home forum contact
 
  Velkommen
Gæst
Søg
 
SENEST AKTIVE EMNER
Glemt din kode?
Registrer
Dato Forfatter Forum Emne
17 Mar 2024, 23:29 Fadbamsen Skadestuen ryger ud i online spil.
03 Mar 2024, 06:12 DeBuur Skadestuen Kan ikke vælge Liverpo...
23 Feb 2024, 20:56 ydersog Klubsøgnin... Manchester United
23 Feb 2024, 10:12 valverde4ever Pro Cyclin... Cycling Career - Kan d...
23 Feb 2024, 00:14 g00n Blogs Minimalistic 2020
19 Feb 2024, 14:02 rheya Omklædning... Home Grown spillere?
29 Jan 2024, 11:35 Mulle68 Nostalgi Patches CM 4
Antal Registrerede Brugere: 23282
  0 Brugere, 367 Gæster Online.

Indlæg: 1132681 over 31362 Emner
Nyeste Bruger: ArmaghRed92
FORUM
+  FmFreaks Forside
|-+  Forum: FmFreaks.dk
| |-+  Konkurrencer
| | |-+  Blogkonkurrencer
| | | |-+  Kategori: Blogkonkurrencen 2018
| | | | |-+  Plug&Play
0 Brugere og 1 Gæst læser i øjeblikket dette emne.
Sider: [1] 2 3 4 Udprint
Forfatter Emne: Plug&Play  (Læst 28530 gange)
Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Plug&Play
« : 01 Apr 2018, 08:46 »



#1 - Plug&Play

Plug&Play er mit bidrag til årets blog konkurrence. Det bliver en taktisk blog, hvor jeg trin for trin gennemgår min seneste taktik. Som titlen afslører, så er det et en Plug&Play taktik. Skulle der sidde en derude, der tænker, hvad er en Plug&Play taktik? - Ja så er det i alt sin simpelthen en taktik, som man downloader og bruger hele vejen igennem spillet. Man bruger den, som den er uden de store ændringer kamp for kamp. Det er en taktik, hvor man gamer løs uden at man selv bruger særlig meget tid på den taktiske del.

Så er der nok en del som tænker: Men er det taktiske ikke en stor del af det sjove ved FM? Og jo det er vel for de fleste men ikke for en gammel tosse som mig. Jeg har været med helt fra starten og jeg elsker stadig FM men… Og der er et men.. Jeg savner de lidt mere simple dage. Der hvor spillet ikke var så omfattende. Der hvor man kunne nå et hav af sæsoner på den halve tid. Nu er FM mere eller mindre blevet en fuldtidsbeskæftigel se hvis man vil følge med.

Så i de seneste sæsoner af FM har jeg satsede mere og mere på disse Plug&Play taktikker. Jeg downloader dog ikke andres taktikker men laver selv forarbejdet i starten af spillet og kreere en taktik. Derefter gamer jeg bare derudaf med en eller anden form for målsætning. Udover arbejdet i starten af spillet så tænker jeg slet ikke mere på det taktiske. Jeg holder mine spil nede på et kortere antal sæsoner og giver mig selv nogle små udfordringer, som jeg ved, at jeg kan opnå indenfor en overskuelig tidsramme.

Denne tilgang til spillet har fastholdt min glæde og lyst til spillet. Jeg har haft gang i et par rigtig fede spil i denne FM-sæson med denne tilgange. Jeg har f.eks. gjort FC Fredericia til danske mestre og jeg har vundet FA Cuppen med AFC Wimbledon. To spil som også blev gennemført med en Plug&Play taktik.

Målet med denne taktiske blog er at dele min Plug&Play taktik med eventuelle FM-nybegyndere. Det er en blog hvor jeg gennemgår taktikken trin for trin, så man ikke ”bare” downloader taktikken men også får et indblik i hvordan den er bygget op og som måske inspirerer til at skabe sin egen eller eventuelt optimerer taktikken og lave den til sin egen.


