home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 426 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: FmFreaks.dk
| |-+  Konkurrencer
| | |-+  Blogkonkurrencer
| | | |-+  Kategori: Blogkonkurrencen 2018
| | | | |-+  Plug&Play
0 Brugere og 2 Gæster læser i øjeblikket dette emne.
Sider: 1 2 [3] 4 Udprint
Forfatter Emne: Plug&Play  (Læst 28533 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #30: 18 Apr 2018, 06:30 »



#16 – Bindeleddet

Som nævnt tidligere så har alle hold en balancespiller og man kan ikke leve uden. Spilleren der binder forsvar og midtbane sammen og som holder balancen på holdet. En rolle de fleste hold også benytter, det er Bindeleddet. Den spiller der binder midtbane og angreb sammen. Rollen kommer dog i langt flere afskygningen end balancespilleren og tager ofte sit udgangspunkt på en angrebsposition eller på den offensive midtbane.

Hvis man spiller uden en AMC, så vil bindeleddet som oftest være en angriber i support rolle, som falder ned i hullet mellem midtbane og angreb og dermed binder kæderne sammen. Det kan både være som targetman, den dybe angriber eller den falske 9’er.

Jeg benytter dog en AMC i denne taktik og dermed bliver han det naturlige bindeled. Rollen jeg har valgt, er den klassiske offensive midtbane rolle. Først og fremmest fordi jeg i forvejen har flere playmakere nok på holdet, derfor er playmakerrollerne udelukket. Han skal ikke stjæle deres plads. Roller som Trequartista, Enganche og Advanced Playmaker vil alle holde sig i ”Smørhullet” men der har jeg i forvejen ”Den falske 7’er” og holdets hjerte, Roaming Playmaker.

Jeg har brug for en rolle, som vil træde frem i den offensive trio, når jeg er i boldbesiddelse. Det efterlader skyggeangriberen eller den klassiske offensive midtbane rolle. Skyggeangriberen lyder måske som det naturlige valg men jeg ønsker ikke en spiller, som spiller med for stor risiko i sine afleveringer. Jeg har brug for en type der mere fordeler spillet og derefter rykker frem i feltet og det gør den offensive midtbane rolle.

Derudover presset Skyggeangribere meget højere og der har jeg i forvejen min angriber. Han skal i langt højere grad støtte midtbanen i det defensive spil og lægge presset i mellemrummet. Han skal presse deres defensive midtbanespillere, som nok er deres balancespiller. Han skal lægge det pres, så de ikke får muligheden for at fastholde spillet i mellemrummet mellem deres forsvar og midtbane.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #31: 18 Apr 2018, 18:32 »



#17 – Et par eksempler

Jeg er pt. i gang med et nye savegame med Man Utd, hvor jeg bruger denne taktik. Grunden til jeg er startet forfra, det er for at teste om den virker med nyeste patch. Det ser den ud til og seneste har jeg vundet 5-2 over Liverpool i Premier League. I denne kamp scorede jeg to mål på standardsituationer, som jeg kommer ind på senere. De sidste 3 mål kom på nogle af de angrebsmønstre jeg har snakket om. Overlap fra backs, dybe løb den offensive trio, hvor min AMC kommer med i feltet og sidst en mål skabt i ”Smørhullet” med småspil og dyb aflevering. Disse er gode eksempler på hvordan mit angrebsspil ser ud.



Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #32: 20 Apr 2018, 07:19 »



#18 – 9’eren

Hele ideen med min offensive trio er, at de tager løb fremad på længdegraderne, hvor den kreative trekant derimod befinder sig i mellemrummet som support spillere. Planen er som tidligere nævnt, at via disse løbemønstre, så skifter formationen karakter og bliver til en 4-3-3 formation. Det kræver, at holdets 9’er er en attacking rolle som tager disse løb.

Jeg har valgt en komplet angriber, da han skal bevæge sig frit og udover de dybe løb også gerne må tage bredde løb, som giver plads til min AMC og AML. Den komplette angriber har Roam From Positionen, Move Into Challens og derudover har jeg tilføjet Run Wide With Ball. Det betyder, at han ofte løber bredt i højre side og udfylder den plads, som den ”Falske 7’er” efterlader. Han bliver en blanding mellem den klassiske 9’er og en Inside Forward/Wing.

