af feltet give de tre offensive træk, der er ønsket: A. Gå på ydersiden og indlæg. B. Indenom af stikning eller afslutning. C. "gennem" forsvarsspilleren og et muligt straffe eller frispark på kanten af feltet.



Da jeg gerne vil vise min filosofis værd, har jeg valgt at tage til et land som ikke er kendt for at skabe verdensstjerner. Jeg har valgt 2. divisions klubben Academia Puerto Cabello F.C. som spiller i Venezuela. Klubben er valgt da den har dårlige faciliter og et småt stadion (1800 pladser) - så taktikken skal side i skabet hvis holdet nogensinde skal blive til noget.
Generelt er klubberne i Venezuela små, og har aldrig vundet noget uden for Venezuela, på trods af der bor lige over 31 millioner mennesker i Venezuela.



Taktikken ser således ud:



Da pengene er små, vil der til en start blive brugt lokale spillere fra Venezuela samt hvad jeg nu kan finde af frie transfers.
Desuden er jeg kæmpe modstander en klassisk 4 mands bagkæde, jeg vil helst have 2 centrale forsvarer og to wingbacks. I denne taktik har jeg dog valgt netop 3 centrale, da jeg ikke har nogen til den defensive midtbane. I stedet har jeg valgt at spille med en defensiv midterforsvar (Stopper) som kan skubbe op i rum 3.


« Seneste Redigering: 21 Jun 2018, 23:56 af Nodiem » Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #1: 22 Jun 2018, 00:31 »



Holdet er langt fra det bedst jeg har haft. Der er enkelte "voksne" spillere som har kvalitet og ellers er det unge drenge som dårligt kan klassificeres som talenter.

Alligevel har vi nydt en anseelig mængde succes næsten halvvejs inde i sæsonen.



Fløjspilleren Emilio Renteria har scoret 16 mål i 14 kampe og har virkelig fundet sig til rette i systemet. Tidligere i den 32-årige venezuelaners karriere var bedste sæson i 2011 med 18 kampe og 8 mål.

Selvom det ser flot ud, skal resultatet tages i den rette kontekst og enkelte af holdene er B-hold og derfor ikke modstandere som reelt stiller med et stærkt hold.


Alligevel er jeg sikker på at taktikken nok skal vise sig at blive guld værd i fremtiden, vi mødte nemlig topklubben i Venezuela i pokalens 3. runde og jeg lader lige statistikken stå lidt:



Truppen som Zamora stillede med er den samme som har ført dem til 2. pladsen i Premier Division.
Klubben er desværre pt. for fattig til at ansætte en dataanalytiker, så de billeder må vente Skuffet

« Seneste Redigering: 22 Jun 2018, 00:33 af Nodiem » Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #2: 22 Jun 2018, 00:59 »

Når fodboldklubber i dag skal måle en spillers løb og kapacitet ved sprint, måles der tit på topfart efter 30 meter og 50 meter (Dette varierer en smule). Men en overset faktorer er at når en hvid mand har spurtet i 25 meter, begynder hjernen, selv for en topatlet, at opleve svage symptomer på iltmangel. Synet forværres en smule, forvirring opstår lettere og balancen tager sig også en lille tur.
Dette er svært at se i startet af en fodbold kamp, men efter konstante turer vil en spiller efter 30 min opleve nedsatte funktioner grundet forbruget af ilt, disse små interval løb kræver.

Derfor (selv om FM nok ikke tage dette med i beregningerne) er min hjemmebane 102x65 meter, og jeg forsøger at minimere antallet af sprint, ved at spille med tvær afleveringer og short-passing. Dette er med en offensiv og fri tilgang - således at mine wingbacks og kanter kan udfordre om nødvendigt. 
Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

Broen13
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #3: 22 Jun 2018, 07:50 »

Spændende tilgang! Opstemt Glæder mig til at se hvad du kan få ud af Venezuela! Opstemt
Logged

Så er jeg tilbage med en ny blog: Broen13 - FM24 - Journeyman

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #4: 25 Jun 2018, 23:49 »



I FM regi er jeg vant til at være en miniput. Jeg har næsten altid en formation med 3 eller færre forsvarsspillere.