« Seneste Redigering: 17 Apr 2018, 08:34 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Arsrea
Landsholdsspiller
******

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #1: 01 Apr 2018, 20:41 »

Selvom jeg ikke spiller FM mere, vil jeg bestemt kigge med hvad du får lavet de næste par uger, altid velskrivende og god til blog.
Held og lykke!
Logged


Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #2: 02 Apr 2018, 00:24 »

Selvom jeg ikke spiller FM mere, vil jeg bestemt kigge med hvad du får lavet de næste par uger, altid velskrivende og god til blog.
Held og lykke!

Hvordan kan det være du har droppet FM helt?
Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #3: 02 Apr 2018, 07:30 »



#2 – Rent bord

Fokus i bloggen er 100 % på det taktiske for savegamet er allerede gennemspillet. Det bliver derfor en blog uden snak om transfers, resultater osv. Der intet fokus på selve sæsonen i FM. Det er udelukkende en gennemgang af taktikken. Og surprise! Holdet jeg valgte, det var Man Utd. Jeg vælger altid Man Utd, som det hold jeg tester nye taktikker med. Virker den der, så bevæger jeg mig videre til mindre klubber og større udfordringer. Målsætning med United var selvfølgelig, at jeg skal vinde mesterskabet i første sæson og så håbede jeg, at jeg kunne nappe en pokal eller to mere. Det gjorde jeg og mere til.

5 ud af 5 mulige pokaler

Min passion for Man Utd begyndte i starten af 90’erne, da jeg blev total fascineret af den unge Ryan Giggs. Og for at citerer Sir Alex Ferguson: "I remember the first time I saw him. He was 13 and just floated over the ground like a cocker spaniel chasing a piece of silver paper in the wind. You knew right away; the way he ran across the ground he was something else. His feet never seemed to touch the ground and that was the start of it all.”

Og United har sidenhen haft mange store profiler, som har fastholdt min passion for holdet. Mit fokus har dog rykket sig i takt med at jeg er blevet ældre. Mit fokus er ikke længere på de enkelte spillere men mere på klubben som helhed og især måden hvorpå manageren håndterer opgaven. Og her er der ingen der kommer i nærheden af legenden Sir Alexander Chapman Ferguson, som jeg også har opkaldt min søn efter.

Og Ferguson har stor indflydelse på hvordan jeg går til opgaven rent taktisk i FM. Derfor er det også naturligt, at testholdet blev Man Utd. Igennem årene har jeg opbygget en bestemt spillestil, som er inspireret af Fergusons tilgang. Og denne taktik er ingen undtagelse. Jeg har dog blandet den med lidt andre elementer men det kommer jeg ind på senere. Så det er ikke en 1:1 Ferguson taktik.
« Seneste Redigering: 17 Apr 2018, 08:34 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #4: 03 Apr 2018, 07:09 »



#3 - Den taktiske tilgang

Jeg er lidt en fodboldromantikker, når det kommer til FM. Der satser jeg næsten altid på en offensiv tilgang. Det bedste forsvar er angreb. Det er også den offensive tilgang, som jeg bedst kan lide i virkelighedens fodbold. Jeg er dog mere pragmatisk, når det kommer til virkelighedens fodbold. Alle hold har ikke de samme muskler at spille med og alle må finde deres stil for at opnå succes. Jeg værdsætter mange typer for fodbold, så længe den passer til klubbens statur. Jeg kan sagtens anerkende og værdsætte et oprykkerhold, der parkere bussen mod de store og får point med hjem.

I FM skal der dog spilles offensivt og med kreativ frihed. Jeg valgte noget atypisk for undertegnet satse en smule mere på boldbesiddelse end jeg normalt gør. Jeg ville dog ikke spille LVG fodbold, ej heller Tiki-taka. Boldbesiddelse var ikke et mål i sig selv. Jeg har dog erfaret, at tempoet måske skal en smule ned og afleveringer skal være en smule mindre direkte, når man spiller offensivt i FM18.

Det er taktiske tiltag, som jeg normalt ikke har taget tidligere. Jeg tror aldrig jeg har taget tempoet ud af spillet i FM men som sagt, så er jeg i virkeligheden pragmatisk og hvorfor ikke rette til i FM? Så længe sjælen med den offensive fodbold stadig er til stede. Der skulle stadig angribes med kreativitet og bevægelsesfrihed og modstanderen skal presses hårdt. Der skulle spilles med frækhed og sendes folk fremad og boksen skulle fyldes op ved indlæg. Men som alt andet i livet så kræver det hele balance for at kunne fungere. Så jeg ville have en klar defensiv struktur. Den skulle ikke være stram og tilbageholden men den skulle have balance. Attack wins you games, defence wins you titles.