Dermed er han den brede angriber i højre side, AML er den brede i venstre side og AMC lister op i rummet mellem dem og bliver ofte holdets 9’er. Det giver en super god dynamik i mit offensive spil og den offensive trio er svær at dække op. Der er ikke en entydig målscorer på holdet men de tre deler målene mellem sig og tilsammen netter de rigtig mange basser.

Et rigtig godt eksempel på dette, er i min seneste kamp ude mod Juventus hvor jeg vinder 5-3. Her modtager Martial bolden som holdet 9’er helt ude i højre side. Faktisk på 7’er positionen og her går han ind i banen og spiller 1-2 med Pogba for til sidst at sætte Sanchez op til scoring, som er listet ind i rollen som 9’er.



Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #33: 22 Apr 2018, 07:26 »



#19 – Inside Forward

Den sidste spiller i den offensive trio er holdets 11’er. Han skal udfylde rollen som den bredde angriber i venstre side og tager sit udgangspunkt på AML positionen. En playmaker ville falde for dybt, en wing stå for bredt og den rolle skal mine backs udfylde. Så valget stod mellem Inside Forward og Raumdeuter.

Valget faldt på den mere klassiske Inside Forward, da han er mere direkte i sit spil og tager flere direkte løb fremad og ind i banen. Raumdeuter bevæger sig mere frit, hvilket jeg ikke har brug for og driver ikke bolden frem på samme måde. Derudover arbejder Inside Forward en smule mere defensivt og yder mere hjælp til backs.

Jeg har valgt, at han skal indtage Attacking rolle og ikke support. I support vil han krydse ind i banen meget tidligere og søge mellemrummet, det har jeg ikke brug for, da det er den kreative trekants legeplads. Han skal tage disse fremadrettet løb, så formationen ændre sig til en 4-3-3. Direkte og udfordrende løb mod forsvaret, der åbner op for bredde backs. Så må jeg leve med, at disse løb nogle gange ender i en blindgyde mens de andre gange ender således:



Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

spurvendk
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Plug&Play
« Svar #34: 22 Apr 2018, 09:17 »

Hvilke type spillere har du tiltænkt skal udfylde din offensive trio? Hvis vi tager udgangspunkt i Man Utd og Lukaku, vil man jo normalt set spille Lukaku på 9'eren. I din taktik løber 9'eren dog ud på 7'er, hvilket jeg ikke tænker behager en boksspiler som Lukaku særlig meget? Kommer det senere, eller vil du forklare mig det nu? Smiley
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #35: 22 Apr 2018, 10:10 »

Hvilke type spillere har du tiltænkt skal udfylde din offensive trio? Hvis vi tager udgangspunkt i Man Utd og Lukaku, vil man jo normalt set spille Lukaku på 9'eren. I din taktik løber 9'eren dog ud på 7'er, hvilket jeg ikke tænker behager en boksspiler som Lukaku særlig meget? Kommer det senere, eller vil du forklare mig det nu? Smiley

Lukaku passer faktisk ikke særlig godt til denne taktik men har brugt ham af manglen på bedre. Jeg ville fortrække folk som Martial, Rashford, Sanchez. Spillere med fart og som går sig godt som Inside Forwards normalt. 11'eren og 9'eren skifter også positioner men det kommer jeg ind på senere. Det går det dog ikke nemmere for Lukaku at han også skal ud på AML positionen i løbet af kampen.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Plug&Play
« Svar #36: 22 Apr 2018, 12:40 »

Er det helt bevidst, at der er så mange mål i de kampe, du fremhævede tidligere? Jeg er med på, at du benytter en forholdsvis offensiv opstilling, men skal det være på bekostning af at lukke tre mål ind mod Juventus fx?
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #37: 22 Apr 2018, 13:25 »

Er det helt bevidst, at der er så mange mål i de kampe, du fremhævede tidligere? Jeg er med på, at du benytter en forholdsvis offensiv opstilling, men skal det være på bekostning af at lukke tre mål ind mod Juventus fx?