De sidste mange år har jeg nørdet taktikker i et omfang der er ganske betragteligt - Det har dog yderst sjældent været taktikker baseret på mit ønske om spillets opbygning, men ud fra hvilke spillere jeg har haft til rådighed.

Dette her dog været helt modsat i Venezuela - og jeg har sjældent set smukkere fodbold i FM end det jeg ser nu. Mine wingbacks er dygtige til at udfører deres defensive pligter, de campere i Zone 1 og lukker alt ned overkanterne. De er kontante trusler i overlappet - Netop overlappet rykker mine wings ind i banen nær Zone 3.

Desværre bliver Zone 2 ikke lukket så godt ned som ønsket - og her skal der arbejdes videre med enten at trække en forsvarsspiller op på den defensive midtbane, eller trække en midtbanespiller længere tilbage.

Sæsonen og taktikken har dog været over al forventning !
Ikke nok med at jeg gik 32 kampe i streg uden nederlag, vandt jeg ligaen med 3-cifret point antal - 108 point blev det til i ligaen, hvor der spilles 46 kampe - fordelt på 33 sejr, 9 uafgjort og blot 4 nederlag. Målscoren ende med 2. flest mål 106, og en delt 1. plads med 41 imod.



Jeg er generelt meget tilfreds med mine spillere, og min topscore er Matias Orieta med 24 mål i 38 kampe. MEN dette rækker kun en delt 5. plads, nummer 1 har scoret 43 mål i 46 kampe. Det er altså en liga hvor der laves mange mål.

Som det kan ses på grafikken, er Zone 3 og 1 vel udnyttede og præcis som jeg gerne vil have dem - hvorimod Zone 2 på min banehalvdel forsat kan forbedres.




Beviset på at vi er klar til 1. Division er ikke til at komme uden om, med pokalen i hus, har vi kæmpet os igennem 4 top 6 hold fra 1. division og vist os værdige !










Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

Broen13
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #5: 26 Jun 2018, 07:40 »

Vilde resultater synes jeg nok! Jeg tror da lige jeg skal låne din taktik når den er færdig! Opstemt
Logged

Så er jeg tilbage med en ny blog: Broen13 - FM24 - Journeyman

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #6: 01 Jul 2018, 10:30 »



Verdensmesterskabet i fodbold ruller i Rusland, og hvor der i starten var 4 kampe om dagen, er det nuværende 2, slet ikke nok til at dække min afhængighed. Derfor er det dejligt med et supplement i form af Football Mananger.


Min 2. sæson er godt i gang, og vi er startet som lyn og torden - min mål var at beholde alle de vigtige kernespillere fra sidste sæson. DESVÆRRE vokser træerne ikke ind i himlen, og grundet den meget pressede økonomi i Venezuela, kunne jeg ikke takke nej til 320.000 fra Albacete i den spanske 2. division. Dermed fik min topscore Orieta muligheden for at gøre god reklame i Europa.

Præcis 10 spillere er gået ud og 10 er kommet ind.



Vi havde en perfekt opstart, og det var tydeligt at den gode stemning i truppen var en del af succesen




Det er planmæssigt at vi skal lange på en 14. plads ud af 18.



Pt. er vi dog med hvor det er rigtig sjovt, og taktikken virker til også at drive gæk, med hold hvor de spiller for spiller er bedre.



Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

Veststar
Juniorspiller
**

Offline Offline

 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #7: 01 Jul 2018, 18:13 »

Kan du ligge taktikken op i værksted? Og har du nogen gode råd til at lave en god taktik? Jeg har de seneste 3 år prøvet, men endt med at finde en og have fokus på spillere der passer til i stedet.
Logged

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #8: 01 Jul 2018, 23:30 »

Taktikken kommer ikke op i værkstedet endnu - mangler stadig at fin tune den Smiley

Altså, min erfaring er at ALLE taktikker du laver i FM kan være nyttige. Jeg har eksperimenteret med 1 mands forsvar, 0 angribere, 0 midtbanespillere... Alt har  kunnet fungere - noget mere succesfuldt end andet.

Mit umiddelbare råd er - sæt dig med en blok papir og tegn en fodboldbane. Find ud af hvor på banen du vil vinde kampene fra, altså hvilke områder du vil kontrollere. Derfra skal du overveje om det er i en offensiv eller defensiv retning området skal bruges til.