Den taktiske tilgang i overskrifter:

•   Offensivt

•   Kreativt

•   Bevægelsesfrihed

•   Boldbesiddelse

•   Presspil

•   Bredt spil
« Seneste Redigering: 17 Apr 2018, 08:34 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #5: 04 Apr 2018, 06:25 »



#4 – Formationen

I FM17 opdagede jeg hvor vigtigt det var, at man i defensivt dominerer de to mellemrum mellem forsvar og midtbane og mellem midtbane og angreb. Det oplever jeg er endnu mere udbredt i FM18. Så taktikken har stort fokus på at lukke disse mellemrum af rent defensivt. Defence wins you titles.

Jeg har derfor sørget for at fylde folk op i disse mellemrum, når modstanderen har bolden. Jeg har et makkerpar bestående af en DMC Support og en MC Defend, som skal forsøge at dominere det defensive mellemrum. Så har jeg også valgt en AMC Attack, som skal presse modstanderens defensive mellemrum, altså mit offensive mellemrum som jeg kalder ”Smørhullet”.

Målet er, at deres kreative offensive spillere centralt i banen ikke får plads i det defensive mellemrum og derfor lukker jeg det af med to spillere. Så skal deres defensive midtbanespillere og forsvar ikke have mulighed for at køre bolden rundt og fastholde boldbesiddelse, der skal mine AMC lægge et stort pres sammen med mine angribere selvfølgelig.

Nu er formationen ikke kun valgt ud fra det defensive, jeg har jo en ret offensiv tilgang til spillet. Attack wins you games og det bliver der brug for, hvis titlen skal i hus. Det gør sig især gældende for den førnævnte centrale midtbane, hvor især en af rollerne har stor indflydelse på mit offensive spil. Her finder vi holdets hjerte, som indgår i den kreativ trekant på den centrale del af banen. Her designes spillet af tre forskellige playmaker typer. Derudover er formationen valgt fordi et af mine våben er overlaps på kanterne, hvor mine backs skal gå bredt og overlappe AMRL positionerne samt offensive spillere der er villige til at løbe dybt på længdegraderne.

Formationen ikke helt som man tror offensivt, for selvom det ny klassikeren 4-2-3-1 der er grundformationen, så tager den nærmere form af en 4-3-3 når bolden først ruller og jeg er i boldbesiddelse. Men hvordan det hele tager sig ud med strukturen, spillerroller og løbemønstre det gennemgår jeg senere.
« Seneste Redigering: 17 Apr 2018, 08:35 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #6: 05 Apr 2018, 18:08 »



#5 – 4-3-3

Når man snakker om taktik, så bruger man tit udtryk som 6’eren, 8’eren og 10’eren. Det er ikke udtryk som referer til spilleren trøjenummer men til spillerens position og denne rollens opgaver. Hvor disse er placeret varierer selvfølgelig i forhold til formationen og den taktiske tilgang. I en 4-2-3-1 vil 9’eren som oftest være angriberen helt fremme i rollen som skarpretter eller targetman. Hans opgave er at være holdets målscorer og befinde sig i boksen. 8’eren er den dynamiske midtbanespiller, hvis opgave ofte er arbejdet fra boks til boks mens hans makker på den centrale midtbane er 6’eren, som er balancespilleren. 10’eren er den kreative spiller som har mere frie rammer og større bevægelighed.

Dette varier som sagt fra taktik til taktik men betegnelserne går som oftest igen. For de fleste taktikker har brug for en 6’er til at holde balance, en 9’er til at score målene og en 10’er til at kreerer chancerne. Så kan disse roller snyde lidt som f.eks. ”Den Falske 9’er”, som falder ned i banen og 9’er rollen i stedet bliver overladt til kanterne, altså 7’eren og 11’eren.