I mit savegame hvor jeg vinder 5 ud af 5 mulige titler. Der vinder jeg finalerne med:

1-0
4-0
1-0
2-0

I Premier League får jeg en målscorer på 78-18 og har dermed klart bedste defensive statistik. Så jeg vil mene taktikken virker ganske fint rent defensivt. Der er dog kampe hvor det hele går banans men det er til at leve med.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Plug&Play
« Svar #38: 22 Apr 2018, 14:01 »

Det er imponerende. Hatten af for det!
Logged

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #39: 23 Apr 2018, 11:04 »



#20 – Overlap

Som nævnt en del gange tidligere, så er overlap fra mine backs et af taktikkens vigtigste elementer. Jeg har folk på AMLR positionerne der trækker ind i banen og giver plads for disse overlap. Det er mine backs der skal holde bredden i spillet og mål er, at de kommer til rigtig mange indlæg. Hele taktikken er bygget op efter, at den offensive trio fylder feltet op, den kreative trekant fordeler spillet centralt i banen og backs fungerer som wings og står bredt, når jeg er i boldbesiddelse.

For at fremme dette har jeg som nævnt i holdinstruktioner tilføjet Play Much Wider og Look For Overlap. Jeg vil rigtig gerne have mine backs kommer stormende forbi mine AMRL og det kræver meget offensive backs. Derfor har jeg valgt de komplette wingsbacks i attacking rolle. Når jeg ser på statistikkerne, så kommer en 1/3 af mine mål efter indlæg og største delen af dem kommer fra mine wingbacks. Så det offensive våben fylder rigtig meget i denne taktik. Som kom til udtryk i League Cup finalen, hvor Valencia lagde op til to mål i 4-0 sejren over C. Palace.


Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #40: 24 Apr 2018, 08:02 »



#21 – Defensive hjørnespark

Min taktik til defensive hjørnespark er en kombination mellem zonemarkering og mandsopdækning samt spillere der er klar til at køre omstillinger. Vi starter med zonemarkeringen, som nok er det mest interessante i min taktik. Jeg har valgt at dække begge stolper med mine backs og det er der intet ”nyt” i, da det er ret standard. Det interessante kommer i zonemarkeringen af det lille felt, hvor jeg har tre mand på linje. Her bruger jeg mine centrale midtbanefolk samt min angriber. Udover mit centrale forsvar er de stærkest i luftspillet.

De er fordelt således: Box Near Center, Box Center og Box Far Post. Grunden til de står således, er så den forreste og bagerste mand kan angribe bolden fremad og ikke baglæns. Det er nu nemmere at time boldens bane fremadrettet end at skulle løbe baglæns. Målet er, at den forreste mand skal cleare bolde ved forreste stolpe, den midterste skal holde positionen centralt og den bagerste skal angribe bolden fra bagerste i det lille felt.

Jeg har kun to spillere til at mandsopdække og de tager sig af modstanderens største folk, det centrale forsvar. De sidste tre er designet til at starte omstillinger. Jeg har en mand til at samle løse bolde op i feltet og som er klar til fremadrettet løb, min AMC. Så har jeg en raket stående på kanten af feltet, min inside forward, som er klar til at drive bolden frem, men også klar til at blokere og samle løse bolde op ude foran feltet og sidste en teknisk stærk spiller helt på toppen, min Falske 7’er, som skal sætte de fremadstormende raketterne op.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #41: 25 Apr 2018, 18:40 »



#22 – Offensive hjørnespark

FM18 er ramt af bug på de offensive hjørnespark. Hvis man har en mand stående på kanten af feltet, så er han oftest helt fri, hvilket gør at hjørnesparket sendes til ham også selvom man har indstillet sparket til at gå i feltet. Det minder lidt om en bug som vi tidligere har set. Det gør sig også gældende i den anden ende, hvor selvom man har en mand på kanten af feltet, så dækker han ikke modstanderen op. Denne bug er skide træls.

Man kunne selvfølgelig vælge at udnytte den bug men det har jeg valgt ikke at gøre. Normalt har jeg en mand stående på kanten af feltet til at samle løse bolde op og klar til at løbe baglæns i tilfælde af omstillinger fra modstanderen. Den position må jeg så fravælge denne gang. Det har gjort, at jeg har måtte lave om på min normale hjørnesparkstaktik, som ikke virker pga. denne bug. Bolden bliver hele tiden spillet ud på den fri mand på kanten af feltet. Det ønsker jeg ikke.