Eksempelvis er min Zone 2 defensiv i begge ender af banen og bruges til at spille bolden rundt og ikke fører den frem (dette styre du med roller og instruktioner på spillerniveau).

Dernæst fylder du spillere ind på alle områder når de er dækket kan du måske være endt i en 2-5-3 eller en 5-5-0, kun fantasien til din fodboldstil er begrænsningen. Herfra skal du gøre op med dig selv "Hvordan spiller mit hold" - ingen hold kan ALT der perfektion, og få hold gør KUN én ting.

Så sig "Fint jeg spiller meget med boldbesiddelse" Derfra kan du vælge forskellige muligheder som for at opnå dette (kontrolleret spillestil, korte pasninger, tætte kæder, smal bane etc.) Sammensæt så de instruktioner for den type bold du vil spille.


Nu laver du så 5+ træningskamp gerne 8. Med 2 Amatør, 2 Semi, 2 Lige under dit niveau, 2 på dit niveau og 2 i topklasse (af hvad du kan møde).

Følg så løbende op på hvordan holdet spiller i kampene - lever de op til de roller de har, spiller de din type bold.. Hvis ikke så forstærk de træk du ønsker mere markante (pres endnu højere eksempelvis).

Årsagen til jeg bygger op med stærkere og stærkere hold, er at i FM betyder det mentale som glæde 40% af kampenes udfald i min erfaring, og du kan første virkelig bedømme din taktik efter 6+ kampe da der skal skabes relationer.

Hernæst når holdet spiller din drømmebold, så skal du lade dine U-hold spille på samme måde, og hente/fjerne ubrugelige spillere - Dette kan sagtens være at opløse kontrakten da en sur spiller højt i hierarkiet kan fucke alt op - men hvis han ikke er i klubben så er der ingen ko på isen.

Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #9: 02 Jul 2018, 23:28 »



Qua mit arbejde i en dansk topklub, går meget af min dagligdag med at snakke med kolleger og meget fodboldkyndigt personale - her faldt snakken i dag, ovenpå Danmarks nederlag til Kroatien på en interessant vinkel, som jeg selvfølgelig måtte tjekke op på i FM.

Min gode kollega overbevisning var, at selv middelmådig og ganske dårlige hold, kunne præstere over evne hvis to ting var opfyldt.

1. Der skal være en oprigtig opbakning til træneren, samt ALLE skal følge samme taktiske oplæg uden at gå solo.
2. Stammen på holdet, skal være kohærent - mangel på overensstemmelse er destruktivt.

Så derfor er jeg dykket ned i en side af FM, som for mange blot er lir - uden reel indflydelse. Til at starte med, er jeg tvunget til at se HVOR ringe mit hold egentlig er - specielt i forhold til mine modstandere. Det er meget skuffende læsning, omend vi ikke er dårligste hold i ligean, så er vi under middel i alle undtagen beslutninger.



Hvis vi sammenligner det med, at vi efter 10 kampe er på 1. pladsen, må det jo betyde at evnerne spiller for spiller må betyde mindre end taktikken og moralen?Mens vi nu kan blive enige om at vi er et undermiddel hold, så er tid til at se på påstand 1

Har jeg opbakningen i min trup? og hvem er det jeg ikke har opbakningen fra?




Som det kan ses på profilen, er der ingen som er direkte imod mig, men 18 spillere som støtter mig og 10 som er ligeglade.
At der er 0 imod mig, skyldes at utilfredse spillere bliver solgt, lejet ud eller smit på porten hurtigt, da de kan smadre moralen - Som det fremgår af teksten er mit omdømme højere end spillernes, hvilket er besynderligt da jeg startede mod intet omdømme

Nu er det derfor interessant at kigge på "jamen hvem er det så der støtter mig?"



Det har kæmpe betydning at de 5 mest indflydelsesrige spillere støtter mig, og af de 10 øverste spillere støtter 80% mig
De to som er ligeglade kom til i sommer, og har således haft 10 kampe af danne sig en menig i.