Min formation er som nævnt en 4-2-3-1 men er lidt skævvredet med en DMC (8’eren) og en MC (6’eren) i stedet for to MC. Et af målene er, at formationen skifter udtryk ligeså snart jeg er i boldbesiddelse. Den defensive struktur er 4-2-3-1 men offensivt skifter den til en 4-3-3. Det jeg gerne vil opnå er at skabe en defensiv trekant samt en kreative trekant på midtbanen. Her spiller balancespilleren (6’eren) en stor rolle, da det er ham der binder de trekanter sammen.

Mine løbemønstre bliver således, at spillerne på længdegraderne bliver mine backs som gerne skulle komme bredt og i overlap. Længere fremme har jeg tre offensive spillere der skifter positioner og løber dybt. Så jeg har i alt 5 spillere, der løber på længdegraderne omkring de to trekanter som holder balancen og designer spillet.

For at opnå den struktur, så har jeg brug for nogle bestemte roller på midtbanen. Det ville være oplagt, at det var min AMC, der indgik i den kreative trekant som 10’eren men han danner en trio oppe foran sammen med min 9’er og 11’er. Det er i stedet min AMR, der skal træde ind i trekanten på midtbanen som 10’eren og det kræver en bestemt spillerrolle, som jeg har døbt ”Den Falske 7’er”. Den rolle kommer jeg nærmere ind på senere sammen med alle de andre roller.
« Seneste Redigering: 17 Apr 2018, 08:35 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #7: 06 Apr 2018, 18:18 »



#6 – Team Shape

Dem som tidligere har fulgt mine blogs og tråde omkring taktikker, så kommer det nok ikke som nogen overraskelse, at jeg har valgt Flexible som Team Shape. Helt tilbage fra FM08 eller 09 har det været min fortrukne taktiske struktur. Jeg har udviklet en bestemt spillestil i FM, hvor denne struktur er hele fundamentet.

Det startede, da jeg i sin tid på FMDanmark var med til at oversætte datidens ”FM-bibel” fra engelsk til dansk. Den hed Tactical Theorems and Frameworks og var en taktisk guide som hjalp en ind i alt det taktiske i FM og hvordan man byggede taktikker op. Guiden er ikke længere at finde på FMDanmark. Der er en version her på FMF, som man kan finde HER. Den beskriver ikke Fergusons tilgang til fodbold helt i samme detaljegrad, som den guide jeg var med til oversætte.

Guiden er sjovt nok stadig aktuel, hvis man gerne vil have indsigt i hvordan man bygger taktikker op. For FM’s taktiske motor er stadig bygget op omkring disse teorier. Især Team Shape og spillerrollerne Defend, Support og Attack bygger på disse teorier. Så man får godt indblik i hvordan Team Shape fungerer og kan dermed bedre designe en taktik, der tager højde for spillernes placering i de forskellige faser af spillet og designe løbemønstre derefter.

TT&F guiden (FMD versionen) beskrev f.eks. Sir Alex Fergusons tilgang til fodbolden, som havde fokus på en balanceret spillestil. Den gang blev Flexible Team Shape kaldt Balanced Team Shape. En spillestil hvor man søgte balance mellem spillere, der holder balancen og den defensive struktur, spillere der søger mellemrum og yder support og så spillere der løber på længdegraderne og søger mere offensive positioner.

Så tænker I måske, at alle managers i verden vel søger den form. Og ja alle managers forsøger at finde en balance i forhold til spillerroller og deres opgaver men strukturen og forventningerne til de enkelte spilleres tekniske færdigheder, fysisk, kreativitet og bevægelsesfrihed er der stor forskel på. Et godt eksempel er at sammenligne virkeligheden to Manchester hold eller rettere deres managers. Nu bliver det selvfølgelig meget karikeret men det er nu nemmere at påvise en pointe på den måde.

På den ene side finder vi Pep Guardiola, hvis spillestil er meget flydende og hvor det forventes alle spillere deltager i alle faser af spillet. Denne spillestil udspringer af den hollandske totalfodbold som blandt andet Johan Cruyff senere hen forfinede og Pep videreudviklede til det vi fleste kender som Tiki-taka. Den er en spillestil med stor fokus på boldbesiddelse, korte afleveringer og stor bevægelsesfrihed. Den kræver store tekniske færdigheder og sætter store krav til den enkelte spillers taktiske forståelse og placeringsevne.