Jeg vil i stedet forsøge at lægge maksimalt pres på det lille felt og satse på direkte scoring eller kaos nok til at sende den løse bold i kassen. Jeg har valgt at fylde 4 spillere i det lille felt og slå indlæg derind. Jeg har egentlig ikke nogen ide om hvordan denne offensive hjørnesparks taktik virker eller om den overhovedet virker. For det er en helt ny uprøvet version. Den sæson jeg har spillet, der brugte jeg min normale taktik, den er jeg bare blevet træt af pga. buggen.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #42: 27 Apr 2018, 08:39 »



#23 - The Football Manager’s Guide to the Galaxy

Dette afsnit er lidt letkøbt, da det bare er en anbefaling til nye brugere. Grunden er også, at jeg har rigtig travlt de næste dage og derfor kommer der kun et indlæg mere end dette. Det sidste indlæg kommer mandag. Jeg ville egentlig her til sidst have gennemgået i korte afsnit min tilgang til spillet, hvordan jeg håndtere spillere, pressen osv. Tiden er bare ikke til det.

Bloggen og taktikken er som nævnt i starten, et forsøg på at hjælpe nybegyndere på vej til at skabe deres egen taktik. FM er dog meget mere end bare det taktiske og mine fine resultater er ikke udelukkede kommet hjem pga. taktikken. Det er også skabt pga. mandskabspleje, rotation, træning osv. og derfor vil jeg anbefale min guide: The Football Manager’s Guide to the Galaxy, som kommer ind på disse emner og meget mere.
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #43: 30 Apr 2018, 09:20 »



#24 – The End

Så er vi kommet til bloggens sidste indlæg, hvor jeg vil gennemgå de taktiske tweaks jeg løbende har lavet mens jeg har skrevet bloggen. Jeg har blandt andet tilføjet Shoot Less More funktionen til alle mine spillere, for jeg oplevede at holdet skød håbløst på mål for alle vinkler og afstande. Jeg ønsker at spille chancerne større inden der skal afsluttes. Her kunne jeg have valgt Work Ball Into Box men som tidligere nævnt, så dræber denne funktion min angrebsstruktur, så Shoot Less More er min løsning på dette problem.

Næste tweak er på mine backs, som jeg har ændret til Full Backs i Automatisk rolle. Grunden til dette er, at de komplette Wingbacks pressede lidt for højt og dermed kom min 4 backkæde ud af balance. Full Backs står en smule dybere og det har hjulpet på sårbarheden i bagkæden. Det koster selvfølgelig lidt på det offensive bidrag mine backs har men det har jeg prøvet at afhjælpe ved at tilføje spillerinstruktione r som minder om de komplette wingbaks.

Så har jeg også ændret på balancespillerens rolle. Jeg har droppet den dybe playmaker, da han ofte står i vejen for min Roaming Playmaker. Han søger nogle af de samme dybe positioner og de står lidt i vejen for hinanden. Presspillet i mellemrummet mellem mit forsvar og midtbane er heller ikke optimalt med den dybe playmaker. Jeg har valgt den langt mere simple rolle Central Midtbanespiller i defensive rolle. Hans pres er en smule mere aggressivt mens han offensive spil er mere tilbageholdende. Han spiller i langt højere grad korte og ”nemme” bolde for at fastholde spillet. Jeg syntes det giver en bedre balance på holdet.

Sidste har jeg fjerne Run Wide With Ball på min angriber. Han søger i forvejen ret brede positioner men mister lidt sin farlighed foran, når den funktion er på. Nu bevæger han sig mere frit og skifter mere plads med min AMC, som nogle gange kan gå mere højre. Jeg får en bedre dynamik i min offensive trio efter denne ændring. Dermed er taktikken klar og kan hente på Steam:



Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

MBJ
Landsholdsspiller
******

Offline Offline

 
Sv: Plug&Play
« Svar #44: 30 Apr 2018, 11:42 »

Der er en stemme på vej i din retning, Wester. Glimrende arbejde!
Logged

Sider: 1 2 [3] 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010