Desuden er rigtig mange af "andre spillere" også på min side, og flere af disse er start 11 samt faste indskiftere.
Der er derfor meget lidt fnidder af "jeg spiller ikke" kaliberen. Der findes 3 gruppper i truppen, hvor de 10 øverste er en gruppe og så alle andre minus V. Zabala og G. Avello er den 2. gruppe, mens så er Zabala og Avello frigængere.

Umiddelbart skal jeg nok tjekke dette igen når tingene går ned af bakke, men som udganspunkt tror jeg min kollega har ret,
i store dele af sin teori. Det er klart at spillere som Ronaldo der kan afgører kampe selv, har noget X-faktor som gør de står over holdet på mange områder.




Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

Nodiem
Blogmester
********

Offline Offline

 
Sv: Nodiem's tidsfordriv - FMS !
« Svar #10: 08 Jul 2018, 10:03 »



En tordensæson er overstået, og taktikken har fungeret over al forventning. Vi tabte dog titel i de sidste 4 runder, da skader og en smal trup kostede i sidste ende.





En udfordring, ved at have mit lille hold, er at jeg er meget begrænset i forhold til at købe etablerede spillere - det er regens og fri transfer. Klubben har dog ikke noget der ligner organiseret talentudvikling, så jeg har i snit 40 spillere til prøvetræning hver sæson.

De må af gode grunde ikke spille, så derfor er førsteholdstruppen 25 dygtige spillere, som svinger i alderen 17 til 34 år.
Vi spillede en glimrende sæson, men salget af sidste års topscorer, kunne mærkes i en sæson hvor 23-årige argentinske Diego Santander i 33 kampe lavede 13 mål.

Halvdelen af min trup kommer fra andre sydamerikanske lande, og med maks 5 udlændinge på banen af gangen, kan det tal næppe bliver meget højere uden det bliver et problem.




Lige som sidste år, går jeg meget op i at vi får brugt hele banen uden om feltet, til at levere mål og assists fra - desværre sparker mine spillere oftere over mål udefra, men fordelingen af assists er pænt, hvilket betyder at en modstander ikke blot kan forventer angreb i den ene eller anden side.







En af årsagerne til at vi har spillet en så god sæson, tror jeg skyldes samhørigheden i spillertruppen. Som det ses er spillerne på bølgelængde og i år er deres spilforståelse og indbyrdes aftaler blevet forstærket.




Det er endda på trods af, vi har solgt 3 stamspiller og blot købt 1 enkelt.




Mindre overraskende, men lige så vigtigt er det, at spillerne tror på mig - jeg har de sidste 2 sæsoner spillet op med de stærkeste hold i landet, og vundet 2 pokaltitler, samt 1. Division og en 2. Plads i Premier Division. Dette gør at spillerne følger mine instrukser og laver et minimum af polemik i baggrunden og koncentrere sig om at spille bold.







Dette  sammenholdet med, at alle de spillere som betyder noget i det sociale spil, har min ryg. Jeg har gjort meget i personale pleje i dette spil, og sikret mig at der blevet lavet fair handler og aftaler med alle spillerne for at få dem til at præstere maksimalt.



Det får vi brug for i den kommende sæsons Copa Sudamericana




Jeg har tilføjet yderligere to taktikker til holdet, hvor den 1. her er mod hold som spiller kontrolleret-bold, ankermand-rollen har været eminent til at lukke den defensive midtbane ned, og da mine wingbacks lukker kanterne ned, så har vi begrænset antallet af gennemspil



Taktik nummer to, er et forsøg på at kommer kontraholdene til livs, de har haft stor succes, med lange stikninger og vores høje bagkæder er simpelthen for dårlig til at løse deres offside opgaver.
Derfor arbejder jeg pt. på at finde en sweeper, men de laves ikke rigtig mere.






Sidst men ikke mindst, så er beviset på at min taktik virker, at under svagheder er de største at vi har få tilskuere, og vores lønbudget er presset. Stikningerne er vi ved at løse.





Mens styrkerne taler sit eget sprog - fortællingen om et hold der overpræstere, men gør det konsekvent og derfor er niveauer bedre end talentet rækker til.










Logged

Stolt indehaver af Månedens Blog November 2014
Nuværende blog : Balkan Dreaming

Vinder af FMFreaks Ligaen 14/15.
Vinder af FMF udfordre dig 2015
Vinder af BLOG konkurrencen 2018

Sider: [1] Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010