På den anden side finder vi José Mourinho, hvis spillestil er langt mere rigid i sit udtryk. Der er langt mere fokus på en stram taktisk struktur, hvor hver spiller præcis ved, hvad deres rolle er og den er klart defineret af Mourinho. De skal udføre managers taktiske plan til dagens kamp og gud nåde trøste dem, som ikke lever op til kravene. Mourinho er pragmatiker og sætter sit taktiske setup alt efter modstander og hvilket resultat man søger.

Mourinho forlanger meget af sine spillere hvilket kræver stor selvdisciplin og hårdt arbejde. Hans taktiske oplæg er ofte baseret på stor fysik og taktisk disciplin. Spillerroller med kreativ frihed er begrænset til en eller to spillere. Resten skal arbejde benhårdt og holde strukturen og de løbemønstre han mener kampen kræver. Mourinho er som sådan ikke defensiv i sin spillestil, hvilket ses på mange af hans hold igennem tiderne. Han står f.eks. stadig med scorings (121) og pointrekorden (100) i Spanien med hans Real Madrid hold fra sæsonen 2011-12. Så Mourinho bliver ofte misforstået i min optik. Han er ikke en defensiv orienteret manager i min verden. Han er en taktisk kontrollerende manager med en pragmatisk tilgang til fodbolden. Han sætter den taktik og struktur, som han mener kampen kræver.

Og et sted mellem disse tilgange til fodbolden finder vi Sir Alex Ferguson og den balancerede tilgang. Det er her, jeg syntes fodbold er bedst og sjovest. Dette er dog en smags sag. Derfor er kodeordet i mine taktikker altid balance. Jeg er vild med den tilgang til fodboldspillet. Sir Alexander Chapman Ferguson er uden tvivl min største helt indenfor fodboldverdenen. I min taktiske tilgang til Plug&Play taktikken, søger jeg derfor denne balance mellem Pep og Mourinho men uden at kopiere Ferguson 1:1.
« Seneste Redigering: 17 Apr 2018, 08:36 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #8: 07 Apr 2018, 07:25 »



#7 – Mentality

Klubbens fans forventer selvfølgelig en god oplevelse, når de følger deres yndlingshold om det er på tv eller på stadion. Så jeg vil angribe mod alle modstandere store som små, ude og hjemme. Det er det alle forventer af klubben og det er det alle vil se. Klubbens fans vil se et Man Utd hold, der dominere kampene og går til angreb. De vil underholdes og de vil se et United hold, der kæmper til allersidste minut og altid går efter de 3 point.

Jeg starter alle kampe med Attacking mentality og går altid efter sejren. Jeg skifter dog mentalitet når og hvis jeg kommer foran med 2 mål, så skifter jeg til standard men fastholder alt andet også spillerroller. Hvis jeg er foran i de sidste 5-10 minutter og jeg skal køre de 3 point hjem, så skifter jeg til defensive mentalitet men igen fastholder jeg resten af taktikken. Så helt kort sagt, så skifter jeg kun mentalitet alt efter kampen forløb, deraf Plug&Play


« Seneste Redigering: 17 Apr 2018, 08:36 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #9: 08 Apr 2018, 07:10 »



#8 - Holdinstruktioner – Team Shape

Som tidligere nævnt så tror jeg aldrig, at jeg har kørt tempoet i spillet ned i FM. Det gør jeg dog i denne taktik. Attacking mentality er meget direkte og har et voldsomt højt tempo i FM18 og jeg har brug for en smule mere ro. Jeg har i tidligere taktikker brugt Work Into Box og med succes. Det har været en instruktion, som jeg har været glad for i tidligere versioner af FM men i FM18, der syntes jeg ikke, at det virker optimalt.

Work Into Box sætter fokus på at arbejde bolden ind i boksen, sjovt nok, det betyder, at der er meget småspil især på kanten af feltet. Jeg syntes bredden forsvinder og mine Wingbacks kommer slet ikke i spil. Mine wingbacks er et af de vigtige våben i denne taktik, så den instruktion er ikke brugbar. Jeg har brug for det bredde spil.




Derfor forsøger jeg med lidt lavere tempo i spillet og på den måde have fokus på større tålmodighed. Det giver også mine wingbacks bedre muligheder for at komme med frem. Med et for direkte spil og for højt tempo så stormer bolden bare fremad og mine supportspillere og wingback når aldrig med frem som støtte. Jeg ønsker ikke at overspille min kreative trekant på midtbanen men lade dem komme til fadet og derfra fordele spillet og gerne bredt.

Så Lower Tempo instruktionen er valgt. Målet er selvfølgelig ikke LVG fodbold. Lower Tempo skulle gerne give balancen som jeg søger i min Team Shape. Derudover spiller jeg med Play Much Wider. For jeg vil bruge hele banens bredde. Mine Wingbacks skal sættes i spil. Jeg har brug for at strække modstanderens så meget som muligt, så der opstår huller, som mine offensive spillere der løber i længdegraderne kan udnytte.
« Seneste Redigering: 17 Apr 2018, 08:37 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #10: 09 Apr 2018, 08:32 »



#9 - Holdinstruktioner – Defence

Jeg har valgt at holde den defensive struktur ret standard. Jeg har ikke brug for at ændre det store, da jeg ønsker en god balance og struktur på min defensiv. Den defensive linje er f.eks. ret høj i forvejen, når man spiller med den offensive mentalitet. En højere linje ville gøre mig mere sårbar i forhold til kontraer og det vil give for mange direkte løbedueller mellem mit centrale forsvar og modstanderens angribere. Det ønsker jeg ikke. Så den defensive linje er standard og derfor satser jeg heller ikke på offsidefælden.

Jeg har dog valgt at tilføje Close Down More, for jeg vil gerne lægge et godt pres på modstanderen. Det pres gør sig dog gældende for hele holdet og ikke kun den defensive linje. Modstanderen skal sættes under pres. De skal ikke have meget ro på bolden. Jeg har dog valgt ikke at bruge Close Down Much More, da det kan have negativ indflydelse på min defensive struktur. Jeg ønsker ikke at mine spillere skal komme for meget ud af position. Det høje pres er også grunden til, at jeg ikke sætter den defensive linje lavere.

Jeg har også tilføjet Prevent Short GK Distribution, da jeg ønsker at sætte modstanders defensiv under maksimalt pres. De skal ikke have lov at bygge spillet op nedefra og slet ikke have lov at køre bolden rundt og på den måde få ro. Deres defensive linje skal sættes under maksimalt pres af mine offensive spillere, så jeg forhåbentlig kan erobre bolden højt på banen.

Det lidt højere pres er også for at dominere mellemrummet mellem modstanderens forsvar og midtbane. De mellemrum jeg tidligere har opnævnt. Den dominans er vigtig i min defensive struktur. Mellemrummet mellem mit eget forsvar og midtbane skal lukkes af og i det andet mellemrum skal modstanderen sættes under pres. Det kræver hårdt arbejde fra hele min midtbane og især min AMC.
« Seneste Redigering: 17 Apr 2018, 08:37 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #11: 10 Apr 2018, 07:18 »



#10 - Holdinstruktioner – Build Up

Opbygning i spillet fylder rigtig meget i denne taktik. Det er her tankerne startede. Ideen om at fokusere en smule mere på boldbesiddelse end jeg normalt gør, dog uden at ende som LVG. Det lidt langsommere tempo kombineret med instruktionerne i Build Up burde give mig en del mere boldbesiddelse.

Målet er at bygge spillet roligt op nedefra og undgå for mange lange afleveringer. Derfor er Play Out Of Defence tilføjet. Og selvom jeg har fokus på det bredde spil med overlap fra mine kanter, så ønsker jeg ikke fokus på spil over kanterne. Spillet skulle gerne igennem min kreative trekant og derefter ud på kanterne eller dybt til min offensive trio. Så resten af Passing delen holdes standard.

Jeg har naturligvis tilføjet Shorter Passing til Build Up, da det er grundelementet i bestræbelserne på mere boldbesiddelse. På den måde undgår man de lange direkte afleveringer, hvor bolden sættes mere på spil og på den måde sættes mine kreative trekant mere i spil. Det er i hvert fald målet. Jeg vil dog som sagt undgå LVG fodbold og derfor går jeg laaaaaangt udenom Retain Possession instruktionen. Den instruktion er forbudt! Den bliver ALDRIG en del af mine taktiker.

Det betyder dog også, at hurtige omstillinger ikke bliver en stor del af taktikken, da det kræver mere direkte spil og ikke spil der bygges op nedefra. Jeg forventer heller ikke, at omstillinger ville være et særligt godt våben med en klub som Man Utd. Modstanderen vil højst sandsynligt stå ret defensivt og velorganiseret, så rummet bag dem er ikke stort, hvilket ikke giver gode betingelser for omstillinger.

Målet er i stedet at nedbryde modstanderen, hvilket kræver en stor kreativ frihed til spillerne. Fantasien i spillet skal have gode betingelser og Be More Expressive spiller en stor rolle. Det skal være med til at give den Flexible struktur en smule mere X-factor og give spillerne den kreative frihed det kræver, både at bryde modstanderne ned men også spille en omgang fodbold, som kan tilfredsstille fans af de røde djævle. Det er her vi bevæger os væk fra Mourinho’s stil, hvor alt er styret af ham fra sidelinjen til mere frihed til spillerne selv.
« Seneste Redigering: 11 Apr 2018, 20:41 af Wester » Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

Wester
FmFreaks Crew
(Forummoderator)
*

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #12: 11 Apr 2018, 20:40 »



#11 - Holdinstruktioner – Attack

Sidste afsnit i holdinstruktioner handler om Attack, hvor vi blandt andet skal ses på løbemønstre. Som nævnt flere gange, så er et af taktikkens offensive våben overlap fra backs, som skal resultere i mange indlæg til min offensive trio, som gerne skulle fylde boksen op. Derfor er Overlap naturligvis valgt. Og af samme grund har jeg fravalgt Work Into Box, da jeg mister bredden i spillet med den funktion. Jeg går ikke efter småspil på kanten af feltet men forsøger i stedet at holde boldbesiddelsen via kort afleveringer og lidt lavere tempo i spillet.

Lukaku var den eneste stærke spiller i luftduellerne mens resten af mine offensive spillere ikke ligefrem er nogen Jan Koller i luftspillet. Så jeg valgte at spille med Whipped Crosses. Jeg ønskede ikke nogen ballonbolde, da jeg nok ikke ville vinde den slags bolde med min offensive trio. Jeg fik en fin statistik ved indlæg da 36,4 % af målene blev scoret via indlæg.

Der skulle være en balance mellem pasningsspillet og spillere på længdegraderne, der gerne måtte drive bolden frem, så jeg undlod både Run At Defence og Drible Less. Jeg havde en del spillere, der fik tilladelse til at drible. Jeg havde ikke brug for mere og jeg havde heller ikke brug for, at de ikke dribler.

Så tilføjede jeg Roam From Position. Jeg ønskede en stor bevægelighed på holdet. Jeg havde flere spillere der gerne skulle skifte position i boldbesiddelse. Min falske 7’er faldt ind i Smørhullet, mine Wingbacks bevægede sig fremad, min offensive trio skiftede positioner med hinanden og holdets hjerte (8’eren) skulle hele tiden være spilbar. Så den funktion var ret vigtig.

Logged

Var der nogen der sagde nørd?

Årets bruger 2012, 2013, 2014
Årets blog 2014
Blogmester 2014, 2022

spurvendk
Lilleputspiller
*

Offline Offline

 
Sv: Plug&Play
« Svar #13: 11 Apr 2018, 20:58 »

God taktisk blog! Jeg følger med.

Lægger du først taktikken op til sidst, eller vil der være mulighed for at prøve den før?
Logged

Seller95
Manager
********

Offline Offline


 
Sv: Plug&Play
« Svar #14: 12 Apr 2018, 13:26 »

Dejlig blog, Wester. Følger som altid med i smug når du har gang i noget. Smiley
Jeg kan dog ikke åbne nogle af dine screenshots. Ved ikke om jeg er den eneste.
Logged

Arsenal <3

Sider: [1] 2 3 4 Udprint 
 



This site is not endorsed by Sports Interactive or SEGA and is intended for entertainment purposes only. « More Info »
©2005-2018, FmFreaks.dk
                                         Forum Powered by SMF 1.0.5 · SMF ©2001-2010